Mijn Model X had al een tijde wat parkeerschade. Door een verkeerd ingeschat manoeuvre had mijn vrouw er een deukje ingereden en stond er een grote kras op de achterbumper. Gisteren heb ik de MX binnengeleverd bij Care Carosserie in Wilrijk (één van de weinige carrosiers die aan een Tesla kunnen werken). Als vervangwagen krijg je daar standaard een BMW 114d mee, handgeschakeld. Het voelt als een wagen waar de Romeinen al in onze streken mee rondreden. De elektrische aandrijving met al zijn voordelen wordt je snel gewoon. Ik mis vooral het koppel. De BMW heeft goede geluidsisolatie, maar je voelt de diesel toch nog altijd rammelen. Zeker met deze kleine diesel moet je veel schakelen en kom je nauwelijks vooruit. Echt zuinig zou ik het ding ook niet noemen. Ik verbruik er gemiddeld 4,7 l/100 km mee. Gezien het weinige vermogen en het lichte gewicht is dit reletief veel, in mijn BMW 5-serie verbruikte ik niet zo veel meer.
Op zo'n moment zie je ook de pluspunten van de MX veel beter. De grote vooruit van de MX wordt soms gezien als een gadget, maar die biedt me wel een veel beter zicht naar voor. Bij BMW zit bovendien de A-stijl duidelijk in de weg.
Ik was vroeger een redelijke fan van de 1-serie en ik weet dat ze in vergelijking met de concurrentie goed zijn gebouwd. De instapversie, die de 114d is, schiet wel ruimschoots te kort. Een aantal zaken die nu standaard zijn op alle wagens zit er niet op, bv. geen cruisecontrol. Gelukkig zit er wel een navigatiesysteempje in, maar deze communiceert blijkbaar niet met DMC zodat er geen verkeersinformatie beschikbaar is.
Ik kan niet wachten om dat ding terug in te leveren. Hopelijk is de MX morgen klaar. Ik merk via de applicatie op de smartphone dat men momenteel aan het werken is aan de wagen. Althans hij staat binnen en de voordeur en achterklep zijn open. Het vermogen van de wagen heb ik op voorhand wat gereduceerd, hij staat nu in Valet modus. Ik heb genoeg verhalen gehoord over proefritten in garages. Ik wil niet dat gelijk welke chauffeur even de 528 paardjes gaat loslaten en al zeker niet met dit natte weer. Door de Valet-modus aan te zetten zal niet meer dan 113 km/u mogelijk zijn en kan men de instellingen van de wagen niet wijzigen.
Niet dat de MX gevaarlijk is om in te rijden, zelfs verre van. Hij heeft vierwielaandrijving, een zeer laag zwaartepunt, een bijna 50/50 gewichtsverdeling en zeer goede antislip en stabiliteitssystemen. Voor een beheerste chauffeur die respect heeft voor de wagen is er niets aan de hand. Schat je een bocht wat verkeerd in en ga je even over de lijn kan je de wagen nog makkelijk in bedwang houden. Tegen hooligans is echter geen enkele wagen opgewassen en kan de electronica ook alles niet meer oplossen. Bovendien nodigt de wagen uit om rustig te rijden en zal een beginnend Tesla-rijder snel gebruik maken van autopilot op langere ritten. Iemand die de wagen even wil testen heeft daar echter geen boodschap aan en gaat de limieten zoeken en dan kan de wagen wel bijten.