Auteur Topic: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig  (gelezen 3961 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Gepost op: zondag 24 juni 2018 - 10:55:11 »
Citaat van: GVA
Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig

Bijna zeven op de tien automobilisten zijn wel van mening dat trajectcontroles aangekondigd moeten worden met borden langs de weg.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180624_03577542/drie-kwart-van-automobilisten-vindt-trajectcontrole-rechtvaardig
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 27 juni 2018 - 21:01:42 »
Dus 2.000 VAB-leden over gans België staan model voor de doorsnee Belg ...
En het verschil tussen de vraagstelling "ik vind een trajectcontrole rechtvaardig ja/nee" of "ik ga akkoord met trajectcontroles ja/nee" ... kan je ook boomkes mee opzetten :)
Ik kan gerust iets "rechtvaardig" vinden zonder ermee "akkoord" te gaan ...


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 28 juni 2018 - 14:52:06 »
Dus 2.000 VAB-leden over gans België staan model voor de doorsnee Belg ...

In de statistiek heeft men met een willekeurig gekozen staal van 2.000 personen een waarschijnlijkheid van ongeveer 96% dat de resultaten representatief zijin voor de ganse bevolking. Op dat vlak is het onderzoek dus volgens de regels van de kunst verlopen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 28 juni 2018 - 14:59:14 »
Stel dat een trajectcontrole 10 km lang is. Als ik gedurende 3 km tegen 250 km/h rijdt en gedurende 7 km tegen 70 km/h, dan is mijn gemiddelde snelheid

((3 x 250) + (7 x 70)) / 10 = 124 km/h, of 116 km/h na correctie met 6%.

Dan zit ik dus nog ruim onder de limiet van 120 km/h.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 29 juni 2018 - 08:39:01 »
Dus 2.000 VAB-leden over gans België staan model voor de doorsnee Belg ...

In de statistiek heeft men met een willekeurig gekozen staal van 2.000 personen een waarschijnlijkheid van ongeveer 96% dat de resultaten representatief zijin voor de ganse bevolking. Op dat vlak is het onderzoek dus volgens de regels van de kunst verlopen.
Pfff, en wie is lid van dat clubje ?  Dààr gebeurt al een selectie mijn gedacht

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 29 juni 2018 - 15:46:50 »
Pfff, en wie is lid van dat clubje ?  Dààr gebeurt al een selectie mijn gedacht

Ik kan even niet volgen. Wat is er volgens jou dan zo anders aan autobezitters die lid zijn van de VAB dan aan diegenen die dat niet zijn?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #6 Gepost op: maandag 02 juli 2018 - 09:51:17 »
Pfff, en wie is lid van dat clubje ?  Dààr gebeurt al een selectie mijn gedacht

Ik kan even niet volgen. Wat is er volgens jou dan zo anders aan autobezitters die lid zijn van de VAB dan aan diegenen die dat niet zijn?
Dat het een clubje is van bompa's, mensen die niets van auto's kennen, mensen die niet in auto's geinteresseerd zijn, en bijgevolg mensen die niet geinterresserd zijn in autorijden en het misschien ook zelden (in aantal gereden km's uitgedrukt) doen.  Dat is allesizins mijn perceptie, een buikgevoel, maar ik zal er niet ver naast zitten.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #7 Gepost op: maandag 02 juli 2018 - 15:33:10 »
Dat het een clubje is van bompa's, mensen die niets van auto's kennen, mensen die niet in auto's geinteresseerd zijn, en bijgevolg mensen die niet geinterresserd zijn in autorijden en het misschien ook zelden (in aantal gereden km's uitgedrukt) doen.  Dat is allesizins mijn perceptie, een buikgevoel, maar ik zal er niet ver naast zitten.

Ik begrijp niet hoe je daarbij komt.

