Hallucinant idd ...
Je wordt betaald van uw begin- tot eindtijd en nu willen ze staken om niet op tijd te moeten beginnen werken ...
Er zijn vervoersmogelijkheden genoeg voorhanden om op tijd op je werk te geraken.
In de 27 jaar dat ik voor de Staat werk, kan ik de keren dat ik door EIGEN toedoen te laat ben gekomen nog net op 1 hand tellen : 4x (beetje !) overslapen en dat was maximum dan nog amper half uur te laat.
Ook 1x platte batterij (gelukkig genoeg volk die dag, dus die dag verlof kunnen nemen).
De andere keren dat ik te laat op het werk was, kwam door files wegens ongeval(len) onderweg, maar was dan lang niet de enige die te laat was.
Ik weet niet hoe het contractsgewijs bij de Spoorwegen er aan toe gaat.
Zelf ben ik een federaal ambtenaar, ik heb gewoon géén arbeidscontract zoals arbeiders en bedienden dat wel hebben.
Het komt er -in 't kort- op neer dat ik (en collega's uiteraard) "ben aangesteld door de Overheid om voor hen taken uit te voeren", een wet van 1937 (!).
Idd, een wet uit 1937 maar wel in de loop der tijden aangepast en uitgebreid.
Ik veronderstel dat het bij het Spoor niet veel anders is.
Het grootste verschil (ruwweg gezien) tss ambtenaren/overheid en arbeiders/bedienden/werkgevers is dat de overheid een eenzijdig contract aangaat met de ambtenaar, terwijl "de privé" een tweezijdig contract aangaat en "de zelfstandigen" bwvs geen contract aangaan.
Dit wil uiteraard niet zeggen dat iedereen maar wat moet aanmodderen tijdens de diensturen (en daar is de overheid de laatste jaren stevig in aan 't kuisen, geloof me vrij). Diegenen van de oude garde die 't op z'n beloop laat zijn redelijk aan 't uitdunnen en wordt door de jongere garde er stevig op gewezen en diezelfde jonge garde gaat er gewoon voor (ook al zitten er daar uiteraard rotte appels tussen).
De serie "De Collega's" heeft indertijd veel kwaad gedaan voor het hedendaags imago van de ambtenarij, daar staan we ver vanaf maar veel mensen willen dat niet geloven.
Ja, er zijn idd nog uitwassen te vinden.
Feit (en groot probleem) is en blijft bij/van het Spoor de gevolgen die ze kunnen veroorzaken bij een staking ... (en daarvoor zou men terecht een duidelijke minimumdienst moeten verplichten) want 10 dagen staken en de gemiddelde werkmens is half z'n verlof daaraan kwijt ...
.
Algemeen genomen zijn er overal wel mensen die het goed menen en overal zijn er wel die er hun klak naar smijten ...
En ook overal zijn er wel mensen en media die op iedereen moet klagen en zagen.
.
Ontspoorde gewoonten van ambtenaren rechtzetten is geen sinecure.
Idd voor wat betreft "vroeger" want dat is (was) dan het spijtige historische gevolg van hun bazen die dan gewoon meededen wegens onbestaande contole op hen van bovenaf ...
Maar ook "nee", want dat is er zoals reeds voorgaand gesteld redelijk snel aan 't uit gaan.
Hogerhand "beslist iets en het zal zo zijn, los van wat er het gevolg is" ... like it or not ...
Voor de ene te traag, voor de andere te snel, soms goed, soms slecht, ...
Als je amper 10 jaar teruggaat en vergelijkt met nu dan is er al serieus huis gehouden, op velerlei vlak.
En dat is imho ons als ambtenaren maar ook de dienstverlening niet ten goede gekomen.
Ja, ook bij de zelfstandigen, arbeiders, bedienden zijn ze aan 't rommelen en daar is ook niet alles goed.
"Verdeel en heers" tss arbeiders, bedienden, zelfstandigen en ambtenaren is tegenwoordig blijkbaar het motto ...
.
Simpele vergelijking, persoonlijk ervaren bij m'n vorige werkgever. (...)
Idd, zo zou het idd moeten gaan.
Een arbeidscontract, is toch een contract tussen twee partijen : werknemer/werkgever ?
(...)
Men dreigt ermee te staken, omdat ..... de werkgever verwacht dat het personeel z'n contractuele verbintenis (arbeidscontract) respecteert, en iets of wat op tijd aan z'n shift begint ?
Nee en ja, kijk hoger.