En het ergste van al, is dat welgeteld één krant zo'n fout verspreidt, dat meteen àndere kranten die foute berichtgeving klakkeloos overnemen :
>>> GVA>>> Het NieuwsbladTiens. Journalistiek ... ik dacht dat ondermeer inhield om kritisch te zijn, onderzoek te doen, bronnen te checken ? Alwéér een illusie armer dus.
Hij heeft in de basisschool misschien les gekregen van die juffrouw die de score voor een test van je zoon niet correct kan berekenen.
Neen, daarvoor is die juf te jong.
Dat is het waar de leerlingen niet bij stilstaan: voor het examen met de hakken over de sloot, meer moet dat niet zijn.
Wat de praktijk betreft, zullen ze door ervaring deels bijleren, en deels hun fouten bestendigen. Maar slechts de allerweinigstens zullen ooit nog tot een grondigere theoretische kennis komen, tenzij in het beste geval door een boete of een donderpreek van de politierechter, en in het slechtste geval door een ongeval.
Ik erger mij dan ook bont en blauw aan de journalist die schrijft :
Reden is de strengere puntentelling.
Neen beste journalisten, dat is
niet de reden. De wérkelijke voornaamste reden : onvoldoende gestudeerd. Niet meer, niet minder.
Kijk even mee, naar het
>>> tarief voor een theorie-examen van de categorie B : 15 euro. Zonder te zwanzen : er wordt nog te vaak
op goed geluk naar het theorie-examen gegaan, zonder zich fatsoenlijk voor te bereiden. De onderliggende redenering ?
"Als ik er niet van de eerste keer door ben, is dat nog geen ramp. Voor 15 euro kunt ge ni sukkelen".
Voor de éérste herkansing, wordt er dan al iets of wat méér moeite gedaan. Immers : een twééde mislukking betekent verplicht 12 uur theorieles gaan volgen in een erkende rijschool. Daar hangt al een ànder prijskaartje aan vast, neemt tijd in beslag, en is natuurlijk niet zo stoer om te gaan vertellen in de vriendenkring.
Daarom vul ik mijn antwoorden bij GRO Forum dikwijls aan met informatie die weliswaar geen deel uitmaakt van de leerstof voor het examen, doch onmisbaar is om veilig te kunnen rijden.
Voorwaar een witte raaf .....