Auteur Topic: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele  (gelezen 14950 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Gepost op: maandag 14 januari 2008 - 16:01:05 »
Uit De Standaard

Citaat
Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: maandag 08 augustus 2011 - 00:12:36 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #1 Gepost op: maandag 14 januari 2008 - 17:43:03 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 januari 2008 - 18:18:16 »
Niet noodzakelijk. Het is ook mogelijk dat men op het rechterrijvak aan het werk is. Hoe dan ook er stond een vrachtwagen met een stootkussen. Deze zijn toch altijd opvallend gekleurd en hebben de nodige lichtsignalisatie. Bovendien mag je verwachten dat een vrachtwagenchauffeur vanuit zijn hogere zitpositie een beter overzicht heeft op de weg. Het is dan ook onbegrijpelijk dat dergelijke ongevallen kunnen gebeuren.
Hoe dan ook zit er nu een familie in de put door de onachtzaamheid van die chauffeur.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 14 januari 2008 - 21:35:01 »
Uit De Standaard

Citaat
... waren op het linkerrijvak putten in het wegdek aan het dichten. ...

Het gaat em dus duidelijk over de linkerrijstrook.
...

M'n tekst die ik klaarhad heb ik terug gewist.
Klonk wat te betweterig.
Benieuwd of de pers het enkel bij de sensatie zal houden of de oorzaak ook zal opvolgen en publiceren.
weet ik meteen of m'n versie juist is :-X

wooter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 18 januari 2008 - 08:48:13 »
Ergens anders staat dat de werken op het rechtervak waren.  Dat komt overeen met de signalisatie op de wagens.

Hoé dat zoiets gebeurt?  In een treintje van vrachtwagens ziet enkel de voorste het botskussen.  Als er hier en daar wat te weinig afstand wordt gehouden en laat wordt ingevoegd, en deze chauffeur pas het botskussen opmerkte als z'n voorligger links invoegde en vervolgens moest kiezen tussen inrijden op één of meer auto's op het linkervak of op het botskussen, zou ik vermoedelijk ook het botskussen gekozen hebben...  Het probleem: 44 ton knalt een botskussen+vrachtwagen van 8 ton probleemloos aan de kant.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 19 januari 2008 - 02:21:50 »
Ergens anders staat dat de werken op het rechtervak waren.  Dat komt overeen met de signalisatie op de wagens.

Zou inderdaad de eerste keer al lang niet meer zijn dat ik zoiets tegenkom. Signalisatie zegt links en de werken zijn rechts (of omgkeerd). :-\

Hoé dat zoiets gebeurt?  In een treintje van vrachtwagens ziet enkel de voorste het botskussen.  Als er hier en daar wat te weinig afstand wordt gehouden en laat wordt ingevoegd, en deze chauffeur pas het botskussen opmerkte als z'n voorligger links invoegde en vervolgens moest kiezen tussen inrijden op één of meer auto's op het linkervak of op het botskussen, zou ik vermoedelijk ook het botskussen gekozen hebben...  Het probleem: 44 ton knalt een botskussen+vrachtwagen van 8 ton probleemloos aan de kant.

We delen hier ongeveer dezelfde visie. ;)
Het zal, zoals meestal, wel weer een samenloop van omstandigheden geweest zijn.
Een hoop vrachtwagens door begrenzers in een tros gevangen, door de omvang van de voertuigen de signalisatie niet zichtbaar en diegene vanachter heeft uiteindelijk nog enkel de keuze waartegen hij/zij zal rijden. :'(

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 19 januari 2008 - 02:35:01 »
Een hoop vrachtwagens door begrenzers in een tros gevangen, door de omvang van de voertuigen de signalisatie niet zichtbaar en diegene vanachter heeft uiteindelijk nog enkel de keuze waartegen hij/zij zal rijden. :'(
Ik ben tegen de begrenzers, van mij mogen ze vandaag nog worden afgeschaft. Ik vind het echter te gemakkelijk om te stellen dat vrachtwagens 'door de begrenzers' in een tros worden 'gevangen'.
Je kan ook met begrenzer afstand houden van de vrachtwagen voor jou.

