Auteur Topic: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn  (gelezen 7346 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 22:23:58 »
Ik zie geen nadeel aan electrisch rijden in de nabije toekomst zeker niet als de keus nog groter en goedkoper wordt, pakweg 2020.

Het hangt ervan af wat je als nadelen ziet. Er zijn avonturiers die zelfs die al een aantal jaren geen nadelen aan elektrisch rijden meer zien.

Maar als je, zoals KV, realistisch wil zijn, denk ik dat je 2020 (nog amper 3 jaar) best vergeet, en uitgaat van 2025 à 2030.

Het milieu? Enkele weken geleden op het gemeentelijk containerpark, mijn overbuur was van dienst: "Leere Batterien?" Kijkt even rond of er niemand anders in de buurt is. "Du Sepp, mach doch wie jeder normaler Mensch und schmeiß die beim Restmüll in die schwarze Tonne!"
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 22:45:09 »
De electrische auto is met grote voorsprong de milieuvriendelijkste auto, daar bestaat niet de geringste twijfel over.
Zelfs met de vuilste stroommix is dat vandaag al zo.

En dan bedoel ik de ganse levenscyclus van grondstof tot recycling (dus de huidige productie van batterijen en recycling meegerekend).

Wie liever de doodlopende weg kiest van fossiele wagens zal dat wel tenlaatste in 2025 merken, ik gok eerder vanaf 2020.

Want dan gaat de prijs van een accupack per kWh bijna gehalveerd zijn tov vandaag. In cijfers van Tesla van ca $ 190/kWh naar $ 100/kWh.

Waarom nog? Omdat ik alle info tot in de details onderzocht heb (en talrijke bronnen en studies gelezen heb), ik heb er tenslotte de tijd voor.  :)

En wie vandaag lacht met milieu(normen), of het belang ervan minimaliseert, zal anders piepen na 2020.

Jozef zou dat nochtans moeten weten want de 2 grootste politieke partijen staan volledig achter de electrische wagen én veel strengere milieu- en emissiemormen. Het CO2-akkoord in Parijs doet de rest. Ook de Bundesrat geeft zijn zegen. Hoe anders kan men tegen 2050, zelfs 95 % minder CO2 uitstoten?

En de Groenen - in D zeker niet te verwaarlozen- wilden het al 5 jaar eerder, maar zijn zeker blij dat het 2030 komt.

Enkel nieuwe emissieloze personenwagen zouden binnen 14 jaar of vanaf 2030 nog mogen ingeschreven worden.

Dus een verbod op de verkoop van nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2030, ook hybrides mogen niet want die zijn niet emssieloos.

Citaat
https://www.welt.de/wirtschaft/article158634739/Bundeslaender-fuer-Verbot-von-Benzin-und-Dieselautos.html

Bundesländer für Verbot von Benzin- und Dieselautos
Veröffentlicht am 08.10.2016

Keine Benzin- und Dieselautos ab 2030?

Nach dem Willen der Bundesländer sollen in 14 Jahren nur noch emissionsfreie Fahrzeuge zugelassen werden. Das fordern die SPD- und unionsregierten Länder.

b 2030 sollen in Deutschland keine Benzin- und Dieselautos mehr zugelassen werden. Auf einen entsprechenden Vorstoß haben sich sowohl SPD- als auch unionsregierte Länder laut „Spiegel“ geeinigt.

In einem Beschluss des Bundesrates wird die EU-Kommission aufgefordert, „die bisherigen Steuer- und Abgabenpraktiken der Mitgliedstaaten auf ihre Wirksamkeit hinsichtlich der Förderung emissionsfreier Mobilität auszuwerten …, damit spätestens ab dem Jahr 2030 unionsweit nur noch emissionsfreie Pkw zugelassen werden“.

Die Grünen begrüßen die Entscheidung, wundern sich allerdings auch. „Wenn wir das Pariser Klimaabkommen ernst nehmen, dürfen nach 2030 keine Verbrennungsmotoren mehr neu auf die Straße“, sagt Oliver Krischer, Fraktionsvize im Bundestag. Das hat der Bundesrat parteiübergreifend so beschlossen, und es ist richtig. Da erstaunt es schon, wenn Union und SPD sich kurz darauf darüber echauffieren, wenn Grüne die Umsetzung einfordern.“

Prognose zur Verbreitung von E-Autos

Um das Klimaabkommen zu erfüllen, sollen die deutschen CO2-Emissionen bis 2050 um bis zu 95 Prozent gesenkt werden. Eine Maßnahme ist dabei die Förderung der Elektromobilität – allerdings bislang mit bescheidenem Erfolg. Auch eine Kaufprämie hat noch nicht den gewünschten Erfolg gebracht.

