Auteur Topic: Nieuwe superchargers!  (gelezen 4101 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Nieuwe superchargers!
« Gepost op: dinsdag 25 april 2017 - 03:10:05 »
Nu de levering van de Model 3 van Tesla dichterbij komt, vind je wel eens in de media dat de superchargers binnenkort overbelast zouden geraken. Wel, blijkbaar weet men dat ook bij Tesla. De kaart met nieuwe superchargers is aangepast! Er komen massaal veel superchargers bij, ook in Belziek!

Belziek:

- Brugge
- 2de in Gent
- Doornik
- 2de in Antwerpen
- Lummen
- Luik
- Verviers (al even bekend)

Maar rondom Belziek nog een aantal die belangrijk zijn

- Valenciennes (F)
- Abbeville (F)
- Amiens (F)
- Charleville-Mèzières (F)
- Wittlich (D)
- Venlo (NL)
- Breukelen (NL)

De kaart met superchargers op de website van Tesla ziet normaal rood van de pins die de superchargers aanduiden. Plots krijgt deze kaart een grijze tint van de geplande locaties. Zeker bij het uitzoomen valt op dat men het netwerk enorm uitbreidt. De eerste superchargers in Ierland komen eraan, Spanje en Portugal krijgen een dekkend netwerk, Italië wordt volledig afgedekt ook in het zuiden. Meer nog, ook naar het oosten breidt men uit tot in de Baltische staten, Hongarije, Servië, Kroatie, Macedonië, Griekenland, Bulgarije, Roemenië, Moldavië, Oekraïne, Turkije, ... Het zal mogelijk worden om met een Tesla tot in Moskou te rijden via het supercharger netwerk.

Het is nu wachten op de autopers om artikels te maken in de stijl van= "VW plant snelle laders netwerk sneller dan Tesla in 2020".



"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe superchargers!
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 25 april 2017 - 09:49:12 »
Daarnaast gaan er ooit eens veel zwaardere Sucs komen waar men dan maar 10 min nodig heeft om tot 80% bij te laden.

#Chargepoint gaf onlangs (CES) een demonstratie van tot 400 kW-laadmogelijkheid, die grootte-orde zal Tesla zeker evenaren, wslk zelfs iets meer. Met gekoelde kabels en accupack mag dat geen probleem zijn.
Maar of meer dan 400 kW echt zinvol is? De meeste E-wagens gaan toch wat kleiner en vooral lichter worden, ook betere aerodynamica, bvb de Tesla 3 gaat wslk tot 350 kg lichter worden dan een Tesla S en zal met een 75 kWh accupack in rijbereik weinig moeten onderdoen voor een Tesla S met 100 kWh accupack. Het basismodel van de 3 zal genoeg hebben aan 55 kWh voor 350 km rijbereik. Meestal laadt men maar 35-40 kWh bij. De 3 haalt wslk een Cd van 0,21, tov 0,24 voor S/X.

Maar ook de laadtijd speelt een rol, sneller laden betekent dat meer auto's kunnen laden over dezelfde periode, soit meer diverse E-auto's betekent ook verschillende max-laadsnelheden, daarom die variatie in snelladen van 50 tot mogelijke .... kW (of wat de constructeur duurzaam toelaat, Tesla S/X heeft nog altijd een max aan 120 kW, JC?).
De recente compacte Hyundai Ionic EV mag bvb tot 70 kW duurzaam laden, ttz aan piekvermogen opnemen, en kan dan ook de 100 kW CCS-laadpaal benutten:
Citaat
http://insideevs.com/hyundai-ioniq-electric-accepts-up-to-70-kw-from-100-kw-ccs-charger-video/
Hyundai Ioniq supports up to 70 kW via the CCS plug. I tested this on a 100 kW Delta charger at Vestby, Norway last night. Peak power was 69.3 which was pretty close. The Ioniq has a 28 kWh battery pack. That number is for available energy. I believe the car has the same battery as Kia Soul EV which is a 30.5 kWh.”

