De idee van met batterijen elektrisch aangedreven wagens is al zeer oud. In een tijd toen geen mens wakker lag van het brandstofverbruik en de uitlaatgassen, maakten ze uiteraard geen schijn van kans, zodat niemand er ging in investeren.
Even je autogeschiedenis toch wat opfrissen.
Natuurlijk heeft de E-auto zich eerst doorgezet# en de fossiele wagen kwam er pas door omwille van de spotgoedkope brandstof en navenant betere prestaties, ook door massaproductie die de fossiele auto betaalbaar maakte. Een E-auto was simpel, genoeg batterijen in de wagenbodem, een E-motor, en versnellingen waren niet nodig, kracht in overvloed zonder lawaai, stank en rook. Opladen kon men in een DC-laadstation, zie link#
# ruim 110 jaar geleden waren
38% van het US-wagenpark electrische wagens, slechts 22 % op benzine, zeker niet verrassend te noemen met de specs en snelheden van toen,
zelfs met primitieve batterijen haalde men toen bijna het rijbereik wat de goedkoopste E-wagens vandaag halen, zowat 130 km in de praktijk, natuurlijk toen bij 32 kmh, sneller mocht men toen sowieso niet. Hypermiling 340 km...bron, met geschiedenis laadstations:
https://electrek.co/2017/04/21/thomas-edisons-charging-station/
Around the turn of the century only 22% of vehicles on the road were gasoline powered, 40% were powered by steam and a whopping # 38% (= 33,842 vehicles) of all the vehicles on the road were EV’s. Imagine 38 percent of today’s vehicles being electric vehicles and what an impact that would make on emissions and noise pollution…
THE DETROIT ELECTRIC MODEL 47 1914
Manufactured by the Anderson Electric Car Company, this four-passenger model was a favorite of Mrs. Edison. The car was powered by Edison batteries in both the front and back of the car (and a few hidden beneath). It was advertised as having a range of 80 miles (like many of today’s lower end EVs) between charges and a speed of 20 mph. During development testing, one vehicle ran 211 miles on a single charge. This car has Edison’s TAE monogram on the doors.
Tja toen reden er ook maar x-duizenden auto's en geen x-miljoenen zoals nu, bij wijze van spreken op een grote zakdoek.
Gelukkig kijkt men nu wel naar de duizenden vroegtijdige sterftes en vooral enorme ziektelast omwille van de giftige uitlaatgassen, bij tientallen miljoenen auto's en daarnaast nog bestelwagens en vrachtwagens ook niets ongewoons.
Die ziektelast die enkel bij fijnstof al vele miljarden kost moet ook de belastingsbetaler ophoesten.
http://www.ce.nl/index.php?go=home.showPublicatie&id=348 en dit is maar voor Nederland.
Samenvatting:
Het Astmafonds heeft CE gevraagd om, in samenwerking met IRAS, een actueel overzicht te maken van de stand van de wetenschap rond de gezondheidseffecten van luchtvervuiling en de maatschappelijke die deze met zich meebrengen. De belangrijkste conclusie is dat de effecten van luchtvervuiling de maatschappij per jaar minimaal 4 miljard euro (en maximaal 40 miljard) kosten. Het grootste deel daarvan is het gevolg van vroegtijdige sterfte door langdurende blootstelling aan fijn stof. Ongeveer een kwart van dit bedrag wordt bepaald door het ontstaan of de toename van ziekten en klachten als COPD (met name chronische bronchitis), ontstekingsreacties in de luchtwegen, vermindering van longfunctie en verergering van bestaande longklachten (waaronder astma-aanvallen). Ook kortdurende blootstelling kan tot vroegtijdige sterfte en ziekte leiden.
Er is nu een kunstmatige situatie gecreëerd door de overheid. Ze eist van de constructeurs alsmaar lagere verbruikscijfers en schonere uitlaatgassen,
Terecht.
in die mate dat ze aanzet tot sjoemelsoftware en dergelijke wagens enkel nog zouden kunnen verwezenlijkt worden tegen veel hogere prijzen
Belachelijk excuus, aangezien zelfs diesel-vrachtwagens en bussen wel aan de NOx-normen voldoen zelfs in de praktijk, gewoon omdat daar veel strenger gecontroleerd wordt en er ook gemeten wordt op de weg. Werd gisteren voor de zoveelste keer nog eens herhaald op de Duitse TV.
De constructeurs misbruiken de jarenlange laksheid van de overheid betreft personenwagens, links in overvloed, ook via Europese Commissie.
Tegelijkertijd begunstigt ze op verschillende manieren de elektrische wagens.
De electrische constructeurs verdienen daar niets aan, het is de overheid die minder taksen heft op electrische wagens.
In D is het zelfs zo dat de E-constructeur zelfs de helft van de 4000€-vermindering uit eigen zak betaald.
Men vraagt zich niet meer af wat de beste oplossing zou zijn, men pusht gewoon de elektrische wagens. Dat gebeurt door diezelfde overheid welke destijds de mensen aangezet heeft om een dieselwagen te kopen en ze er nu van ontraadt.
Logisch ze hebben hun kemel ingezien en luisteren nu eens eindelijk naar wetenschappers.
