Auteur Topic: Tesla Next-gen roadster  (gelezen 4055 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Tesla Next-gen roadster
« Gepost op: vrijdag 17 november 2017 - 13:26:27 »
Na de voorstelling van de Tesla Semi had Tesla nog een verrassing in petto: de Next-gen Roadster! Deze next-gen roadster was al lang aangekondigd, maar er was geen officiële unveil gepland.

https://electrek.co/2017/11/17/tesla-next-generation-roadster/

De specificaties zijn ronduit indrukwekkend. Deze super-sportwagen laat de concurrentie ver achter zich!

- 0-60 mph in 1,9 seconde
- 0-160 km/u in 4,2 seconde
- 1000 km bereik
- drie motoren
- topsnelheid > 400 km/u
- 4 zitplaatsen
- 200 kWh batterij

De kostprijs voor de founders serie (eerste 1000 exemplaren) is 250 000 USD, daarna is het 200 000 USD. Dit is natuurlijk een pak geld voor een sportwagen, maar vergeleken met de concurrenten in dit segment is het een koopje.

Waarom maakt Tesla een dergelijke auto. Ik geef alvast een aantal redenen. Tesla had nog een grote vraag naar een roadster. De eerste generatie roadster wordt echter al enkele jaren niet meer gemaakt. Het zou dom zijn om geen gepast antwoord op deze vraag te bieden. Verder laat Tesla hiermee zien wat ze werkelijk kunnen maken als ze alle technologie gebruiken die ze ter beschikking hebben. De performantie is beter dan gelijk welke wagen van de concurrentie en daar mag je de Bugatti's en Keonigssegs bijrekenen, wagens die trouwens een veelvoud kosten. Ze bewijzen hier bovendien mee dat ze op het gebied van elektrische wagens nog altijd ver voor lopen op de andere merken. Vergelijk de next-gen roadster bijvoorbeeld met de Porsche Mission E. De prijs van de Porsche zal waarschijnlijk niet veel lager liggen dan deze Tesla. De performantie van de Mission E is zelfs slechter dan van de Tesla Model S P100D. De specificaties van de Porsche die nu bekend zijn is 0-100 in ongeveer 4 seconde, topsnelheid 250 km/u, 400 à 500 km op een batterijlading. Tesla claimt te kunnen leveren in 2019, wat waarschijnlijk wel 2020 zal worden. De Porsche Mission-E komt in 2020 uit.

De zeer grote batterij in de next-gen roadster valt op. 200 kWh, dat is het dubbele van wat tot nu toe beschikbaar was bij Tesla. De 100 kWh batterij in de Tesla Model S beslaat de volledige vloeroppervlakte. Men heeft zelfs de dubbele lader optie (om te kunnen laden op 22 kW) verwijderd om de grote batterij ruimte te bieden. In deze kleine roadster kan nu plots een 200 kWh batterij gemonteerd worden. Dit wijst er volgens mij op dat Tesla een nieuw type batterij klaar heeft, waarschijnlijk met een andere chemie. Het grote bereik van de Semi en het zeer snelle laden doen dit ook vermoeden. Elon Musk heeft een tijd geleden nog gezegd dat een batterij groter dan 100 kWh niet nodig was en dat Tesla deze niet zou produceren. Waarom wordt deze dan wel in de next-gen roadster gemonteerd? Neen, dit is niet om het bereik in de buurt van de 1000 km te brengen zoals een aantal op het forum zeker gaan claimen, trouwens geen enkele ICE-sportwagen heeft dat bereik! Men heeft deze grote batterij nodig omdat een grote batterij meer stroom kan leveren en dus meer vermogen kan leveren! Als je een super-sportwagen wil bouwen met deze specificaties moet je wel een grote batterij monteren!

Ik verwacht hier nog wel een commentaar van Steve. Hij heeft met de Next-gen roadster meegereden tijdens het unveil-event.


"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 17 november 2017 - 14:20:00 »
Ik hoop dat dat rijbereik van 1.000 km niet het monopolie zal blijven van een dergelijke sportwagen.