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 19 januari 2008 - 16:15:43 »
Ik ben tegen de begrenzers, van mij mogen ze vandaag nog worden afgeschaft.
Waarom?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 20 januari 2008 - 02:23:11 »
Ik ben tegen de begrenzers, van mij mogen ze vandaag nog worden afgeschaft. Ik vind het echter te gemakkelijk om te stellen dat vrachtwagens 'door de begrenzers' in een tros worden 'gevangen'.
Je kan ook met begrenzer afstand houden van de vrachtwagen voor jou.

Ik wil jou niet in het gezicht slaan (ben tegen geweld dus figuurlijk bedoeld) maar ik zou je dat graag nog eens horen zeggen nadat je een jaar rondgereden hebt met een begrensde vrachtwagen.
Ik geef hier grif toe dat ik na al die jaren nog steeds schrik heb om MET begrenzer te rijden. Gelukkig kom ik nu niet meer zo vaak op autosnelwegen.
De eerste 2 jaar dat ik met begrenzer reed (en niet wist hoe hem uit te zetten, het ook niet durfde) had ik echt schrik om achter het stuur te kruipen tot ik uiteindelijk (toegegeven niet enkel en alleen die reden) ander werk gezocht heb en s'nachts ben beginnen rijden.
Toen omzeggens nog geen verkeer s'nachts en, als bijkomend voordeel ook, een flink stuk minder stress en werkdruk.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zondag 20 januari 2008 - 02:32:22 »
Waarom?

Volledig afschaffen zou ik nu (voorlopig) ook niet zo'n goed idee vinden want ondertussen zijn er teveel idioten "gekweekt" die niet meer kunnen rijden zonder begrenzer.
Herinstellen op 100km/u zou ik veel beter vinden.
Met de huidige controlemiddelen zullen weinigen het nog wagen om voortdurend 100 te rijden en wanneer ze het toch doen zullen ze er snel uitgeplukt worden.
Maar dat het aantal ongevallen, zoals hierboven vermeld, en/of kopstaart-ongevallen zal dalen krijg je van mij op een dienblaadje. ;)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 23 januari 2008 - 23:14:52 »
Waarom?
Ik besef dat dit gecompliceerde materie is, ik beschrijf mijn indruk zonder dat ik claim dat dit 100% correct is. Verder is het nog extra ingewikkeld doordat chauffeurs uit veel verschillende landen met andere weten rijden in al die landen.
Ik zie liever dat de vrachtwagenchauffeurs goed leren rijden (voor zo ver dat nog niet het geval zou zijn) en dat er goed gecontroleerd wordt met hieraan gekoppelde sancties dan dat de vrachtwagenchaufeurs als een zombie de hele tijd plankgas geven en niet meer 'actief' rijden.
Ik vermoed dat de chauffeur dan alerter zal rijden, minder dicht op zijn voorganger zal zitten en een beter gevoel zal ontwikkelen voor wat de vrachtwagen wel en niet kan.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs hier zijn.

Ik ben het met bibi eens dat het dan waarschijnlijk beter zou zijn om de limiet te verhogen naar bijvoorbeeld 100 km/uur of 110 km/uur, maar net wat de maximale veilige snelheid is met dat type vrachtwagen wanneer die leeg is en de omstandigheden ideaal zijn.
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 januari 2008 - 23:16:29 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 23 januari 2008 - 23:58:20 »
Ik ben het met bibi eens dat het dan waarschijnlijk beter zou zijn om de limiet te verhogen naar bijvoorbeeld 100 km/uur of 110 km/uur, maar net wat de maximale veilige snelheid is met dat type vrachtwagen wanneer die leeg is en de omstandigheden ideaal zijn.

Bij een aanrijding is de kracht van de impact evenredig met het kwadraat van de snelheid.

Een verhoging van 90 km/h naar 110 km/h levert dus een verhouding op van 9 x 9 = 81  tegenover 11 x 11 = 121, m.a.w. een toename van de kracht van de impact met maar liefst 50%.

Zijn de enorme ravages die nu al dagelijks aangericht worden door vrachtwagens, dan nog niet erg genoeg? Wil je dan echt dat de inzittenden van een personenwagen geen enkele kans meer hebben om een aanrijding door een vrachtwagen te overleven? Misschien is dat inderdaad beter, als je ziet in welke verhakkelde toestand dergelijke slachtoffers nu dagelijks uit personenauto's moeten bevrijd worden, en waar ze voor de rest van hun leven zullen onder lijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 24 januari 2008 - 00:27:47 »
Wil je dan echt dat de inzittenden van een personenwagen geen enkele kans meer hebben om een aanrijding door een vrachtwagen te overleven? Misschien is dat inderdaad beter, als je ziet in welke verhakkelde toestand dergelijke slachtoffers nu dagelijks uit personenauto's moeten bevrijd worden, en waar ze voor de rest van hun leven zullen onder lijden.
Ironisch genoeg is dat soms helaas het geval.
Nee, ik wil niet meer ongelukken en/of ernstigere ongelukken. Ik vrees echter dat die begrenzer nu juist wel zorgt voor meer ongelukken.
Het spreekt voor zich dat de vrijheid van de chauffeur wat mij betreft gekoppeld moet zijn aan zijn kennis en vaardigheden en voldoende controles en voldoende zware straffen. Er zijn meer manieren om verantwoord rijgedrag te enforcen dan met enkel een technische begrenzer.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 24 januari 2008 - 02:00:48 »
Wat mij betreft, blijft het altijd hetzelfde: je hebt weggebruikers die van een verantwoord verkeersgedrag getuigen, en je hebt er die dat niet doen.

Alleen kunnen vrachtwagenbestuurders die niet van een verantwoord verkeersgedrag getuigen, nu eenmaal veel meer schade aaanrichten dan bijvoorbeeld voetgangers die dat niet doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 24 januari 2008 - 04:10:04 »
Laat me duidelijk zijn dat ik zeker niet wil dat de toegelaten snelheid verhoogd op een autosnelweg.
De huidige 90km/u vind ik  een gepaste snelheid voor een vrachtwagen.

Waar ik om ijver is dat men een veiligheidsmarge heeft om uit gevaarlijke situaties weg te geraken. Nu kan in vele gevallen niet eens de toegelaten 90km/u gehaald worden.
Iedereen die wel eens een voertuig bestuurd en enig benul heeft van wat er rondom gebeurd weet wel dat kort versnellen vaak een redding is om uit gevaarlijke situaties te geraken en zo ongevallen kunnen vermeden worden.

Een konstante snelheid van 110km/u vind ik persoonlijk te hoog met de huidige vrachtwagens.
Of de impakt nu met 10, 20, 50 of zelfs met 100% verhoogd bij volle impakt doet mijn inziens eigenlijk minder ter zake want als je nu met 80km/u of met 100km/u, met volle lading, op een betonnen muur kwakt is het gedaan met zowel voertuig, lading als inzittenden.

Als er nu een "kemel" op de autosnelweg op de rechterrijstrook als laatste in de fille achter een vrachtwagen gaat staan en die wordt platgewalst door een andere vrachtwagen die in de staart van de fille rijdt, dan heeft die geen kans.
Reed die vrachtwagen nu 80km/u of 100km/u dan blijft het resultaat hetzelfde.
Moest diezelfde "kemel" nu uit een vliegtuig springen die op een hoogte van 10.000 meter vliegt en die doet z'n parrachute niet open dan is de kans heel groot dat het ook gedaan is ermee. Dat vliegtuig maar niet meer toelaten aan de helft van de snelheid te vliegen en op 5.000 meter hoogte zal hier ook niet veel helpen.

Ik bedoel maar, geef de bestuurders (ALLE bestuurders) meer inzicht waar ze mee bezig zijn VOOR dat je ze loslaat in het verkeer.