Auteur Topic: Theoretisch rijexamen strenger: slaagpercentage fors gedaald  (gelezen 2508 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Theoretisch rijexamen strenger: slaagpercentage fors gedaald
« Gepost op: zondag 26 augustus 2018 - 12:59:18 »
Citaat van: GVA
Theoretisch rijexamen strenger: slaagpercentage fors gedaald

Wie nu zijn of haar theoretisch rijbewijs wil halen, heeft veel minder kans op slagen dan wie het nog aflegde voor de vernieuwde formule is ingegaan. Dat blijkt uit een enquête van VAB-Rijschool bij meer dan 1.800 jongeren. Het examen is sinds 1 juni 2017 strenger. Volgens VAB worden jongeren onvoldoende voorbereid.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180826_03682988/slaagpercentage-voor-theoretisch-rijexamen-fors-gedaald
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Theoretisch rijexamen strenger: slaagpercentage fors gedaald
« Reactie #1 Gepost op: zondag 26 augustus 2018 - 15:55:04 »
Ja onze Mike ging ook even snel zijn exaam doen,  ;D
Nu gaat hij het toch wat beter leren.... >:D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Theoretisch rijexamen strenger: slaagpercentage fors gedaald
« Reactie #2 Gepost op: zondag 26 augustus 2018 - 16:23:53 »
Er zijn volgens mij twee redenen:
1.
GOCA heeft van minister Weyts de opdracht gekregen om regelmatig de vragen te wijzigen. Het gevolg is dat nu soms zaken gevraagd worden, die vaak niet in handboeken staan en waarvan je zegt: wat heeft dit nu nog met rijbewijs B te maken.

2.
Lesgevers hebben een vast stramien van lesgeven en sommigen informeren zich niet voldoende over die extra zaken die tijdens het theorie-examen aan bod komen. Dit besluit ik omdat ik het tijdens het voorbije jaar zo vaak in reacties van leerlingen gelezen heb dat ze  met rijbewijs op school examen hebben gedaan en onvoldoende hadden. Vaak omdat er vragen gesteld werden over zaken waarover niet was gesproken en niets in hun handboek stond.

Hoe doe ik het: wanneer ik verneem dat GOCA iets vraagt, waarvan men zou zeggen: wat heeft dit met rijbewijs te maken, dan zoek ik toch een theoriehoofdstuk waar ik dat onderdeel bij kan vermelden en maak er 1 of 2 oefenvragen over.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Theoretisch rijexamen strenger: slaagpercentage fors gedaald
« Reactie #3 Gepost op: zondag 26 augustus 2018 - 22:49:19 »
Er zijn volgens mij twee redenen:

1.
GOCA heeft van minister Weyts de opdracht gekregen om regelmatig de vragen te wijzigen. Het gevolg is dat nu soms zaken gevraagd worden, die vaak niet in handboeken staan en waarvan je zegt: wat heeft dit nu nog met rijbewijs B te maken.


2.
Lesgevers hebben een vast stramien van lesgeven en sommigen informeren zich niet voldoende over die extra zaken die tijdens het theorie-examen aan bod komen. Dit besluit ik omdat ik het tijdens het voorbije jaar zo vaak in reacties van leerlingen gelezen heb dat ze  met rijbewijs op school examen hebben gedaan en onvoldoende hadden. Vaak omdat er vragen gesteld werden over zaken waarover niet was gesproken en niets in hun handboek stond.

Hoe doe ik het: wanneer ik verneem dat GOCA iets vraagt, waarvan men zou zeggen: wat heeft dit met rijbewijs te maken, dan zoek ik toch een theoriehoofdstuk waar ik dat onderdeel bij kan vermelden en maak er 1 of 2 oefenvragen over.

Hoewel ik mij had voorgenomen om (tijdelijk) niet meer te posten, zou ik toch 1 en ander willen kaderen als je mij toestaat.


1.

Je hebt het over een handboek ?  Eén van de éérste maatregelen die men in het kader van ROS genomen heeft, is nu net het afschaffen van het handboek ! 

Dit werd inmiddels toch al meerdere jaren vervangen door het digitaal leerplatform.  Leerlingen die -om welke reden ook- (bijkomend) nog uit een handboek studeren, lopen uiteraard het risico dat zij studeren uit een exemplaar dat inmiddels niet meer up to date is.  Dat is nu éénmaal het risico, eigen aan het gebruik van handboeken.

Later, werd dan het project ROS niet langer volledig gratis meer.  Leerlingen betalen daar nu 20 euro voor.  Werkelijke kostprijs is dan eigenlijk 5 euro, omdat de retributie voor het theorie-examen in die 20 euro inbegrepen zit.  Dat was een volgende maatregel.

2.

Heeft de leerling het daadwerkelijk nérgens gezien ?  Zeker van, dat hij écht niks over 't hoofd gezien heeft ?  Ik moet geregeld nog 's dingen oprakelen "Weten we 't nog ?  Denk 's goed na .... ".  Het kan dan bij een ROS (wegens tijdsgebrek) idd. gebeuren, dat iets wat (slechts) 1x vermeld geweest is, toch alweer te ver wég is bij de leerling(en) tijdens het theorie-examen.