Sportwagens met een benzinemotor doen hem dat inderdaad niet na. Als je met een Bugatti Veyron tegen 400 km/h rijdt, verbruikt hij 20 l/100 km, en is zijn tank van 80 liter dus na 400 km leeg. Maar als je met die Bugatti een uur lang tegen 400 km/h rijdt, zijn zijn peperdure banden voor de schroothoop, en dat zal wellicht ook zo zijn bij de Next-Gen Roadster.

De aankoopprijs is voor een dergelijke wagen zeker niet te hoog.

Zeg Joeri, ik weet dat jij daar kennis over hebt: een acceleratie van 0 ot 96 km/h in 1,9 s ... waar ligt de grens die het menselijk lichaam nog kan verdragen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 17 november 2017 - 15:11:17 »
De grenzen die een menselijk lichaam kan verdragen zijn niet zo éénvoudig te bepalen. Die Roadster haalt een gemiddelde versnelling van 1,4 g, maar in het begin zal veel meer gehaald worden. Dat is gemiddeld meer dan een Model S P100D als piek haalt! We zitten hier echter ver onder de waardes die een persoon nog kan verdragen. Kermisattracties halen regelmatig 2,5 g waardoor er nog veel marge is.  :)

Bij een ongetraind persoon gaat het licht uit rond de 4 g, zeker als het even wordt volgehouden. Verlies van zicht (tijdelijk) is niet handig in een wagen. Piloten van gevechtsvliegtuigen trainen tot 9 g.

Zover ga je met een auto nooit geraken. De maximum kracht die op de grond kan gezet worden is beperkt en afhankelijk van de zwaartekracht en de grip van de banden. Ik vermoed dat die roadster dicht bij het theoretische maximum zit. Grip van banden kan niet eindeloos vergroot worden, dus blijft er enkel de zwaartekracht over. Die kan je natuurlijk niet vergroten. Ik las deze week echter in de krant dat er een aardachtige planeet is gevonden rond Ross 128, een rode dwerg ster die relatief dichtbij staat. Die planeet is 1,35 groter dan de aarde, de kans dat de zwaartekracht er groter is dan op aarde is dan ook reëel. Misschien een BFR (Big F*cking Rocket) vragen aan Elon en een paar eeuwen verlof en eens tot daar vliegen? Het is maar 11 lichtjaar ver! Als je er vanuit gaat dat je 45 km/s kan halen met je ruimteschip dan ga je 6666,6667 jaar onderweg zijn!
Aargh, "the number of the beast", altijd al geweten dat Elon de duivel was.  >:D ;D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 17 november 2017 - 18:31:06 »
(...)
 Als je met een Bugatti Veyron tegen 400 km/h rijdt, verbruikt hij 20 l/100 km, en is zijn tank van 80 liter dus na 400 km leeg. Maar als je met die Bugatti een uur lang tegen 400 km/h rijdt, zijn zijn peperdure banden voor de schroothoop, en dat zal wellicht ook zo zijn bij de Next-Gen Roadster.
(...)
Je onderschat het nog ruimschoots, Jozef ...

Ik heb overlaatst een docu gezien hierover en het staat me nog redelijk goed bij dat ...

-stadsverbruik = ong 40 L/100km
-buiten de stad = ong 22L/100km (aan stervelingensnelheden)
-aan topsnelheid is de 100-liter-benzinetank op een net-geen-kwartier leeg, ong 12-13 minuten     
-verbruik à topsnelheid zal rond de 110L/100km liggen
-een onderhoud was rond de 15 à 20.000 euro
-nieuw setje banden = 7.500 euro, ja ja , per stuk
-overal in de carrosserie zitten een stuk of 10 radiatoren verstopt, om allerlei dingen af te koelen, is dus bijna een rijdende radiator
-toen ze in de beginfase de motor aan 't testen waren (opgestelde "losse" motor in een hok, zeg maar) is de testcabine bijna afgebrand wegens de extreme hitte deze 1001pk-krachtbron teweegbracht. Niemand had zulke extreme hitte voorzien, maar het motorblok zag na uitzetten nog lange tijd vuurrood ...


Dus de Veyron zal NOOIT na 1 uur 407 km verder kunnen staan, hoop-en-al een 100km verder (op topsnelheid).
Maar dat maakt toch niet uit want na dat net-geen-kwartier-topplezier zijn de hiervoor speciaal ontwikkelde / gemaakte banden er idd toch aan voor de moeite ...
En rij je toch normaal zoals 99,99% van de mensheid raadt Michelin aan om na zo'n 5.000km de vier banden te wisselen en na ong 15000 km dan ook maar ineens setje nieuwe velgen te plaatsen (die prijs weet ik niet meer, maar zal dan wel van gelijkaardige grootorde zijn)

Het is eerlijker te stellen dat de Veyron WEL 113 meter per seconde kan behalen, maar NIET in staat is in 1 uur tijd 407 kilometer ver te rijden.

Zal nog wel ergens op youtube oid terug te vinden zijn, was op Discovery toen. 


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 17 november 2017 - 21:51:00 »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #5 Gepost op: zondag 19 november 2017 - 22:28:59 »


TeslaBjörn is wat aan het rekenen geslagen. In bovenstaand scenario zou de Roadster NG meer dan 2500 km ver geraken! Bij 200 km/u wordt nog een bereik van 500 km verwacht. Jozef, ik zou zo snel mogelijk 50 000 USD voorschot betalen, met dit ding geraak je in België met slechts 1 korte laadstop.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 22 november 2017 - 08:21:47 »
Next Gen Roadster buitenkant in detail

https://www.youtube.com/watch?v=sHa0jTNjjTc

@Joeri: ik voel een nieuwe recordpoging hypermiling komen  ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 22 november 2017 - 15:02:19 »
Gaan ze die goedgekeurd krijgen zonder buitenspiegels?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 22 november 2017 - 15:07:04 »
Dat is zeer de vraag. Ze hebben het al eens geprobeerd met de Model X om camera's te gebruiken en dat is niet doorgegaan. Nu gaan ze dat zowel met de Roadster als met de semi proberen.
Zal moeilijk worden, maar ze hebben nog 3 jaar om het in orde te krijgen. Ik hoop alleszins van wel. Is bloedmooi zo!

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 28 november 2017 - 11:11:21 »
Intussen een long-ass video gemaakt met info en bedenkingen/meningen omtrent de Next Gen Roadster. Haal de popcorn maar boven en enjoy ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=UuUjlkhli0U

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 30 november 2017 - 21:26:07 »
Zou wel te vinden zijn voor camera's ipv die ondingen dat er nu aanhangen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 30 november 2017 - 22:43:45 »
Hoe meer tech, hoe meer kan op failure en nood aan redundantie. Soms zijn de low tech dingen nog de beste ;-)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 02 december 2017 - 14:04:53 »
Camera is geen high tech meer, op een telefoon van 40 euro staat tegenwoordig een camera waar je tien jaar geleden enkel van kon dromen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #13 Gepost op: zondag 03 december 2017 - 10:35:24 »
Camera is geen high tech meer, op een telefoon van 40 euro staat tegenwoordig een camera waar je tien jaar geleden enkel van kon dromen.

Maar hij kan kapot gaan. Dan is het voertuig niet meer in regel met de technische voorschriften, en mag het dus in principe niet meer verder rijden.

Wacht tot Rolls Royce dergelijke camera's in gebruik neemt. Dan staan er drie aan elke kant, zodat er twee mogen kapot gaan. Maar bij Rolls Royce gaan die niet kapot, want ze worden bij de onderhoudsbeurten al lang vóór het einde van hun gekende levensduur preventief vervangen. Je hebt dan na verloop van tijd wel 10 camera's nutteloos betaald, en dezelfde camera als bij een ander automerk kost bij Rolls Royce minstens het drievoudige, maar soit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Tesla Next-gen roadster
« Reactie #14 Gepost op: zondag 03 december 2017 - 12:35:02 »
spiegel kan ook kapot gaan omdat die ondingen zo ver buiten steken.
Iedereen weet wat een spiegel kost.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien