Auteur Topic: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn  (gelezen 9296 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
« Gepost op: maandag 30 januari 2017 - 19:02:50 »
Citaat van: GVA
Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn

Een uitstap uit nucleaire energie en het overschakelen naar hernieuwbare energie zal de kost van de elektriciteit verdubbelen tegen 2030. Dat is de uitkomst van een studie van onderzoeksinstelling EnergyVille in opdracht van Febeliec, de industriële energieverbruikers.

Daar gaat het onfeilbare tooltje om de totale kosten van een wagen te berekenen al!  ;D

De verdubbeling van de stroomprijs gaat ervoor zorgen dat velen een ekektrische wagen niet meer kunnen betalen, en velen die er één hebben de stroom niet meer kunnen betalen.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 31 januari 2017 - 16:55:15 »
"Pure bangmakerij" volgens minister Tommelein, en volgens de VREG "heel voorbarig".
Dit hebben ze reeds verleden jaar gezegd.

Citaat
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2831083
 29/11/2016 -

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) noemt de cijfers van SP.A over de mogelijke verhoging van de stroomfactuur "voorbarig". Tommelein verwijt de partij zelfs pure "bangmakerij". Ook energieregulator VREG benadrukt dat alles nog "heel voorbarig" is.

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein is niet opgezet met die expliciete waarschuwing. "Het is ongelooflijk cynisch dat de partij die de miljardenput van de groenestroomcertificaten heeft veroorzaakt nu mensen probeert bang te maken over een "mogelijke" stijging van de energiefactuur."

tegen 2030 ? LOL. Wat zal er niet "tweemaal zo duur zijn" tegen 2030 ? rararara fossiele brandstoffen mss?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 31 januari 2017 - 17:02:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 31 januari 2017 - 23:16:13 »
Het wordt stilaan tijd om volledig off-grid te gaan. Ik heb het al uitgerekend en het is mogelijk, mits je natuurlijk een huis hebt met mogelijkheden. Ik heb het zelfs uitgerekend bij een verbruik van 20 kWh/dag, dan kan je ineens je elektrische wagen laden! Zelfs dan is het mogelijk. Daarvoor heb je met de huidige techniek toch al meer dan 100 m2 aan panelen nodig, maar dat zal in de toekomst alleen maar verminderen. Zet een batterij in de kelder die het surplus opvangt en je bent er.
Je bent ook ineens verlost van de overheid die er duidelijk niet in slaagt om de energie-voorziening van dit landje deftig te beheren. Momenteel importeren we zo'n 20 à 30% van de elektriciteit uit Nederland en Frankrijk. In plaats van te investeren in extra capaciteit legt men extra connecties aan met de buurlanden. Zo worden we een speelbal van hun energiebeleid.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 00:41:12 »
tegen 2030 ? LOL. Wat zal er niet "tweemaal zo duur zijn" tegen 2030 ? rararara fossiele brandstoffen mss?

Ik neem aan dat EnergyVille uitgaat van de huidige geldwaarde, en met de inflatiie erbij de verhoging uiteraard nog groter zal uitvallen.

Nu ja: waar rook is, is vuur... (zei De Witte, en hij keek naar een paardenvijg).

Alleszins is alvast het fabeltje van de gratis stroom inmiddels opgedoekt voor nieuwe Tesla-rijders.

Joeri, jouw idee is leuk, maar hoeveel mensen gaan dat kunnen doen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 01:57:19 »

Ik neem aan dat EnergyVille uitgaat van de huidige geldwaarde, en met de inflatiie erbij de verhoging uiteraard nog groter zal uitvallen.

Nu ja: waar rook is, is vuur... (zei De Witte, en hij keek naar een paardenvijg).

Alleszins is alvast het fabeltje van de gratis stroom inmiddels opgedoekt voor nieuwe Tesla-rijders.

Joeri, jouw idee is leuk, maar hoeveel mensen gaan dat kunnen doen?