Politici hebben dat zelfs toegegeven, Belgische en Franse. Daarom ook die inhaalbeweging van lage emissie zones in steden die vooral de diesel viseert. Men doet wat men kan qua directe giftige emissies in de woonomgeving, natuurlijk zijn er nog andere bronnen van vervuiling. In elk geval heeft qua transport in de leefomgeving de auto het grootste aandeel. Voor het schadelijke ultrafijnstof -helaas enkel massa gemeten, en niet giftigheid- loopt dat op tot pakweg 30% door personenwagens in stedelijke omgeving:
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/120308persberichtdef.pdf(moest men giftigheid meten, de kleinste roetdeeltjes dringen het diepste in... was dat cijfer veel hoger)
Febiac: Het aandeel van het wegtransport
Van die 25% die toe te schrijven is aan het transport, is 7% voor rekening van de lucht- en scheepvaart en 18% voor het wegtransport: 10% voor personenwagens, 3% voor bestelwagens en 5% voor vrachtwagens.
Dat gebeurt door diezelfde overheid welke destijds de mensen aangezet heeft...
Enkel zowat de helft van de landen in Europa, dus zeker niet veralgemenen tot wereldwijd. In grotere werelddelen dan Europa haalt de dieselwagen nauwelijks 2 %.
Ook in talrijke landen in Europa haalt de diesel geen 30%-wagenpark, enkel een vijftal van de 28 zit boven 50% dieselaandeel toppunt 2012?
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4737.msg53570.html#msg53570, vandaag mss maar hooguit 3 landen. Ik tip op BE-F-Lux. Ook dankzij dieselgate.
Maar wagenpark zegt natuurlijk niet alles zeker in West-Europa waar de nieuwe dieselinschrijvingen ruim boven de 70 % gingen in bepaalde oerdwaze landen..., daarenboven legt de gemiddelde dieselrijder zowat 50% meer kms af. Maar ook dankzij dieselgate en nog lakse maatregelen zijn die nieuwe inschrijvingen nu onder de 50% gedaald, in 2016 al:
https://fd.nl/ondernemen/1172575/verkoop-van-diesels-loopt-terug-in-europa
Steeds minder populair in West-Europa: de dieselauto
Dit jaar zal waarschijnlijk voor het eerst in jaren minder dan de helft van alle nieuw verkochte auto's een dieselmotor hebben. LMC schat dat het aandeel uitkomt op 49,3%, het laagst in negen jaar.
Of Volkswagen de enige grote reden is voor de daling is niet zeker. Maar volgens Al Bedwell, directeur bij LMC, is het 'naïef' om te stellen dat het Volkswagenschandaal geen impact heeft gehad, zo zegt hij tegenover zakenkrant FT. Het is nu ruim een jaar geleden bleek dat Volkswagen sjoemelde met de uitstoot van dieselauto's, en juist daarna begon het aandeel hard te zakken.
Daling
Dat de dieselauto populariteit inlevert speelt al iets langer. Zo reed in 2011 nog 55,7% van alle nieuw verkochte auto's op deze brandstof. Daarna liep het aandeel af met iets minder dan een procentpunt per jaar.
Dit jaar zakt het aandeel echter met 2,6 procentpunt. In september was zelfs nog maar 48% van alle nieuw verkochte auto's een diesel.
Verder nog 50 drogredenen om de evolutie van de electrische wagen te blijven vertragen, veel leesplezier.
https://cleantechnica.com/2016/08/11/50-tips-slowing-electric-car-revolution/Ik weet sowieso dat toch niemand deze lange post aandachtig zal lezen, who cares?
De media doet dat wel dikwijls genoeg, de diesel AFSCHIETEN bij wijze van spreken, ook in D
https://www.welt.de/motor/verkehr/article162481162/Verkaufen-Sie-Ihren-Diesel-solange-es-noch-geht.html
ZUM ABSCHUSS FREIGEGEBEN
Verkaufen Sie Ihren Diesel, solange es noch geht
Von Guido Bellberg | Veröffentlicht am 02.03.2017
...
Wann wird die Diesel-Blase platzen?
Aber in der Tat ist seine Überlegung nicht ganz von der Hand zu weisen. Es besteht eine echte Möglichkeit, dass der Wert von Dieselfahrzeugen in naher Zukunft rapide fällt, zumindest wenn sie in der Nähe von Städten betrieben werden.
So wirken sich die Diskussion um Dieselfahrverbote und der Dieselskandal schon jetzt auf die deutschen Autoverkäufe aus: Bei den neu zugelassenen Pkw ging der Dieselanteil im Februar um 10,5 Prozent zurück, wie das Kraftfahrtbundesamt (KBA) mitteilt. Damit waren über die Hälfte der Neuwagen Benziner (53,7 Prozent).
Nicht wenige Menschen dürften sich daher überlegen, sich schon jetzt von ihrem Auto zu trennen, bevor die Diesel-Blase in ein, zwei Jahren schmerzhaft platzt. Was meinen Sie, aussitzen oder handeln?
PS: Was viele nicht wissen: Selbst gebrauchte VW-Busse gibt es mit Benzinantrieb. Funktioniert prima.