Auteur Topic: 2 maanden met een elektrisch voertuig  (gelezen 6634 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
2 maanden met een elektrisch voertuig
« Gepost op: woensdag 24 mei 2017 - 11:21:00 »
Ik rijd ondertussen meer dan 2 maanden met een elektrisch voertuig. Reken mij nog bij de laatste pioniers vooraleer de elektrische voertuigen echt mainstream gaan. Ik ben al snel gewoon geraakt aan de standaard vragen die gesteld worden als je met een elektrisch voertuig rijdt. Hierbij de voornaamste vragen! Beantwoord vanuit de praktijk!

1. Hoe ver kan je rijden vooraleer je terug moet laden?

Mijn standaard antwoord is: "dat hangt er van af!" Het bereik van een elektrisch voertuig is van veel factoren afhankelijk, net zoals het bereik van een fossiel voertuig, alleen is het effect bij een elektrisch voertuig een pak groter. De voornaamste factoren die het bereik negatief beïnvloeden zijn: koude, wind op kop, regen en snelheid.
Mijn Model X 90D heeft een batterij van 90 kWh. De volledige batterijcapaciteit is echter niet beschikbaar, in de praktijk heb ik zo'n 85 kWh. Er blijft altijd wat marge onderaan en bovenaan. Bij koud, regenweer haalde ik op de snelweg een verbruik van zo'n 320 Wh/km wat een bereik oplevert van zo'n 260 km. Echter, nu het weer beter is haal ik makkelijk 230 Wh/km op de snelweg, dit levert dan een bereik van 370 km op. Dit is een verschil van meer dan 100 km. Bij een normale mix van snelwegen en secundaire wegen zakt het verbruik nog verder en is 210 Wh/km niet onmogelijk, goed voor 400 km.
Hoe dan ook, 300 km is ongeveer het gemiddelde bereik waar je kan op rekenen, zeker als je wat sneller op de snelweg rijdt. Op de snelweg is dit goed voor zo'n 2,5 u. Bovendien hoef je de batterij in de meeste gevallen niet 'te' leeg te rijden, voor deze 300 km.

2. Hoe lang duurt het om te laden

Hier geldt weer het standaard antwoord: "dat hangt er van af". Momenteel kan ik thuis laden aan maximum 3 kW (230V 13A, Schuko). Stel dat ik thuis kom met 10% lading en ik wil tot 90% laden, dan zal deze laadbeurt zo'n 24u duren. De meeste ev-rijders installeren daarom een snelle lader thuis die aan 11 kW kan laden (400V 16A 3-fase). Hiermee hoef je in dezelfde situatie slechts ongeveer 7u te laden. Sneller laden kan in optie ook, dan is het maximum opgenomen vermogen 16.5 kW, na zo'n 4,5 u is je batterij dan geladen.
Deze oplossingen zijn typisch om thuis te gebruiken, gedurende de nacht wanneer de auto toch stilstaat. Als ik elke nacht 10u kan laden betekent dit dat ik elke nacht zo'n 100 à 140 km kan laden. Er zijn slechts weinig dagen dat ik meer dan 100 km/dag rijdt, daarom dat ik ook kan leven met laden aan 3 kW.
Waar de meeste mensen zich zorgen om maken zijn echter de lange verplaatsingen. Elke verplaatsing van meer dan 300 km zal in de praktijk een laadstop inhouden. Persoonlijk maak ik zelden deze lange verplaatsingen, trouwens zoals quasi alle Belgen. Je kan dan ook de vraag stellen of de jaarlijkse reis naar de zon als maatstaf mag dienen voor het bereik van je EV.
Voor deze lange verplaatsingen gelden er eigenlijk 2 scenario's. In het eerste scenario is de verplaatsing meer dan 300 km, maar is de enkele rit minder dan 300 km. In dit geval zou je kunnen zoeken naar een laadoplossing op je bestemming. In principe kan je overal waar een stopcontact te vinden is laden, al was het maar aan 3 kW. Tesla heeft ondertussen al een heel netwerk van destionation chargers uitgebouwd, maar er zijn nog meer publieke laadpalen die gebruikt kunnen worden.  Aan een zg. type2 laadpaal kan je meestal laden aan 11 kW. Stel dat je zo'n 4u ter plaatse blijft dan betekent dit zo'n 44 kWh extra, het aantal km dat je dan kan rijden neemt met zo'n 150 à 200 km toe! Bovendien hoef je niet echt een laadstop in te voeren. "Any juice is good juice as long as you don't have to wait for it"!
Als de enkele reis toch verder is dan 300 km ga je toch moeten stoppen onderweg. Dit is na 2,5 u rijden hoe dan ook al een goed idee. Mits wat planning rijd je heel Europa door gebruik makende van de superchargers. Het laden aan de supercharger gaat met 120 kW zeer snel. Dit maximum vermogen haal je echter alleen wanneer je batterij bijna ontladen is. Vanaf 50% batterijlading neemt het vermogen van de supercharger af. Als vuistregel mag je stellen dat laden tot 80% even lang duurt als laden van 80% tot 100%. De batterij telkens volledig opladen is dan ook niet gunstig voor de reissnelheid. Laden tot ongeveer 80% levert een hogere reissnelheid op. Naargelang de lading van de batterij bij aankomst duurt dit zo'n 30 à 40 min.
Ik geef toe dat ik vroeger ook niet om de 2,5 u stopte, dikwijls reed ik 's nachts 5 à 6 u vooraleer ik stopte. Nu ik moet stoppen na 2,5u merk ik dat dit toch aangewezen is. Je blijft alerter achter het stuur en de kinderen appreciëren de pauze. Bovendien moet ik quasi nooit wachten op de wagen. Ik krijg een berichtje van de wagen dat er genoeg energie is voor de volgende etappe vooraleer ik de kinderen in de wagen krijg. In de praktijk is mijn reissnelheid lager dan met de fossielenbrander, maar een reissnelheid op lange afstand van zo'n 90 à 100 km/u blijft, mits planning, mogelijk.
Ga je de aankoop van een EV laten afhangen van deze sporadische lange verplaatsing? De verplaatsing wordt niet onmogelijk, het duurt alleen wat langer. Bovendien kan je deze extra tijd nuttig gebruiken, bv. om een hapje te eten. Bij mijn laatste lange rit met de fossielenbrander werd er trouwens ook al een lange pauze ingelast. De 1000 km die ik moest afleggen bij de terugrit uit wintersport werd voor enkele uren onderbroken. De kinderen hebben enkele uren mogen zwemmen in een zwemparadijs, we hebben er gegeten en wanneer ze moe waren en dus rustig in de wagen heb ik de laatste 600 km aangevat. Het verkeer was dan ook al een pak rustiger. De locatie waar ik toen was gestopt biedt trouwens gratis laders aan (tot 22 kW). Zelf zou ik daar kunnen laden aan 11 kW. Op die 3 u dat ik daar vorige keer ben gestopt zou ik gratis 33 kWh kunnen laden. Dat brengt ons weer op het belangrijkste punt. Een elektrische wagen probeer je te laden wanneer je hem niet gebruikt en wanneer je er niet moet op wachten. Als je toch moet wachten probeer je een supercharger te vinden of indien nodig een Chademo die aan 50 kW laadt!
Bij Tesla kan je kiezen uit een 75 kWh, 90 kWh of 100 kWh batterij. De meerkost voor de grotere batterijen is echter aanzienlijk. 90 kWh is zo'n 20 000 euro duurder dan de 75 kWh, bij 100 kWh is dit zelfs zo'n 30 000 euro. Ik durf stellen dat meer dan 90% van de chauffeurs voldoende heeft aan de 75 kWh versie, zeker in de Model S. Rijden over lange afstand zal wat langer duren, maar je bespart er wel een groot bedrag mee. Koop je een auto van 20 000 euro meer voor de jaarlijkse reis naar de zon? Als ik zelf zeer objectief had gekocht had ik met de Model X 75D genoeg gehad! Vroeger zag je trouwens een soortgelijk irrationeel gedrag bij autobezitters. Men kocht een zwaardere motor omdat men in de zomer de caravan naar het zuiden wil sleuren. Met een kleinere motor kan het ook, maar dan wat trager. Toch betaalt men extra voor die grotere en zwaardere auto.

In discussie over deze gegevens kom je een aantal types mensen tegen. Er zijn die chauffeurs die dagelijks zeer veel km doen. In veel gevallen zal voor hen een elektrisch voertuig geen oplossing zijn. Zeker als er meerdere plaatsen per dag moeten bezocht worden met bijna geen mogelijkheden. Hierbij dient opgemerkt te worden dat je met een Model S 100D dagelijks al meer dan 400 km moet rijden vooraleer je in de problemen komt. Dit is een zeer kleine minderheid van de chauffeurs. Nochtans kom je dit type zeer regelmatig tegen, de meeste chauffeurs overschatten hun verplaatsingen! Verder vind je de sceptici. Het bereik dat ik hierboven heb opgegeven zou in de praktijk niet kloppen, laadtijden worden te rooskleurig voorgesteld. Ik verspil aan dit type geen tijd meer! Dan heb je natuurlijk nog mensen die thuis (of op het werk) niet kunnen laden. In dit geval wordt het moeilijk om met een EV te rijden. Op een normale doordeweekse dag zal er 's nachts thuis geladen worden wat voor dit type chauffeur niet mogelijk is. Tot er meer laadpalen worden geplaatst is elektrisch rijden voor deze chauffeurs nog niet aan de orde. Spijtig genoeg wonen deze chauffeurs dikwijls in de stad en net in een stedelijke omgeving biedt een elektrisch voertuig het meeste voordeel.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 24 mei 2017 - 16:13:17 »
Bedankt voor je objectief een zeer interessant verslag. Het zou fijn zijn als je zo een bericht enkele keren per jaar kon schrijven, zodat we ook een inzicht krijgen in eventuele problemen en de kosten voor onderhoud en herstellingen.

De reikwijdte van een Tesla volstaat inderdaad in heel wat gevallen. Voor EV uit een voor een ruimer publiek haalbare aankoopprijs is dit wellicht nog niet het geval. Maar zelfs een Tesla is dus, nog afgezien van zijn prijs, nog geen EV dat voor iedereen geschikt is. Afwachten wat de toekomst brengt.

De meerprijzen die Tesla aanrekent voor een ietwat grotere batterij zijn wel exorbitant.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 24 mei 2017 - 21:43:15 »
De meerprijzen die Tesla aanrekent voor een ietwat grotere batterij zijn wel exorbitant.
Niet alleen voor de extra kWh (ook voor een krachtigere motor, en betere prestaties)

Ik denk dat JC hier een "schrijffout" maakt.
Citaat
Bij Tesla kan je kiezen uit een 75 kWh, 90 kWh of 100 kWh batterij. De meerkost voor de grotere batterijen is echter aanzienlijk. 90 kWh is zo'n 20 000 euro duurder dan de 75 kWh, bij 100 kWh is dit zelfs zo'n 30 000 euro.

Tesla X basisprijzen:
 
75D: € 98450 tov; (6,2 sec van 0-100kmh)

- 90D: € 109900 of 11450 meer of € 763/ kWh rekenkundig; (1 E-motor heeft meer vermogen 5,0 sec van 0-100 kmh)

- 100D: € 116800 of 18350 meer, of € 734/ kWh rekenkundig. (1 E-motor heeft meer vermogen 5,0 sec van 0-100 kmh)
- de 100D heeft wel een nieuw batterij-ontwerp qua verwarming-koeling enz... anders kregen ze die 10 kWh extra niet in dezelfde ruimte.
- de 100D heeft de 16,5 kw interne lader inclusief, bij de beide andere is het een upgrade-optie tov hun standaard 11 kw, of extra € 1700. Reken ik dit mee is het 666 €/kWh.