Een groot gedeelte van de bevolking zal dit kunnen. Het enige dat je nodig hebt is een dakoppervlak dat groot genoeg is. Als ik naar mijn huidige situatie kijk dan ziet het er zelfs beter uit. Ik verbruik ongeveer 4 kWh per dag aan elektriciteit. Ik ben er trots op dat mijn elektriciteitsfactuur in de laatste 16 jaar niet is gestegen. Dit heb ik mogelijk gemaakt door constant zuinige toestellen te kopen. Mits de juiste educatie en aanmoedigingen van de overheid is dit mogelijk. Grofweg kan je stellen dat je off-grid kan gaan wanneer je een zonnepaneel kan leggen van ongeveer evenveel kW-piek dan je verbruik in kWh, in dit geval dus 4 kWp. Met de huidige zonnepanelen heb je dan zo'n 16 m2 nodig als ze goed georiënteerd zijn. Zelfs een klein rijhuisje kan dat!
In de grote appartementsgebouwen zal je er niet geraken, dan moet je de panelen ergens anders gaan leggen en gaan de voordelen van off-grid weg. Dit brengt ons op het enige probleem dat we momenteel hebben, overbevolking. Helaas is dat niet iets dat je snel oplost. Wie staat te springen om een adequate rem te zetten op de bevolkingsgroei? Zeker met de influx van aanhangers van één of andere woestijnprofeet...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 09:03:21 »
alleen al het idee "zet een batterij in je kelder" doet me huiveren

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 11:27:57 »
alleen al het idee "zet een batterij in je kelder" doet me huiveren

Beter de powerwall 2.0 (nieuwe versie lost de 10 kWh-versie af) aan de muur hangen in de huisgarage, best naast de stroomkast.  ;)

Citaat
https://www.tesla.com/nl_BE/powerwall?redirect=no

Eén Powerwall van 14 kWh à € 6.300
Installatie en ondersteunende hardware vanaf € 1.250
Geschatte totaalprijs € 7.550*
€ 450 aanbetaling per Powerwall vereist
*Inclusief schatting van € 1.300 voor btw
De totale kosten zijn exclusief vergunningen, andere bijkomende kosten en zonne-energiesysteem
Installaties in België starten in maart 2017
In bepaalde landen fors gesubsidieerd indien men (deels) voor zijn eigen stroom zorgt, bvb Zweden waar men minder dan 3000 € voor dezelfde powerwall 2.0 betaald, subsidie loopt tot einde 2019:
Citaat
http://teslamag.de/news/schweden-kauf-einer-powerwall-2-vom-staat-subventioniert-10810

In Schweden Kostet Teslas neuer Batteriespeicher 61.000 Schwedische Kronen oder umgerechnet circa 6.250 Euro. Inklusive Installationskosten werden insgesamt 73.300 Schwedische Kronen bzw. circa 7.100 Euro fällig. Wenn man hierbei die Förderung abrechnet (60%), muss ein Hausbesitzer weniger als 3.000 Euro aus eigener Tasche für die Powerwall 2 zahlen.

Mit dieser Subventionsmaßnahme, die bis Ende 2019 laufen soll, will sich Schweden weiter dem Ziel nähern, bis 2040 völlig unabhängig von fossilen Brennstoffen zu sein. Die ersten Powerwall 2 von Tesla werden Mitte nächsten Jahres in Schweden erwartet. Tesla wird somit zweieinhalb Jahre von diesem Förderprogramm profitieren, welches die Verkäufe stark beeinflussen dürfte.

Hier nog een test van de toen 93 beste thuisbatterijen:
Nederlandse tekst en uitleg:
http://www.thuisbatterijvergelijken.nl/de-beste-thuisbatterij-dit-zijn-de-belangrijkste-feiten
bron: http://www.wiwo.de/technologie/green/tech/grosser-vergleich-das-sind-die-93-besten-stromspeicher-fuer-zuhause/13744182.html
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 februari 2017 - 11:47:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 11:38:07 »
batterijen, ja, die zijn véél beter voor het milieu  ::)

en dan is er nog dit, ook erg hoopgevend:
Citaat
The Powerwall comes with an unlimited 10-year warranty that assumes your battery is used for daily charging and draining. However, Tesla does not currently offer any coverage related to how much capacity the battery will lose during that time.

