Weet je Rafael, als ze beter personeel willen dan zullen ze hogere eisen moeten stellen. Stel je hogere eisen dan zal je ze meer moeten betalen.
Onzin. De doorsnee agent heeft helemaal geen hoog diploma nodig.
Ik zou het fijn vinden wanneer je jouw mening minder als een voldongen feit presenteert

.
Jij
vindt het onzin en jij
vindt dat een politieagent geen hoog diploma niet nodig heeft.
Dit is geen feit, dit is een mening.
De basis aan een goede agent is mijns inziens: een goede omgang met mensen, logisch kunnen redeneren, en een redelijke gezondheid. Hierna een cursus om om te gaan met geweld, en dit te kunnen voorkomen, en klaar.
Inderdaad, een
politieagent (er zijn ook nog bijvoorbeeld verzekeringsagenten) heeft het nodig dat hij goed logisch kan redeneren. Dat is één van de redenen waarom mi toch minstens een hogeschooldiploma geen overbodige luxe is. Ik spreek hier niet over een hoge opleiding, gewoon een basisopleiding van A1 of desnoods A2-niveau.
Niet alleen bevordert een betere theoretische opleiding het logisch denkvermogen, ook is het een goed selectiemiddel wat enige garantie geeft dat de persoon op zijn minst een beetje normaal kan redeneren.
Zodoende verklein je bijvoorbeeld het risico dat een politieagent een afgesneden vinger opwarmt in de micro en het slachtoffer zodoende de rest van zijn leven het met een incomplete vinger moet doen.
Zoals ik hier al eerder heb aangehaald; dit is in Nederland, waar de politieagent zeker niet slechter is opgeleid als in België (in beide landen is het niet bijster goed), gebeurd.
Nogmaals, een goede conditie is ook een vereiste. Wil je dat de agent hierover beschikt dan zal je een hoger salaris moeten bieden, economie 1 on 1.
Stel je meer eisen dan is er minder aanbod, dus is een hoger salaris vereist om voldoende mensen te werven aangezien er meer potentiële werkgevers zijn en de mensen eerder voor een even leuke job kiezen die meer betaalt. Je krijgt waar je voor betaalt.
Dit geldt in de privé-sector, dit geldt ook bij de overheid.
Meer hoeft dat niet te zijn. Verdienen ze te weinig? Jammer, dan hadden ze maar moeten verder studeren voor een andere, of hogere functie.
Het is de overheid, en dus de samenleving, die met de gebakken peren zit aangezien ze dus óf de eisen naar beneden moeten bijstellen zoals ze reeds lang gedaan hebben ofwel een personeelstekort hebt. Een chronisch personeelstekort is overigens uitermate destructief voor een sector. De werkdruk neemt toe, mensen moeten veel meer overuren gaan draaien, er treedt meer ziekteverzuim op, minder mensen zijn bereid om de job te doen voor hetzelfde salaris enz
Dat je voor sommige jobs, hogeschool moet volgen, heeft er puur met te maken dat je meer verantwoordelijkheid zal krijgen, en anderen hun problemen moet kunnen oplossen.
Dat je voor sommige jobs, hogeschool moet volgen, heeft er puur met te maken dat je meer verantwoordelijkheid zal krijgen, en anderen hun problemen moet kunnen oplossen.[/quote]
Ik ben het totaal niet met je eens dat je voor die andere jobs meer verantwoordelijkheid krijgt.
Een politieagent heeft het geweldsmonopolie, hij kan mensen arresteren en boetes uitschrijven, velen van hen komen veel in aanraking met mensen die een psychiatrische stoornis hebben...
Een politieagent heeft zeker niet minder verantwoordelijkheid dan bijvoorbeeld een IT-er.
Volgens mij is de opleiding vooral zo kort omdat een langere opleiding meer geld kost en het zo langer duurt voor de overheid om eventuele tekorten aan te vullen. De privésector neemt simpelweg geen genoegen met een opleiding van 9 maanden, de overheid wel.