*In USA heeft Tesla zijn netwerk met 150 % uitgebreid.
Tesla zal natuurlijk zelf zijn stroomprijzen bepalen aan de Sucs en destination-chargers.
Met de komst van model 3 ook de logica zelf, ook daar zal Tesla in de toekomst winst uit halen, want daar is zeker nog marge vergeleken met de benzineprijs.
* http://www.marketwatch.com/story/tesla-gets-more-ambitious-with-superchargers-as-it-prepares-to-start-charging-fees-2017-04-24

# details: http://insideevs.com/chargepoint-power-express-plus-400-kw-charger-further-details-exec-intervie/
# https://electrek.co/2017/01/05/chargepoint-400-kw-charing-electric-vehicle-range/


Citaat
Before I go into the interview, I’ll share some observations I made after spending some time inspecting the stations on display.

1.) The cables are twelve feet long, which is pretty good for DC Fast charge stations. The top of the station where the cable connects swivels 180 degrees to add another foot or two if needed.

2.) The suitcase-sized modules simply slide in and out of the Power Cube. They literally plug in without the need of an electrician to rewire anything if one needs to be replaced. The Power Cube will function if one or multiple modules fail, just at a lower power until the modules are replaced.

3) The ChargePoint Express stations are tall, at 7’4” in height. They are only 16” thick and 3’ 8” wide.

4) They have bright LED lights at the top of the stations that read “IN USE” or “AVAILABLE”. Because these lights are about six feet above ground level, they should be visible from far across a parking lot or a nearby street.

5) The “Cold Cable”, which is liquid cooled, is thick, but not as thick as I would have imagined it to be. Reps at the booth told me that they’ve tested it extensively in cold weather areas, and the antifreeze in the liquid keeps the cable from getting stiff and difficult to manage when it’s very cold.

6) These stations can accept up to three cables. With CCS and CHAdeMO connectors a must, one has to wonder why engineer them for a third cable unless they believe it’s possible that they will add one. I can’t help but wonder if the third cable will one day have a Tesla connector at the end of it. ChargePoint wouldn’t comment on the possibility, but instead offered that they would be open to discussions with the manufacturer. With Tesla about to launch the high volume Model 3, and some Supercharger locations are already having issues with long lines, I for one hope the two companies figure out a way to make this work.

“The stations we have here today are limited, because of the cool cable, to a maximum of 400kW. The beauty is, as we look at the bus, truck and heavy industry, they’re actually migrating towards this common standard, but they keep thinking do we want more? Do we want 600kW, 700kW? Do we want a Megawatt into a bus?

And the good thing about separating the station from the power cube is that we could add different dispensers in the future. We could team together two cubes. It’s not on the roadmap yet, because we’re not seeing the need, but the architecture is flexible enough that we can go into many directions. We definitely are seeing a lot of interest in this exact product, the Power Cube and Express Plus family, in the electric bus and electric truck industry.


Citaat
Het is nu wachten op de autopers om artikels te maken in de stijl van= "VW plant snelle laders netwerk sneller dan Tesla in 2020".
Die zouden er al moeten zijn, de plannen... VW zou 2 miljard investeren in fast charging... zelfs tot 320 kW...
Citaat
https://electrek.co/2017/04/14/vw-nationwide-150-kw-fast-charging-network-electric-vehicle/

VW to build a ‘nationwide 150 kW+ fast charging network’ for electric vehicles as part of Dieselgate settlement
As part of its court settlement with the California Air Resources Board (CARB) and the U.S. Environmental Protection Agency (EPA) for the DieselGate scandal, Volkswagen agreed to invest $2 billion in electric vehicle infrastructure in the US. Last month, we reported on their plan for California, which includes installing ultra-fast 320 kW chargers, where they need to spend a significant part of the settlement.