3.

Ik maak eventjes een simpele vergelijking :

Rijbewijs Op School = 8 lesuren van 50 minuten.  Dus 400 minuten
Theoriecursus in een filiaal in de rijschool = 12 lesuren van 60 minuten.  Dus 720 minuten
Dus bij een ROS, heeft de lesgever zowat de helft van de tijd .... ter voorbereiding van exact hetzélfde theorie-examen !
Daarnaast, is er nog véél verschil tussen de verschillende middelbare scholen qua leslokaal, stiptheid om te kunnen beginnen, enz.
Het is dus logisch dat de lesgever bij een ROS niet dezélfde diepgang kan steken als in een theoriecursus zoals hij/zij die in een rijschoolfiliaal zou kunnen geven. 


Méér nog dan bij een theoriecursus in de rijschool, is er dus bij ROS zelfstudie van de leerlingen absoluut noodzakelijk.  Ik geef dat trouwens élke ROS letterlijk, en meermaals mee.  Desondanks, verneem je achteraf toch dat die boodschap niet bij iedereen even goed doorgedrongen is.  Ondanks alle waarschuwingen hebben sommigen dan toch te weinig gestudeerd "want in de les leek het toch allemaal zo vanzelfsprekend"
Of buiten ROS, op goed geluk examen gaan afleggen, want "Voor 15 euro, kunt ge niet sukkelen hé".  Of zoals Jo het hierboven zo mooi verwoordt : "even snel theorie-examen afleggen" .....   
En dan ..... oepsie ..... valt het theorie-examen toch eventjes lelijk tegen. 

4.

Zelfs ALS er idd. een examenvraag tussenzit, die de leerling nergens is tegengekomen.  Niet op het digitaal leerplatform, niet in de lessen ROS, en niet in het (bijkomende) handboek waaruit gestudeerd werd.  Dan nog .... 

Die ene examenvraag, levert dan 49/50 op.  Dat levert nog làng géén mislukking op, integendeel.  Bij 41/50, is de leerling immers geslaagd. 
Mislukken doet de leerling pas, als er 10 punten afgetrokken zijn.
Dus ofwel nog minstens 9 andere fouten = 40/50.  Ofwel nog minstens 4 andere fouten + 1 zware fout die hem meteen 5 punten kost = ook 40/50

Anders gezegd :

Sust de leerling bij 40/50 zichzelf dat nét die 1e  fout er teveel aan is ?   
Of durft hij eerlijk zijn met zichzelf, en toegeven dat er daarbovenop nog teveel andere fouten zijn geweest (voor in totaal minstens 9 punten) ook ?


5.

Ik zie nog een andere reden.  Zware fouten kosten de leerling in Vlaanderen inmiddels 5 punten. 
1 dergelijke fout, en de leerling mag nog maximaal 4 keer een fout antwoord geven, of hij is gebuisd.  Een twééde zware fout, en hij is trouwens sowieso gebuisd.

Dit is uiteraard (terecht) een strengere beoordeling dan voorheen.  Leerlingen moeten zichzelf trouwens niks wijsmaken.  Eén dergelijke flater tijdens een praktijkexamen, levert quasi zeker een beoordeling SLECHT op.  Genoeg voor een retourticketje, dus.  Dus wie deze beoordeling te streng vindt, zou naderhand wel 's aardig kunnen schrikken als de praktijk aan bod komt.


Kortom,

Het kan inderdaad voorvallen dat een leerling links of rechts een examenvraag tegenkomt, waarvan hij heilig overtuigd is dat hij die nog nergens is tegengekomen.  Zoals het in elke job gaat, zal er overal wel kaf tussen het koren zitten.  Ongetwijfeld (en helaas), zullen er wel lesgevers zijn die zich onvoldoende informeren.  Dat is dan uiteraard erg jammer.  Maar ik meen evenwel, dat er nog genoeg andere redenen kunnen zijn waarom de leerling op het forum terechtkomt met een vraag over iets dat hij niet gezien heeft.  Of (in sommige gevallen) dénkt niet gezien te hebben.


Tot slot nog dit :

Als je het trouwens over >>> rijbewijs op school, kan ik je alvast meegeven dat dit afgeschaft is sedert 1 juni 2018.  In de plaats, zou/zal er de zogenaamde >>> rijbewijzer in de klas komen.  Althans voor de scholen die meedoen met dit project.


Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Theoretisch rijexamen strenger: slaagpercentage fors gedaald
« Reactie #4 Gepost op: maandag 27 augustus 2018 - 19:15:58 »
Citaat
Je hebt het over een handboek? Een van de eerste maatregelen die men in het kader van ROS genomen heeft is nu net het afschaffen van het handboek

Inderdaad, ik had het over een handboek, omdat ik reageerde op de link die Jozef had aangebracht. Daarin beweerde VAB ondermeer  dat jongenren te veel gebruik maken van apps en sites i.p.v. een handboek.