Bron configuratie Tesla X: https://www.tesla.com/nl_BE/modelx/design

De meerprijzen voor bepaalde opties zijn wel serieus, zo is het geen probleem een 75D met 2 dikke opties te bestellen waarvoor men een 90D basis heeft.

Neem ik een 75D met 7-zit, premium paket, autopilot, premium hifi, zit ik al aan € 116950 of net boven basisprijs 100D.

De P100D dan nog.. die valt echt buiten categorie.. met € 168800,
motor - vrijgegeven batterijvermogen laat 3,1 sec van 0-100 kmh toe, ik neem aan dat de kabels wat dikker uitvallen om die amperages van pakweg 1500 A te trekken...).
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 mei 2017 - 23:19:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 25 mei 2017 - 00:12:12 »
De prijsverschillen die ik opgaf zijn voor de Model S. Zeker wanneer een Model S voldoet zou ik zeker naar de 75D kijken. Die is inderdaad minder snel dan de 90D, maar er zijn maar weinig auto's die sneller accelereren dan de Model S, zelfs in 75D uitvoering. In de praktijk kom je met de Model S 75D bijna zo ver als ik met mijn Model X 90D. Het verbruik van de X is een pak hoger dan dat van de S.

De opties kunnen duur uitvallen maar zijn zeker niet duurder dan vergelijkbare paketten bij andere merken.  Sommige willen absoluut de P-versie hebben. Alhoewel ik wel van zeer snelle auto's hou is het mij de meerprijs niet waard. Het is natuurlijk een hele leuke optie en de acceleratie is verslavend, maar om daarvoor de prijs van een stevige Duitse middenklasser extra te betalen...

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 25 mei 2017 - 15:33:38 »
De prijsverschillen die ik opgaf zijn voor de Model S.
Je rond dan wel heel sterk naar boven af, een halve Dacia...  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 mei 2017 - 15:36:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 25 mei 2017 - 17:59:08 »
Je rond dan wel heel sterk naar boven af, een halve Dacia...  ;)

Dat supplementje van 30.000 euro voor een batterij van 100 kWh i.p.v. 75 kWh, dat zijn al meer dan 4 Dacia Sandero van 6.990 euro.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 25 mei 2017 - 20:14:17 »
Je rond dan wel heel sterk naar boven af, een halve Dacia...  ;)

Dat supplementje van 30.000 euro voor een batterij van 100 kWh i.p.v. 75 kWh, dat zijn al meer dan 4 Dacia Sandero van 6.990 euro.  :D

Ik bedoelde natuurlijk het extra bedrag dat hij naarboven afrond tussen een 75D en een 90D of 100D

JC zegt dat het verschil ongeveer €20000 is bij een model S, het verschil is wel € 14050, of bijna €6000 minder. Indien iemand "ongeveer" 6k kan missen...
en ook het verschil tussen een 75D en een 100D is ook niet ongeveer €30.000, wel € 25650, ook al €4350 naar boven afgerond. Just is just.  ;)

JC rond dus grofweg gemiddeld meer dan 5000 € naar boven af.
Voor goed 5000 € heb je een halve Dacia Logan, ik denk altijd eerst aan een "limousine" Jozef.

Citaat
http://www.vroom.be/nl/prijs-nieuwe-auto/dacia/logan_2017

LOGAN - 2017 » 0.9 TCe Lauréate (899cc - 90PK) € 10.500
En ook dezelfde 90 PK Sandero ligt bijna bij 10k:
Citaat
http://www.vroom.be/nl/prijs-nieuwe-auto/dacia/sandero_2017

SANDERO - 2017 » 0.9 TCe Ambiance (899cc - 90PK) € 9.800

Uiteraard is de meerprijs niet enkel voor de batterij alleen bij de 100D*, wat zou men bij BMW betalen voor een 7-versie van 422 PK* ipv 332 PK?  ;D

* https://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Aktuelle_Modelle
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 mei 2017 - 20:37:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017 - 00:14:16 »
wat zou men bij BMW betalen voor een 7-versie van 422 PK* ipv 332 PK?  ;D

In België:

BMW 740i - 326 PK -   96.300 €
BMW 750i - 450 PK - 114.050 €

Verschil: 17.750 €
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017 - 09:46:20 »
wat zou men bij BMW betalen voor een 7-versie van 422 PK* ipv 332 PK?  ;D

In België:

BMW 740i - 326 PK -   96.300 €
BMW 750i - 450 PK - 114.050 €

Verschil: 17.750 €
Idd, bijna 2 Dacias meer voor euh minder rijbereik...  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017 - 10:35:56 »
wat zou men bij BMW betalen voor een 7-versie van 422 PK* ipv 332 PK?  ;D

In België:

BMW 740i - 326 PK -   96.300 €
BMW 750i - 450 PK - 114.050 €

Verschil: 17.750 €
Idd, bijna 2 Dacias meer voor euh minder rijbereik...  ;D

Tankinhoud: 78 l

BMW 740i: 6,6 l/100 km = 1.182 km
BMW 750i: 7,9 l/100 km =    987 km

Zelfs de 750i heeft nog een rijbereik dat meer dan het dubbele is van een Tesla, en bij 30 l/min duurt 78 l tanken minder dan 3 minuten om de tank niet voor 80%, doch voor 100% te vullen.

Je kunt natuurlijk ook een BMW 725d kopen. Die heeft weliswaar slechts 231 PK, maar zijn topsnelheid is bijna dezelfde (245 km/h tegenover 250 km/h voor de 740i en de 750i).
De 725d kost slechts 82.100 €, en met zijn verbruik van 4,4 l/100 km is zijn rijbereik maar liefst 1.773 km. Ik denk niet dat ik lang genoeg ga leven om het nog mee te maken dat een EV een dergelijk rijbereik haalt.  :D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 mei 2017 - 10:46:13 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017 - 10:41:07 »
wat zou men bij BMW betalen voor een 7-versie van 422 PK* ipv 332 PK?  ;D

In België:

BMW 740i - 326 PK -   96.300 €
BMW 750i - 450 PK - 114.050 €

Verschil: 17.750 €
Idd, bijna 2 Dacias meer voor euh minder rijbereik...  ;D

Tankinhoud: 78 l

BMW 740i: 6,6 l/100 km = 1.182 km
BMW 750i: 7,9 l/100 km =    987 km
Dus de duurdere 750i heeft qua normverbruik duidelijk minder rijbereik, ca -17 %, dan de 740i, en in de praktijk zal het wslk nog iets meer zijn.  :D Maar bij een fossiele wagen veel minder belangrijk, zeker in die prijsklasse, op 2 liter steekt het niet echt...

Terwijl het bij een duurdere Tesla 100D tov een 75D het duidelijk andersom is. Dat was mijn bedoeling om de meerprijs bij een groter accupack én krachtigere 100D even duidelijk te maken. En bij een E-wagen is het rijbereik toch belangrijk niet?

Om bij het normverbruik NEFZ of beter EPA (USA) te blijven:
https://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Aktuelle_Modelle

Model S 75D
490 km (NEFZ)
Model S 100D
632 km (NEFZ) of 29 % meer rijbereik

Bij het praktijkverbruik leunt de EPA-norm daar dicht tegenaan
Model S 75D
417 km (EPA)
Model S 100D
539 km (EPA) of 29,3 % meer rijbereik
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 mei 2017 - 11:06:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017 - 10:51:01 »
wat zou men bij BMW betalen voor een 7-versie van 422 PK* ipv 332 PK?  ;D

In België:

BMW 740i - 326 PK -   96.300 €
BMW 750i - 450 PK - 114.050 €

Verschil: 17.750 €
Idd, bijna 2 Dacias meer voor euh minder rijbereik...  ;D

Tankinhoud: 78 l

BMW 740i: 6,6 l/100 km = 1.182 km
BMW 750i: 7,9 l/100 km =    987 km
Dus de 750i heeft qua normverbruik duidelijk minder rijbereik dan de 740i, en in de praktijk zal het nog meer zijn.  :D

Terwijl het bij een duurdere Tesla 100D tov een 75D het duidelijk andersom is. Dat was mijn bedoeling om de meerprijs bij een groter accupack én krachtigere 100D even duidelijk te maken.

Ik hou niet van de gedwongen stops met een Tesla om bij te laden. Ik stop waar, wanneer en hoe lang ik het wil. Maar zelfs al zou een BMW 750i in de praktijk slechts een rijbereik van pakweg 800 km hebben, dan heb ik intussen toch al wel een paar keren een sigaretje nodig gehad (ik rook niet in de wagen), en kunnen die 3 minuutjes om te tanken er echt wel af.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017 - 11:16:33 »
wat zou men bij BMW betalen voor een 7-versie van 422 PK* ipv 332 PK?  ;D

In België:

BMW 740i - 326 PK -   96.300 €
BMW 750i - 450 PK - 114.050 €

Verschil: 17.750 €
Idd, bijna 2 Dacias meer voor euh minder rijbereik...  ;D

Tankinhoud: 78 l

BMW 740i: 6,6 l/100 km = 1.182 km
BMW 750i: 7,9 l/100 km =    987 km
Dus de 750i heeft qua normverbruik duidelijk minder rijbereik dan de 740i, en in de praktijk zal het nog meer zijn.  :D

Terwijl het bij een duurdere Tesla 100D tov een 75D het duidelijk andersom is. Dat was mijn bedoeling om de meerprijs bij een groter accupack én krachtigere 100D even duidelijk te maken.

Ik hou niet van de gedwongen stops met een Tesla om bij te laden. Ik stop waar, wanneer en hoe lang ik het wil. Maar zelfs al zou een BMW 750i in de praktijk slechts een rijbereik van pakweg 800 km hebben, dan heb ik intussen toch al wel een paar keren een sigaretje nodig gehad (ik rook niet in de wagen), en kunnen die 3 minuutjes om te tanken er echt wel af.

Jamaar Jozef dat is mijn punt niet, ik wou enkel die meerprijs nuanceren voor een groter accupack én krachtigere motor van de 100D, ik was net nog het extra-rijbereik-cijfers aan het toevoegen +29% voor de 100D, voor een E-wagen is dat toch niet onbelangrijk? Bij bepaalde langere ritten kan men dus een laadbeurt-Suc overslaan, of helemaal niet bijladen naargelang verkeer. Jij schreef toch dit:
Citaat
De meerprijzen die Tesla aanrekent voor een ietwat grotere batterij zijn wel exorbitant.



Met een Tesla laadt men ook bij wanneer men wil, maar het duurt natuurlijk veel langer, alhoewel de extra pauze die de verkeersveiligheid in de regel verhoogt meegenomen is. Na tenlaatse 3 uur rijden moet men toch een langere pauze nemen. Voor de veiligheid zou men de brandstoftanks van bepaalde fossiele wagens quasi moeten halveren.  ;D


edit: voor mij zou een Tesla.. model 3 bvb, geen grote veranderingen meebrengen op verre afstanden, want ik rij ook een benzinewagen met relatief kleine tank, in de regel tank ik na ~ 450 km, en neem ik -of beter we- meestal een halfuur of zelfs meer pauze. Wij reizen dan op lange afstanden. ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 mei 2017 - 11:45:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017 - 18:56:10 »
Jamaar Jozef dat is mijn punt niet, ik wou enkel die meerprijs nuanceren voor een groter accupack én krachtigere motor van de 100D, ik was net nog het extra-rijbereik-cijfers aan het toevoegen +29% voor de 100D, voor een E-wagen is dat toch niet onbelangrijk? Bij bepaalde langere ritten kan men dus een laadbeurt-Suc overslaan, of helemaal niet bijladen naargelang verkeer. Jij schreef toch dit:
Citaat
De meerprijzen die Tesla aanrekent voor een ietwat grotere batterij zijn wel exorbitant.

En wat ga je doen met die krachtigere motor? Want met een Tesla gaat de tijd die je wint door met hoge snelheid te rijden, door het aanzienlijke meerverbruik verloren aan nog meer laadpalen.

Een BMW 725d heeft een rijbereik van 1.773 km. Hij haalt 245 km/h. Laat bij hoge snelheid het rijbereik nog terugvallen tot 1.200 km, dan is het nog zeer groot. En waar ga je zelfs in Duitsland dikwijls tegen 245 km/h kunnen rijden? Al zeker niet tijdens de vakantieperiodes, als er om de haverklap een Belg of een Hollander gezapig tegen 130 km/h naar de linker rijstrook taffelt terwijl jij vlot aangereden komt tegen 245 km/h.
 
Citaat
Met een Tesla laadt men ook bij wanneer men wil

Alleen waar er stroom beschikbaar is. En laat er nu net wat meer tankstations dan laadpalen zijn.

Citaat
alhoewel de extra pauze die de verkeersveiligheid in de regel verhoogt meegenomen is. Na tenlaatse 3 uur rijden moet men toch een langere pauze nemen. Voor de veiligheid zou men de brandstoftanks van bepaalde fossiele wagens quasi moeten halveren.  ;D

edit: voor mij zou een Tesla.. model 3 bvb, geen grote veranderingen meebrengen op verre afstanden, want ik rij ook een benzinewagen met relatief kleine tank, in de regel tank ik na ~ 450 km, en neem ik -of beter we- meestal een halfuur of zelfs meer pauze. Wij reizen dan op lange afstanden. ;)

Belangrijk is geregeld een pauze te nemen, maar een pauze van 30 minuten om de 3 uur draagt niet meer tot de veiligheid bij dan een pauze van 20 minuten om de 2 uur.

En die lange pauzes, dat is allemaal goed als je met vakantie gaat.

Als ik weer maar eens naar België moet, werkt dat weken vooraf al op mijn gemoedstoestand. Van zodra ik de Belgische grens oversteek, tel ik af hoeveel uren het nog duurt voor ik ze in de andere richting kan oversteken. Het gaat me pas weer beter als ik het bordje "Bundesrepublik Deutschland" zie, en weer helemaal goed als ik het bordje "Freistaat Bayern" zie. In die omstandigheden kan het niet snel genoeg gaan, zeker tijdens de terugreis. Dan wil ik onderweg alleen maar om de 2 à 2,5 uur een broodje eten en een koffietje drinken (uiteraard meegebracht) terwijl ik een sigaretje rook.

Dat is ook zo als ik op stage ga voor de Citroën 2CV bij Jacques Barcat in Tours (Frankrijk). Een enkele reis is dan 1.300 km en kost me 65 € péage (de dieven). Dan heb ik ook geen zin om onderweg te slenteren. Bij de heenreis wil ik aankomen vóór het donker is, en bij de terugreis wachten mijn vrouwtje en ons woefke op mij.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 11:31:20 »
Nog een week en 2 maanden en ik zal ook eens vertellen hoe ik een elektrische wagen na 2 maanden ervaar  >:D