Die Belaz is een goed voorbeeld. Het is een truck die elektrisch rijdt m.b.v. AC-motors. Bovendien heeft deze truck geen versnellingsbak, een gewone reductiekast volstaat, ongeveer zoals bij een Tesla. Het bedrijf kan dus rustig deze truck produceren tot er een alternatieve energiebron komt. De brandstoftank heeft een inhoud van 5600 l diesel. De brandstofconsumptie is 198 g per kWh. Laat ons om eenvoudig te rekenen dit gelijkstellen aan 0,2 l/kWh dan heeft de tank een inhoud van 23 000 kWh. Er kan max. 2400 kW elektrisch vermogen worden opgewekt waardoor de truck bijna 10 u op vollast kan draaien op die brandstoftank, in de praktijk natuurlijk een pak langer! Dit zijn hele speciale toepassingen. Een aantal van deze trucks wordt gebruikt voor de ontginning van oil-sands, een uiterst vervuilende activiteit. Laat ons hopen dat we ze daarvoor niet nodig hebben omdat een vloot aan elektrische voertuigen meer duurzame energiebronnen kunnen gebruiken.
Deze truck toont aan dat een elektrische aandrijving duidelijk voordelen heeft. In deze categorie trucks is er maar ééntje die via een automatische versnellingsbak de kracht van de diesel overbrengt op de wielen. Manuele versnellingsbak komt gewoonweg niet voor!
Voor vrachtwagens en autocars zie ik geen probleem. Zowel Tesla als Nikola hebben al elektrische trucks aangekondigd. De Nikola truck heeft een elektrische batterij van 320 kWh, waar tussen de 160 en 320 km mee gereden kan worden al naargelang de lading van de truck. De batterij wordt verder opgeladen met een H2 brandstofcel. Als we dit vertalen naar een Europese context waar door de max. rijtijden een bereik van 400 km meer dan voldoende is. Bovendien zijn de trucks hier een pak lichter dan in de VS. Een batterijpack van 500 kWh zou in Europa voldoende moeten zijn. Momenteel weegt een Tesla batterij zo'n 6 kg/kWh. In dit geval zou een batterij van 3 ton voldoende zijn. Dit lijkt veel, maar vergeet niet dat er ook een gewichtsbesparing is tov een conventionele aandrijving. Geen zware dieselmotor, geen vernsellingsbak, geen dieseltank, geen groot koelingssysteem, ... De truck zal zwaarder zijn, maar minder dan de 3 ton van het batterijpack.
Het wordt een uitdaging om een laadstation voor een dergelijke batterij de bouwen, zeker als je de batterij op 45 min wil opladen (in het kader van de rijtijden van de bestuurder). Met 5 gekoppelde superchargers zou dit mogelijk moeten zijn.
Bussen hebben minder grote batterijen nodig omdat ze een pak lichter zijn. Deze zullen dan ook sneller kunnen overschakelen.
Ik geloof niet in de H2 brandstofcellen van Nikola. Het vereist de uitrol van een H2-verdeelnetwerk en dat lijkt me nog problematischer dan het voorzien van voldoend elektrisch vermogen voor laadstations. Weerom kan er ook een tragere destinationcharger gebruikt worden waardoor de druk op de snelle laadstations zal afnemen. Ik zie dagelijks een 2000 à 2500 vrachtwagens onder mijn bureau passeren. Deze komen de containerterminal opgereden en moeten aan het administratief gebouw wachten vooraleer ze hun container kunnen gaan lossen/laden. Tijdens dit kwartiertje à een half uur zou je ze ook kunnen laden. Dit hoeft niet ultra-snel te zijn. Alle stroom die ze krijgen zonder dat ze er moeten voor wachten is mooi meegenomen. Trouwens de trucks in de Antwerpse haven hoeven niet zoveel bereik te hebben, ze staan toch de hele dag in de file. De chauffeur krijgt tijdens zijn rijtijd zo nooit 400 km bij elkaar gereden.