Auteur Topic: engelse cursus  (gelezen 11513 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
engelse cursus
« Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 16:41:52 »
CURSUS ENGELS

1. Engels voor beginners :

Drie heksen kijken naar 3 swatch horloges, welke heks kijkt naar welk swatch horloge?

Three witches watch three swatch watches. Which witch watch which Swatch watch?

2. Engels voor gevorderden: (advanced english)

Drie transsexuele heksen kijken naar 3 swatch horloge knoppen. Welke transsexuele heks kijkt naar welke swatch horloge knop?

Three switched witches watch three Swatch watch switches. Which Switched witch watch which Swatch watch switch?

3. Engels voor experts:

Drie Zwitserse krengen van heksen, die transsexuele zwitserse krengen van heksen wilden zijn, willen naar drie switserse swatch horloge knoppen kijken. Welk zwitsers kreng van een heks, die een transsexueel zwitsers kreng van een heks wilde zijn, wilde naar welk zwitsers swatch horloge knopje kijken.

Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch three swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: engelse cursus
« Reactie #1 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 16:46:45 »
Da's iets voor onze vriend BBB. Die gaat weer vinden dat Engels toch zo gemakkelijk is.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #2 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 19:26:36 »
Three witches watch three swatch watches. Which witch watch which Swatch watch?
Three witches watch three Swatch watches. Which witch watches which Swatch watch?

Three switched witches watch three Swatch watch switches. Which Switched witch watch which Swatch watch switch?
Three switched witches watch three Swatch watch switches. Which switched witch watches which Swatch watch switch?

Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch three swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?
Three Swiss witch-bitches, which wished to be Swiss switched witch-bitches, wish to watch three Swiss Swatch watch switches. Which Swiss witch-bitch which wishes to be a Swiss switched witch-bitch, wished to watch which Swiss Swatch watch switch?

Daarbij komt dat 'which' eerder gebruikt wordt voor voorwerpen; voor personen gebruik je beter 'who': "Three Swiss witch-bitches, who wished to be ..."


Engels leer je trouwens niet op school of met Engelse theorielessen: halverwege het 6de middelbaar was mijn Engels nog steeds erbarmelijk, tot ik Engelse boeken ben beginnen lezen.

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #3 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 19:28:54 »
Da's iets voor onze vriend BBB. Die gaat weer vinden dat Engels toch zo gemakkelijk is.  :D
Het zal alleszinds gemakkelijker zijn dan Duits: in het Engels heb je immers geen naamvallen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: engelse cursus
« Reactie #4 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 21:08:55 »
Het zal alleszinds gemakkelijker zijn dan Duits: in het Engels heb je immers geen naamvallen.

Toch wel, maar ze willen het alleen niet gezegd hebben.

Voorbeeld:

He (onderwerp, nominatief) comes to me. I see him (lijdend voorwerp, accusatief). I give him (meewerkend voorwerp, datief) the pencil, because it' not mine, it's his (genitief).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #5 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 21:12:53 »
Dat zijn persoonlijke voornaamwoorden en die zijn beperkt (ze bestaan trouwens in bijna elke Westerse taal). Is het niet zo dat in het het Duits, net als in het Latijn, ook zelfstandige naamwoorden worden verbogen? En dat zijn er heel wat meer.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: engelse cursus
« Reactie #6 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 21:32:43 »
Dat zijn persoonlijke voornaamwoorden en die zijn beperkt (ze bestaan trouwens in bijna elke Westerse taal).

Niet bijvoorbeeld  in het Latijn. Daar zie je welke persoon het is en of het enkelvoud of meervoud is aan de uitgang van het werkwoord.

Citaat

Is het niet zo dat in het het Duits, net als in het Latijn, ook zelfstandige naamwoorden worden verbogen? En dat zijn er heel wat meer.


Juist, en ook de lidwoorden en de bijvoeglijke naamwoorden.

De Duitse grammatica is complex, maar er zijn slechts heel weinig uitzonderingen. Dat is ook zo met de spelling. Dat maakt het gemakkelijk eens je de regels kent.

Voorbeeld: een schip = ein Schiff, de scheepvaart = die Schifffahrt.

Schiff eindigt met 2 x f en Fahrt begint met 1 x f. Als er daardoor in het midden van Schifffahrt 3 x f staat, dan is het maar zo. Geen eeuwenlange discussies of een koek die in een pan gebakken wordt nu een pankoek, een panskoek, een pannekoek of een pannenkoek is. Ordnung muß sein!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #7 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 22:55:40 »
Geef mij maar Chinees, makkelijk taaltje, geen vervoegingen, geen verbuigingen, geen geslacht van woorden, geen lidwoorden, ... Enkel de tonen die je onder de knie moet krijgen (en dat gaat makkelijker dan je op het eerste gezicht denkt). Nu met 1,5 u studie per dag en een maandje China pik ik ongeveer 2/3 van het taaltje op en ken ik zo'n 250 karakters. Men zegt dat de drempel om de krant te lezen tussen de 750 en de 1000 ligt. Dat moet voor het einde van het jaar in orde zijn.

Het is boeiend om een taal te leren waar je helemaal geen aanknopingspunten mee hebt. Bovendien bevatten de westerse talen zeer weinig leenwoorden uit het Chinees (tofu, ginseng, taifoon zijn er enkele die ik ken).

Mijn volgende taal zal het Duits worden, als ik nog in Europa woon. Het is handig tijdens het skiËn in Oostenrijk en de bezoeken aan mijn vriend in het Munsterland. Als ik daartegen al in China woon lijkt Japans me meer aangewezen. Chinees is nu mijn 4de taal, mijn engels is vloeiend (tja Bertje, ik had die dingen gecopy/paste vanuit een mailtje, anders hadden die fouten er niet gestaan) en mijn Frans is zeer goed (1,5 jaar dossierbeheerder voor Wallonië en Brussel in een bedrijf helpt wel).

Als het moet spreek ik ook nog heel plat kempens, maar dan moet je er toch al serieus wat Duvels ingooien.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Sofie

  • Starter
  • *
  • Berichten: 32
Re: engelse cursus
« Reactie #8 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 23:04:02 »

Citaat

Is het niet zo dat in het het Duits, net als in het Latijn, ook zelfstandige naamwoorden worden verbogen? En dat zijn er heel wat meer.


Juist, en ook de lidwoorden en de bijvoeglijke naamwoorden.


Zij het dan dat het Latijn geen lidwoorden heeft ;-) Maar voor de rest, inderdaad ;-)

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: engelse cursus
« Reactie #9 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 23:50:34 »
Da's iets voor onze vriend BBB. Die gaat weer vinden dat Engels toch zo gemakkelijk is.  :D
Inderdaad heeft dit mijn bijzondere interesse. ik vind het Engels een fascinerende taal, ik weet zelf niet waarom.
Ik zou er goed wijs uit komen hoor als ik alleen maar de Engelse zin zou lezen of horen. Het feit dat de uitspraak niet altijd hetzelfde is als wat je leest en dat sommige woorden wat op elkaar lijken als je ze uitspreekt vind ik juist een charme van het Engels.
Met elke taal (die letters bevat in ieder geval) kan je dat soort zinnen maken. Omdat het Engels de grootste taal is van de westerse talen zijn er meer creatieve geesten bezig om in het Engels dat soort zinnen te maken. Ik denk dat we dat in het Nederlands ook wel kunnen doen. Als iemand zich geroepen voelt... ;)


Citaat
Geef mij maar Chinees, makkelijk taaltje, geen vervoegingen, geen verbuigingen, geen geslacht van woorden, geen lidwoorden, ... Enkel de tonen die je onder de knie moet krijgen (en dat gaat makkelijker dan je op het eerste gezicht denkt). Nu met 1,5 u studie per dag en een maandje China pik ik ongeveer 2/3 van het taaltje op en ken ik zo'n 250 karakters. Men zegt dat de drempel om de krant te lezen tussen de 750 en de 1000 ligt. Dat moet voor het einde van het jaar in orde zijn.
Ik snap echt niet hoe een Nederlander of Vlaming Frans of Duits makkelijker kan vinden dan Engels.
Hoelang studeer je al Chinees?
Ik ben benieuwd hoe lang je nodig hebt om zo'n niet-verwante taal te leren als volwassenen. Ik zou gokken op een jaartje of 2.
In ieder geval blijkt het wel zeer goed mogelijk te zijn voor ons westerse mensen om Chinees of Japans te leren. Ik denk ook aan Bettine Vriesekoop; een bekende Nederlandse tafeltennister die de beste westerse tafeltennister was. Zij heeft ook een tijd in China gewoond en ook zij heeft de taal onder de knie gekregen.


Ik heb het al eerder gezegd, als ik veel kom in een land waarvan ik de taal niet spreek of ik raak bevriend met iemand die een vreemde taal spreekt, dan is er voor mij reden om die taal te leren en kost het mij ook niet zo veel  moeite. Tot die tijd ben ik tevreden met mijn Engels simpelweg omdat het leren van een taal veel tijd kost en ik al zo veel werk en hobbies heb.
Als er nu eens prettige talensoftware zou worden ontwikkeld waarbij je op een leuke manier de taal leert tot op een hoog niveau met een kwartiertje per dag dan zou ik daar zeker wel interesse in hebben maar zo'n cursus heb ik nog niet gevonden.





Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 01 augustus 2006 - 08:46:43 »
Het Chinees kan vlot geleerd worden als je er zeer regelmatig wat tijd insteekt. Ik heb één jaar avondonderwijs gevolgd, maar dit bleek niet zo nuttig, slechts één avond / week 2,5 u les is te weinig. Ik wordt natuurlijk dagelijks blootgesteld aan Chinees en dat helpt enorm. Nu luister ik elke dag ongeveer 1u naar Chinese podcasts wanneer ik op de trein zit. 's Avonds neem ik de nota's die bij deze podcasts horen nog eens door en dat blijkt prima te werken. Bovendien is de methode die ze in deze podcasts een top-down aanpak die me beter ligt. Men begint altijd met een dialoog, die wordt opgebroken in zinnen en daarna pas woorden, steeds met veel aandacht voor idioma's. In het avondonderwijs was dit net omgekeerd.
Ik twijfel dat het Engels de grootste westerse taal is, zeker als je kijkt naar het aantal mensen die deze taal als moedertaal hebben. Vele mensen spreken engels maar dan als 2de taal en dan dikwijls nog zeer slecht. Ik heb zo'n vermoeden dat Spaans als moedertaal groter is.

Om Chinees te leren vanuit het Nederlands valt enorm mee, vanuit het Frans of Engels zal dit al heel wat moeilijker zijn. Nederlands is bijzonder rijk aan klanken, meer dan andere talen, denk maar aan onze tweeklanken en de s, ch, sch, tsj, ... klanken. Het Chinees is zeer arm aan klanken maar heeft een heleboel dicht bij elkaar liggende klanken, weer die reeks, dj, dz, s, ch, sch, tsj, ts, z, ... (ik gebruik hier bewust niet het chinese fonetische schrift of pinyin). Bovendien heb ik een fotografisch geheugen en dat helpt om het schrift te leren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: engelse cursus
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 01 augustus 2006 - 12:06:12 »
Citaat van: JC
Geef mij maar Chinees, makkelijk taaltje, geen vervoegingen, geen verbuigingen, geen geslacht van woorden, geen lidwoorden, ... Enkel de tonen die je onder de knie moet krijgen (en dat gaat makkelijker dan je op het eerste gezicht denkt).

Dat moet dan gemakkelijk zijn voor iemand die Limburgs kent.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: engelse cursus
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 01 augustus 2006 - 12:15:50 »

Citaat

Is het niet zo dat in het het Duits, net als in het Latijn, ook zelfstandige naamwoorden worden verbogen? En dat zijn er heel wat meer.


Juist, en ook de lidwoorden en de bijvoeglijke naamwoorden.


Zij het dan dat het Latijn geen lidwoorden heeft ;-) Maar voor de rest, inderdaad ;-)

Juist, het Latijn kent geen lidwoorden.

Een schoolkameraad, die in het Duits een zin moest maken met der - die - das, zei:

Citaat
Meine Schwester hat ein Kindchen gekauft. Aber der, die das gemacht hat, ist laufen gegangen.
  :D

In het Duits heb je wel maar 4 naamvallen (nominatief, accusatief, datief en genitief). Dus geen vocatief en ablatief zoals in het Latijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 01 augustus 2006 - 14:10:29 »

Een schoolkameraad, die in het Duits een zin moest maken met der - die - das, zei:

Citaat
Meine Schwester hat ein Kindchen gekauft. Aber der, die das gemacht hat, ist laufen gegangen.
  :D


In talen ben ik niet zo straf maar hiermee lag ik toch plat achterover. ;D ;D ;D ;D

Offline eliomys

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
oeps...
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 02 augustus 2006 - 18:12:08 »
Hoewel die Duiters ook zwoegen met hun "neue Rechtschreibung" die sinds 2 dagen geldig is !
http://www.neue-rechtschreibung.de/

P.S.: Jozef: je kan ook oppenief beginnen te oefenen, net zoals de rest, want tegenwoordig is het:

"Ordnung muss sein"  ;D (ben ekik nie de enige die zdeeds fauten schrijvt)

http://duden.xipolis.net/suche/abstract.php?shortname=felix&artikel_id=110709

juist ?
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates