Auteur Topic: Nieuwe wagen is besteld!  (gelezen 9250 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Nieuwe wagen is besteld!
« Gepost op: dinsdag 15 november 2016 - 19:33:43 »
Na een testrit met zowel de Model S als de Model X en een lange afstandsrit met de Model S P85D is de beslissing daarstraks gevallen. Vanaf begin maart 2017 rijd ik met een Tesla Model X 90D. Een witte 7-zitter met premium-interieur, black onyx turbine 22" velgen en natuurlijk een trekhaak.
Als er iemand interesse heeft rond die tijd in een tweedehands BMW 520d touring dan laat je maar iets weten.

Al de vragen rond het rijden met een Model X kunnen vanaf dan aan de praktijk getoetst worden  ;D.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 16 november 2016 - 00:17:25 »
Citaat
Al de vragen rond het rijden met een Model X kunnen vanaf dan aan de praktijk getoetst worden
Houd ons op de hoogte. Ben erg benieuwd.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 16 november 2016 - 01:01:31 »
Dan gaan we al meteen maar de eerste vragen afvuren.  :D

- Hier in Duitsland kost die wagen zoals jij hem beschrijft 131.140 € (neen, beste lezers, niet voor een vloot, doch per exemplaar). Hoe ziet het aankoopplaatje er in België (met BIV) uit?

- Ben je er bewust van dat je, zelfs met het premium-upgradepakket, uitrusting niet gaat hebben die tegenwoordig op vrijwel elke goedkope wagen standaard is, zoals elektrische zetelverwarming (heeft Leslie op haar al bijna 3 jaar oude Suzuki Jimny terreinwagen van 15.000 €)? Het Kaltwetter-Pakket van Tesla is een optie van 1.100 €.

- Heeft de verkoper jou erop gewezen dat de MTM van de aanhangwagen, in tegenstelling tot 2.250 kg met 20" velgen, met 22" velgen slechts 1.580 kg is? Als je alleen maar het afgemaaide gras naar het containerpark wil bengen, volstaat dat evenwel.

- Als je die derde rij zittingen voor je schoonouders genomen hebt, heb je er dan aan gedacht om voor hen een goede levensverzekering af te sluiten? Want daarachter is er maar zo weinig plaats meer, dat bij een enigszins ernstige aanrijding achteraan de inzittenden op de derde rij het niet overleven.

- Ben je zeker dat je hem begin maart zult hebben? Want op de Duitse website staat: "März Lieferbeginn"?

Jouw BMW 520d Touring zou ik niet verkopen. Ze gaan je bij de dealer aankijken als een sukkelaar als je, telkens je Tesla al dan niet op eigen kracht naar de werkplaats moet, weer maar eens moet toegeven dat je een vervangwagen nodig hebt, want vrijwel iedereen die met een wagen van die prijsklasse rijdt, heeft daarnaast toch minstens een Audi A8, een BMW 7, een Mercedes AMG en een Porsche Cayenne op stal staan. Als je je BMW 520d Touring behoudt, dan hoef je dat niet toe te geven, en heb je ten minste nog een degelijke vervangwagen.

Ik heb even met het Vaticaan gebeld. De François was juist gaan pizza halen met zijne Vespa, maar ik heb één van zijn meestergasten aan de lijn gekregen die daar al jaren werkt, en die heeft me gerustgesteld: zelfs een Tesla kan lang niet zo snel optrekken als je engelbewaarder. Maar omdat ik zei dat je een dierbare vriend van mij bent, gaf hij me de raad om begin maart hier in de dorpskerk voor alle zekerheid toch maar een kaarsje te branden voor de heilige Christoffel. "Want", zo voegde hij eraan toe, "zelfs die is betrouwbaarder dan de autopiloot van Tesla".
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 november 2016 - 01:04:22 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 16 november 2016 - 01:18:19 »
Citaat
Al de vragen rond het rijden met een Model X kunnen vanaf dan aan de praktijk getoetst worden
Houd ons op de hoogte. Ben erg benieuwd.

  ::) :o

Toemme toch! Ik had destijds, na mijn theoretische opleiding tot rijschoolinstructeur, ondanks mijn ziekte toch de stage moeten doen, want nu blijkt dat een rijschoolinstructeur interesse heeft voor een wagen van 130.000 €, terwijl ik het moet stellen met mijn BMW van amper 58.000 €.  ;D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 16 november 2016 - 10:39:44 »
Na een testrit met zowel de Model S als de Model X en een lange afstandsrit met de Model S P85D is de beslissing daarstraks gevallen. Vanaf begin maart 2017 rijd ik met een Tesla Model X 90D. Een witte 7-zitter met premium-interieur, black onyx turbine 22" velgen en natuurlijk een trekhaak.
Als er iemand interesse heeft rond die tijd in een tweedehands BMW 520d touring dan laat je maar iets weten.

Al de vragen rond het rijden met een Model X kunnen vanaf dan aan de praktijk getoetst worden  ;D.

Proficiat JC!

Je kon natuurlijk niet wachten op het Model 3.  :) 

Hier een mooi staaltje van het design, vooral Model 3: (recordwaarde aerodynamica 0,21* voor een 5-zitter, met ziet het eigenlijk...)
Citaat
https://www.youtube.com/watch?v=TIh2PjqfXkQ

EXCLUSIVE: Tesla Model S, 3 and X at Gigafactory 1! – Motor Trend Presents

Vanaf ergens 2019 zal ik over mijn Model 3 berichten.  :D

 - - - - - - - - - - - - -

Het verschil tussen een # zeer matige CW van 0,32 en geoptimaliseerde 0,24 betekent maar eventjes 80 km meer gemiddeld rijbereik (~ +19 %), bij snelweg - vlotte snelheden zal dat nog wat meer zijn (0.24 is 25 % beter dan 0.32; 0.21 is 12,5 % beter dan 0.24).
De Opel Ampera E# zal maar een (zeer) matige 0,32 hebben (bvb BMW i3 heeft 0,29):
https://cleantechnica.com/2016/08/14/chevy-bolt-drag-coefficient-0-32-says-lead-designer/


*Hoe Tesla "recordwaardes CW-coëfficient" kan halen of evenaren, zelfs het Model X haalt voor een SUV 0,24 CW, absoluut record !
Citaat
* https://electrek.co/2016/04/28/tesla-model-3-aerodynamic-drag/

Tesla recently confirmed that the base version of the Model 3 will be able to travel over 215 miles on a single charge with a battery pack “smaller than 60 kWh”. The relatively small battery capacity makes it clear that the vehicle’s aerodynamic performance is crucial to achieving the range, much like it is for the Model S and X, even with their higher capacity battery packs.

It became clear that Tesla knows the importance of aerodynamics after both the Model S and X achieved the lowest drag coefficient (Cd) in their respective segments. Tesla CEO Elon Musk said that he expects the Model 3 to achieve an incredibly low 0.21 Cd, which should be enough to make the Model 3 the most aerodynamic mass production car ever made.

Tesla is said to use Exa’s digital simulation tools to design its vehicles and Exa’s Vice President of Ground Transportation Applications, Ales Alajbegovic, shared his thoughts on the Model 3’s aero innovations.

Ales explains on what he bases his analysis:

“Tesla uses Exa’s PowerFLOW digital simulation software in-house to design its cars. We don’t see the process, but by analyzing the cars that Musk unveiled at the end of March, we can see where Tesla has innovated.”

Firstly, the engineer highlights Tesla’s new wheel designs unveiled with the Model 3. Musk said that Tesla worked hard on the new designs and that they are not only for the unveiling, and that they should make it to production. Alajbegovic commented:

“The differing turbine-blade styling not only comes across as fresh and appealing, but it also directs the flow of the air under the body of the car to reduce drag.