But the rest of the US is not going to be left empty-handed. VW and the EPA released the national plan and it includes a “nationwide 150 kW+ fast-charging network” along highways, which is by far the most exciting part of the plan for EV drivers.
Media Europa, vanaf zomer 2017 beginnen ze eraan...:
Citaat
https://ecomento.tv/2017/01/12/oesterreich-kreisel-electric-und-porsche-bauen-320-kw-ladenetz/

Österreich: Kreisel Electric und Porsche bauen 320-kW-Ladenetz

Die Elektroauto-Brüder von Kreisel Electric haben von der Salzburger Porsche Holding den Auftrag bekommen, in Österreich ein Schnellladenetz für strombetriebene Fahrzeuge aufzubauen. Geplant sind 320-kW-Lader, die ihren Strom unter anderem aus einem Pufferspeicher mit 92 kWh ziehen können. Knapp 100.000 Euro kostet jede Station. Die Porsche Holding geht davon aus, dass in Österreich rund 100 der 400 Porsche-Service-Partner einen solchen Ladepunkt installieren und gegen Gebühr öffentlich zugänglich machen könnten.

Die ersten Schnellladestationen mit Batteriespeicher werden voraussichtlich ab Mitte 2017 errichtet. Die neue Speicher-Technologie soll es erlauben, Energie vor Ort zu gewinnen, nachhaltig erzeugte Energie zu speichern und die gespeicherte Energie lokal abzugeben. „Wir möchten mittelfristig 30 Porsche Inter Auto-Betriebe in Österreich mit Schnellladestationen mit integriertem Speichersystem von Kreisel ausstatten und mittels Photovoltaik-Technologie betreiben“, erklärte Alain Favey, Sprecher der Geschäftsführung der Porsche Holding Salzburg.

„Unser Ziel ist die Demokratisierung der e-Mobilität und ein nachhaltiges System der e-Infrastruktur anzulegen.
Ik ben benieuwd wat ze er van bakken, aangezien de zware Audi E met 95 kWh accupack, gebouwd in Vorst! al 2018 op de markt zou komen* bron
Citaat
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/audi-e-tron-electric-suv-arrive-2018-310-mile-range
Voggenreiter said Audi has chosen to launch the e-tron next year because that is when battery technology will be mature enough to offer a range more more than 500km (311 miles). This figure is “crucial”, he said, because consumers won’t accept less.

The charging infrastructure should also be more extensive next year — another key reason for choosing a 2018 launch date. “A 400km to 500km range must be possible and we must have a fastcharging infrastructure,” said Voggenreiter. “Both things are coming in 2018*. The battery energy density is there and there is a lot of charging infrastructure in Europe, the US and Asia.”
, verwacht ik die laadpalen ook volgend jaar in Be... maar in Belziek weet men nooit... wie weet krijgen ze geen bouwvergunning boven 150 kW...   ;D  ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 april 2017 - 15:11:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe superchargers!
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 25 april 2017 - 13:27:37 »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe superchargers!
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 25 april 2017 - 19:28:40 »
Nog een zeer goed idee, PV panelen op geluidsschermen en -wallen:
De zware laders liggen toch altijd in de directe buurt van snelwegen, en ook de lichtere laders in de buurt van woongebieden. Of waar de geluidschermen het meest nodig zijn.

Citaat
http://www.ewall.at/

Pro Kilometer eWall:

PV-Fläche: 5.000 m², Leistung: 800 kWPeak
Stromerzeugung pro Jahr: 800.000 kW/h
Das entspricht dem Stromverbrauch von 216 Haushalten oder
4.705.882 mit einem Elektroauto gefahrenen Kilometern

Het probleem van te weinig laadpalen in ballingsgebieden, ttz de opportuniteit er daar extra te willen aanleggen, is daarmee ook van de baan... evtl overschot kan natuurlijk naar de huishoudens..., of naar de buffer electrowagen die thuis aangekoppeld is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsscherm
Kan natuurlijk ook aangelegd worden op natuurlijke geluidswallen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidswal
 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 april 2017 - 19:38:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe superchargers!
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 25 april 2017 - 23:18:59 »
Het zijn niet allleen de superchargers die belangrijk zijn. De destination chargers zijn minstens zo belangrijk. Op veel plekken vind je ondertussen al een type2 lader, als dat op je bestemming is daarentegen is dat nog beter. Ik voorspelde hier al een paar jaar geleden dat men elektrische laders zou gebruiken om clienteel te lokken naar bv. winkelcentra. Dat begint nu al duidelijk te spelen. Er zijn bv. 13 destination chargers geïnstalleerd in het outletcenter in Roermond, maar vertel dit niet aan mijn vrouw. :-) Vermoedelijk zijn dit 11 kW aansluitingen. Als je daar naar toe gaat hang je daar toch snel enkele uurtjes rond. Iets meer dan 3u winkelen levert me genoeg (gratis) stroom om terug naar huis te rijden. Niet dat ik die stroom zou nodig hebben, heen en terug is dit voor mij zo'n 290 km wat vlot haalbaar is met een Model X 90D.
Het past echter wel in de filosofie van het elektrisch rijden. Je laadt de wagen op elk moment dat je kan. In principe is dit dus 's nachts thuis waardoor je 's morgens indien nodig altijd wel op 100% kan vertrekken. Onderweg laadt je de auto op momenten dat je om welke reden dan ook niet rijdt. Een destination charger maakt dit mogelijk. Om het met de woorden van Björn Nyland te zeggen: "any juice is good juice as long as you don't have to wait for it".

Misschien een klein detail, maar zo gebruiksvriendelijk! Een Tesla supercharger of destination charger plug je gewoon in. Mijn kinderen weten hoe ze een supercharger moeten aansluiten! Geen gedoe met verloopkabels, swipen van kaarten, tags, laadapp's, ... Gewoon inpluggen en laden, de lader herkent het voertuig en besluit of dit voertuig kan laden of niet. De niet-Tesla laders vereisen dit wel. Het is niet veel extra moeite, maar het zijn wel extra stappen en je moet wel de juiste kaarten, tags of apps hebben. Aan de andere automerken om met iets soortgelijks op de proppen te komen! En trouwens, nee, Tesla houdt deze technologie niet voor zichzelf, in principe kunnen andere merken mee op de boot springen!

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe superchargers!
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 25 april 2017 - 23:40:48 »

Misschien een klein detail, maar zo gebruiksvriendelijk! Een Tesla supercharger of destination charger plug je gewoon in. Mijn kinderen weten hoe ze een supercharger moeten aansluiten! Geen gedoe met verloopkabels, swipen van kaarten, tags, laadapp's, ... Gewoon inpluggen en laden, de lader herkent het voertuig en besluit of dit voertuig kan laden of niet. De niet-Tesla laders vereisen dit wel. Het is niet veel extra moeite, maar het zijn wel extra stappen en je moet wel de juiste kaarten, tags of apps hebben. Aan de andere automerken om met iets soortgelijks op de proppen te komen! En trouwens, nee, Tesla houdt deze technologie niet voor zichzelf, in principe kunnen andere merken mee op de boot springen!

Ik vraag me dikwijls af waar die andere merken mee bezig zijn, al die jaren. Tesla S is tenslotte al bijna 5 jaar op de markt. Vele merken lossen dan al hun model af.

Tesla zal verder profiteren van hun gestuntel. De tevredenheid bij Tesla is ook te zien aan de 400.000 voorbestellingen op een model 3 wat toch zomaar geen koopje is met een paar serieuze extras, maar dan ook echt concurreert in de dure middenklasse. Model3Tracker.info maakt gewag van rondom de 50k...
Citaat
https://electrek.co/2017/04/06/tesla-model-3-average-sale-price-data/
But $35,000 is for people willing to get a bare Model 3 without any option. The actual average sale price after options is expected to be much higher. Tesla CEO Elon Musk said last year that he expects it to be close to $42,000, but new data suggest that reservation holders are preparing their budgets for a significantly higher price.
...
Sullins again used data from almost 8,000 Model 3 reservation holders surveyed at Model3Tracker.info
The results are that most reservation holders are preparing to pay between $45,000 and $55,000

Allemaal betaalkrachtige klanten die andere merken verliezen voor véle jaren, wie weet voor altijd.  :-\
Tesla heeft nog 5 "modellen" waar ze mee bezig zijn, wie weet verkopen ze 8 modellen vanaf 2020...
Citaat
https://electrek.co/2017/04/14/tesla-vehicle-programs/
Apr. 14th 2017
Here are the 8 vehicle programs:
Tesla Model S
Tesla Model X
Tesla Model 3
Tesla Model Y
Tesla Roadster next-gen (placeholder name)
Tesla Minibus (placeholder name)
Tesla Pickup truck (placeholder name)
Tesla Semi

Based on the information we have so far, here are my best guesstimates (emphasize that these are guesses) for the production timelines for each upcoming model:

Tesla Model Y – late 2018
Tesla Roadster next-gen – 2019
Tesla Minibus – 2019
Tesla Pickup truck – 2020
Tesla Semi – low-volume late 2018
En de Europeanen weten dat...
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 april 2017 - 00:07:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe superchargers!
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 26 april 2017 - 01:54:14 »
Ik vraag me dikwijls af waar die andere merken mee bezig zijn, al die jaren. Tesla S is tenslotte al bijna 5 jaar op de markt. Vele merken lossen dan al hun model af.

Tesla zal verder profiteren van hun gestuntel.

Het heeft niets met gestuntel te maken, Michel.

De idee van met batterijen elektrisch aangedreven wagens is al zeer oud. In een tijd toen geen mens wakker lag van het brandstofverbruik en de uitlaatgassen, maakten ze uiteraard geen schijn van kans, zodat niemand er ging in investeren.

Er is nu een kunstmatige situatie gecreëerd door de overheid. Ze eist van de constructeurs alsmaar lagere verbruikscijfers en schonere uitlaatgassen, in die mate dat ze aanzet tot sjoemelsoftware en dergelijke wagens enkel nog zouden kunnen verwezenlijkt worden tegen veel hogere prijzen. Tegelijkertijd begunstigt ze op verschillende manieren de elektrische wagens. Men vraagt zich niet meer af wat de beste oplossing zou zijn, men pusht gewoon de elektrische wagens. Dat gebeurt door diezelfde overheid welke destijds de mensen aangezet heeft om een dieselwagen te kopen en ze er nu van ontraadt.

Zoals ik al eerder schreef, heeft Tesla wagens uitgebracht voor de "early adopters", die bereid waren om veel geld te betalen voor een produkt dat eigenlijk nog niet op punt stond, zodat de wagens een rijdend labo waren. Uitgerekend dat is een politiek die ernstige merken vermijden. Je bereikt er immers nooit een massa mee. De verkoopscijfers van elektrische wagens zullen daardoor tegen 2020 of 2025 nog maar een fractie bereiken van wat fanatiekelingen gehoopt hadden, dat is nu al duidelijk. De klassieke constructeurs hebben dan ook geen reden om zich hals over kop in het avontuur te storten.

Momenteel heeft een Tesla weliswaar nog geen rijbereik zoals een wagen met een brandstofmotor, doch het is al acceptabel geworden, als je ten minste geen caravan trekt. Bij goedkopere elektrische wagens is dat nog niet het geval. Deze zijn ook nog altijd veel te duur (zoals bijvoorbeeld de elektrische VW Golf).

Het zou mooi zijn als er op dit forum een objektieve gedachtenwisseling kon plaatsvinden die zowel de standpunten van de klassieke constructeurs als die van Tesla respecteert.

Citaat
Allemaal betaalkrachtige klanten die andere merken verliezen voor véle jaren, wie weet voor altijd.  :-\

Dat denk ik niet, Michel. Er zal weliswaar een fanatieke fractie van Tesla-rijders blijven bestaan, net zoals je dat nu ook al met andere merken hebt. Maar ik neem aan dat, eens het aanbod groter wordt, ook vele Tesla klanten Tesla zullen vergelijken met andere merken. Daarbij zal je dan een overgaan hebben zoals nu: een BMW-rijder begeeft zich naar de showroom van Mercedes omdat hij nooit meer een BMW wil, en op hetzelfde ogenblik begeeft zich een Mercedes-rijder naar de showroom van BMW omdat hij nooit meer een Mercedes wil.

Toen ik na mijn 2de Mercedes afscheid bij de dealer nam omdat ik een Jaguar gekocht had, zei de baas mij: "Je had me geen groter plezier kunnen doen, want daarna kom je voor altijd terug bij mij". Gedeeltelijk heeft hij gelijk gehad: ik heb na mijn Jaguar nog een Mercedes gehad. De man kon toen wellicht nog niet voorzien dat Mercedes opnieuw dermate veel roestproblemen zou kennen, dat ik er geen vertrouwen meer in heb.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe superchargers!
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 26 april 2017 - 10:02:51 »
De idee van met batterijen elektrisch aangedreven wagens is al zeer oud. In een tijd toen geen mens wakker lag van het brandstofverbruik en de uitlaatgassen, maakten ze uiteraard geen schijn van kans, zodat niemand er ging in investeren.
Even je autogeschiedenis toch wat opfrissen.  ;)

Natuurlijk heeft de E-auto zich eerst doorgezet# en de fossiele wagen kwam er pas door omwille van de spotgoedkope brandstof en navenant betere prestaties, ook door massaproductie die de fossiele auto betaalbaar maakte. Een E-auto was simpel, genoeg batterijen in de wagenbodem, een E-motor, en versnellingen waren niet nodig, kracht in overvloed zonder lawaai, stank en rook. Opladen kon men in een DC-laadstation, zie link#

# ruim 110 jaar geleden waren 38% van het US-wagenpark electrische wagens, slechts 22 % op benzine, zeker niet verrassend te noemen met de specs en snelheden van toen, zelfs met primitieve batterijen haalde men toen bijna het rijbereik wat de goedkoopste E-wagens vandaag halen, zowat 130 km in de praktijk, natuurlijk toen bij 32 kmh, sneller mocht men toen sowieso niet. Hypermiling 340 km...
bron, met geschiedenis laadstations:
Citaat
https://electrek.co/2017/04/21/thomas-edisons-charging-station/
Around the turn of the century only 22% of vehicles on the road were gasoline powered, 40% were powered by steam and a whopping # 38% (= 33,842 vehicles) of all the vehicles on the road were EV’s. Imagine 38 percent of today’s vehicles being electric vehicles and what an impact that would make on emissions and noise pollution…

THE DETROIT ELECTRIC MODEL 47 1914

Manufactured by the Anderson Electric Car Company, this four-passenger model was a favorite of Mrs. Edison. The car was powered by Edison batteries in both the front and back of the car (and a few hidden beneath). It was advertised as having a range of 80 miles (like many of today’s lower end EVs) between charges and a speed of 20 mph. During development testing, one vehicle ran 211 miles on a single charge. This car has Edison’s TAE monogram on the doors.

Tja toen reden er ook maar x-duizenden auto's en geen x-miljoenen zoals nu, bij wijze van spreken op een grote zakdoek.
Gelukkig kijkt men nu wel naar de duizenden vroegtijdige sterftes en vooral enorme ziektelast omwille van de giftige uitlaatgassen, bij tientallen miljoenen auto's en daarnaast nog bestelwagens en vrachtwagens ook niets ongewoons.
Die ziektelast die enkel bij fijnstof al vele miljarden kost moet ook de belastingsbetaler ophoesten.
Citaat
http://www.ce.nl/index.php?go=home.showPublicatie&id=348 en dit is maar voor Nederland.
Samenvatting:
Het Astmafonds heeft CE gevraagd om, in samenwerking met IRAS, een actueel overzicht te maken van de stand van de wetenschap rond de gezondheidseffecten van luchtvervuiling en de maatschappelijke die deze met zich meebrengen. De belangrijkste conclusie is dat de effecten van luchtvervuiling de maatschappij per jaar minimaal 4 miljard euro (en maximaal 40 miljard) kosten. Het grootste deel daarvan is het gevolg van vroegtijdige sterfte door langdurende blootstelling aan fijn stof. Ongeveer een kwart van dit bedrag wordt bepaald door het ontstaan of de toename van ziekten en klachten als COPD (met name chronische bronchitis), ontstekingsreacties in de luchtwegen, vermindering van longfunctie en verergering van bestaande longklachten (waaronder astma-aanvallen). Ook kortdurende blootstelling kan tot vroegtijdige sterfte en ziekte leiden.


Citaat
Er is nu een kunstmatige situatie gecreëerd door de overheid. Ze eist van de constructeurs alsmaar lagere verbruikscijfers en schonere uitlaatgassen,
Terecht.
Citaat
in die mate dat ze aanzet tot sjoemelsoftware en dergelijke wagens enkel nog zouden kunnen verwezenlijkt worden tegen veel hogere prijzen
Belachelijk excuus, aangezien zelfs diesel-vrachtwagens en bussen wel aan de NOx-normen voldoen zelfs in de praktijk, gewoon omdat daar veel strenger gecontroleerd wordt en er ook gemeten wordt op de weg. Werd gisteren voor de zoveelste keer nog eens herhaald op de Duitse TV.
De constructeurs misbruiken de jarenlange laksheid van de overheid betreft personenwagens, links in overvloed, ook via Europese Commissie.

 
Citaat
Tegelijkertijd begunstigt ze op verschillende manieren de elektrische wagens.
De electrische constructeurs verdienen daar niets aan, het is de overheid die minder taksen heft op electrische wagens.
In D is het zelfs zo dat de E-constructeur zelfs de helft van de 4000€-vermindering uit eigen zak betaald.

 
Citaat
Men vraagt zich niet meer af wat de beste oplossing zou zijn, men pusht gewoon de elektrische wagens. Dat gebeurt door diezelfde overheid welke destijds de mensen aangezet heeft om een dieselwagen te kopen en ze er nu van ontraadt.
Logisch ze hebben hun kemel ingezien en luisteren nu eens eindelijk naar wetenschappers.
Politici hebben dat zelfs toegegeven, Belgische en Franse. Daarom ook die inhaalbeweging van lage emissie zones in steden die vooral de diesel viseert. Men doet wat men kan qua directe giftige emissies in de woonomgeving, natuurlijk zijn er nog andere bronnen van vervuiling. In elk geval heeft qua transport in de leefomgeving de auto het grootste aandeel. Voor het schadelijke ultrafijnstof -helaas enkel massa gemeten, en niet giftigheid- loopt dat op tot pakweg 30% door personenwagens in stedelijke omgeving: http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/120308persberichtdef.pdf
(moest men giftigheid meten, de kleinste roetdeeltjes dringen het diepste in... was dat cijfer veel hoger)
Citaat
Febiac: Het aandeel van het wegtransport
Van die 25% die toe te schrijven is aan het transport, is 7% voor rekening van de lucht- en scheepvaart en 18% voor het wegtransport: 10% voor personenwagens, 3% voor bestelwagens en 5% voor vrachtwagens.


Citaat
Dat gebeurt door diezelfde overheid welke destijds de mensen aangezet heeft...
Enkel zowat de helft van de landen in Europa, dus zeker niet veralgemenen tot wereldwijd. In grotere werelddelen dan Europa haalt de dieselwagen nauwelijks 2 %.

Ook in talrijke landen in Europa haalt de diesel geen 30%-wagenpark, enkel een vijftal van de 28 zit boven 50% dieselaandeel toppunt 2012?
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4737.msg53570.html#msg53570
, vandaag mss maar hooguit 3 landen. Ik tip op BE-F-Lux. Ook dankzij dieselgate.
Maar wagenpark zegt natuurlijk niet alles zeker in West-Europa waar de nieuwe dieselinschrijvingen ruim boven de 70 %  gingen in bepaalde oerdwaze landen..., daarenboven legt de gemiddelde dieselrijder zowat 50% meer kms af. Maar ook dankzij dieselgate en nog lakse maatregelen zijn die nieuwe inschrijvingen nu onder de 50% gedaald, in 2016 al:
Citaat
https://fd.nl/ondernemen/1172575/verkoop-van-diesels-loopt-terug-in-europa
Steeds minder populair in West-Europa: de dieselauto

Dit jaar zal waarschijnlijk voor het eerst in jaren minder dan de helft van alle nieuw verkochte auto's een dieselmotor hebben. LMC schat dat het aandeel uitkomt op 49,3%, het laagst in negen jaar.
Of Volkswagen de enige grote reden is voor de daling is niet zeker. Maar volgens Al Bedwell, directeur bij LMC, is het 'naïef' om te stellen dat het Volkswagenschandaal geen impact heeft gehad, zo zegt hij tegenover zakenkrant FT. Het is nu ruim een jaar geleden bleek dat Volkswagen sjoemelde met de uitstoot van dieselauto's, en juist daarna begon het aandeel hard te zakken.
Daling
Dat de dieselauto populariteit inlevert speelt al iets langer. Zo reed in 2011 nog 55,7% van alle nieuw verkochte auto's op deze brandstof. Daarna liep het aandeel af met iets minder dan een procentpunt per jaar.
Dit jaar zakt het aandeel echter met 2,6 procentpunt. In september was zelfs nog maar 48% van alle nieuw verkochte auto's een diesel.


Verder nog 50 drogredenen om de evolutie van de electrische wagen te blijven vertragen, veel leesplezier.  ;D
https://cleantechnica.com/2016/08/11/50-tips-slowing-electric-car-revolution/

Ik weet sowieso dat toch niemand deze lange post aandachtig zal lezen, who cares?  :)
De media doet dat wel dikwijls genoeg, de diesel AFSCHIETEN bij wijze van spreken, ook in D
Citaat
https://www.welt.de/motor/verkehr/article162481162/Verkaufen-Sie-Ihren-Diesel-solange-es-noch-geht.html

ZUM ABSCHUSS FREIGEGEBEN

Verkaufen Sie Ihren Diesel, solange es noch geht

Von Guido Bellberg | Veröffentlicht am 02.03.2017
...
Wann wird die Diesel-Blase platzen?

Aber in der Tat ist seine Überlegung nicht ganz von der Hand zu weisen. Es besteht eine echte Möglichkeit, dass der Wert von Dieselfahrzeugen in naher Zukunft rapide fällt, zumindest wenn sie in der Nähe von Städten betrieben werden.

So wirken sich die Diskussion um Dieselfahrverbote und der Dieselskandal schon jetzt auf die deutschen Autoverkäufe aus: Bei den neu zugelassenen Pkw ging der Dieselanteil im Februar um 10,5 Prozent zurück, wie das Kraftfahrtbundesamt (KBA) mitteilt. Damit waren über die Hälfte der Neuwagen Benziner (53,7 Prozent).

Nicht wenige Menschen dürften sich daher überlegen, sich schon jetzt von ihrem Auto zu trennen, bevor die Diesel-Blase in ein, zwei Jahren schmerzhaft platzt. Was meinen Sie, aussitzen oder handeln?

PS: Was viele nicht wissen: Selbst gebrauchte VW-Busse gibt es mit Benzinantrieb. Funktioniert prima.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 april 2017 - 11:20:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe superchargers!
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 26 april 2017 - 18:34:56 »
Verder nog 50 drogredenen om de evolutie van de electrische wagen te blijven vertragen, veel leesplezier.  ;D
https://cleantechnica.com/2016/08/11/50-tips-slowing-electric-car-revolution/

Zou in de rubriek Humor niet misstaan hebben.

Citaat
Ik weet sowieso dat toch niemand deze lange post aandachtig zal lezen, who cares?  :)

Ik. Als forumbeheerder moet ik alles lezen wat hier verschijnt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."