Goh, de ongenuanceerde vooroordelen zijn zeker in de aanbieding.
Ok, als jullie het dan toch zo graag over stereotypen willen hebben...
Vooroordeel 1.Nederlanders zullen inderdaad door de bank genomen minder kopen in een toeristisch gebied. Één reden is dat de prijzen er kunstmatig hoog liggen, een andere reden die minstens even zwaar weegt of zelfs zwaarder is dat veel goede Nederlandse producten niet verkrijgbaar zijn in het buitenland.
Drop, broodbeleg, vegetarische producten...ze zijn nergens zo goed als in Nederland. Nederland heeft bovendien zeer goede supermarkten en een sterke voedingsindustrie wat dit effect nog versterkt.
Zo kan ik in Vlaanderen lang niet zo'n goede vegetarische producten kopen als in Nederland en neem ook ik dus regelmatig vegetarische producten mee. Er is ook in Vlaanderen weinig broodbeleg in de supermarkten dus neem ik dit mee uit Nederland.
Vooroordeel 2.Nederlanders luidruchtig? Nederlanders praten doorgaans met een luidere stem dan Vlamingen. Vraag me niet waarom het zo is maar ook ik constateer dit in Leuven. Ook mbv de lichaamshouding en de gebaren kan je de Nederlanders vaak onderscheiden van de Vlamingen nog voordat ze een woord gezegd hebben. Let wel, dit geldt voor groepen Nederlanders vs. groepen Vlamingen. Wanneer je naar de individuen kijkt dan zijn er natuurlijk veel mensen die een flink stuk van het gemiddelde af zitten.
Ofdat de nadrukkelijkere aanwezigheid een positieve danwel negatieve eigenschap is dat hangt maar net af van de normen die in een bepaalde cultuur gelden.
Een Noor zal hier bijvoorbeeld anders over denken dan een Italiaan. Ik denk dan ook niet dat je van een negatieve eigenschap kan spreken, sommige culturen ervaren het als prettig, andere culturen ervaren dit als onprettig.
Bovendien wordt dit beeld ook nogal gekleurd doordat Nederlanders vaak ergens op 'vakantie' gaan waar enkel Nederlanders verblijven. Als dit dan ook nog voornamelijk tieners zijn die meer alcohol drinken dan verstandig is dan krijg je al snel dat ze op een wat vervelende manier aanwezig zijn. In dat verband heeft het niets met de nationaliteit te maken maar ligt het aan de reisorganisatie. Zet honderden Vlaamse tieners samen ergens in Spanje en je zal hetzelfde zien.
Uiteraard kan ik ook nog wel wat zagerige stereotypen over de Vlamingen uit de kast halen, om nog maar te zwijgen van het 'land' België en de politiek, maar dat zal ik maar eventjes niet doen.
Ik kan gelukkig kiezen; ik kan evengoed zeggen dat ik Vlaming ben. De Vlaming zal het niet snel geloven aangezien ik nog een licht accent heb maar de buitenlander die niet in Vlaanderen heeft gewoond zal het niet door hebben.
Als ik wil zou ik ook nog een Belgisch paspoort kunnen aanvragen maar ik weet nog niet ofdat dit een voordeel dan wel een nadeel is.