Auteur Topic: Dronken fietser kan rijbewijs kwijtspelen  (gelezen 3841 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dronken fietser kan rijbewijs kwijtspelen
« Gepost op: woensdag 24 oktober 2007 - 19:59:44 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Toch nog iets waarvoor fietsers gestraft worden ...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Dronken fietser kan rijbewijs kwijtspelen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 24 oktober 2007 - 22:11:43 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 25 oktober 2007 - 00:28:42 »
Te voet (of met de fiets aan de hand, want dan ben je geen bestuurder, doch een voetganger) is er geen gevaar voor je rijbewijs. Je kan dan enkel bestraft worden op basis van de Besluitwet betreffende de beteugeling van de dronkenschap van 14 november 1939. Maar voor de toepassing van die wet is geen onderzoek van het alcoholgehalte in je bloed voorzien; het gaat enkel om dronkenschap op basis van uiterlijke tekenen. En vermits je zegt dat er dan zichtbaar niets mis is ...  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 oktober 2007 - 00:33:47 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 25 oktober 2007 - 14:53:20 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 25 oktober 2007 - 20:02:23 »
Het is een twijfelgeval. Het is op slechts anderhalve kilometer van hier, enerzijds wil ik wel met de fiets, dan zit ik minder lang in de kou, anderzijds is het zo dat deze fuif aan het Albertkanaal te doen is, en je daar je fiets dubbel op slot moet leggen, vast aan een boom/paal, of je vindt hem op de bodem terug...
Als het je om de kou te doen is dan wandel je beter. Wanneer je fietst krijg je het namelijk kouder dan wanneer je wandelt, je staat korter blootgesteld aan de kou maar de kou is veel sterker. ;)
Bovendien is 1,5ve kilometer dermate kort dat ik het risico niet zou willen lopen dat ze wat met mijn fiets uitspoken. Ongeveer 12-15 minuten wandelen?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 25 oktober 2007 - 20:42:37 »
Bovendien is 1,5ve kilometer dermate kort dat ik het risico niet zou willen lopen dat ze wat met mijn fiets uitspoken. Ongeveer 12-15 minuten wandelen?

12 minuten voor 1,5 km, dat is 7,5 km/h ... dat is al geen wandelen meer hé, dat is al snelwandelen. Niet iedereen heeft zulke lange benen als jij hé ...  ;)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 26 oktober 2007 - 01:53:02 »

12 minuten voor 1,5 km, dat is 7,5 km/h ... dat is al geen wandelen meer hé, dat is al snelwandelen. Niet iedereen heeft zulke lange benen als jij hé ...  ;)
Ik weet niet ofdat het hebben van lange benen een voordeel is met wandelen. ;)
Ik heb een aardig wandeltempo. Met de dodentocht haal ik op de eerste 50-60 kilometer een gemiddelde snelheid van 6,5 km/uur, op een middenafstand (tot meer dan 10 km) haal ik een gemiddelde snelheid van zo'n 7,5 km/uur, wanneer ik maar een klein stukje wandel (tot zo'n 6 kilometer) dan kan ik een snelheid halen van 8-9 km/uur maar dat doe ik toch alleen wanneer ik haast heb.
Dit is nog gewoon wandelen, geen snelwandelen wat biomechanisch een heel andere beweging is. Ik heb ooit eens een klein stukje gesnelwandeld om er achter te komen hoe dat precies werkt. Dat doe je het best niet wanneer jouw spieren nog niet zijn opgewarmd. ;D

Nu, ofdat de lange benen een voordeel of een nadeel zijn, ik durf er geen uitspraak over te doen. Veel mensen zijn geneigd om te denken dat het een voordeel is maar ik heb er mijn twijfels over. Die paar keer dat ik mijn normale tempo wandel en dat ik toch word ingehaald, dan word ik meestal ingehaald door kleine meisjes. ???
Het lijkt er op dat een grote lengte voor het hardlopen eerder nadelig is, te oordelen naar de lengtes van de professionele lopers. Al zou hier natuurlijk ook sprake kunnen zijn van een andersoortige selectie, bijvoorbeeld doordat de sportievere langere mensen eerder in het volleybal of basketbal belanden.
Ik heb ergens wel eens de theorie gelezen dat lange mensen, door hun lengte, een handicap hebben voor het hardlopen omdat hun gemiddelde VO2max lager ligt (hoeveel zuurstof jouw lichaam per tijdseenheid kan opnemen en verbruiken). Dit doordat grotere mensen het nadeel hebben dat hun volume veel sterker toeneemt dan de lengte (lengte is ééndimensionaal, volume is driedimensionaal). Simpel gezegd; wanneer iemand 2 keer zo lang is dan heeft hij een meer dan 2 keer zo groot volume en moet hij dus meer weefsel voorzien van zuurstof waardoor er minder zuurstof overblijft voor de spieren.
Nu is hardlopen natuurlijk wel een heel andere beweging dan wandelen en blijft de hartslag bij wandelen betrekkelijk laag, afhankelijk van iemands conditie.

Wat zou eigenlijk de normale wandelsnelheid zijn voor een jonge man? Zo'n 6 km/uur?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 oktober 2007 - 02:00:26 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 26 oktober 2007 - 17:00:34 »
Wat zou eigenlijk de normale wandelsnelheid zijn voor een jonge man? Zo'n 6 km/uur?

Dat lijkt mij haalbaar, maar het is al wel flink doorstappen. Je doet het als je bijvoorbeeld een trein wil halen, maar niet als je wil genieten van een wandeling in het bos.

Bij het leger hielden we het op 5 km/h, maar dat was dan wel beladen met een rugzak en een geweer. Ten tijde van Julius Caesar verplaatsten de Romeinse legers zich tegen 40 km per dag over de heirbanen; dat moet dus wellicht 8 uur per dag stappen tegen 5 km/h geweest zijn.

In de bergen moet je natuurlijk met een heel wat lagere snelheid rekenen. Vanwege de hoogteverschillen kan je daar niet even met behulp van de schaal van een kaart meten hoe lang een weg is.

Met de fiets haal je daar ook maar een lage gemiddelde snelheid. Even een rekenvoorbeeldje. We rijden gedurende 1 uur 5 km lang bergop tegen 5 km/h, en we komen weer naar beneden op 10 minuten tegen 30 km/h. We hebben dus 1 uur en 10 minuten gereden om 10 km af te leggen. Dat is slechts een gemiddelde snelheid van niet eens 8,6 km/h.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 06 november 2007 - 18:21:16 »