Tesla’s battery technology is similar to other rechargeable batteries both large and small: as time goes on, the battery loses some of its ability to hold a charge. Think of how the battery life of a brand-new smartphone compares to one that is a few years old. As you continually charge and drain your phone’s battery, it starts to lose some of its ability to hold a charge.

Tesla battery life will deteriorate in the same way. That isn’t an indicator of a product flaw – all batteries lose some of their ability to hold a charge over time, whether it’s an electric vehicle battery, a home energy battery, or a rechargeable AA battery. However, many of the other solar batteries for home use that are on the market do come with warranties that guarantee a certain amount of storage capacity.

While the warranty isn’t the only criterion to evaluate when choosing a solar battery for your home, it should be one factor under consideration when making an investment in solar-plus-storage.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 11:55:00 »
Zeker niets voor jou KV, dan blijft er al ietsje meer kWh over voor andere...
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 12:12:00 »
vind je dat grappig ? Sorry dat ik realistisch ben ...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 13:31:34 »
Ik weet niet KV, maar quasi iedereen werkt toch met oplaadbare batterijen in huis?

Of gebruik jij ook nog wegwerp-accuutjes 1,5 V?

Kijk KV als de stroom van het net veel duurder gaat worden gaan steeds meer mensen off-grid gaan, niet volledig off grid maar 80-90 % is wel realistisch met de huidige moderne Powerwall en PV-panelen.

Men spreekt zelfs al van volledige onafhankelijkheid van het stroomnet (100 % off grid):
Citaat
http://www.photovoltaik.eu/Archiv/Meldungsarchiv/13-Tipps-zur-Selbstversorgung-ohne-Stromnetz,QUlEPTcxMjIyNyZNSUQ9MTEwOTQ5.html

13 Tipps zur Selbstversorgung ohne Stromnetz

Komplettsysteme zur eigenversorgung müssen genau auf den Strom-und Wärmeverbrauch im Haus abgestimmt sein.
13.01.2017
13 Tipps für Menschen, die wirklich unabhängig sein wollen.

Dus laat de overheid maar prutsen en sukkelen met hun stroomverzorging...

Natuurlijk kan BE meer directe stroomverbindingen (laten) leggen met landen die meer (overtollige) stroom aan te bieden hebben.
Dan kunnen de oudste kerncentrales zelfs dicht...
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 februari 2017 - 13:35:53 door Michel »
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 14:08:13 »
Ik weet niet KV, maar quasi iedereen werkt toch met oplaadbare batterijen in huis?
ja, maar zo een 1.5 V batterijtje kost wel wat minder.  En als die niet goed genoeg meer zijn koop je gewoon andere.  Ik vind niet dat die verglijking op gaat.  Voor mijn wandel GPS heb ik 3 sets AA, zodat ik onderweg nooit zonder val.  Ik denk niet dat ik 3 Tesla's aan de muur ga hangen

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 15:04:51 »
ja, maar zo een 1.5 V batterijtje kost wel wat minder.  En als die niet goed genoeg meer zijn koop je gewoon andere.  Ik vind niet dat die verglijking op gaat.  Voor mijn wandel GPS heb ik 3 sets AA, zodat ik onderweg nooit zonder val.
één batterijtje? Maar als je er veel hebt kosten die wegwerpdingen  - slecht voor het milieu - heel wat meer.

We gebruiken thuis oplaadbare batterijen (AAA + AA) voor: even nadenken...
- draadloze draagbare huisbel 3 x AA
- 4 klokken, waarvan ene antiek en omgebouwd, per klok 1 AA dus 4 AA
- Afstandsbedieningen TV + digicorder, 3 + 2 x AAA´s maakt 5 AAA;
- 2e TV + Hifi in andere kamer, ook nog eens beide afstandsbediening, tesamen 4 AAA´s.
- Draadloze laptopmuis 2 x AAA´s
- Draagbare huistelefoon 2 AAA´s (maar die zit meestal in zijn standplaats)
: mss vergeet ik nog wat soit, maakt 7 AA en 13 AAA´s.

Welke ik het meeste terug moet bijladen? Ik heb natuurlijk een setje van 4 AAA´s en 4 AA in reserve om onmiddellijk te switchen als de muis rood oplicht of als de afstandsbediening nalaat, de andere dingen houden het veel langer uit, ook door minder gebruik.

De TV-digicorder-afstandsbediening en natuurlijk de laptop-muis, pakweg om de 1 à 3 weken opladen, ik ga er eens op letten.
Anders moet ik om de x-weken die wegwerpdingen kopen, of die liggen maar ergens in een kast en verliezen daar aan energie.

De grootste batterijen Li-ions zijn er 1 +1  zijn voor de electrische grasmaaier, daar kan men blijven mee maaien, want terwijl ene laadt maait men met de andere.

Verder nog de vaste oplaadbare batterijen in...
euh 2 handy´s, kruimeldief, en euh 2 laptops natuurlijk, waarvan ene veel gebruikt wordt...

Citaat
Ik denk niet dat ik 3 Tesla's aan de muur ga hangen
Ik ook niet...

3 Tesla´s aan de muur?  ??? ::)

De zwaarste nieuwe powerwall 2.0 van Tesla heeft 14 kWh capaciteit (afgerond), de kleine versie 7 kWh afgerond:
Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Powerwall
Model   Technology   Price (US$) b   Capacity (kWh)   Power
Powerwall 1   lithium-ion   US$ 3,000    6.4 kWh   7 kW peak / 5 kW continuous
Powerwall 2   lithium-ion   US$ 5,500   13.5 kWh 7 kW peak / 5 kW continuous

Citaat
Powerwall 2
Met twee keer de energiedichtheid van onze eerste thuisbatterij kan Powerwall 2 uw huis de hele nacht van zonne-energie voorzien en een energie onafhankelijk thuis creëren. Powerwall 2 is compact, schaalbaar en beschikt over een ingebouwde omvormer. Dit zorgt ervoor dat de batterij zowel binnen als buiten eenvoudig kan worden geïnstalleerd.
Powerwall 2 is een batterij voor woningen en kleine bedrijven waarin zonne-energie wordt opgeslagen.
De batterij levert deze schone, betrouwbare energie als de zon niet schijnt. Wordt energie onafhankelijk door Powerwall met zonnepanelen te combineren en zo een CO2-neutraal leven te leiden.

De AUTO-versies Tesla S hebben van minimum 60 kWh tot 100 kWh accupack... dat wist je wslk wel...
 Sorry KV ik weet echt niet waar je dat haalt... (ik had nochtans een powerwall 2.0 geciteerd in # post 6)

De staande Powerpacks 1 en 2, 100 kWh en 200 kWh per pack zijn al voor (grote) bedrijven... natuurlijk eindeloos uitbreidbaar tot een microgrid waar men zelfs kleine eilanden onafhankelijk maakt van olie of andere fossielen.

Heb jij thuis een (groot) bedrijf?  :-\
Citaat
https://www.tesla.com/nl_BE/powerpack?redirect=no

POWERPACK
Energie-opslag voor bedrijven en nutsvoorzieningen
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 februari 2017 - 15:26:42 door Michel »
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 16:21:10 »
en krijg je dan een nieuwe batterij als ze na 2 jaar nog minder dan de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid energie kan bevatten ?
Ik heb al veel nare ervaringen gehad met batterijen, jij niet dan ?

En is de productie van die dingen echt zo milieuvriendelijk dan ?

Heb jij trouwens aandelen bij Tesla ? 
Hoewel, het lijkt wel een sekte op den duur.
Iedereen zijn batterijpack thuis, ik zie het nog niet zo direkt gebeuren.  Had meer dan 10 jaar geleden ook al de discussie met iemand over de electrische auto.  Die zei toen dat we binnen 10 jaar (nu dus) allemaal electrisch gingen rijden.  Yeah right, zo snel gaat het allemaal niet, een beetje nuchterheid doorziet dat dan ook.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 17:36:55 »
en krijg je dan een nieuwe batterij als ze na 2 jaar nog minder dan de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid energie kan bevatten ?
Hoe kom je nu daarbij? (kijk niemand dwingt iemand een goed batterijsysteem te kopen, wslk koop ik er ook geen, maar wel een E-wagen)
Tesla geeft bvb 10 jaar garantie op zijn powerwall, men zal dus de garantievoorwaarden moeten lezen, die zijn zeker te vinden op een pdf.

In de regel definieeert men een batterijpack als "versleten" onder de 80 % capaciteit van zijn orgineel, maar dat is wel voor moderne E-auto-accupacks, bron kan ik geven. Die van de BMW i3 zouden bvb 20 jaar kunnen meegaan tot ze die 80 % bereiken, dit door een labosimulatie.
Eigenlijk zijn ze dan nog altijd zeer goed bruikbaar, en dat nog jarenlang vb ombouwen naar een powerwall.

Citaat
Ik heb al veel nare ervaringen gehad met batterijen, jij niet dan ?
Eigenlijk niet. Zelfs positieve ervaringen met Li-ions van mijn al redelijk oude grasmaaier, ik denk dat die al 8 jaar is en de simpele luchtgekoelde batterijen (incl lader) natuurlijk ook.
Vandaag zijn er batterijsystemen die wslk 20 jaar (Li-ion (1)) à 30 jaar of > 1 miljoen kms (LiFePO4 (2) ) lang meegaan, bronnen kan ik geven, of heb ik al gegeven.
Nog eens:
Citaat
http://www.bauer-office.eu/wp-content/uploads/2014/12/ADAC.pdf

(1) 20 Jahre? Woher wissen Sie das so genau?
Man kann Simulationen in Testreihen fahren.

Ist die Lebenszeit-Prognose zuverlässig?
Die ist sehr zuverlässig. Das kann man bis auf einen Monat genau nachweisen. Die Lebenszeit ist
genaugesagt 20,9 Jahre. End of Life heißt, der Akku lässt sich dann noch bis 80 Prozent seiner
ursprünglichen Kapazität aufladen.
Citaat
http://www.sonnewindwaerme.de/photovoltaik-pressemitteilung/elektroautos-byd-fenecon-startet-verkauf-e6

(2) BYD ist weltgrößter Hersteller von Lithium-Eisenphosphatbatterien und verfügt über lange Erfahrung der Technologie unter anderem im Einsatz in stationären Stromspeichersystemen. Daher garantiert der Hersteller auch 4.000 Ladezyklen bis zu einer Restkapazität von 75 Prozent. Das ist rechnerisch ausreichend für eine Fahrleistung von bis zu 1,4 Millionen Kilometer. Die Garantie auf das Fahrzeug selbst liegt bei zwei Jahren oder 150.000 Kilometern.
Hier zelfs een reusachtig 5 MW batterijpark Li-Ions met 20 jaar garantie:
Citaat
http://www.wemag.com/ueber_die_wemag/presse/pressemeldungen/2013/04_29_younicos-Batteriespeicher-Schwerin.html

Ab Mitte 2014 soll der Großspeicher mit einer Kapazität von 5 Megawattstunden in Betrieb gehen. Er soll mit einer Leistung von 5 Megawatt helfen, die Netzfrequenz auf der Übertragungsnetzebene zu stabilisieren und Wind- und Sonnenstrom sicher in das bestehende Netz zu integrieren. Das koreanische Unternehmen Samsung SDI garantiert die Leistung der verwendeten Lithium-Ionen-Zellen 20 Jahre lang.

(Moderne batteijsystemen zoals een powerwall-powerpack-Eauto-accu... zijn dus altijd vloeistofgekoeld ook om de *levensduur te verhogen, ik neem aan dat jij geen ervaring hebt met vloeistofgekoelde moderne batterijsystemen... )
Citaat
*Lange levensduur
Het vloeistofkoelingssysteem* reguleert de interne temperatuur van Powerwall om de batterijprestaties onder alle omstandigheden te maximaliseren.

Citaat
En is de productie van die dingen echt zo milieuvriendelijk dan ?
Als de productie en recycling van Li-ions op 100 % groene stroom# gaat gebeuren ken ik niets milieuvriendelijker, jij wel?
# http://uk.businessinsider.com/tesla-gigafactory-facts-2016-9?r=US&IR=T/#everything-will-be-recycled-8

Hoe denk jij stroom op te slaan van zonnepanelen voor ´s nachts te gebruiken?
Of hoe zou men overtollige groene stroom van windmolens en zonnepanelen - bij veel wind en zon -  kunnen opslaan of bufferen zonder het net over te belasten?

Citaat
Heb jij trouwens aandelen bij Tesla ?
Nope, en nu staan ze te hoog om te kopen net dat ik wat geld over heb. En SpaceX zit niet op de beurs, en Solarcity is overgenomen door Tesla.

Heb jij iets tegen Tesla of überhaupt andere merken die electrische voertuigen gaan verkopen?

Ben jij pro afhankelijkheid van olie uit het Midden-Oosten of uit Rusland?

Citaat
Hoewel, het lijkt wel een sekte op den duur.
Een sekte die zich wereldwijd uitbreid, de electrische wagen, er moeten al zowat 35 electrische automodellen bestaan.
Chinezen op kop, wegens hun vervuilde steden.

Citaat
Iedereen zijn batterijpack thuis, ik zie het nog niet zo direkt gebeuren.

Ik ook niet. Ik heb ook nergens over iedereen gesproken.

Citaat
Had meer dan 10 jaar geleden ook al de discussie met iemand over de electrische auto.  Die zei toen dat we binnen 10 jaar (nu dus) allemaal electrisch gingen rijden.  Yeah right, zo snel gaat het allemaal niet, een beetje nuchterheid doorziet dat dan ook.
Ik zie geen nadeel aan electrisch rijden in de nabije toekomst zeker niet als de keus nog groter en goedkoper wordt, pakweg 2020.
Dat de emissienormen van fossiele wagens dubbel zo streng worden zal ook feit worden in 2020-2021 (Europees, andere verder ontwikkelde landen hebben ze al)

En voor groene stroom op te slaan zullen de meeste voor moderne batterijsystemen (willen) kiezen, studies voorspellen een enorme toename, bijna x 10:
Citaat
http://www.iwr.de/news.php?id=31960

25.08.2016, 12:33 Uhr   
Studie: Speichermarkt wächst rasant

London – Einer aktuellen Studie zufolge, wird der Markt für Batterie-Speicher in den nächsten Jahren rasant wachsen. Besonders die USA spielen dabei eine Rolle.

Das Research-Institut Global Data, ein Forschungsinstitut mit einem Hauptsitz in London, hat in einer neuen Studie den globalen Energiespeichermarkt untersucht. Das Unternehmen geht davon aus, dass die installierte Kapazität von Batterie-Energiespeichersysteme (BESS) bis 2020 auf über 14.000 Megawatt (MW) ansteigen wird.

Speichkapazität wird sich bis 2020 verzehnfachen

Bis 2020 soll die weltweit installierte Leistung von BESS um das Zehnfache von derzeit rd. 1.500 MW auf 14.000 MW ansteigen. Zu diesem Ergebnis kommt die Studie „Grid Connected Battery Energy Storage System – Market Size, Competitive Landscape, Key Country Analysis and Forecasts to 2020” von Global Data. Gegenwärtig sind viele Speichersysteme geplant, die bis 2020 fertiggestellt sein werden.

USA auch in den nächsten Jahren Marktführer [...]
Huidige:  https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_storage_power_station
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 februari 2017 - 18:35:38 door Michel »
© Koning Willem I