Auteur Topic: Ben Weyts maakt zijn eigen beslissing van 1 jaar geleden nu ongedaan  (gelezen 67 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ben Weyts maakt zijn eigen beslissing van 1 jaar geleden nu ongedaan
« Gepost op: zondag 12 augustus 2018 - 21:08:35 »
Ik haal eventjes onderstaand topic van onder het stof :

http://forum.christophoros.be/index.php/topic,5357.msg59323.html#msg59323

En wat lezen we vandaag zoal in de media ?

vooreerst eventjes een flashback naar augustus 2017 :

Ben Weyts himself, werkt zichzelf in de media door een "nieuwe wegmarkering" te lanceren .....

Citaat van: HLN
Deze wegmarkering laat fietser vlot oversteken

Er komen nieuwe markeringen op drukke oversteekplaatsen voor fietsers: fietsgeleidingslijnen. Dat is nodig omdat fietsers er nu vaak ten onrechte van uitgaan dat zij voorrang hebben bij het oversteken. De nieuwe markeringen zijn duidelijker en dus veiliger.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/deze-wegmarkering-laat-fietser-vlot-oversteken~a813b38f/

10 augustus 2018 :

AWV voert deze maatregel uit, maar maakt zich daar weinig populair mee :

Fietsers verliezen voorrang als ze drukke gewestweg kruisen: “Wat een zootje”

De beslissing om fietsers niet langer voorrang te verlenen als ze een drukke gewestweg kruisen krijgt kritiek van enkele steden en gemeenten. Maar volgens het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is de beslissing niet zomaar genomen. “Het principe wordt al sinds een jaar uitgerold, in samenspraak met het kenniscentrum Fietsberaad. We kiezen hierbij voor uniformiteit omwille van de verkeersveiligheid”, zegt Anton De Coster van AWV.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/fietsers-verliezen-voorrang-als-ze-drukke-gewestweg-kruisen-wat-een-zootje~aef6c01c/

Nog steeds blijft men dus volharden mbt de betekenis van haaientanden.  Die duiden namelijk enkel de plaats aan wààr er, indien nodig, gestopt moet worden om voorrang te verlenen.  De verplichting OM voorrang te verlenen, vloeit echter voort uit het (hier ontbrekende) verkeersbord B1.

Nog steeds is deze wegmarkering om een oversteekplaats aan te duiden, in feite niet eens opgenomen in het verkeersreglement.  En daarom betekenisloos, en zelfs verboden !

12 augustus 2017 :

Omwille van de ontstane commotie over deze ingrepen van het AWV, haast Ben Weyts zich om ... kuch .... orde op zaken te stellen :

Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) fluit Agentschap Wegen en Verkeer terug: “Kan niet dat fietsers voorrang verliezen”

Minister Weyts corrigeert het AWV over de voorrangsregel voor fietsers. Voor hem kan het niet dat fietsers de voorrang die ze hadden, verliezen.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/vlaams-minister-ben-weyts-n-va-fluit-agentschap-wegen-en-verkeer-terug-kan-niet-dat-fietsers-voorrang-verliezen~a7057f91/

En die domme beslissing van een jaar geleden, is natuurlijk alweer niet zijn schuld.  Neen, altijd is het de schuld van de anderen .....

Wie oh wie, neemt deze man nog ernstig ?  Ik alvast al làng niet meer, eerlijk gezegd.
« Laatst bewerkt op: zondag 12 augustus 2018 - 21:11:50 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Ben Weyts maakt zijn eigen beslissing van 1 jaar geleden nu ongedaan
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 07:30 »
Oh ja, nog ff dit :

Citaat van: VRT Nieuws
Weyts draait maatregel terug: "Fietsers mogen voorrang niet verliezen"

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) komt terug op de beslissing waardoor fietsers bij het kruisen van gewestwegen hun voorrang verloren. "Daar waar fietsers vandaag voorrang hebben, blijven ze die houden", klinkt het decisief.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/12/weyts-fluit-wegen-en-verkeer-terug-fietsers-mogen-voorrang-nie/

Uit het artikel :

Citaat
Volgens Weyts is het duidelijk: bij rode fietsoversteekplaatsen hebben fietsers voorrang. Gele markeringen zijn gewoon fietssuggestiestroken. En wanneer fietsers geen voorrang hebben, zijn er onderbroken witte lijnen. "Dat is de regel."

BOENK ....

Jawadde dadde

Mss kan meneer Weyts ons ineens ook vertellen wààr in het verkeersreglement dat allemaal zou staan ? 

