Auteur Topic: engelse cursus  (gelezen 11521 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: oeps...
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 02 augustus 2006 - 19:54:32 »
Hoewel die Duiters ook zwoegen met hun "neue Rechtschreibung" die sinds 2 dagen geldig is !
http://www.neue-rechtschreibung.de/

P.S.: Jozef: je kan ook oppenief beginnen te oefenen, net zoals de rest, want tegenwoordig is het:

"Ordnung muss sein"  ;D (ben ekik nie de enige die zdeeds fauten schrijvt)

http://duden.xipolis.net/suche/abstract.php?shortname=felix&artikel_id=110709

juist ?

Inderdaad, juist. Bedankt dat je mij er attent op gemaakt hebt. Ik moet toegeven dat ik de nieuwe Duitse spelling nog niet grondig bestudeerd heb.  :-[

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: engelse cursus
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 16:42:36 »
Ik wist het nog niet eens dat ze in Duitsland nieuwe spellingsregels hebben. Ik dacht dat dat een typisch Nederlands/Vlaams fenomeen was en dat in de grote landen de taal stabieler is.
Wat is er zoal verandert?

In Nederland en Vlaanderen zijn er 3 dagen geleden ook nieuwe spellingsregels ingegaan.
Journalisten hebben al lang en breed aangekondigd deze nieuwe spellingsregels te gaan boycotten  ;D
Ik heb een reportage hierover gezien bij 2Vandaag. Er zitten toch wel rare wijzigingen in de nieuwe regels waar ik geen touw aan kan vastknopen en dat is niet alleen een kwestie van gewenning. Soms is die nieuwe spelling ook gewoon inconsequent.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: engelse cursus
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 17:02:45 »
Ik wist het nog niet eens dat ze in Duitsland nieuwe spellingsregels hebben. Ik dacht dat dat een typisch Nederlands/Vlaams fenomeen was en dat in de grote landen de taal stabieler is.
Wat is er zoal verandert?

Kijk maar eens naar de 10 belangrijkste regels:)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 20:32:13 »
Duits is Chinees voor mij, maar is dat tweede puntje geen regel met daarachter een opsomming van uitzonderingen? Je kan argumeneren dat het minder uitzonderingen zijn dan op sommige regels in het Nederlands, maar toch ... Ondanks alle 'Deutsche grundligkeit' slagen ze er ook niet in om regels zonder uitzonderingen te verzinnen.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: engelse cursus
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 21:08:17 »
In het Engels heb je maar heel weinig uitzonderingen dus het kan wel.
Dat de uitspraak dan eens wat anders is dan wat je leest is geen probleem. Iedereen die voldoende met het Engels in aanraking is gekomen weet toch wel hoe je alles moet uitspreken. Je komt normaal gesproken als kind nu eenmaal veel meer in aanraking met gesproken taal dan met getypte taal. Logisch dat de hersenen dat dan ook makkelijker opslaan.

Offline eliomys

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 22:10:37 »

Een schoolkameraad, die in het Duits een zin moest maken met der - die - das, zei:

Citaat
Meine Schwester hat ein Kindchen gekauft. Aber der, die das gemacht hat, ist laufen gegangen.
  :D


In talen ben ik niet zo straf maar hiermee lag ik toch plat achterover. ;D ;D ;D ;D


Eugh, ik hoop dat diene schoolkameraad er niet zoveel punten voor gekregen heeft, ...
ten eerste: " e kinneke gekocht " is typisch Vlaams en wordt in ´t Duits niet gezegd, ... wat is dat dan, ... een "Vlaamschisme ?"

Ten tweede de tweede zin is gewoon in 2 gekapt: der ist abgehauen (lopen gaan is ook een Vlaamschisme ?) en dus ook
der hat das gemacht...

In correct Duits wordt het dus:
Meine Schwester hat ein Kind bekommen. Aber der, der das gemacht hat, ist abgehauen.
Sorry, ...

Een ander voorbeeld is:
Als das Gewitter aufzog ist die Sonne hinter der Wolke verschwunden ...

Of

Maar vraag mij niet waarom, of welke spellingsregels hier gelden, ... voor mij is iedere taal iets dat uit den buik komt en niet iets dat uit een boekje geleerd kan worden. Grammatica heb ik nooit gesnapt.

Ik ben het met Bertje eens dat die $&*+%!!! nieve spelling ook weer niet 100% is, net zoals die nieve spellingsregels in Belgiqueske...
Misschien klopt dat met mijn gevoel dat taal zowieso een dynamisch, gevoelsmatig iets is dat moet groeien...
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 23:35:37 »
Grammatica heb ik nooit gesnapt.

Inderdaad, van grammatica snap ik ook niet al te veel. Blijkbaar worden de grammatica regels eenvoudiger hoe ouder een taal wordt, als ze in ieder geval nog levend is. Als het Nederlands het nog een paar duizend jaar uit houdt hebben we misschien nog een kans.

Trouwens weten we beide wat de beste manier is om een taal te leren. Benieuwd of ze er hier op het forum ook opkomen :-).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 01:14:10 »
Trouwens weten we beide wat de beste manier is om een taal te leren. Benieuwd of ze er hier op het forum ook opkomen :-).

De beste manier is nog altijd er met je neus ingeduwd worden en je tussen mensen bevinden die enkel en alleen die taal spreken.
Dan kun je (zeker als vlaming zijnde) niet anders dan je best doen om te spreken en begrijpen.
Probleem is echter dat je het daarmee nog niet kan lezen, laat staan schrijven.

Het vreemde vind ik nog altijd dat een vlaming doorgaans meer de neiging heeft moeite te doen om zich verstaanbaar te maken in een andere taal dan anderstaligen, of beter gezegd, niet vlamingen. :-\

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: engelse cursus
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 02:21:37 »
Bibi, als je de walen bedoelt zeg dat dan gewoon  ;)
Vreemde talen leren is typisch iets wat ze in kleine landjes belangrijker vinden dan in grote landen. Dit komt oa doordat kleine landje een meer open economie hebben en dus meer afhankelijk zijn van goede relaties met andere landen. Goede realties ontwikkelen gaat makkelijker als je dezelfde taal spreekt.

Ik heb eerlijk gezegd ook altijd wat moeite gehad met de grammaticaregeltjes. Ik begreep ze wel maar ik kon dat op basis van mijn 'gevoel' (meer herkenning eigenlijk) toch al goed toepassen zonder me er bewust van te zijn wat de achtergrond er van was.
Eerlijk is eerlijk, als je een taal echt tot in de puntjes beheersen dan helpt het wel als je de grammaticale regeltjes goed kent.

Citaat
Trouwens weten we beide wat de beste manier is om een taal te leren. Benieuwd of ze er hier op het forum ook opkomen :-).
Dit naar aanleiding van jouw reis naar China?  ;)
Simpel JC, door in een land te verblijven waar die vreemde taal gesproken wordt, het liefst ergens waar ze geen Engels spreken.  ;)
Dan is er geen ontkomen aan en kom je vanzelf veel in aanraking met die vreemde taal.
Hoe weet jij eigenlijk dat eliomys dat weet? Ken jij hem?  :D

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 02:47:33 »
Bibi, als je de walen bedoelt zeg dat dan gewoon  ;)

Inderdaad ook de walen maar ook de Nederlanders (niet persoonlijk bedoeld dan), Zuid-Afrikanen enzo. ;)

Wat me wel opviel toen ik verleden jaar met kerst in Tunesié was dat er daar ook allerhande talen gesproken werd, alez toch door diegenen die je iets wilden aansmeren. Begon je nu in het Nederlands, Frans, Engels, Duits, Chinees,... Russisch zelfs begonnen die in die taal (die je hen soms probeerde wijs te maken te spreken om van het gezaag af te zijn) allerlei woorden, zinnen of zelfs geprekken te voeren in sommige gevallen.
Moest er ooit iemand onder jullie schrik hebben voor de taalbariere om naar daar te trekken, nope, je zal altijd wel ene vinden die een woordje Nederlands, Frans, Engels of Duits spreekt. >:( ;D

 
Hoe weet jij eigenlijk dat eliomys dat weet? Ken jij hem?  :D


Vroeg ik me eigenlijk ook al af.  ;)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 07:54:08 »

Hoe weet jij eigenlijk dat eliomys dat weet? Ken jij hem?  :D


Uit voorgaande posts mag blijken dat Eliomys de Duitse taal behoorlijk beheerst, en ik weet hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen op relatief korte tijd. We hebben samen gestudeerd, dus ik ken hem wel en verwacht enkele zeer stevige en goed onderbouwde discussies van hem.

Maar niemand hier op het forum heeft de ideale manier om een taal te studeren tot nu toe gevonden, blijkt uit de vorige posts.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: engelse cursus
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 08:04:59 »
Maar niemand hier op het forum heeft de ideale manier om een taal te studeren tot nu toe gevonden, blijkt uit de vorige posts.

Ik denk dat, als je bijvoorbeeld Duits wil leren, een doeltreffende manier erin bestaat om voor 6 maanden in Duitsland te gaan wonen (alleen, niet met een andere Vlaming) en intensieve cursussen te volgen bij het Goethe Institut.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 08:33:19 »
Het is eigenlijk vrij eenvoudig, de makkelijkste manier om een andere taal te leren is in bed !  ;D

M.a.w. als je een partner hebt die een andere taal spreekt, zal de andere partner als snel die taal aanleren. We zitten hier toch op het subforum 'Humor' niet ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 11:36:54 »
Het is eigenlijk vrij eenvoudig, de makkelijkste manier om een andere taal te leren is in bed !  ;D

M.a.w. als je een partner hebt die een andere taal spreekt, zal de andere partner als snel die taal aanleren. We zitten hier toch op het subforum 'Humor' niet ?

 :-* M'n vriendin is Francaise (maar spreekt, schrijft en leest wel vloeiend nederlands na 26 jaar in vlaanderen) en in die 2 jaar dat ik haar ken heb ik nog maar bitter weinig Frans bijgeleerd of zij Nederlands. (uitspraak is perfekt, zelfs de sch  ;), maar soms struikeld ze nog met hij, zij, hem, haar enzo).
Integendeel zou mijn frans er eigenlijk onder lijden nu, daar het niet meer zogoed onderhouden wordt. Ik kom niet meer voor m'n werk in franstalig gebied en als er frans dient geproken te worden voor een of andere reden dan zal zij meestal het woord voeren daar het haar moedertaal is.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 11:51:14 »
Dat vindt ik knap van je vriendin. Ik ken een fransman die al 35 jaar in België woont en nog steeds geen fatsoenlijk Nederlands spreekt. Zijn niveau is zelfs stukken lager dan dat van mijn vrouw die hier nu ongeveer 4 jaar is. Het is niet de gewoonte van fransen om de nederlandse taal te leren. Ze kunnen quasi overal terecht met hun frans, er is dus niet echt een noodzaak voor hen. Dit getuigt natuurlijk van een gebrek aan respect voor de lokale bevolking.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519