Auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
Bijna alle moderne auto's hebben een intelligente contactsleutel en een startknop om de auto tot leven te wekken. Maar de prijs voor dit gebruiksgemak kan hoog zijn. Tot nu toe zijn zeker 28 mensen overleden aan koolmonoxidevergiftiging doordat ze dachten dat de motor was afgezet.
https://www.ad.nl/auto/auto-met-startknop-blijkt-sluipmoordenaar~a68d3e57
Als ik het goed begrijp, stelt het probleem zich vooral bij inpandige garages, icm bestuurders die nalaten (vergeten) om de motor éérst stil te leggen alvorens uit te stappen.
En ik heb zélf al ondervonden dat het kan. Ik heb zélf al meegemaakt dat we hier thuiskwamen, en m'n echtgenote de sleutel in haar handtas heeft zitten. Als zij dan met die handtas uitstapt, blijft de motor inderdaad draaien. Al geeft mijn Grand Scénic me dan wél promp een lawaaierig alarm. En een duidelijke melding op m'n instrumentenpaneel, in een grote rode kader. Ik kan de wagen dan nog moeiteloos in de garage rijden. De motor stil leggen kan ik evenwel niet met de startknop. Dat kan pas weer, als de sleutel zich opnieuw in de wagen bevindt. Ik heb het er al over gehad met de Renault-dealer. Want eigenlijk noem ik zulks onaanvaardbaar. Beeld je even in, dat m'n echtgenote nog nét kan wegvluchten met haar handtas voor een onguur type. Die sjarel kan dan moeiteloos met onze auto wegrijden, ook al bevindt de contactsleutel zich dan niet eens meer in de wagen. Ik heb het nog niet aangedurft om 's uit te testen hoe vér zo'n dief zo'n geval zou geraken zonder die contactsleutel. Maar waarschijnlijk vér genoeg om 'm ergens op een aanhanger oid te rijden.
En ja, de huidige generatie wagens zijn idd. tamelijk geruisloos. Als dan idd. iemand dermate vergeetachtig is, dat hij stoemelings de motor laat draaien ..... dan heb je met een inpandige garage een stille moordenaar.
Eigenlijk zou Europa de constructeurs dringend moeten verplichten om in de wagens een systeem te voorzien dat de motor uitschakelt van zodra de contactsleutel zich gedurende X aantal tijd niet meer aan boord van de wagen bevindt. Mààr zelfs dan nog .... blijft er uiteraard nog altijd een gigantisch aantal reeds geleverde wagens die nog niet voorzien zijn van deze ingebouwde veiligheid.
Hoe het zal zijn met de bestelde auto, is nog ff afwachten. Volgens de dealer zou hij wss déze week toekomen in de garage. Dus de papieren naar de verzekeraar brengen, de trekhaak en andere opties die bij de dealer geplaatst worden, en een afspraak met de afleverings-dienst. Overdreven làng kan het normaal gesproken niet meer duren. Count-down has started.