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 09:25 »
(...)
Mss kan meneer Weyts ons ineens ook vertellen wààr in het verkeersreglement dat allemaal zou staan ?

Heel eenvoudig ... in ZIJN populistische wegcode  ;)
En mensen die nog maar iets horen dat hun uitkomt, nemen dit direct aan als waarheid en reeds in voege ...
Bvb nu "fietsers kunnen hun voorrang niet verliezen waar ze die nu hebben" wordt bij velen van hen "fietsers kunnen hun voorrang nooit verliezen" dus "fietsers hebben altijd en overal voorrang" ... tja ...

En ik denk, gezien de nog redelijk hoge verkiezingsscore van zijn partij, dat het ijdele hoop is dat hij na de verkiezingen van het (verkeers)toneel verdwijnt ...
Ik bedoel hiermee niet direct na de komende verkiezingen (want zijn gemeente-, districts- en provincieraadsverkiezingen) maar die van volgend jaar.
Hun verkiezingsscore zal ongetwijfeld lager uitvallen, enerzijds dat ze niet veel hoger zullen geraken en anderzijds mede door zijn handelen m.i.
Langs de andere kant : verliezen ze bvb Jan de chauffeur als stemmer, is er ongetwijfeld Piet de fietser die zijn plaats inneemt ... dus zal 't afwachten zijn tot na de uitslag  ;D

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 10:52 »
En hups ....

Citaat van: De Standaard
Fietsers krijgen opnieuw voorrang op kruispunten

BRUSSEL‘Waar fietsers vandaag voorrang hebben, blijven ze die behouden. Punt.’ Vlaams ­minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) was nog maar enkele uren terug in het land na een vakantie en hij moest zijn administratie, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), terugfluiten. De voorbije dagen ontstond grote ophef over een reeks ingrepen die het agentschap had gedaan. Op verschillende locaties langs de Leuvense Ring verloren fietsers hun voorrang op kruispunten waar ze die de dag voordien nog hadden (DS 10 augustus).

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180812_03660511

De titel alleen al, maak fietsers nu vooral wijs dat ze (op élk) kruispunt (sowieso) voorrang zouden hebben.

En verder, onder de foto :

Citaat
Rood fietspad ? Nooit twijfelen: altijd voorrang.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 12:42 »
Het loopt werkelijk de spuigaten uit in België.

De wegcode hangt alsmaar meer met ogen en haken aan elkaar.

Het AWV, een louter uitvoerend orgaan, meent bevoegd te zijn inzake verkeersbeleid.

VIAS (het vroegere BIVV) heeft meer kwaad dan goed gedaan.

We hebben een ganse reeks ministers van verkeer en mobiliteit gekend die het alleen maar erger gemaakt hebben.

Nu bekvechten de federale en regionale ministers.

De overheid interpreteert de verkeersreglementering foutief en verspreidt van daaruit informatie om het aantal verkeersongevallen te verhogen.

Geen enkele van de betrokken instanties getuigt ook maar van enige verantwoordelijkheidszin voor de verkeersveiligheid.

De voorschriften veranderen zo dikwijls, dat geen enkele leek ze nog kent.

Het is de zoveelste manier van België om zich belachelijk te maken. Een manier die helaas mensenlevens kost. Goed zo, zegt de overheid, die zullen in hun oude dag alvast geen medische verzorging en pensioen meer nodig hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 13:55 »
En ik denk, gezien de nog redelijk hoge verkiezingsscore van zijn partij, dat het ijdele hoop is dat hij na de verkiezingen van het (verkeers)toneel verdwijnt ...
Ik bedoel hiermee niet direct na de komende verkiezingen (want zijn gemeente-, districts- en provincieraadsverkiezingen) maar die van volgend jaar.
Hun verkiezingsscore zal ongetwijfeld lager uitvallen, enerzijds dat ze niet veel hoger zullen geraken en anderzijds mede door zijn handelen m.i.
Langs de andere kant : verliezen ze bvb Jan de chauffeur als stemmer, is er ongetwijfeld Piet de fietser die zijn plaats inneemt ... dus zal 't afwachten zijn tot na de uitslag  ;D

De automobilistenverenigingen heb ik vooralsnog niet gehoord in deze.

Ik heb dan ook stevig het gevoel, dat zijn PR machine hem ingefluisterd heeft "Be-en, schroef die maatregel 's rap terug.  Da's electoraal interessanter.  VAB, Touring en consoorten gaat ge toch ni horen mopperen.  De fietsersbond ea daarentegen wél"