Neem als voorbeeld iemand van 30 jaar die interesse in auto's heeft en er ook wat van kent. Op een dag staat hij aan de kant van de weg met een defect. Hij kan dan de dealer met wachtdienst laten komen, doch meestal zal hij een beroep doen op TW of op de VAB, en als hij nog geen lid is, moet hij het dan meteen worden. Ik denk dat er zo velen lid geworden zijn van TW of de VAB.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #8 Gepost op: maandag 02 juli 2018 - 16:03:51 »
Dat het een clubje is van bompa's, mensen die niets van auto's kennen, mensen die niet in auto's geinteresseerd zijn, en bijgevolg mensen die niet geinterresserd zijn in autorijden en het misschien ook zelden (in aantal gereden km's uitgedrukt) doen.  Dat is allesizins mijn perceptie, een buikgevoel, maar ik zal er niet ver naast zitten.
Neem als voorbeeld iemand van 30 jaar die interesse in auto's heeft en er ook wat van kent. Op een dag staat hij aan de kant van de weg met een defect. Hij kan dan de dealer met wachtdienst laten komen, doch meestal zal hij een beroep doen op TW of op de VAB, en als hij nog geen lid is, moet hij het dan meteen worden. Ik denk dat er zo velen lid geworden zijn van TW of de VAB.
Allemaal waar, ware het niet dat je, als je je wagen goed onderhoudt, je die mannen zelden nodig hebt.  Als het toch gebeurt dat je ze nodig hebt, kan je ze na een jaar weer vaarwel zeggen.  Ik zelf heb ze in bijna 30 jaar nog nooit nodig gehad ...  Wel al wel eens stilgestaan, maar nog nooit iets gehad dat ik niet zelf kon oplossen eigenlijk. 

Als ik zo eens naar geparkeerde auto's aan de kant van de weg kijk, wordt ik wel een beetje moedeloos soms als je nog maar naar de staat van de banden kijkt.  Wat je soms ziet is om te huilen: hopeloos versleten, blazen op, scheuren in ...  Deze week lette ik ook eens op de stand van de versnellingspook in een straat die redelijk steil was: 1 auto op de 10 stond in versnelling (dat ik keek was nav een verhaal op het werk van iemands auto die weg gerold was op een helling)
Het nivau van de chauffeurs is om te huilen: parkeren kunnen ze niet (dan weet ik al genoed), maneuvers kunnen ze niet, voorrangsregels kennen ze niet, ze zijn bang om eens het middenvak van een rotonde correct te gebruiken, kinderen zitten los of op schoot, ....  Maar ze zijn wel de eerste om altijd de factor snelheid aan te wijzen, en het kan niet traag genoeg gaan.  Rijden ze 60 op een vrije weg waar 70 mag, en je durft ze inhalen bliksemen ze je bijna dood ...

Sorry, het is érg triestig gesteld, en als je er wel je kopje nog bijhoudt en probeert te "rijden", wordt je egl bijna gek van frustratie

En ja, naar mijn perceptie zitten de ergste in dat clubje

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #9 Gepost op: maandag 02 juli 2018 - 19:38:52 »
Neem als voorbeeld iemand van 30 jaar die interesse in auto's heeft en er ook wat van kent. Op een dag staat hij aan de kant van de weg met een defect. Hij kan dan de dealer met wachtdienst laten komen, doch meestal zal hij een beroep doen op TW of op de VAB, en als hij nog geen lid is, moet hij het dan meteen worden. Ik denk dat er zo velen lid geworden zijn van TW of de VAB.

Alvorens lid te worden mss ook even de voorwaarden van je verzekeringspolis nakijken.  In sommige vallen zit daar pechverhelping mee inbegrepen.