That’s smart. Tesla could have used an active aero solution that closed the vanes on the wheels at speed, but they chose not to. In fact, it appears there are no active aero devices on the Model 3, which reduces the cost of making it.”

Like the Model X’s and the new updated Model S’ front fascia, the Model 3 also has a grille-less design. Ales explains the aerodynamic features of the front-end design of the Model 3 and its air curtains:

“Here only the shape remains. A more wedged front end, such as used by rear-engined Porsches, might well be more desirable aerodynamically, but Tesla could be using the grille shape with its rounded edges to control the air flow over the top or round the sides of the car.

The Model 3 also employs air curtains in the lower fender that exit ahead of the front tires to provide a drag-reducing air stream over the wheels, while helping the flow transition smoothly around the sides of the vehicle. The underbody is likely to be flat and smooth, ending with a rear diffuser to control the air coming from under the car.”

To illustrate the importance of aerodynamics, Ales estimates that by reducing the Model S drag figure from 0.32 to 0.24, Tesla managed to increase the range of the car by about 50 miles.
Onder de 70 kmh speelt de rolweerstand een grotere rol als de luchtweerstand, daar gaat het hoog gewicht+bandensoort(afrolweerstand) serieus het verbruik (negatief) beinvloeden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 november 2016 - 11:39:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 16 november 2016 - 10:51:00 »
Citaat
- Hier in Duitsland kost die wagen zoals jij hem beschrijft 131.140 € (neen, beste lezers, niet voor een vloot, doch per exemplaar). Hoe ziet het aankoopplaatje er in België (met BIV) uit?

In Belziek kost die auto nog meer. Vermits ik hem lease ziet het plaatje er helemaal anders uit. Dat hangt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf af. Ik heb de berekening gemaakt in 'Total Cost of Ownership' en dat komt nauwelijks duurder uit dan mijn BMW.
Een 100% elektrische wagen is momenteel in Vlaanderen vrijgesteld van BIV en van wegentaks. (https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

Citaat
- Ben je er bewust van dat je, zelfs met het premium-upgradepakket, uitrusting niet gaat hebben die tegenwoordig op vrijwel elke goedkope wagen standaard is, zoals elektrische zetelverwarming (heeft Leslie op haar al bijna 3 jaar oude Suzuki Jimny terreinwagen van 15.000 €)? Het Kaltwetter-Pakket van Tesla is een optie van 1.100 €.

Dat winterpakket heb ik er bijgenomen. Hiervoor krijg ik zetelverwarming voor alle zitplaatsen. Iets wat bijvoorbeeld bij de BMW X5 870 € kost voor de eerste twee zetelrijen, niet voor de derde! De voorste zetels van de Model X zijn elektrisch met geheugenfunctie, ook een meerkost van 2300 € bij de X5.

[/quote]- Heeft de verkoper jou erop gewezen dat de MTM van de aanhangwagen, in tegenstelling tot 2.250 kg met 20" velgen, met 22" velgen slechts 1.580 kg is? Als je alleen maar het afgemaaide gras naar het containerpark wil bengen, volstaat dat evenwel.[/quote]

Dat is inderdaad vermeld en staat ook duidelijk op de website. Voor mij is 1580 kg meer dan voldoende. Ik ben dan nog één van de steeds kleiner wordende groep van chauffeurs met een BE. Ik zou nog met het volledige potentieel van 2250 kg mogen rijden. Die 1580 kg voldoen ruimschoots, ook voor meer dan het ritje naar het containerpark. De meeste mensen gebruiken daar een klein - dikwijls ongeremd - karretje voor van pakweg 500 kg. Ik zou nog zonder problemen een caravan voor 5 personen er kunnen achterhangen. Die zitten met een max. toegelaten massa van zo'n 1300 à 1500 kg.

Citaat
- Als je die derde rij zittingen voor je schoonouders genomen hebt, heb je er dan aan gedacht om voor hen een goede levensverzekering af te sluiten? Want daarachter is er maar zo weinig plaats meer, dat bij een enigszins ernstige aanrijding achteraan de inzittenden op de derde rij het niet overleven.

Als je gaat kijken bij de concurrenten valt de ruimte achter de derde rij nog reuze mee. Er zit daar nog een bruikbare koffer achter. Dit in tegenstelling tot de concurrenten. Bij de BMW X5 is de derde rij eigenlijk maar een noodzitje en erachter is quasi geen ruimte beschikbaar. De Audi Q7 heeft zelfs geen derde rij in plugin hybrid versie. Bij de Volvo XC90 heb je wel wat ruimte achter de zetels. Dit zou vergelijkbaar kunnen zijn. Helaas is het comfort van de passagiers op de derde rij in deze een pak minder.
Als je het echter vergelijkt met de kleinere SUV's met 7 zitplaatsen zit je altijd beter en met meer ruimte achter de zetels.



Citaat
- Ben je zeker dat je hem begin maart zult hebben? Want op de Duitse website staat: "März Lieferbeginn"?

Hoe zeker kan je hierbij zijn. Levertermijnen zijn een oud zeer in de auto-industrie. Bij BMW waren ze daar redelijk correct in. Ik hoor echter ware horrorverhalen van VW-Audi.


Citaat
Jouw BMW 520d Touring zou ik niet verkopen. Ze gaan je bij de dealer aankijken als een sukkelaar als je, telkens je Tesla al dan niet op eigen kracht naar de werkplaats moet, weer maar eens moet toegeven dat je een vervangwagen nodig hebt, want vrijwel iedereen die met een wagen van die prijsklasse rijdt, heeft daarnaast toch minstens een Audi A8, een BMW 7, een Mercedes AMG en een Porsche Cayenne op stal staan. Als je je BMW 520d Touring behoudt, dan hoef je dat niet toe te geven, en heb je ten minste nog een degelijke vervangwagen.

Vervangwagens zijn geen probleem bij Tesla. In principe krijg je terug een Tesla mee. Ik heb gisteren nog gemerkt dat hier heel soepel mee wordt omgegaan. Ze hebben echter ook een aantal wagens van de concurrenten als vervangwagen. Het is niet abnormaal een Mercedes E, een BMW 5 of iets dergelijks mee te krijgen. Ze zijn niet bang om de klanten te laten vergelijken met topkwaliteit fossielenbranders.

Citaat
Ik heb even met het Vaticaan gebeld. De François was juist gaan pizza halen met zijne Vespa, maar ik heb één van zijn meestergasten aan de lijn gekregen die daar al jaren werkt, en die heeft me gerustgesteld: zelfs een Tesla kan lang niet zo snel optrekken als je engelbewaarder. Maar omdat ik zei dat je een dierbare vriend van mij bent, gaf hij me de raad om begin maart hier in de dorpskerk voor alle zekerheid toch maar een kaarsje te branden voor de heilige Christoffel. "Want", zo voegde hij eraan toe, "zelfs die is betrouwbaarder dan de autopiloot van Tesla".

Als atheïst of zelfs anti-theïst heb ik sowieso al geen engelbewaarder. Ik vervang die door gezonde verstand en de nodige rijvaardigheden! Desnoods volg ik een cursus om deze vaardigheden aan te vullen als ik voel dat er ergens een probleem is.

De argumenten die ik heb gebruikt om de Model X te kiezen zijn de volgende:

- fiscaal interessant, 120% (eerder 100 + 20%) aftrekbaar, geen BIV, ...

- absoluut geen diesel meer om wille van de waarschijnlijk lage inruilwaarde binnen 4 à 5 jaar en omdat er meestal korte tot zeer korte afstanden mee gereden worden.

- ik was op zoek naar een 5+2 zitter. De Model X biedt veruit het meeste comfort voor de passagiers op de derde rij en je kan er nog vlot instappen. Dat is bij de concurrenten zeker niet altijd het geval.

