Auteur Topic: Mechelse politie pakt 13-jarige op omdat hij met skateboard rijdt  (gelezen 5302 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Mechelse politie pakt 13-jarige op omdat hij met skateboard rijdt
« Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 15:28:25 »
« Laatst bewerkt op: maandag 08 augustus 2011 - 00:36:11 door jozef »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
Re: Mechelse politie pakt 13-jarige op omdat hij met skateboard rijdt
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 16:59:20 »
Ergens begrijp ik dit wel. Een aantal skaters bij elkaar kan een redelijk lawaai produceren, maar erger ze beschadigen vrij veel. Het gaat hem niet om het skaten zelf, het gaat hem over het gebruik van allerhande straatmeubilair als hulpmiddel. In de straaat waar ik woon hebben ze indertijd een aantal natuurstenen blokken geplaatst als zitbank. Deze waren op enkele weken tijd behoorlijk beschadigd door skaters. Waarschijnlijk wil men dit vermijden.
Een aantal weken geleden was er een soortgelijk verhaal van iemand die een gsm als radio gebruikte. Nu wordt net dit gedrag door heel veel mensen als uiterst storend ervaren. Als je muziek wil beluisteren, gebruik dan een oortje. De kwaliteit van de muziek is beter en je stoort niemand.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 17:01:44 »
Het artikel is niet volledig. Waar reden ze precies? Op de stoep, op het fietspad, de weg, wat voor weg met welke maximumsnelheid (vermoedelijk 30 of 50)?

Tja, als dat al niet meer mag...
Straks gaan ze ook nog kinderen oppakken omdat ze skaten op de weg. Je kan toch moeilijk gaan skaten/skateboarden op de stoep, nietwaar?
Kinderen hebben de behoefte om te spelen. Binnen een echte bebouwde kom moet die ruimte mi gewoon aanwezig zijn.
Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan Leuven, hier hebben ze een skatepark aangelegd waar ze zich kunnen uitleven.

Citaat
De Mechelse politie kwam eerder al in het nieuws met haar strenge aanpak.
Dezelfde Mechelse politie als hier? http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,654.0.html

Edit: JC en ik postten ongeveer tegelijkertijd.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 oktober 2007 - 17:07:05 door BBB »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 17:05:03 »
Citaat
Een aantal skaters bij elkaar kan een redelijk lawaai produceren, maar erger ze beschadigen vrij veel. Het gaat hem niet om het skaten zelf, het gaat hem over het gebruik van allerhande straatmeubilair als hulpmiddel. In de straaat waar ik woon hebben ze indertijd een aantal natuurstenen blokken geplaatst als zitbank. Deze waren op enkele weken tijd behoorlijk beschadigd door skaters. Waarschijnlijk wil men dit vermijden.
Prima maar dan leggen ze toch beter een skatepark aan?
Wanneer ze zo verstandig zijn om dit te doen in overleg met de skatende/skateboardende jeugd1 dan zullen de kids liever het skatepark gebruiken dan de natuurstenen. Zeker als je goed met hen afspreekt dat het part of the deal is. Zij halen geen stunts uit buiten het skatepark en ze krijgen er een mooi skatepark voor terug.
Iederéén blij en wie weet levert het nog wel topsporters op. ;)

Met betrekking tot die GSM geef ik je gelijk, dit is ook bijvoorbeeld in de trein en in parken/stranden een steeds groter probleem. Back to the 80's; toen liepen de aso's rond met Getthoblasters, nu doen ze het met de GSM.

1In Nederland hebben ze zo'n 5-10 jaar geleden eens de blunder begaan om een skatepark aan te leggen zonder te overleggen met de jeugd. Het gevolg was dat de jeugd het skatepark niet interessant vond en op de openbare weg stunts bleef uithalen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 oktober 2007 - 17:10:55 door BBB »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 17:06:04 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 17:08:26 »
Het artikel is niet volledig. Waar reden ze precies? Op de stoep, op het fietspad, de weg, wat voor weg met welke maximumsnelheid (vermoedelijk 30 of 50)?

Ik heb inderdaad enkel de tekst op de voorpagina overgetypt. Ik vond dit artikel niet online. Indien gewenst, wil ik de rest van het artikel wel inscannen.
Graag. Ik ga nog even mijn vorige post aanvullen, dat was ik nog vergeten.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 17:56:15 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 oktober 2007 - 11:01:26 door Rafael »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 19:57:51 »
Te voet, met de fiets of met een Booster is alles toegelaten dus maar een skateboard mag niet. ??? ??? ???

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 22:53:44 »
Het artikel heeft me gewoon woest gemaakt!

Hoe kan het met iemand zo ver gekomen zijn dat hij dermate extreem dwaze uitspraken doet als de volgende:

Citaat
Enkele skaters - ze waren met zes - hadden ooit al eens een verwittiging gekregen om niet op die 'overlastgevoelige plek' te skaten. Luka niet? Tja, dat konden de agenten toen niet weten.

Reden temeer dus, als ze het niet wisten, om Luka en zijn ouders zo niet aan te pakken. Hoe is het in godsnaam mogelijk om zo te keer te gaan: Luka en zijn ouders op het commissariaat, een "bijsturingsgesprek" opleggen, dreigen met een boete van 100 Euro, en gezinstherapie suggereren ... en dat allemaal voor een kind van amper 13 jaar dat aan het skaten is op een openbare plaats waarvan het niet weet dat dat daar niet mag!

Volgens mij is het veeleer aangewezen om de betrokken politiemensen dringend te interneren, want ik denk dat het er te erg mee gesteld is om nog heil te verwachten van enige therapie.

Een schande voor de stad Mechelen, die deze gang van zaken probeert goed te praten, en de zoveelste smet op het blazoen van de Politie!
« Laatst bewerkt op: maandag 08 augustus 2011 - 00:36:42 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 22:58:37 »
Ben ik nu de enige die vind dat kinderen de mogelijkheid moeten hebben om te spelen?
Spelen is zo enorm essentieel voor de ontwikkeling van kinderen...

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 16 oktober 2007 - 14:40:08 »
Het feit dat een kind wordt meegnomen naar het bureau betekent niet dat hij is aangehouden zoals de moeder en het kind zelf vertelden in het nieuws. Als kleine kinderen iets anders uitsteken wat verboden is dan nemen we ze ook mee en verwittigen wij hun ouders wat zo voorzien is. De wetgeving is er en als blijkt dat ze al eerdere waarschuwingen hebben gehad zie ik hier géén graten in. Maar gezien ik de volledige zaak niet ken spreek ik mij niet uit van wie bij rechte was...

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 16 oktober 2007 - 15:26:34 »
Het feit dat een kind wordt meegnomen naar het bureau betekent niet dat hij is aangehouden
Beste Patte, we kennen het verschil, ik althans toch. ;)
De korte termijn consequenties zijn echter hetzelfde voor het kind. Hoewel de ouders dat verkeerd uitleggen kan ik me zeer goed voorstellen dat zij als gewoon burger en schijnbaar slachtoffer niet dit onderscheid kunnen of willen maken. Hij wordt onder dwang (= niet noodzakelijk met geweld) meegenomen naar het bureau en daar tijdelijk vastgehouden, zij het dat het vasthouden in dit verband van pragmatische aard is omdat de ouders naar het bureau 'moeten' komen.
Dat kind weet hoogstwaarschijnlijk niet dat hij geenzins verplicht is om met de politieagent mee te gaan zolang hij niet is gearresteerd. Nu, wat wanneer het kind wel zijn rechten kent en niet meegaat?

Citaat
De wetgeving is er en als blijkt dat ze al eerdere waarschuwingen hebben gehad zie ik hier géén graten in. Maar gezien ik de volledige zaak niet ken spreek ik mij niet uit van wie bij rechte was...
Volgens het krantenartikel, zie scan, heeft het kind geen eerdere waarschuwing gehad maar dacht de politieagent abusievelijk dat dit kind eerder een waarschuwing had gehad doordat de politieagent dit kind verwarde met een groepje van andere kinderen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 oktober 2007 - 15:28:36 door BBB »