Ik heb ROS van heel nabij meegemaakt vanaf de opstart. ROS werkte de eerste jaren wel met een gedrukt handboek (uitgeverij Wees Wegwijs) en betaalde 10 euro per boek. Maar  na een paar jaar vond men het deel van het budget dat naar gedrukte boeken ging, te hoog. Daarom heeft men na een paar jaar besloten om geen gedrukte boeken meer uit te delen, maar een handboek in PDF format op de site te zetten, dat jongeren konden downloaden.

Het afschaffen van een gedrukt handboek was louter om financiele redenen.
« Laatst bewerkt op: maandag 27 augustus 2018 - 19:20:31 door eugeen »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Theoretisch rijexamen strenger: slaagpercentage fors gedaald
« Reactie #5 Gepost op: maandag 27 augustus 2018 - 19:30:18 »
Citaat
Je hebt het over een handboek? Een van de eerste maatregelen die men in het kader van ROS genomen heeft is nu net het afschaffen van het handboek

Inderdaad, ik had het over een handboek, omdat ik reageerde op de link die Jozef had aangebracht. Daarin beweerde VAB ondermeer  dat jongenren te veel gebruik maken van apps en sites i.p.v. een handboek.

Ik heb ROS van heel nabij meegemaakt vanaf de opstart. ROS werkte de eerste jaren wel met een gedrukt handboek (uitgeverij Wees Wegwijs) en betaalde 10 euro per boek. Maar  na een paar jaar vond men het deel van het budget dat naar gedrukte boeken ging, te hoog. Daarom heeft men na een paar jaar besloten om geen gedrukte boeken meer uit te delen, maar een handboek in PDF format op de site te zetten, dat jongeren konden downloaden.

Het afschaffen van een gedrukt handboek was louter om financiele redenen.

Dat schreef ik dus inderdaad :

Je hebt het over een handboek ?  Eén van de éérste maatregelen die men in het kader van ROS genomen heeft, is nu net het afschaffen van het handboek ! 

(....)

Later, werd dan het project ROS niet langer volledig gratis meer.  Leerlingen betalen daar nu 20 euro voor.  Werkelijke kostprijs is dan eigenlijk 5 euro, omdat de retributie voor het theorie-examen in die 20 euro inbegrepen zit.  Dat was een volgende maatregel.

Om wélke reden het handboek afgeschaft werd, maakt niet uit.  Het IS, al meerdere jaren, afgeschaft.
Wie nu dus nog met een handboek studeert, loopt dus een groot risico om uit een verouderd exemplaar te studeren.

Dat kan dus inderdaad een reden zijn, dat er bepaalde materie niet gezien is. 
Dus er zijn wel àndere redenen dan (alleen maar) lesgevers die blijven lesgeven volgens een vastgehouden (verouderd) stramien.
« Laatst bewerkt op: maandag 27 augustus 2018 - 19:35:23 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Theoretisch rijexamen strenger: slaagpercentage fors gedaald
« Reactie #6 Gepost op: maandag 27 augustus 2018 - 20:04:11 »
Ik krijg elk jaar van Vlaamse Stichting Verkeerskunde een toegangscode en voor het schooljaar 2017-2018 stond er nog een handboek (pdf) op de ROS site.
Vermits volgend schooljaar ROS stopt, concludeer ik daar uit dat ze tot de laatste dag een handboek (om te downloaden) aanboden. Daarover las ik dit schooljaar in reacties dat sommige zaken die tijdens het examen worden gevraagd,  niet in dat boek vermeld stonden.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Theoretisch rijexamen strenger: slaagpercentage fors gedaald
« Reactie #7 Gepost op: maandag 27 augustus 2018 - 20:23:25 »
Ik krijg elk jaar van Vlaamse Stichting Verkeerskunde een toegangscode en voor het schooljaar 2017-2018 stond er nog een handboek (pdf) op de ROS site.
Vermits volgend schooljaar ROS stopt, concludeer ik daar uit dat ze tot de laatste dag een handboek (om te downloaden) aanboden. Daarover las ik dit schooljaar in reacties dat sommige zaken die tijdens het examen worden gevraagd,  niet in dat boek vermeld stonden.

 ::)

Heb jij met je code toegang tot die website, en bijgevolg ook tot dat handboek in pdf formaat ? 
Wel, dan ?  Dan kan je toch meteen die reacties checken ? Of het inderdaad klopt, dat bepaalde zaken daar niet in staan ?
Ik zie het probleem niet.

En verder ... je bent er .... bijna .....


« Laatst bewerkt op: maandag 27 augustus 2018 - 20:28:52 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Theoretisch rijexamen strenger: slaagpercentage fors gedaald
« Reactie #8 Gepost op: maandag 27 augustus 2018 - 22:05:09 »
even om misverstanden te vermijden :

als ik schrijf :

Ik zie het probleem niet.

dan bedoel ik daarmee, dat het voor Eugeen geen probleem zou mogen zijn, om na te gaan of er idd. zaken gevraagd worden die niet in het handboek staan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone