Auteur Topic: Terug 3 dagen fossielen verbranden  (gelezen 3503 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Terug 3 dagen fossielen verbranden
« Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 08:39:30 »
Mijn Model X had al een tijde wat parkeerschade. Door een verkeerd ingeschat manoeuvre had mijn vrouw er een deukje ingereden en stond er een grote kras op de achterbumper. Gisteren heb ik de MX binnengeleverd bij Care Carosserie in Wilrijk (één van de weinige carrosiers die aan een Tesla kunnen werken). Als vervangwagen krijg je daar standaard een BMW 114d mee, handgeschakeld. Het voelt als een wagen waar de Romeinen al in onze streken mee rondreden. De elektrische aandrijving met al zijn voordelen wordt je snel gewoon. Ik mis vooral het koppel. De BMW heeft goede geluidsisolatie, maar je voelt de diesel toch nog altijd rammelen. Zeker met deze kleine diesel moet je veel schakelen en kom je nauwelijks vooruit. Echt zuinig zou ik het ding ook niet noemen. Ik verbruik er gemiddeld 4,7 l/100 km mee. Gezien het weinige vermogen en het lichte gewicht is dit reletief veel, in mijn BMW 5-serie verbruikte ik niet zo veel meer.
Op zo'n moment zie je ook de pluspunten van de MX veel beter. De grote vooruit van de MX wordt soms gezien als een gadget, maar die biedt me wel een veel beter zicht naar voor. Bij BMW zit bovendien de A-stijl duidelijk in de weg.
Ik was vroeger een redelijke fan van de 1-serie en ik weet dat ze in vergelijking met de concurrentie goed zijn gebouwd. De instapversie, die de 114d is, schiet wel ruimschoots te kort. Een aantal zaken die nu standaard zijn op alle wagens zit er niet op, bv. geen cruisecontrol. Gelukkig zit er wel een navigatiesysteempje in, maar deze communiceert blijkbaar niet met DMC zodat er geen verkeersinformatie beschikbaar is.

Ik kan niet wachten om dat ding terug in te leveren. Hopelijk is de MX morgen klaar. Ik merk via de applicatie op de smartphone dat men momenteel aan het werken is aan de wagen. Althans hij staat binnen en de voordeur en achterklep zijn open. Het vermogen van de wagen heb ik op voorhand wat gereduceerd, hij staat nu in Valet modus. Ik heb genoeg verhalen gehoord over proefritten in garages. Ik wil niet dat gelijk welke chauffeur even de 528 paardjes gaat loslaten en al zeker niet met dit natte weer. Door de Valet-modus aan te zetten zal niet meer dan 113 km/u mogelijk zijn en kan men de instellingen van de wagen niet wijzigen.
Niet dat de MX gevaarlijk is om in te rijden, zelfs verre van. Hij heeft vierwielaandrijving, een zeer laag zwaartepunt, een bijna 50/50 gewichtsverdeling en zeer goede antislip en stabiliteitssystemen. Voor een beheerste chauffeur die respect heeft voor de wagen is er niets aan de hand. Schat je een bocht wat verkeerd in en ga je even over de lijn kan je de wagen nog makkelijk in bedwang houden. Tegen hooligans is echter geen enkele wagen opgewassen en kan de electronica ook alles niet meer oplossen. Bovendien nodigt de wagen uit om rustig te rijden en zal een beginnend Tesla-rijder snel gebruik maken van autopilot op langere ritten. Iemand die de wagen even wil testen heeft daar echter geen boodschap aan en gaat de limieten zoeken en dan kan de wagen wel bijten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Terug 3 dagen fossielen verbranden
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 12:32:21 »
Ik kan niet wachten om dat ding terug in te leveren. Hopelijk is de MX morgen klaar. Ik merk via de applicatie op de smartphone dat men momenteel aan het werken is aan de wagen. Althans hij staat binnen en de voordeur en achterklep zijn open. Het vermogen van de wagen heb ik op voorhand wat gereduceerd, hij staat nu in Valet modus. Ik heb genoeg verhalen gehoord over proefritten in garages. Ik wil niet dat gelijk welke chauffeur even de 528 paardjes gaat loslaten en al zeker niet met dit natte weer. Door de Valet-modus aan te zetten zal niet meer dan 113 km/u mogelijk zijn en kan men de instellingen van de wagen niet wijzigen.
Niet dat de MX gevaarlijk is om in te rijden, zelfs verre van. Hij heeft vierwielaandrijving, een zeer laag zwaartepunt, een bijna 50/50 gewichtsverdeling en zeer goede antislip en stabiliteitssystemen. Voor een beheerste chauffeur die respect heeft voor de wagen is er niets aan de hand. Schat je een bocht wat verkeerd in en ga je even over de lijn kan je de wagen nog makkelijk in bedwang houden. Tegen hooligans is echter geen enkele wagen opgewassen en kan de electronica ook alles niet meer oplossen. Bovendien nodigt de wagen uit om rustig te rijden en zal een beginnend Tesla-rijder snel gebruik maken van autopilot op langere ritten. Iemand die de wagen even wil testen heeft daar echter geen boodschap aan en gaat de limieten zoeken en dan kan de wagen wel bijten.

Yep, en dat heeft >>> deze jongeman helaas aan den lijve mogen ondervinden....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 13:55:57 »
Yep, en dat heeft >>> deze jongeman helaas aan den lijve mogen ondervinden....

Citaat
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170830_03043360
Dronken rit met peperdure Tesla eindigt tegen boom in Knokke-Heist

De man hield er lichte verwondingen aan over, werd naar het ziekenhuis gevoerd en legde nadien een positieve ademtest af.

« Laatst bewerkt op: donderdag 31 augustus 2017 - 14:10:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 14:56:23 »

Dat bedoelde ik dus.  ;)

In dit geval : een jonge, zatte hooligan die nu helaas heeft mogen ondervinden dat zelfs een Tesla niet àl zijn capriolen kan blijven oplossen.  Misschien had pa er hier ook beter aan gedaan om er enige beperkingen op te leggen toen zoonlief met de auto ging rijden.  Ma bon, da's praat na de vaak natuurlijk.

Enfin,  hopelijk leert hij er nu wat uit.
« Laatst bewerkt op: donderdag 31 augustus 2017 - 15:22:58 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 15:50:28 »
Een BMW 1 vergelijken met een wagen van de prijsklasse van een MX is niet echt fair.

Joeri, vertel je ons wat het herstellen van die bagatelschade aan jouw MX kost?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 16:32:53 »
Is dat trouwens niet vaker zo, dat de vervangwagen doorgaans kleiner is dan de wagen die je ter herstelling bij de dealer laat ?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 19:29:21 »
Is dat trouwens niet vaker zo, dat de vervangwagen doorgaans kleiner is dan de wagen die je ter herstelling bij de dealer laat ?

Stel je voor dat je deze laat herstellen

en als vervangwagen krijg je dit:

:D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 20:10:00 »
Ik hem een omnium-verzekering, ik moet enkel de franchise betalen. Carrosserie-herstellingen aan een Tesla zijn duur door het aluminium-koetswerk. Het zou interessant zijn dit te vergelijken met andere auto's uit aluminium (sommige Jaguars, Audi A8, ...).
De deuk was net te groot om erin te laten zitten. Als je met een dergelijke wagen rondrijdt wil je die piekfijn in orde houden. Als je trouwens ergens toekomt is het eerste wat de mensen zeggen dat er een deuk in de wagen zit. Hopelijk is hij morgen in orde en is er geen kleurverschil te bekennen. Dit is soms wel een probleem. Ik heb de pearl-white kleur en die is nog moeilijker.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 22:21:12 »
Tja ik doe de C8 binnen voor herstelling en krijg een C1 mee, meegemaakt.
Denk je een C4-C5 of een DS mee te krijgen...
Was wel aangenaam verschoten van dat kleine ding, heel vinnig, verbruik niet uitgerekend of op het dash gezien.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 23:49:33 »
Ik hem een omnium-verzekering, ik moet enkel de franchise betalen.

Je gaat me toch niet zeggen dat je de totale factuur niet kunt inzien?

Citaat
Carrosserie-herstellingen aan een Tesla zijn duur door het aluminium-koetswerk. Het zou interessant zijn dit te vergelijken met andere auto's uit aluminium (sommige Jaguars, Audi A8, ...).

Is die achterbumper uit aluminium, terwijl hij bij vrijwel alle moderne wagens uit plastic is?

Aan het koetswerk van een Tesla is zeer veel verkleefd. Nog niet vele carrossiers beheersen die technieken.

Citaat
De deuk was net te groot om erin te laten zitten. Als je met een dergelijke wagen rondrijdt wil je die piekfijn in orde houden. Als je trouwens ergens toekomt is het eerste wat de mensen zeggen dat er een deuk in de wagen zit.

Groot gelijk heb je. Je kunt het jezelf niet aandoen om elke dag opnieuw met zo een deuk geconfronteerd te worden. Ik zou die ook laten herstellen.

Citaat
Hopelijk is hij morgen in orde en is er geen kleurverschil te bekennen. Dit is soms wel een probleem. Ik heb de pearl-white kleur en die is nog moeilijker.

Vroeger werd het lakeren door een carrossier gedaan. Als een carrossier het vandaag met de moderne lakken probeert, is het gegarandeerd naar de knoppen. Lakeerder is nu een afzonderlijk beroep. Een lakeerder die zijn stiel kent, kan perfect een kleuverschil vermijden, anders moet hij zich beperken tot lantaarnpalen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 02 september 2017 - 11:16:39 »
Ondertussen zijn er 3 dagen met de BMW 114d bijgekomen. Een Tesla Model X kan gekocht worden in twee verschillende soorten wit, de normale witte lak en de "pearl white multi-coat". Blijkt dat men bij Care Carrosserie het verkeerde wit heeft gebruikt waardoor ze moeten herspuiten. Benden prutsers, bij de expertise is de zg. Tesla-expert van Care nog de kleurcode komen opschrijven en dan maakt men nog zo'n fout. Dat zal een flinke discussie worden wanneer ik maandag de wagen ga ophalen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 02 september 2017 - 17:42:50 »
Dat ziet er niet goed uit.

Het volstaat niet dat ze de juiste lak bestellen. De kleur van je auto is door de UV-stralen al een beetje gewijzigd. De lak van je auto moet nauwkeurig gemeten worden, en met die gegevens moet de juiste nieuwe lak in de correcte hoeveelheid vermengd worden om exact dezelfde kleur te kunnen spuiten als die van je wagen.

Ik zou in ieder geval een expert meenemen om de wagen af te halen. Dat kost hooguit 100 euro.

Ik zou bij Cryns op de Vredebaan in Mortsel gegaan zijn. Die bestaat al 70 jaar en is hofleverancier.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 02 september 2017 - 17:47:38 »
Cryns is inderdaad één van de weinige carrossiers die is goedgekeurd door Tesla. Helaas hoor je daar ook de nodige horror-verhalen van. Reperaties die tot 3 weken duren, verf die er gewoon afvalt na een 2-tal maanden, ...

Ik ga heel kritisch zijn op het ophalen van de wagen. Bovendien ga ik deze fratsen melden aan Tesla. Op de gesloten facebook groep staat het verhaal ook al. De meeste Tesla-rijders kijken regelmatig in deze groep. Slechte commentaar in de groep kost ze (veel) klanten.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 02 september 2017 - 18:44:43 »
Ik meen mij hier op het forum ook nog zo'n fratske te herinneren van kleurverschil.  Toen weliswaar geen Tesla maar een VW Golf.  Maar toch ..... als eigenaar zal je er maar mee opgezadeld zitten.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 02 september 2017 - 21:08:41 »
Die BMW 114d is een vreselijk onding. Ik ben eens gaan kijken op de website van BMW, de catalogusprijs is 25500 euro en dat is het helemaal niet waard. Men heeft zoveel mogelijk opties eruit gesloopt. Zo is er geen cruisecontrol, geen bediening aan het stuur en zelfs geen parkeerhulp. Volgens de fabrikant zou het verbruik tussen de 3,6 en 4,0 l/100 km liggen. Bij bijna alle auto's waarmee ik heb gereden kom ik bijzonder dicht bij het normverbruik of doe ik zelfs beter. Na 4 dagen en een goede mix aan wegen zit het verbruik op 5.0 l/100 km en ik heb dan nog erg rustig gereden. Voor een kleine auto met een kleine motor (3 cylinder, 1.5 l diesel) is dit absurd veel!
Meer dan 5 jaar geleden heb ik een tijdje met een BMW 316d touring rondgereden. Deze heeft de geknepen 2.0 l diesel van BMW. Met 116 pk was dat geen sportieve wagen maar hij kwam vlot door het verkeer. Met die wagen haalde ik makkelijk 4.5 l/100 km en bij een rustige rijstijl ging het nog dichter bij de 4. Ik snap niet waarom BMW deze in zijn line-up heeft. De 116d verbruikt op papier nauwelijks meer, in de praktijk verwacht ik dat die zuiniger gaat zijn.

De auto heeft wel een bijzonder systeem aan boord i.v.m. terugschakelen. Wanneer er wordt teruggeschakeld zal het motormanagement het toerental van de motor verhogen tijdens het ontkoppelen zodat het toerental correct is voor de lagere versnelling, waarschijnlijk om de koppeling te sparen.

Ik vind de BMW 1-reeks over het algemeen een fijne auto. Ik heb er intertijd de cursussen 'Advanced driving' en 'Performance driving' mee gevolgd. Het was een aangename auto die zeer correct reageerde als hij tot op de grens (en erover) werd gereden. De 118d kwam daarbij meer dan vlot genoeg vooruit. Deze 114d is een miskleun, voor dat geld koop je een veel betere en zuiniger wagen bij de andere merken.