- Hier in Duitsland kost die wagen zoals jij hem beschrijft 131.140 € (neen, beste lezers, niet voor een vloot, doch per exemplaar). Hoe ziet het aankoopplaatje er in België (met BIV) uit?
In Belziek kost die auto nog meer. Vermits ik hem lease ziet het plaatje er helemaal anders uit. Dat hangt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf af. Ik heb de berekening gemaakt in 'Total Cost of Ownership' en dat komt nauwelijks duurder uit dan mijn BMW.
Een 100% elektrische wagen is momenteel in Vlaanderen vrijgesteld van BIV en van wegentaks. (
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top- Ben je er bewust van dat je, zelfs met het premium-upgradepakket, uitrusting niet gaat hebben die tegenwoordig op vrijwel elke goedkope wagen standaard is, zoals elektrische zetelverwarming (heeft Leslie op haar al bijna 3 jaar oude Suzuki Jimny terreinwagen van 15.000 €)? Het Kaltwetter-Pakket van Tesla is een optie van 1.100 €.
Dat winterpakket heb ik er bijgenomen. Hiervoor krijg ik zetelverwarming voor alle zitplaatsen. Iets wat bijvoorbeeld bij de BMW X5 870 € kost voor de eerste twee zetelrijen, niet voor de derde! De voorste zetels van de Model X zijn elektrisch met geheugenfunctie, ook een meerkost van 2300 € bij de X5.
[/quote]- Heeft de verkoper jou erop gewezen dat de MTM van de aanhangwagen, in tegenstelling tot 2.250 kg met 20" velgen, met 22" velgen slechts 1.580 kg is? Als je alleen maar het afgemaaide gras naar het containerpark wil bengen, volstaat dat evenwel.[/quote]
Dat is inderdaad vermeld en staat ook duidelijk op de website. Voor mij is 1580 kg meer dan voldoende. Ik ben dan nog één van de steeds kleiner wordende groep van chauffeurs met een BE. Ik zou nog met het volledige potentieel van 2250 kg mogen rijden. Die 1580 kg voldoen ruimschoots, ook voor meer dan het ritje naar het containerpark. De meeste mensen gebruiken daar een klein - dikwijls ongeremd - karretje voor van pakweg 500 kg. Ik zou nog zonder problemen een caravan voor 5 personen er kunnen achterhangen. Die zitten met een max. toegelaten massa van zo'n 1300 à 1500 kg.
- Als je die derde rij zittingen voor je schoonouders genomen hebt, heb je er dan aan gedacht om voor hen een goede levensverzekering af te sluiten? Want daarachter is er maar zo weinig plaats meer, dat bij een enigszins ernstige aanrijding achteraan de inzittenden op de derde rij het niet overleven.
Als je gaat kijken bij de concurrenten valt de ruimte achter de derde rij nog reuze mee. Er zit daar nog een bruikbare koffer achter. Dit in tegenstelling tot de concurrenten. Bij de BMW X5 is de derde rij eigenlijk maar een noodzitje en erachter is quasi geen ruimte beschikbaar. De Audi Q7 heeft zelfs geen derde rij in plugin hybrid versie. Bij de Volvo XC90 heb je wel wat ruimte achter de zetels. Dit zou vergelijkbaar kunnen zijn. Helaas is het comfort van de passagiers op de derde rij in deze een pak minder.
Als je het echter vergelijkt met de kleinere SUV's met 7 zitplaatsen zit je altijd beter en met meer ruimte achter de zetels.
- Ben je zeker dat je hem begin maart zult hebben? Want op de Duitse website staat: "März Lieferbeginn"?
Hoe zeker kan je hierbij zijn. Levertermijnen zijn een oud zeer in de auto-industrie. Bij BMW waren ze daar redelijk correct in. Ik hoor echter ware horrorverhalen van VW-Audi.
Jouw BMW 520d Touring zou ik niet verkopen. Ze gaan je bij de dealer aankijken als een sukkelaar als je, telkens je Tesla al dan niet op eigen kracht naar de werkplaats moet, weer maar eens moet toegeven dat je een vervangwagen nodig hebt, want vrijwel iedereen die met een wagen van die prijsklasse rijdt, heeft daarnaast toch minstens een Audi A8, een BMW 7, een Mercedes AMG en een Porsche Cayenne op stal staan. Als je je BMW 520d Touring behoudt, dan hoef je dat niet toe te geven, en heb je ten minste nog een degelijke vervangwagen.
Vervangwagens zijn geen probleem bij Tesla. In principe krijg je terug een Tesla mee. Ik heb gisteren nog gemerkt dat hier heel soepel mee wordt omgegaan. Ze hebben echter ook een aantal wagens van de concurrenten als vervangwagen. Het is niet abnormaal een Mercedes E, een BMW 5 of iets dergelijks mee te krijgen. Ze zijn niet bang om de klanten te laten vergelijken met topkwaliteit fossielenbranders.
Ik heb even met het Vaticaan gebeld. De François was juist gaan pizza halen met zijne Vespa, maar ik heb één van zijn meestergasten aan de lijn gekregen die daar al jaren werkt, en die heeft me gerustgesteld: zelfs een Tesla kan lang niet zo snel optrekken als je engelbewaarder. Maar omdat ik zei dat je een dierbare vriend van mij bent, gaf hij me de raad om begin maart hier in de dorpskerk voor alle zekerheid toch maar een kaarsje te branden voor de heilige Christoffel. "Want", zo voegde hij eraan toe, "zelfs die is betrouwbaarder dan de autopiloot van Tesla".
Als atheïst of zelfs anti-theïst heb ik sowieso al geen engelbewaarder. Ik vervang die door gezonde verstand en de nodige rijvaardigheden! Desnoods volg ik een cursus om deze vaardigheden aan te vullen als ik voel dat er ergens een probleem is.
De argumenten die ik heb gebruikt om de Model X te kiezen zijn de volgende:
- fiscaal interessant, 120% (eerder 100 + 20%) aftrekbaar, geen BIV, ...
- absoluut geen diesel meer om wille van de waarschijnlijk lage inruilwaarde binnen 4 à 5 jaar en omdat er meestal korte tot zeer korte afstanden mee gereden worden.
- ik was op zoek naar een 5+2 zitter. De Model X biedt veruit het meeste comfort voor de passagiers op de derde rij en je kan er nog vlot instappen. Dat is bij de concurrenten zeker niet altijd het geval.
- gegarandeerde inruilwaarde, bij diesels ligt dat moeilijker
- supercharging netwerk, ik kan er nog gratis van gebruik maken en dat scheelt een pak aan laadkosten.
- veel ruimte, ik ga graag camperen en dan wil ik alle spullen meekrijgen
- trekhaak voor slechts 850 €! Bij de concurrenten is dit soms een veelvoud.
- ik ben gevoelig aan nieuwe technologieën en gadgets, dat speelt zeker mee
- ik ben inderdaad voor de meeste zaken een early adaptor
- ik zie de aankoop ook als de spreekwoordelijke middenvinger aan alle linkie-winkie autohaters. Deze auto is krachtig, plezierig om te rijden en doet dit zeer milieuvriendelijk. In een andere post had ik al aangetoond dat het energieverbruik van een e-wagen een stuk lager is dan een fossielenbrander, zelfs als je de fossielen in een centrale opstookt om er eerst elektriciteit van te maken! Dit heeft waarschijnlijk ook met mijn opleiding te maken. Ik heb een licentiaat (ik weiger het master te noemen) in de biologische wetenschappen met als optie milieukunde.