Bovendien is 1,5ve kilometer dermate kort dat ik het risico niet zou willen lopen dat ze wat met mijn fiets uitspoken. Ongeveer 12-15 minuten wandelen?
12 minuten voor 1,5 km, dat is 7,5 km/h ... dat is al geen wandelen meer hé, dat is al snelwandelen. Niet iedereen heeft zulke lange benen als jij hé ... 
Ik weet niet ofdat het hebben van lange benen een voordeel is met wandelen.

Ik heb een aardig wandeltempo. Met de dodentocht haal ik op de eerste 50-60 kilometer een gemiddelde snelheid van 6,5 km/uur, op een middenafstand (tot meer dan 10 km) haal ik een gemiddelde snelheid van zo'n 7,5 km/uur, wanneer ik maar een klein stukje wandel (tot zo'n 6 kilometer) dan kan ik een snelheid halen van 8-9 km/uur maar dat doe ik toch alleen wanneer ik haast heb.
Dit is nog gewoon wandelen, geen snelwandelen wat biomechanisch een heel andere beweging is. Ik heb ooit eens een klein stukje gesnelwandeld om er achter te komen hoe dat precies werkt. Dat doe je het best niet wanneer jouw spieren nog niet zijn opgewarmd.

Nu, ofdat de lange benen een voordeel of een nadeel zijn, ik durf er geen uitspraak over te doen. Veel mensen zijn geneigd om te denken dat het een voordeel is maar ik heb er mijn twijfels over. Die paar keer dat ik mijn normale tempo wandel en dat ik toch word ingehaald, dan word ik meestal ingehaald door kleine meisjes.

Het lijkt er op dat een grote lengte voor het hardlopen eerder nadelig is, te oordelen naar de lengtes van de professionele lopers. Al zou hier natuurlijk ook sprake kunnen zijn van een andersoortige selectie, bijvoorbeeld doordat de sportievere langere mensen eerder in het volleybal of basketbal belanden.
Ik heb ergens wel eens de theorie gelezen dat lange mensen, door hun lengte, een handicap hebben voor het hardlopen omdat hun gemiddelde VO2max lager ligt (hoeveel zuurstof jouw lichaam per tijdseenheid kan opnemen en verbruiken). Dit doordat grotere mensen het nadeel hebben dat hun volume veel sterker toeneemt dan de lengte (lengte is ééndimensionaal, volume is driedimensionaal). Simpel gezegd; wanneer iemand 2 keer zo lang is dan heeft hij een meer dan 2 keer zo groot volume en moet hij dus meer weefsel voorzien van zuurstof waardoor er minder zuurstof overblijft voor de spieren.
Nu is hardlopen natuurlijk wel een heel andere beweging dan wandelen en blijft de hartslag bij wandelen betrekkelijk laag, afhankelijk van iemands conditie.
Wat zou eigenlijk de normale wandelsnelheid zijn voor een jonge man? Zo'n 6 km/uur?