Im Jahr 2028 könnten in der EU erstmals mehr elektrifizierte Autos als konventionelle Verbrenner ausgeliefert werden. Automotive-Analysten der Unternehmensberatung PwC prognostizieren einen Elektroautoanteil an den Neuzulassungen von rund 30 Prozent, während Autos mit Benzin- und Dieselmotoren zusammen nur noch auf 28 Prozent kommen. Die übrigen gut 40 Prozent sind Hybride unterschiedlicher Bauarten. Momentan werden noch gut 97 Prozent aller Neufahrzeuge in der EU ausschließlich von einem konventionellen Verbrennungsmotor angetrieben.

En D is autoproductieland n° 1, ik neem aan dat andere landen het zelfs al wat eerder kunnen invoeren, want D probeert zo lang mogelijk zijn autoindustriejobs te vrijwaren dan mag de omschakeling naar een totaal andere aandrijvinsgtechnologie niet te abrupt gebeuren.

Eigenlijk heeft D Of EU geen andere keus want meer dan de helft van de Duitse productie-verkoop is wslk buiten Europa, De Asiaten (China Japan Korea zullen sowieso al veel verder zijn met E-wagens, USA ook. En India moet ook haast maken wegens zijn smog en vervuiling. De E-wereldmarkt mag D niet verslapen anders wordt Wolfsburg, Stuttgart of München nog het 2e Detroit...

Prognoses schatten dat dan in 2028 -in de EU- al meer electrische auto´s nieuw ingeschreven worden dan fossiele (zie link).

Originele link:
Citaat
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/bundeslaender-wollen-benzin-und-dieselautos-ab-2030-verbieten-a-1115671.html

Ab 2030 Bundesländer wollen Benzin- und Dieselautos verbieten

Der Bundesrat verlangt nach SPIEGEL-Informationen das Aus für Diesel- und Benzinautos. Schon in 14 Jahren sollen nur noch emissionsfreie Fahrzeuge eine Zulassung erhalten.
Zoiets kwam natuurlijk ook op TV: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/e-autos-113.html
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 februari 2017 - 23:36:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 23:25:04 »
Het milieu? Enkele weken geleden op het gemeentelijk containerpark, mijn overbuur was van dienst: "Leere Batterien?" Kijkt even rond of er niemand anders in de buurt is. "Du Sepp, mach doch wie jeder normaler Mensch und schmeiß die beim Restmüll in die schwarze Tonne!"

Ik had die man dan toch op zijn stommiteit gewezen, misschien zelfs de gemeente ingelicht over zijn wanpraktijken. Hoe erg de vervuiling is als dit mee met het restvuil gaat hangt af van het type batterij. Een normale alkalinebatterij is dan nog het minste erg, daar zit behoorlijk wat zink in wat een zwaar metaal is. Het hangt ervan af hoe dat restafval wordt verwerkt, maar hoe dan ook komt er Zink in het milieu terrecht. Bovendien is het zonde van het Zink dat toch wel een aantal nuttige toepassingen kent en makkelijk te recycleren is. Bij herlaadbare batterijen ziet het plaatje er nog erger uit voor het milieu, Ni, Cd, ... De meeste batterijen gebruiken nog een aantal andere metalen die bij worden gemengd en die de fabrikant niet altijd zal vrijgeven. Niet weggooien die dingen!
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Lithium gebaseerde batterijen. Die zijn perfect te recycleren, het is zonde van de grondstoffen. De verwerking van die batterijen is trouwens iets dat ook in Vlaanderen op grote schaal gebeurd (Umicore).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 00:16:23 »
Qua recyclage van batterijen is BE zeker een van de betere landen in Europa, ik ken niets anders sinds ik in BE woon.

Zelfs wereldtop volgens een oude bron van 2008: (maar ik vind het persoonlijk veel te weinig...)
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/453813/2008/10/16/Belgie-bij-wereldtop-in-ophaling-en-recyclage-batterijen.dhtml

Als ik deze onderstaande link mag geloven verschiet ik wel serieus wat er aan batterijen verbruikt wordt, blijkbaar gebruiken nog altijd veel families geen oplaadbare batterijen, en smijten het geld de deur uit met wegwerpbatterijen. Wslk uit pure onwetendheid,eigenlijk triestig.