- gegarandeerde inruilwaarde, bij diesels ligt dat moeilijker

- supercharging netwerk, ik kan er nog gratis van gebruik maken en dat scheelt een pak aan laadkosten.

- veel ruimte, ik ga graag camperen en dan wil ik alle spullen meekrijgen

- trekhaak voor slechts 850 €! Bij de concurrenten is dit soms een veelvoud.

- ik ben gevoelig aan nieuwe technologieën en gadgets, dat speelt zeker mee

- ik ben inderdaad voor de meeste zaken een early adaptor

- ik zie de aankoop ook als de spreekwoordelijke middenvinger aan alle linkie-winkie autohaters. Deze auto is krachtig, plezierig om te rijden en doet dit zeer milieuvriendelijk. In een andere post had ik al aangetoond dat het energieverbruik van een e-wagen een stuk lager is dan een fossielenbrander, zelfs als je de fossielen in een centrale opstookt om er eerst elektriciteit van te maken! Dit heeft waarschijnlijk ook met mijn opleiding te maken. Ik heb een licentiaat (ik weiger het master te noemen) in de biologische wetenschappen met als optie milieukunde.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 16 november 2016 - 11:45:42 »
Een Tesla X getest met caravan:  :)  (wel een minder zuinige X P90D die niet meer gemaakt wordt, want afgelost door P100D)

Citaat
http://www.egear.be/model-x-caravan/
https://www.youtube.com/watch?v=_5j8K5RdW6I

De Model X is één van de eerste elektrische auto’s met een trekhaak. Dat het rijbereik met een aanhanger daalt, is logisch, maar hoeveel juist?

Tesla Model X eigenaar Jack Bowers wou dat weten voor hij een caravan aankocht, dus trok hij er op uit met een Bowlus Road Chief. De Bowlus Road Chief caravan is aerodynamisch gebouwd en weegt 1.050 kg, wat ver beneden de 2.250 kg ligt die de X maximaal mag trekken (met 20″ wielen).

Volgens de Amerikaanse EPA-standaard (die dichter bij de realiteit staat dan de Europese NEDC) heeft de X P90D een rijbereik van 402 km. Bij een constante snelheid van 80 tot 90 km/u hielt de X nog 281 km range over, een vermindering met 30% dus.

Bowers kwam er ook achter dat z’n X P90D, die normaal gezien in 3,2 seconden naar 96 km/u sprint, dat mét caravan nog altijd in een respectabele 5,5 seconden doet.
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 november 2016 - 11:52:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 16 november 2016 - 19:01:46 »
Dat winterpakket heb ik er bijgenomen. Hiervoor krijg ik zetelverwarming voor alle zitplaatsen.

Dat winterpakket omvat daarnaast ook elektrische verwarming van het stuurwiel en elektrische ontdooiing van aangevroren ruitenwissers.

Citaat
Hoe zeker kan je hierbij zijn. Levertermijnen zijn een oud zeer in de auto-industrie.

Inderdaad. Op zijn eerste Mercedes-Benz 230 van de W123 bouwreeks heeft mijn vader iets meer dan 2 jaar moeten wachten, en de intussen gestegen prijs moeten betalen. Telkens hij telefoneerde om naar de vooruitzichten te informeren, kreeg hij te horen dat hij onmiddellijk het voorschot kon terugkrijgen als hij wilde afzien van de aankoop. Velen hebben toen grof geld verdiend door dergelijke wagens aan te kopen, welke ze dan onmiddellijk konden verkopen tegen een hogere prijs dan de catalogusprijs.

Ik laat op de bestelbon altijd vermelden dat, als de leveringsdatum niet nageleefd wordt, ik het recht heb om af te zien van de aankoop.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 22:02:21 »
Veel plezier ermee, ik lees de bevindingen graag mee.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 19 november 2016 - 17:40:35 »
In ieder geval : véél rijplezier en véél veilige kilometers ermee toegewenst.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 19 november 2016 - 18:17:50 »
https://youtu.be/Jv6FvfKm9FI  X P90D is rapper dan een ferrari
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 19 november 2016 - 22:52:49 »
Ik heb de P versie niet genomen, de meerkost is zeer moeilijk te verantwoorden. Met de gewone X 90D heb ik gereden en ik kan je garanderen dat die meer dan genoeg vermogen heeft. De P100D heeft nu wel niet meer het nadeel van minder range door de grotere batterij, maar van range lig ik echt niet wakker. Op 5 sec. zit je nog altijd aan 100 km/u, er zijn er niet veel die dat evenaren en al zeker geen 7-zitters. Bij BMW zit je dan tussen de X5 M50D en de X5 50i. Een beetje aangekleed zijn deze 2 nog net iets goedkoper, maar door brandstofverbruik en vooral fiscaal zijn deze 2 uitgesloten.
Daarenboven is de vergelijking niet echt eerlijk, de X5 is kleiner (korter en smaller). Wanneer de derde zitrij in gebruik is - wat eigenlijk maar een noodoplossing is - is er quasi geen koffer meer over. In de Model X heb ik nog voldoende plaats voor een gemiddelde koffer, is er nog de bak onder de koffer waar anders het reservewiel en de brandstoftank zit en is er nog een frunk (koffer vooraan waar gewoonlijk de fuel-to-noise-converter zit).

Vandaag zaterdag is een dag waarbij ik veel km maak met de auto, kinderen moeten naar activiteiten gevoerd worden, een bezoek aan mijn moeder in Zandhoven en nog wat inkopen doen. Op zo'n zaterdag kom ik vlot aan 200 km of meer. Als ik kan vertrekken met een volle batterij is dat geen enkel probleem, zelfs in het guurste winterweer en met een zware voet. Komt daar nog bij dat één van die activiteiten van mijn kinderen op slechts enkele km van een supercharger is en ik moet daar toch al 2 uur wachten. Dan kan ik indien nodig net zo goed even naar de supercharger rijden en daar een koffie drinken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #12 Gepost op: zondag 20 november 2016 - 13:04:43 »
Een 75D zou ook ruim voldoende zijn voor BE, maar de verlokking is natuurlijk groot voor slechts 10.600 € extra het nog krachtigere model 90D te nemen.

(voor dat verschil in prestaties/PK´s zou men wel eens bij een fossiele wagen bij hetzelfde model meer dan het dubbele betalen)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #13 Gepost op: maandag 21 november 2016 - 10:34:48 »
Persoonlijk vind ik die 75 kWh versie wat laag, zeker in winterweer. Dat zou dan net genoeg zijn of net niet voor een uitstapje naar de zee. Een uitstaptje naar de zee is nog wel mogelijk en als het zou misgaan is er nog altijd de supercharger in Gent. Een tripje naar de Ardennen is echter wat anders. Dan geraak je dikwijls niet meer terug zonder te laden en gezien je daar geen superchargers hebt kan dat een probleem zijn. Ik neem als voorbeeld Mechelen - Houffalize en terug. De heenrit zou met een Model S zo'n 40 kWh kosten, de terugrit 35.9 kWh. Gebruik makende van de supercharger in Machelen of Nijvel zou het net mogelijk maken.

Laat ons even de simulatie maken met een Model S naar een willekeurige bestemming in Duitsland, bv. Berchtesgaden :-). Ik gebruik de online plannignstool www.evtripplanner.com. Deze heeft helaas nog geen simulatie voor de verschillende versies van de Model X. Ik gebruik een winterse rit bij gemiddeld 5°C en een interieurtemperatuur van 22°C, 400 kg nuttige lading en een snelheidscoëfficiënt van 1.25. We gaan dus relatief snel rijden in Duitsland. Ik neem de Model S 70D en de Model S 90D als simulatievoertuig.

Voor de 70 kWh kom ik uit op volgende route:

Mechelen - Erftstadt SC - Waldlaubersheim SC - Leonberg SC - Jettingen SC - Bernau am Chiemsee SC - Berchtesgaden

Dit is een afstand van 939.2 km, de gemiddelde snelheid over de rit is 123 km/u, een rijtijd van 7:39 en een laadtijd van 4:07 min. In Duitsland betekent dit een snelheid die gemiddeld dikwijls de 130 km/u overstijgt, dat zelfs 158 op één traject.

Met de 90 kWh versie zou de volgende route mogelijk zijn:

Mechelen - Mogendorf SC - Geiselwind SC - Schweitenkirchen SC - Bernau Am Chiemsee SC - Berchtesgaden

Dit is een afstand van 937.5 km en er dient minder geladen te worden. De totale rijtijd verschilt nauwelijks, In dit geval is het 7:35, de laattijd wordt echter een stuk korter namelijk 2:56. Als we toch voor 5 laadbeurten gaan en we vervangen Geiselwind door Wertheim SC en Hilpoltstein SC, dan vermindert de laattijd met 16 min, de rijtijd neemt dan met 4 min toe. Mogendorf zou maar nauwelijks gehaald kunnen worden bij deze settings van snelheid en lading. Dit heeft er echter mee te maken dat hij ook in België een hoge snelheid aanhoudt (ongeveer 140 km/u). Rijdt je in België een meer gematigde snelheid is Mogendorf goed haalbaar.

Het verschil tussen de 75 kWh versie en de 90 kWh versie op dit traject is zo'n 1u15 aan laadtijd. Dit is voornamelijk zo omdat de 75 kWh versie voor de trajecten telkens verder moet opgeladen worden, het zijn de laatste tientallen procenten aan de supercharger die traag gaan, dat vermijdt je met een 90 kWh versie. Ook geeft de 90 kWh versie meer opties naar routes. Met de 75 kWh versie is de supercharger in Mogendorf niet te halen waardoor je de route over Koblenz en Stutgart wel moet nemen. De 90 kWh versie laat je toe over Frankfurt te rijden. Ik vind dat laatste traject veel aangenamer.
Merk ook op dat er voor beide routes nog voldoende stroom overblijft op je bestemming zodat je de dichtsbijzijnde supercharger (Salzburg) zou kunnen halen. Misschien moet je daar dan wel een 5-tal min langer voor laden op de laatste stop.

Je kan ook makkelijk het effect van de temperatuur simuleren (90 kWh versie):

- bij 5°C: 10:32 trip tijd
- bij 15°C: 10:16 trip tijd
- bij 25°C: 10:07 trip tijd
- bij 35°C: 10:12 trip tijd

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #14 Gepost op: maandag 21 november 2016 - 12:32:09 »
Bedankt om dit voorbeeld te nemen.  ;)

Vanwege de talrijke wegenwerken en eventuele files lukt het mij niet om die rijtijd te halen, of ik moet waar het kan het rijpedaal zo diep indrukken dat ik mijn tenen verbrand aan de motor.

Daarentegen reken ik 3 pauzes van elk 15 minuten en 1 pauze van 20 minuten (met tanken), in totaal dus 1:05 u. Een verschil dus van 1:35 u. met 2:40 u. voor de 90D en van maar liefst 3:02 u. met de 70D.

Voor de 70D bedraagt de niet-gereden tijd van 4:07 u maar liefst 54% van de gereden tijd van 7:39 u. En als er in de winter een ijzige wind waait als je uitstapt, heb je niet echt zin om een lange wandeling te maken.

Gelijk heb je dan ook dat je een 90D genomen hebt. Maar met deze laadtijden, zelfs voor een elektrische wagen in dat prijssegment, zal het nog vele jaren duren vooraleer hij mij kan bekoren, als het al niet afloopt zoals met de Wankelmotor.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."