's Meegemaakt met de schoonzus.  Haar echtgenoot, een prima mechanieker, was zes weken aan het werk (werkt bij Deme) toen ze haar band lek reed.  Ze wou aanvankelijk al naar VAB of Touring bellen.  Als ze dàt gedaan zou hebben, hadden ze haar een duurdere aansluiting laten betalen.  Toch maar ff faar groene kaart van de verzekering erbij genomen en naar het nr van de pechverhelping gebeld.  Binnen het half uur kwam er een lokale takelwagen terplekke.  Het thuiskomertje was snel gemonteerd, zodat ze naar de bandencentrale kon om haar band te laten herstellen.  Al bij al een uurtje of twee mee zoet geweest.

Allemaal waar, ware het niet dat je, als je je wagen goed onderhoudt, je die mannen zelden nodig hebt.  Als het toch gebeurt dat je ze nodig hebt, kan je ze na een jaar weer vaarwel zeggen.  Ik zelf heb ze in bijna 30 jaar nog nooit nodig gehad ...  Wel al wel eens stilgestaan, maar nog nooit iets gehad dat ik niet zelf kon oplossen eigenlijk.

Neem ik als voorbeeld een platte batterij. 

Bij de éérste wagens die ik had, zou ik 't zelf nog gefikst hebben met startkabels.  Yep, been there en done that.  Bij de wagen die ik nu rij, begin ik er niet aan.  Ik wil niet het risico lopen de boordcomputer, of andere fijngevoelige electronica te beschadigen door een stroompiek.  Ik ga daar niet zélf meer mee liggen klooien.  Ik zal wel wachten tot ik gedepanneerd word.
« Laatst bewerkt op: maandag 02 juli 2018 - 19:46:00 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #10 Gepost op: maandag 02 juli 2018 - 19:50:04 »
Als ik zo eens naar geparkeerde auto's aan de kant van de weg kijk, wordt ik wel een beetje moedeloos soms als je nog maar naar de staat van de banden kijkt.  Wat je soms ziet is om te huilen: hopeloos versleten, blazen op, scheuren in ...  Deze week lette ik ook eens op de stand van de versnellingspook in een straat die redelijk steil was: 1 auto op de 10 stond in versnelling (dat ik keek was nav een verhaal op het werk van iemands auto die weg gerold was op een helling)
Het nivau van de chauffeurs is om te huilen: parkeren kunnen ze niet (dan weet ik al genoed), maneuvers kunnen ze niet, voorrangsregels kennen ze niet, ze zijn bang om eens het middenvak van een rotonde correct te gebruiken, kinderen zitten los of op schoot, ....  Maar ze zijn wel de eerste om altijd de factor snelheid aan te wijzen, en het kan niet traag genoeg gaan.  Rijden ze 60 op een vrije weg waar 70 mag, en je durft ze inhalen bliksemen ze je bijna dood ...

Sorry, het is érg triestig gesteld, en als je er wel je kopje nog bijhoudt en probeert te "rijden", wordt je egl bijna gek van frustratie

Ik begrijp je ergernis(sen). 

Alleen ontgaat het mij nog altijd waarom je dit allemaal associeert met klanten van VAB/TW.  Zelf ben ik daar overigens geen klant (meer) van.  Via m'n verzekeraar, komt er ook een takelwagen ter plekke.  Daarnaast heeft mijn wagen nog een Citroën-assistance knop.  Twee seconden ingedrukt houden, en ik kom bij de pechverhelping van Citroën terecht.  Van waar ik ook bel, ze zijn daar tweetalig (dus ik zou normaliter zelfs vanuit het buitenland in het Nederlands voortgeholpen moeten worden).

