Auteur Topic: De eerste elektrische tankkaart is daar!  (gelezen 1384 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
De eerste elektrische tankkaart is daar!
« Gepost op: woensdag 31 mei 2017 - 09:05:55 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170530_02904483

Als er thuis inderdaad aan dezelfde prijs kan getankt worden als het normale tarief dat je thuis hebt zou ik dit durven overwegen. Ik laad thuis en ik heb er ineens een factuur bij. Nu is het nog wat boekhoudkundig gepruts.
Als die kaart dan ook nog eens aanvaard wordt aan de meeste laadpalen dan hoef ik geen andere kaartjes meer te hebben. Ook voor grotere bedrijven is dit een oplossing. Ze voorzien op het bedrijf laadpalen en weten nog altijd hoeveel elke wagen laadt. Thuis kunnen de werknemers ook laden en het wordt verrekend door het bedrijf (nu nog alleen via Lampiris).

De omslag naar elektrisch rijden is er nu echt aan het komen. De klassieke energieleveranciers zien de nieuwe realiteit al. Zelfs de diesel- en benzineboeren beginnen te investeren in laadpalen, hier in België bv. Dats24. De voordelen van het kunnen laden ('tanken') thuis of op het werk wanneer je de wagen niet gebruikt begint ook door te dringen. In Nederland is Shell begonnen met een thuisbezorging van brandstoffen (met een elektrische bestelwagen). Je hoeft dus niet meer langs het tankstation. Nu ziet men het trage laden van een elektrische wagen als een nadeel. Een elektrische wagen moet voor quasi al zijn dagelijkse verplaatsingen nooit via het tankstation, een groot voordeel, ook al duurt dit bezoek aan het tankstation maar 5 min. Ik merk het met mijn moto waarmee ik om de 2 à 3 dagen moet tanken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De eerste elektrische tankkaart is daar!
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 31 mei 2017 - 12:44:49 »
Ik merk het met mijn moto waarmee ik om de 2 à 3 dagen moet tanken.

Ja maar, wees nu toch eens consequent en rijd met een elektrisch aangedreven moto met een aanhangwagen voor de batterijen...  ;D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: De eerste elektrische tankkaart is daar!
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 31 mei 2017 - 13:31:45 »
Ik merk het met mijn moto waarmee ik om de 2 à 3 dagen moet tanken.

Ja maar, wees nu toch eens consequent en rijd met een elektrisch aangedreven moto met een aanhangwagen voor de batterijen...  ;D ;)

Ik gebruik mijn moto quasi nooit voor lange afstanden. De moto is voor mij echt een werkpaard voor het dagelijkse pendelverkeer. Ik begin me dan ook te ergeren aan de herhaalde tankstops. Mijn moto heeft een tank van zo'n 14l en ik verbruik bij normaal gebruik zo'n 5,2l/100 km. Elke 250 km moet ik dus gaan tanken. Vermits ik dagelijks zo'n 100 km met de moto rijdt is dat in de praktijk elke 2 dagen. Met een elektrische moto zou ik hem elke avond gewoon inpluggen en had ik 's morgens een volle tank.
Mijn huidige moto had ik gekocht omdat het een prima moto is om te leren rijden. Met 650 cc is hij krachtig genoeg, maar niet te krachtig, het is een lichte en wendbare moto, ideaal voor mijn gebruik als filevreter. Mijn eerste plan was om hem weg te doen na 1 jaar en iets nieuw te kopen. Ik ben van dat plan afgestapt, ik ga dat ding gewoon oprijden. Ik rijd zo'n 20 000 km/jaar en er stonden 28 000 km op de moto toen ik hem kocht. Ik verwacht er dan ook zo'n 3 à 5 jaar mee te rijden.
Daarna is de kans zeer groot dat de volgende moto een elektrisch exemplaar is. Een aanhangwagen voor batterijen is niet echt nodig, het bereik van de elektrische moto's is ondertussen groot genoeg voor mijn gebruik. De ZERO S ZF13.0 +Power Tank (16.5 kWh) is qua bereik zeer goed vergelijkbaar met mijn huidige moto. Misschien moet ik dan wel eens bij BMW gaan vragen of ze er geen geluidssysteem zoals in de i8 kunnen inbouwen, waarmee ik ICE-geluid kan simuleren. Eens goed aan de gas draaien is het beste middel om voetgangers en fietsers wakker te schudden en ze van je komst te verwittigen, de claxon is hier helemaal niet geschikt voor!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De eerste elektrische tankkaart is daar!
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 31 mei 2017 - 15:36:41 »
Zelfs een electrische Harley Davidson gaan we binnen enkele jaren zien...