Citaat
http://www.bebat.be/nl/geef-je-gebruikte-batterijen-een-nieuw-leven

Een gemiddeld gezin heeft 129 batterijen in huis — waarvan er 17 leeg zijn. Bebat geeft al deze lege batterijen een nieuw leven. Wil je weten hoe je ons hierbij kan helpen?

Wist je dat we met de grondstoffen van 13 batterijen een brilmontuur kunnen maken? En met 120 een gieter? Bebat geeft elke batterij een nieuw leven door er alle metalen en andere grondstoffen uit te halen en ze opnieuw te gebruiken in andere toepassingen.

Zink en staal voor een gieter, een driewieler of een kruiwagen. Nikkel, koolstof, staal, titanium, kobalt, lood en plastic voor een bril, een wekker of een kookpot enz.

Het is nochtans heel duidelijk dat men met oplaadbare batterijen geld spaart, ondanks de hogere prijs bij aankoop is dat snel terugverdiend.
De spaarzame Nederlander weet het blijkbaar beter, daar heeft het gemiddeld gezin maar 100 batterijen zelfs de vaste batterijen inbegrepen, dat is zeker minstens 1/3 minder dan de Belg.

Citaat
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-en-verlichting/tv-ict/batterijen-en-accus/

Batterijen en accu's

Stroom uit het stopcontact is zo'n duizend keer goedkoper en veel milieuvriendelijker dan wegwerpbatterijen. Apparaat zonder stekker? Dan zijn oplaadbare batterijen voor het milieu en jouw portemonnee de beste optie.

Batterijen bevatten zoveel schadelijke stoffen voor het milieu, dat ze bij het klein chemisch afval horen. Het kost ook veel energie, grondstoffen en CO2-uitstoot om batterijen te maken. Daarom is een oplaadbare batterij veel minder milieubelastend dan een wegwerpbatterij en is ook al snel goedkoper. Een batterij opladen kost zo'n 0,4 eurocent. Zo heb je gemiddeld na zes keer opladen de meerprijs al terugverdiend.

Een Nederlander koopt gemiddeld 22 batterijen per jaar. Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen door het toegenomen gebruik van batterijen in draagbare apparatuur. In een gemiddeld huishouden zijn honderd batterijen, inclusief accu’s voor laptops en tablets, te vinden.

Tips batterijen

1 Let erop dat je de moderne NiMH- en oplaadbare lithium-ion batterijen (dus ook de accu van uw laptop of tablet) op tijd oplaadt. Ouderwetse NiCd-batterijen moesten hiervoor helemaal leeg zijn, maar de moderne types hebben dit geheugeneffect van het opladen niet meer.

2 Gebruik je een laptop op netstroom, dan spaar je de accu door deze tijdelijk te verwijderen. Als je een apparaat lang niet gebruikt, haal dan de accu eruit als hij voor zo'n 40 procent is opgeladen en bewaar hem koel.

3 Gebruik voor apparaten die onregelmatig gebruikt worden de nieuwste oplaadbare nikkelmetaalhydride (NiMH) batterijen met Low Self Discharge of vergelijkbare aanduiding. Ze houden hun lading erg lang vast en zijn daarmee uitstekend geschikt voor mp3-spelers, digitale camera's of fietslampjes.

4 Verzamel oude batterijen op een vaste plek en lever ze regelmatig in. Lever ook knoopcellen apart in; ze bevatten soms kwik.

5 Levert een batterij niet meer genoeg stroom voor een mp3-speler of camera, dan kan hij vaak nog wel een tijdje mee in een wekker of afstandsbediening. [...]
Voor de keus van oplaadbare batterijen (die steeds beter worden) best prijs-kwaliteit nachecken uit diverse kwaliteitstesten in binnen- en buitenland, levensduur= aantal laadcyclussen, weinig zelfontlading enz... alles te vinden op www (ook de lader is niet onbelangrijk)  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 februari 2017 - 00:57:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 08:58:23 »
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Lithium gebaseerde batterijen. Die zijn perfect te recycleren, het is zonde van de grondstoffen. De verwerking van die batterijen is trouwens iets dat ook in Vlaanderen op grote schaal gebeurd (Umicore).
Ja, en héél milieuvriendelijk; vraag het daar eens in de buurt aan de mensen die een loodvergiftiging opliepen ...
Op de terreinen in Hoboken kunnen ze zelfs geen gras meer laten groeien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 09:26:52 »
Ja, en héél milieuvriendelijk; vraag het daar eens in de buurt aan de mensen die een loodvergiftiging opliepen ...

Die loodvervuiling in Hoboken was niet afkomstig van de recyclage van de lithium-batterijen, laat ons eerlijk blijven! In lithium batterijen zit geen lood!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 12:34:16 »
Want dan gaat de prijs van een accupack per kWh bijna gehalveerd zijn tov vandaag.

Waarom nu dan zo gek zijn om het dubbele te betalen?

Ach ja, je bent een weldoener, en Tesla heeft dat geld nodig voor zijn verdere ontwikkeling.

Maar je verwijt andere constructeurs dat ze nog verder munt zouden willen slaan uit verbrandingsmotoren. Neen, Michel, Daimler-Benz bijvoorbeeld weet dat ze alles wat de verbrandingsmotoren tegen een normale prijs vanaf nu nog zullen opleveren, nodig zullen hebben voor de verdere ontwikkeling van degelijke normaal geprijsde elektrische wagens.

Citaat
Jozef zou dat nochtans moeten weten want de 2 grootste politieke partijen staan volledig achter de electrische wagen én veel strengere milieu- en emissiemormen.

Ik ben een vrije burger in een zeer democratisch land waar zeer veel vrijheid heerst, ik hoef hier hoegenaamd niet achter alles te staan wat de twee grootste politieke partijen prediken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 12:40:51 »

In 1980 is mijn zoon één jaar naar de basisschool in de Maalbootstraat gegaan. Er lag op de speelplaats een geperforeerd rubber tapijt, dat na elke speeltijd grondig afgespoten werd, en de leerlingen moesten na elke speeltijd grondig hun handen wassen. Na één jaar had mijn zoon al het dubbele van de toegestane hoeveelheid lood in zijn lichaam, en dat word nooit meer afgebroken. De laatste burgemeester van Hoboken stond net vóór de fusie met Antwerpen op het punt om de fabriek te sluiten.

Maar Umicore (vroeger Union Minière) was van de in België overbeschermde groep van de Generale. En dat is de Belgische hypocrisie die me doet kotsen. LEZ, doch intussen mogen de grote vervuilers ongestoord al tientallen jaren verder de volksgezondheid schaden.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 12:59:37 »

Ik had die man dan toch op zijn stommiteit gewezen, misschien zelfs de gemeente ingelicht over zijn wanpraktijken.

Dan kon ik hem ook de laatste keer verklikken. De prijs bedroeg toen 36 Euro. Hij zei me: "Du Sepp, gib mir 20 Euro, und ich habe dich hier nicht gesehen."

Ik verwijder hier op het naastgelegen terrein geregeld de boompjes in wording, want anders staat hier over een aantal jaren een bos en heb ik geen zon meer. Dat is een Straftat (Sachbeschädigung). Alle buren weten dat ik dat doe. Maar telkens de boer de Polizei stuurt, blijkt niemand iets gezien te hebben.

Enkele jaren geleden had een buurman een geopend vat met 50 liter olie omgestoten. Er zijn hier toen tientallen liters olie in de riool gelopen. Maar ook toen had niemand iets gezien toen de Polizei langskwam.

Als je hier in dit Alpendorpje een buurman zou verklikken, dan doe je er best aan om binnen de kortste tijd je klikken en klakken te nemen en te verhuizen! Zo is het leven hier.  :D

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 14:23:35 »

Die loodvervuiling in Hoboken was niet afkomstig van de recyclage van de lithium-batterijen, laat ons eerlijk blijven! In lithium batterijen zit geen lood!

How, how, how !  Niet zo kort door de bocht.  Ik weet niet precies hoe het met die batterijen zit, maar wat ik wél weet is dat er in het proces om metalen als koper, zilver, goud, ... te recupereren altijd lood gebruikt wordt in het proces.  Dat was alleszins 10 jaar geleden nog zo.  Of er ondertussen al magische ontdekkingen gedaan zijn om dit te vermijden weet ik niet, maar ik vrees ervoor, gezien de heel recente acute loodvergiftiging van minstens 1 kind in Hoboken.
Er hoeft dus helemaal geen lood in je batterij te zitten, men heeft lood nodig in het recyclageproces !

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 14:58:53 »
How, how, how !  Niet zo kort door de bocht.  Ik weet niet precies hoe het met die batterijen zit, maar wat ik wél weet is dat er in het proces om metalen als koper, zilver, goud, ... te recupereren altijd lood gebruikt wordt in het proces.  Dat was alleszins 10 jaar geleden nog zo.  Of er ondertussen al magische ontdekkingen gedaan zijn om dit te vermijden weet ik niet, maar ik vrees ervoor, gezien de heel recente acute loodvergiftiging van minstens 1 kind in Hoboken.
Er hoeft dus helemaal geen lood in je batterij te zitten, men heeft lood nodig in het recyclageproces !

Niet volgens mijn informatie. Vergeet niet dat Umicore ook andere batterijtypes recycleert waaronder loodaccu's.

Ik heb even opgezocht hoe batterijen gerecycleerd worden en daar vind ik voor Lithium batterijen alvast geen lood terug. Kijk maar op https://web.wpi.edu/Pubs/ETD/Available/etd-042412-153435/unrestricted/hyzou.pdf

Trouwens de stelling om ander metalen met lood te recuperen klopt ook niet. Hiervoor wordt een proces gebruikt dat zich voltrekt in een waterig milieu. Daar wordt geen lood voor gebruikt, zelfs geen loodzouten.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 15:03:29 »
Trouwens de stelling om ander metalen met lood te recuperen klopt ook niet. Hiervoor wordt een proces gebruikt dat zich voltrekt in een waterig milieu. Daar wordt geen lood voor gebruikt, zelfs geen loodzouten.
Hm, dan ben ik verkeerd geinformeerd door mensen die bij Umicore werkten, toen ik daar zelf een opdracht van enkele maanden deed

Je hebt alleszins gelijk dat er geen lood in die batterijen zit, volgens de link die je opgaf.
Citaat
The concern about wildlife is that lithium ion batteries contain cobalt, copper, nickel and iron, which will leach into an animal’s system, causing great harm and likely death, also the same for people.
Hoewel cobalt en nikkel ook niet direkt gezond te noemen zijn.
Je hoeft het met mij niet eens te zijn, maar wat mij betreft zit een batterij altijd vol extreem giftige troep. 
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 februari 2017 - 15:13:16 door KV »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 18:34:45 »
Waarom nu dan zo gek zijn om het dubbele te betalen?

Waarom niet voor een accupack? Een accupack is geen ganse auto hé, het is een "deel", een 90 kWh*190 accupack zou vandaag € 17100 af fabriek kosten, in 2020 pakweg 90kWh*100 = € 9000 of € 8000 verschil, er zijn mensen die met een drietal opties al aan die meerprijs zitten.

Want alle Tesla´s S/X die besteld zijn voor #15 jan 2017 (en geleverd zijn tot 15 april 2017#) kunnen ook levenslang genieten van gratis snelladen aan de Tesla-Superchargers, was je dat even vergeten?  ;) Bovendien is dat levenslang SUC ook overdraagbaar indien men de wagen verderverkoopt, niet slecht als argument voor minder waardeverlies, want de Tesla S in occasie zijn zelfs 5000-7000 € duurder geworden heb ik opgemerkt. Ook omdat vele nu (na 3-4 jaar) meestal van hun oude 85 kWh-achtertractie overstappen naar de nieuwe 100D 4x4. Maar die oude heeft wel levenslang gratis Suc (voor diegene die het gebruikt), de nieuwe -na 15 jan 17 besteld- niet.

Citaat
Ach ja, je bent een weldoener, en Tesla heeft dat geld nodig voor zijn verdere ontwikkeling.
Idd Jozef de weldoeners die levenslang gratis mogen bijladen op lange afstanden, of ze "gunnen" hun Tesla aan iemand anders en kopen een nieuwe omdat ze het zich kunnen permitteren.

De Teslafans die later dan #15/4/2017 hun Tesla krijgen (vooral model 3 vanaf 2018) moeten voorlopig een kleine prijs per kWh betalen aan die Sucs (400 kWh of 1600 km/jaar blijft gratis zie link#), maar die prijs zal wel stijgen naargelang de accupacks goedkoper worden, daar had je even niet aan gedacht hé.  :)
Citaat
# https://www.tesla.com/nl_BE/blog/update-our-supercharging-program?redirect=no

Het waarborgen van het gebruik voor lange afstandsreizen

Tesla’s die besteld zijn na 1 januari 2017 zullen jaarlijks worden voorzien van 400 kWh (ongeveer 1.600 km) gratis Supercharging credits zodat alle eigenaren kunnen blijven genieten van gratis Superchargen tijdens reizen. Daarnaast zal er een kleine vergoeding zijn die stapsgewijs zal worden aangebracht, die minder zal kosten dan het voltanken van een vergelijkbare auto op brandstof. Alle auto’s blijven geleverd worden met de hardware die nodig is voor Supercharging.

We zullen de details van het programma later dit jaar vrijgeven, en hoewel prijzen kunnen fluctueren en regionaal kunnen verschillen gebaseerd op de kosten van elektriciteit, zal ons Supercharger Netwerk nooit een winstoogmerk hebben.

Update#: Because of high demand and to give an opportunity to those customers who could not order over the holidays, we are extending it so customers can place an order for a Model S or X until January 15th#, 2017 and take delivery by #April 15, 2017 to receive free unlimited Supercharging.

Maar men kan ook wachten tot 2030 dan gaan de accu´s nog wat performanter zijn en wslk nog eens 30 % goedkoper, men weet nooit hé.
Of gaan de batterijprijzen stijgen na 2025 omdat ze veel beter zijn, en dus duurder wegens duurdere chemie en materialen?
Ik kan ook wachten tot ik 80 jaar ben, mmm ik denk het niet.  :)

Citaat
Maar je verwijt andere constructeurs dat ze nog verder munt zouden willen slaan uit verbrandingsmotoren. Neen, Michel, Daimler-Benz bijvoorbeeld weet dat ze alles wat de verbrandingsmotoren tegen een normale prijs vanaf nu nog zullen opleveren, nodig zullen hebben voor de verdere ontwikkeling van degelijke normaal geprijsde elektrische wagens.
Ik wacht nog altijd op nieuws... al gehoord van een (eigen) Europese batterijfabriek ofzo? Of waar gaan ze hun batterijen halen? Korea, China, Japan?
Concurrentie is altijd goed voor de consument, ik vraag me af wanneer die gaat komen.

Mercedes heeft toch al een E-wagen? (B-klasse) Kijk eens naar de prijs... slik...
Degelijk normaal geprijsde E-wagens bij Mercedes? Even kijken wat ze van plan zijn, wie weet met prijs:

Hopla 4 modelversies en "ze beginnen" in 2018 ipv 2019:
Citaat
https://ecomento.tv/2016/01/04/mercedes-plant-vier-neue-elektroautos/

Mercedes plant vier neue Elektroautos

04.01.2016

Bis vor wenigen Jahren noch einer der größten Investoren bei Elektroauto-Startup Tesla Motors, will Mercedes-Benz zukünftig auf eigene Faust den Markt für elektrisch angetriebene Pkw erobern. Laut CarMagazine arbeiten die Schwaben dazu derzeit an vier neuen Stromer-Modellen.

Der „Frontalangriff“ auf Tesla soll je zwei Elektro-Limousinen und -Crossover-Modelle beinhalten und 2018 beginnen. Eigentlich wollte sich Mercedes mit der Einführung neuer rein elektrischer Fahrzeuge noch bis 2019 Zeit lassen. Der forcierte Zeitplan dürfte eine Reaktion auf die Ankündigungen kommender Elektroautos von VW (E-Phaeton), Audi (Q6 e-tron) und Porsche (Mission E) sein.

Die neuen E-Modelle von Mercedes sollen auf einer Elektroauto-spezifischen Plattform mit der Bezeichnung EVA aufbauen. Abgeleitet von bestehenden Modellen soll die neue Technologiebasis speziell für die Unterbringung großvolumiger Batteriepakete im Fahrzeugboden ausgelegt werden.

Neben heckgetriebenen Elektroautos mit 408 PS Leistung sollen Allrad-Ausführungen mit zusätzlichen Elektromotoren mit bis zu 200 Mehr-PS angeboten werden. Bei allen Versionen soll regeneratives Bremsen zur Energierückgewinnung während der Fahrt zum Einsatz kommen.

Die auf der EVA-Plattform aufbauende neue Elektro-Modellreihe soll zu Beginn aus einer Mittelklasse-Limousine sowie einem Crossover zwischen Mercedes GLC and GLE bestehen. Anschließend sollen zwei große Premiumfahrzeuge folgen. Das auf der IAA in Frankfurt 2015 vorgestellte Mercedes IAA Concept könnte dabei einen ersten Ausblick auf das Design der größeren E-Mercedes bieten.

Der schwäbische Hersteller soll mit seinen neuen Elektroautos einen Absatz von um die 20.000 Einheiten jährlich anvisieren. Preislich sollen die Mercedes-Stromer bei um die 90.000 bis 110.000 Euro liegen und auch mit teilelektrischem Plug-in-Hybridantrieb angeboten werden.

Eens zoeken naar een recentere link... Een Mercedes EQ prototype-studie voor 2018, later komen andere, maar geen prijzen in deze link... maar veel beloven...
Citaat
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/mercedes-eq-elektroauto-kompakt-suv-unter-strom-11509238.html

27.10.2016

Aus diesem neuen Elektrobaukasten lassen sich also SUVs, Limousinen, Coupés, Cabriolets und weitere Modellreihen generieren. der in Paris vorgestellte Generation EQ soll 2018 auf den Markt kommen. Bis 2023 folgen zwei weitere SUV und zwei Limousinen. Eine Limousine passt von der Größe zwischen C- und E-Klasse und soll für Kunden, die ein rein elektrisches Auto wollen, eine Alternative zur neuen C-Klasse sein. Dazu kommen drei rein elektrische Modelle in der Kompaktklasse mit 300 bis 400 km Reichweite und der vollelektrische SmartGünstige Leasingangebote finden Sie hier! in drei Karosserievarianten.

Bis zu 500 km Reichweite
Im Fall des Generation EQ saugen zwei Elektromotoren an Vorder- und Hinterachse an einer in den Fahrzeugboden zwischen den Achsen integrierten Batterie. Die Leistung des Antriebs ist skalierbar und steht und fällt mit der Ausbaustufe. Maximal sind bis zu 300 kW und 700 Nm drin, die Reichweite beträgt bis zu 500 km. Die modular aufgebaute Lithium-Ionen-Batterie stammt von der Daimler-Tochter Deutsche Accumotive und verfügt über eine modellspezifische Gesamtkapazität von über 70 kWh – maximal sollen aber bis zu 110 kWh möglich sein. Mit den 110 kWh würde Mercedes den derzeit stärksten Tesla übertreffen. Das Model S hat mit der leistungsstärksten Batterie eine Kapazität von 90 kWh. Die Mercedes-Batterie soll 700 kg wiegen, das gesamte Auto einschließlich Akku 2.400 kg. Der E-SUV soll spätestens 2020 auf den Markt kommen. Der elektrische Allradantrieb im Generation EQ mit achsvariabler Momentenverteilung soll nicht nur für Fahrsicherheit, sondern auch für Fahrdynamik bürgen. 100 km/h sollen in 5 Sekunden erreicht werden können.
Ist der Saft aufgebraucht, so soll der Generation EQ seine Energiespeicher induktiv, an der Steckdose oder einer speziellen Wallbox per Schnellladung füllen können. Bei anvisierten Ladeleistungen von künftig 300 kW soll in 5 Minuten Strom für 100 km gebunkert werden können.

Tiens 4 dagen later een link van Bild.de daar wordt een vanafprijs voor de goedkoopste basisversie EQC en 70 kWh vanaf 60.000 €, maar Bild spreekt wel vanaf 2019:
De EQC baseert op de GLC dus de eerste is alleszins een electrische SUV.
Citaat
http://www.autobild.de/artikel/mercedes-eq-eqc-2019-vorstellung-10241905.html

Mercedes EQ/EQC (2019): Vorstellung — 01.11.2016

Mercedes zielt vor allem auf Tesla

Der Name "EQ" steht bei Daimler für "Electric Intelligence": Die Markenwerte Emotion und Intelligenz sollen damit zusammenfließen, heißt es. Bis 2025 sollen mehr als zehn elektrische Mercedes auf dem Markt sein. Um die Markteinführung des EQC vorzuziehen, hat Mercedes ihn mit den Genen des GLC verschmolzen.
[...]

Das Serienmodell soll etwa 350 PS leisten. Mit etwa 70 kWh sind die Lithium-Ionen-Akkus genauso kräftig wie in der Basisausführung des Tesla Model S. Mercedes spricht von unter fünf Sekunden für den Sprint auf Tempo 100, Spitze 225 km/h. Die Reichweite soll bei 500 Kilometern liegen. Der Preis für die Serienvariante hängt von der endgültigen Spezifikation ab, dürfte je nach Batterieleistung zwischen 60.000 und 80.000 Euro rangieren.

Een Tesla S basisprijs -wel 75 kWh versie - kost vandaag bijna 88.000 € en wordt in mei 2017 geleverd... (rijbereik NEDC 490 km)

Bwah mss toch eens kijken naar de Opel Ampera E (EU) of Tesla Model 3 (USA) die deze zomer komt... want die Mercedes EQ/EQC speelt zeker in de prijsklasse van Tesla S/X, de EQC zal blijkbaar wel goedkoper zijn dan een latere EQ-limousine met lange wielbasis, Mercedes zal daar wel tot een 110 kWh accupack in krijgen maar de prijs zal navenant zijn, wslk iets duurder dan een zware Mercedes S-klasse die al tussen 100-120 k ligt. (imho)

De Opel Ampera E zal naargelang de dollarkoers wslk vanaf 35.000 € kosten (hoopt Bild), bild.de is speciaal naar California geweest om die auto te testen in goede omstandigheden (16° C) en het beloofde rijbereik van >380 km (EPA 238 mi) in de praktijk is blijkbaar realistisch (natuurlijk eco gereden), dit met 60 kWh accupack en met een middelmatig- aerodynamische wagen:
Citaat
http://www.autobild.de/artikel/opel-ampera-e-2017-fahrbericht-8513635.html

Opel Ampera-e (2017): Fahrbericht — 01.02.2017
Der Reichweitenkönig unter den E-Autos

Opel kündigt den Ampera-e als Reichweitenkönig an: 380 Kilometer soll das Elektroauto in der Praxis schaffen. Wie realistisch das ist, zeigt der Fahrbericht.
[...]
Nur beim Preis schweigt sich Opel weiter aus. In Norwegen, wo der Ampera-e zuerst an den Start geht, liegt er preislich bei rund 39.000 Euro. Für Deutschland wird man diese Summe bis zum Marktstart im Sommer wohl noch auf etwa 35.000 Euro drücken.
Bedenk dat de huidige -20 cm langere- Mercedes B 250 E maar 28 kWh accupack heeft (wel E-motor/accutechniek 2014) en maar 140 km EPA-rijbereik heeft en dit voor 40.000 € basisprijs...
De IAA in september 2017 wordt spannend...
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 februari 2017 - 20:47:32 door Michel »
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 03 februari 2017 - 10:11:01 »
De prijs van de stroom uit superchargers is ondertussen bekend. Het komt er grofweg op neer dat je daar ongeveer evenveel zal betalen als thuis uit het stopcontact. Voor België is het tarief 0,23 euro/kWh. Je kan de prijs in alle landen op de volgende link terugvinden: https://public.tableau.com/profile/bens#!/vizhome/TeslaSuperchargerNetworkCosts/US

De supercharger is hierin een stuk goedkoper dan de meeste laadpalen. Er zijn laadpalen waar je al snel aan 0,5 euro/kWh komt. Tesla heeft dus niet alleen een groot netwerk van superchargers, enkel bruikbaar voor Tesla's, bovendien is de stroom uit deze laders veel goedkoper dan uit standaard publieke laadpalen! Bovendien krijg je nog altijd 400 kWh gratis. Tot komt ongeveer overeen met 1600 km. M.a.w. je kan één lange rit doen per jaar op gratis stroom. Een rit naar de Alpen vanuit Belziek is zo'n 1000 km, als je thuis oplaadt en je kan op je bestemming opladen, dan is die 1600 km voldoende!

Enkele voorbeelden:

- Bluecorner www.bluecorner.be: de prijs per kWh zit tussen de 0,4 en 0,5 euro/kWh, naargelang welke stroomsterkte je kiest. Daar komt bovendien nog een jaarlijks abonnement bij!
- EV-point http://www.ev-point.be/: de prijs is vergelijkbaar met Bluecorner, op de snelle DC-laders kom je in de buurt van de supercharger qua prijs

Misschien wordt het tijd dat hier ook enige regulering komt. De prijs van de stroom uit de publieke laadpalen is hoog! In Belziek kan je als particulier makkelijk een elektriciteitsprijs vinden van minder dan 0,25 euro/kWh. Ikzelf betaal 0,21 euro/kWh en 's nachts nog wat goedkoper. Voor mij zijn de publieke laadpalen 2 tot 2,5 keer duurder. De firma's die deze laadpalen installeren zullen hun elektriciteit ongetwijfeld een pak goedkoper inkopen als een particulier. Als de elektrische wagen binnen enkele jaren geen rariteit meer is dan gaan deze firma's woekerwinsten maken!