Ik zou niet weten wat daar mis mee zou zijn.  Of waarom je m'n rijstijl (of die van anderen) meent te kunnen beoordelen op basis van het feit dat ik verzekerd ben mét pechverhelping + ik Citroën assistance heb ?
« Laatst bewerkt op: maandag 02 juli 2018 - 19:52:15 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #11 Gepost op: maandag 02 juli 2018 - 20:35:28 »
Ik hoor bij die 1/10 KV, ik rij met een Saab, die staat altijd in versnelling, anders krijg je de sleutel er niet uit.  ;D
VAB, dat is voor mij een club die zich met meer dan noodzakelijk zich met vanalles en nog wat bezig houdt, daar sluit ik zeker geen pechverhelping bij af, dan zou ik bij TW gaan.
Maar ik heb een Total kaart, als je 25 liter tankt heb je vanaf de volgende dag 3 weken pechverhelping.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 03 juli 2018 - 09:51:15 »
Als ik zo eens naar geparkeerde auto's aan de kant van de weg kijk, wordt ik wel een beetje moedeloos soms als je nog maar naar de staat van de banden kijkt.  Wat je soms ziet is om te huilen: hopeloos versleten, blazen op, scheuren in ...  Deze week lette ik ook eens op de stand van de versnellingspook in een straat die redelijk steil was: 1 auto op de 10 stond in versnelling (dat ik keek was nav een verhaal op het werk van iemands auto die weg gerold was op een helling)
Het nivau van de chauffeurs is om te huilen: parkeren kunnen ze niet (dan weet ik al genoed), maneuvers kunnen ze niet, voorrangsregels kennen ze niet, ze zijn bang om eens het middenvak van een rotonde correct te gebruiken, kinderen zitten los of op schoot, ....  Maar ze zijn wel de eerste om altijd de factor snelheid aan te wijzen, en het kan niet traag genoeg gaan.  Rijden ze 60 op een vrije weg waar 70 mag, en je durft ze inhalen bliksemen ze je bijna dood ...

Sorry, het is érg triestig gesteld, en als je er wel je kopje nog bijhoudt en probeert te "rijden", wordt je egl bijna gek van frustratie

Ik begrijp je ergernis(sen). 

Alleen ontgaat het mij nog altijd waarom je dit allemaal associeert met klanten van VAB/TW.  Zelf ben ik daar overigens geen klant (meer) van.  Via m'n verzekeraar, komt er ook een takelwagen ter plekke.  Daarnaast heeft mijn wagen nog een Citroën-assistance knop.  Twee seconden ingedrukt houden, en ik kom bij de pechverhelping van Citroën terecht.  Van waar ik ook bel, ze zijn daar tweetalig (dus ik zou normaliter zelfs vanuit het buitenland in het Nederlands voortgeholpen moeten worden).

Ik zou niet weten wat daar mis mee zou zijn.  Of waarom je m'n rijstijl (of die van anderen) meent te kunnen beoordelen op basis van het feit dat ik verzekerd ben mét pechverhelping + ik Citroën assistance heb ?
Niks mis mee, ik heb ook assistence van mijn merk zolang ik daar mijn onderhaad laat uitvoeren.
Maar ... je geeft wel aan dat je geen klant bent bij VAB. 

Anderzijds, misschien *hoopte* ik dat al die ergernissen tot dat clubje beperkt bleven, maar helaas is het allicht niet zo  :'(  Dat maakt het allemaal nog veel erger.
Die 2 clubjes (VAB/TW) praten trouwens altijd de regering en het BIVV naar de mond, komen zij ooit op VOOR de automobilist ?

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 03 juli 2018 - 09:52:47 »
Ik hoor bij die 1/10 KV, ik rij met een Saab, die staat altijd in versnelling, anders krijg je de sleutel er niet uit.  ;D
:D
Is dat standaard, of eerder een hidden feature;D
VAB, dat is voor mij een club die zich met meer dan noodzakelijk zich met vanalles en nog wat bezig houdt, daar sluit ik zeker geen pechverhelping bij af, dan zou ik bij TW gaan.
klopt

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Drie kwart van automobilisten vindt trajectcontrole rechtvaardig
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 03 juli 2018 - 10:44:33 »
Niks mis mee, ik heb ook assistence van mijn merk zolang ik daar mijn onderhaad laat uitvoeren.
Maar ... je geeft wel aan dat je geen klant bent bij VAB. 