Ze denken vooral over het(de) geluid(en) na...  :D

Citaat
http://www.autoblog.com/2017/05/11/harley-davidson-confirms-electric-motorcycle-100-new-models/

Sound is playing a key role in the development of the electric Harley, says Bill Davidson, Harley-Davidson Museum President and great-grandson of company founder William Davidson. Noting the unique sound of gas-powered Harleys, he says the company wants to set its electric bike apart in the same way. "We have studied our competitors, and we understand what they are up to, and we did not want a normal-sounding electric motorcycle. We wanted something that plays into that look and sound formula. It is something really cool. I often refer to it as sounding like a jet fighter."
« Laatst bewerkt op: woensdag 31 mei 2017 - 15:41:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De eerste elektrische tankkaart is daar!
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 31 mei 2017 - 16:30:25 »
Mijn moto heeft een tank van zo'n 14l en ik verbruik bij normaal gebruik zo'n 5,2l/100 km.

Toch wel wreed dat een moto meer verbruikt dan een moderne kleine personenwagen...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: De eerste elektrische tankkaart is daar!
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 31 mei 2017 - 16:49:30 »
Mijn moto heeft een tank van zo'n 14l en ik verbruik bij normaal gebruik zo'n 5,2l/100 km.

Toch wel wreed dat een moto meer verbruikt dan een moderne kleine personenwagen...

Ik rijd vooral aan hoge snelheden omdat ik veel snelweg doe. Als ik vertraag naar ongeveer 70 km/u gaat het verbruik sterk verminderen, dan kom ik met iets meer dan 4l/100 km toe. Het heeft dus vooral met de aerodynamica te maken. Bovendien rijd ik met een 'naked bike', ik heb dus geen kuip om in weg te kruipen en krijg de volle rijwind op mijn lichaam. Alle uitsteeksels op de moto en de berijder maken geen echt aerodynamisch geheel. De hoogtoerige motor maakt het plaatje niet beter. Ik heb een nog bescheiden 650 cc, maar die levert toch 72 pk, niet slecht voor die kleine cylinderinhoud. Helaas levert hij dat vermogen bij hoge toerentallen. Op de snelweg kruis ik bij zo'n 6000 t/min (6de versnelling, 130 km/u op teller ongeveer 120 in werkelijkheid).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De eerste elektrische tankkaart is daar!
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 31 mei 2017 - 16:55:43 »
De zuinigste moto's volgens spritmonitor.de, gemiddeld verbruik:
https://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_motorraeder.html

Alles hangt van de gashendel af, met een zeer sportieve Ducati 1200 cc (172 PK) man men desnoods ook 5,0 liter/100 kmh verbruiken, aan quasi volgas 16 l...
Citaat
http://www.motorradonline.de/motorraeder/vergleichstest-benzinverbrauch.494262.html?backlink=mrd-482104#gallery-11
Ducati 1199 Panigale: Minimaler Verbrauch 5,0 Liter. 16 Liter auf 100 Kilometer Vollgasfahrt – das hat was von Flatrate-Saufen! Eine sogenannte Vollgasanfettung ist für diesen Wert verantwortlich. Denn gemessen am Hubraum, den fetten Kolbendurchmessern und der Leistung kann sich der Mini­malverbrauch mit glatt fünf Litern auf 100 km wirklich sehen lassen ...

Gemiddeld verbruik Ducati Multistrada 1200 ca. 5,81 liter, 21 registraties:
Citaat
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/74-Ducati/1396-Multistrada_1200.html?vehicletype=2&powerunit=2
Verbrauch: Ducati - Multistrada 1200  (150/160 PK)
Anzahl   Kraftstoff   min   Ø   max
21   Benzin   4,96   5,81   6,91
Het minimumverbruik is hiermee quasi bevestigd.
« Laatst bewerkt op: woensdag 31 mei 2017 - 17:18:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I