Ik merk het met mijn moto waarmee ik om de 2 à 3 dagen moet tanken.
Ja maar, wees nu toch eens consequent en rijd met een elektrisch aangedreven moto met een aanhangwagen voor de batterijen...
Ik gebruik mijn moto quasi nooit voor lange afstanden. De moto is voor mij echt een werkpaard voor het dagelijkse pendelverkeer. Ik begin me dan ook te ergeren aan de herhaalde tankstops. Mijn moto heeft een tank van zo'n 14l en ik verbruik bij normaal gebruik zo'n 5,2l/100 km. Elke 250 km moet ik dus gaan tanken. Vermits ik dagelijks zo'n 100 km met de moto rijdt is dat in de praktijk elke 2 dagen. Met een elektrische moto zou ik hem elke avond gewoon inpluggen en had ik 's morgens een volle tank.
Mijn huidige moto had ik gekocht omdat het een prima moto is om te leren rijden. Met 650 cc is hij krachtig genoeg, maar niet te krachtig, het is een lichte en wendbare moto, ideaal voor mijn gebruik als filevreter. Mijn eerste plan was om hem weg te doen na 1 jaar en iets nieuw te kopen. Ik ben van dat plan afgestapt, ik ga dat ding gewoon oprijden. Ik rijd zo'n 20 000 km/jaar en er stonden 28 000 km op de moto toen ik hem kocht. Ik verwacht er dan ook zo'n 3 à 5 jaar mee te rijden.
Daarna is de kans zeer groot dat de volgende moto een elektrisch exemplaar is. Een aanhangwagen voor batterijen is niet echt nodig, het bereik van de elektrische moto's is ondertussen groot genoeg voor mijn gebruik. De ZERO S ZF13.0 +Power Tank (16.5 kWh) is qua bereik zeer goed vergelijkbaar met mijn huidige moto. Misschien moet ik dan wel eens bij BMW gaan vragen of ze er geen geluidssysteem zoals in de i8 kunnen inbouwen, waarmee ik ICE-geluid kan simuleren. Eens goed aan de gas draaien is het beste middel om voetgangers en fietsers wakker te schudden en ze van je komst te verwittigen, de claxon is hier helemaal niet geschikt voor!