Om de eenvoudige reden dat ik assistance heb via het automerk zélf.  En voor alle zaken die hierdoor niet gedekt worden, kan ik via mijn verzekeraar rekenen op pechverhelping.  Ik ga geen 2x betalen voor dezélfde diensten.

Handig is die knop waarmee ik rechtstreeks bij de interventie-centrale van Citroën terechtkom.  Voor alle zaken die niet onder dekking van de assistance vallen (oa brand, lekke band, verlies of diefstal van sleutels, diefstal of poging tot diefstal, vergissing in of gebrek aan brandstof; incidenten ten gevolge van wegverzakkingen, hoge waterstanden, natuurrampen, vandalisme, oproer, immobilisatie vanwege de
ordediensten, …)
kan ik dan weer op pechverhelping rekenen via mijn verzekeraar.

Bij m'n vorige wagen, ben ik zo stom geweest om het véél te dure Service + contract te onderschrijven bij een niet nader genoemde autosupermarkt.  Via die Service +, kon ik ook rekenen op pechverhelping.  De pechverhelping geschiedde via Touring.   Die ene keer dat ze terplekke zijn gekomen, mag ik zeker niet klagen over hun dienstverlening.  Ik werd al vrij snel terug gebeld op mijn gsm door de technicus die zou langskomen.  Ik stond toen op een vrij drukke weg tussen Loenhout en Sint-Lenaerts toen ik ondervond dat 1 van m'n banden begon leeg te lopen.  Yep : ergens in een knoert van een bout gereden, en "prijs".  Even van de nood een deugd gemaakt, en nog ff doorgereden tot de parking van het Boerenijsje.  Tegen dat ik met de kids het ijsje goed en wel verorberd had, was ik alweer mobiel.

Anderzijds, misschien *hoopte* ik dat al die ergernissen tot dat clubje beperkt bleven, maar helaas is het allicht niet zo  :'(  Dat maakt het allemaal nog veel erger.

Dus ?  Je geeft het hier halvelings toe ?  Het gegeven wel/geen klant van 1 van beide pechverhelpings-diensten zegt weinig of niks over de rijvaardigheid van de betrokken bestuurder, noch over diens mentaliteit in het verkeer ?  Of begrijp ik je verkeerd ?

Die 2 clubjes (VAB/TW) praten trouwens altijd de regering en het BIVV naar de mond, komen zij ooit op VOOR de automobilist ?

Daar valt idd. iets voor te zeggen, ja.

Zélf verwijt ik VAB bvb hun kritiek op de onkosten van F.A.S.T.  Wie stond er immers mee aan de wieg daarvan, via Depannage 2000 ?  En met hun verkeersvragen, slaat VAB bvb ook geregeld de bal stevig mis.  Ik heb daarover op dit forum trouwens een afzonderlijk topic. 

Alleen zegt ook dit gegeven mij eerlijk gezegd niks over de rijvaardigheid, noch over de mentaliteit van bestuurders die daar wél klant zijn.  Niet iedereen die met de wagen rijdt, is autotechnicus van opleiding.  Daarom ben je nog géén slechte bestuurder, lijkt me.  Soms is het zelfs gewoon verstandiger om bepaalde zaken meteen over te laten aan een vakman in plaats van zélf te beginnen klooien.  In andere situaties is het zélfs gewoon ronduit gevaarlijk.  Op de pechstrook van een autosnelweg stranden bvb.  Uit die wagen, en laat een takelwagen met alle nodige toeters en bellen 'm daar maar komen weg halen.  En als het van oom agent per sé via de F.A.S.T moet, so be it dan maar.  De kosten van F.A.S.T zijn vooralsnog -gelukkig- voor de verzekeraar. (hen wel altijd daarvan meteen in kennis stellen).  En if not : deze vervelende extra kost, blijft een peulschil tegenover de waarde van m'n eigen leven, en dat van de inzittenden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone