Auteur Topic: engelse cursus  (gelezen 11518 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eliomys

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 12:33:47 »
wie met een hond slaapt, ... krijgt ook zijn vlooien

tenzij hij vlooienpoeder in ´t bed heeft dan niet natuurlijk

(tot zover de onderbouwde discussies  ;D)
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 16:22:33 »
Dat vindt ik knap van je vriendin.

Ze heeft wel een beetje vals gespeeld (als je het zo kan noemen). Vanaf het midelbaar heeft ze verdere studies in Vlaanderen gedaan. ;)

Nu moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik nu en dan ook wel een fransman(vrouw), in frankrijk, ben tegengekomen die Nederlands sprak. (Kwaliteit doet niet echt terzake nu).
Vooral in Frans-Vlaanderen bij de oudere generatie zijn er nog veel die echt oud westvlaams spreken. Gelukkig ben ik een Westvlaming want een bvb. limburger zou moeite hebben om er iets van te begrijpen. ;)

Ook kom je vaak in frankrijk mensen tegen die een beetje Engels kennen en dit dan ten berde brengen als ze horen dat je een buitenlander bent. Meestal moet ik dan smeken (zonder gun eer te krenken) om in het frans verder te gaan want of dat dan Engels, Turks, Pools of Russisch is dat ze praten...ik heb er geen idee van :-\.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 16:23:51 »
(tot zover de onderbouwde discussies  ;D)

 ;D ;D ;D :-X

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: engelse cursus
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 00:41:07 »
Ik denk niet dat je een taal goed kunt leren enkel door omgang met mensen wiens moedertaal het is.

Ik ken door omstandigheden vrij goed Frans, en ik kan jullie in alle bescheidenheid verzekeren dat vele van mijn Franstalige collega's op het werk nog veel van mij kunnen leren.

Laten we niet vergeten dat de dialekten de natuurlijke, authentieke taal van de mensen zijn, en talen zoals het Algemeen Nederlands en het Hochdeutsch kunstmatige talen zijn, die bijna niemand spreekt.

Hoe zijn we zelf? Als we geen dialekt spreken, dan spreken we meestal "verkavelingen-Nederlands": de taal die gesproken werd door de mensen die de stad verlaten hadden om zich in residentiële randgemeenten te vestigen, zich te goed voelden om nog dialekt te spreken, en een taaltje gingen hanteren waarbij de klanken wat minder vervormd worden dan in het dialekt, maar dat voor het overige maar weinig gemeen heeft met keurig Nederlands.

Als een Antwerpenaar niet wil zeggen "Heb jij een hond?", dan heb ik liever dat hij zegt "Edde gai nen ond?" dan "Ebt gij een hond?".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: engelse cursus
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 02:09:22 »
Dat is in België zo Jozef, niet in veel streken in Nederland. Tuurlijk, er zijn streken waar ze dialect blijven spreken maar er zijn ook steeds meer mensen die stoppen met het dialect en 'gewoon' ABN spreken.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: engelse cursus
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 10:28:41 »
Dat is in België zo Jozef, niet in veel streken in Nederland. Tuurlijk, er zijn streken waar ze dialect blijven spreken maar er zijn ook steeds meer mensen die stoppen met het dialect en 'gewoon' ABN spreken.

Het hangt er natuurlijk van af wat je 'gewoon' ABN noemt. In Nederland lijkt dat wel iets heel anders te zijn dan in België.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: engelse cursus
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 11:07:14 »

Het hangt er natuurlijk van af wat je 'gewoon' ABN noemt. In Nederland lijkt dat wel iets heel anders te zijn dan in België.  :D

Men kan zelfs stellen dat er in het grootste gedeelte van Nederland geen AN meer gesproken wordt, daarvoor moet je enkel maar naar de Nederlandse televisie kijken. De uitspraak van veel woorden is fout. Iedereen kent volgende voorbeelden wel:

- niet zeven maar seufen
- niet vier maar fier
- geen parmasaan kaas maar paarmassan
- de wordt te pas en te pas vervangen door het of omgekeerd
- ...

Daar komen dan de verschrikkelijk overdreven huigklanken bij waardoor het taaltje meer op Arabisch dan op Nederlands lijkt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519