Auteur Topic: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele  (gelezen 22686 keer)

Offline xantingo

• Gevorderde
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #45 Gepost op: dinsdag 29 januari 2008 - 20:49:38 »
Ik dacht reeds vaak genoeg geprobeerd te hebben duidelijk maken dat ik GEEN voorstander ben om, zoals het kiekenkot ondertussen gevormd is, de begrenzer volledig af te schaffen. Enkel een marge van 5 a 10 km/u zou veel ellende voorkomen.
Citaat van: bibi585
Het probleem van de, volgens sommigen, te traag inhalende vrachtwagens zou opgelost zijn tiens.
Het probleem is niet zozeer dat ze tegen 90 km/h of 100 km/h inhalen, maar dat ze inhalen met soms nog geen 5 km/h snelheidsverschil, zodat het inhalen véél te lang duurt.
Als ze de snelheid verhogen tot 100 km/h, gaat de ene vrachtwagen tegen 102 km/h een andere inhalen die tegen 98 km/h rijdt.
Want je weet toch zelf ook wel wat er gaat gebeuren als het maximum 90 km/h is, en 100 km/h tijdens het inhalen: dan gaan ze allemaal constant tegen 100 km/h willen rijden.
Blijkbaar wil je het niet begrijpen: de begrenzer op een hogere waarde afstellen verschuift enkel het probleem naar een hogere snelheid. Jozef heeft een mooi voorbeeld gegeven.

De schijven van 5 jaar terug hoeven ze ook niet te tonen, ze moeten de schijven bijhouden van 1 jaar.
Tot de RVA hem eens komt moeien zeker.
De wet zegt:
Artikel 10: Controleapparaat.
3. Overeenkomstig lid 1, punten b, c en d, moet de onderneming de registratiebladen na het gebruik ten minste één jaar geordend bewaren; de onderneming verstrekt de betrokken bestuurders op verzoek een kopie van de registratiebladen. De registratiebladen moeten op verzoek van de met de controle belaste ambtenaren worden overlegd of overhandigd.
5.a) Een vervoersonderneming die gebruikmaakt van voertuigen die zijn uitgerust met een controleapparaat dat in overeenstemming is met bijlage I B van Verordening (EEG) nr. 3821/85 en die onder het toepassingsgebied en de bepalingen van deze verordening vallen:
ii zorgt ervoor dat alle gegevens die van de voertuigunit en de bestuurderskaart worden overgebracht gedurende ten minste twaalf maanden vanaf de registratie ervan worden bewaard en op verzoek van de met controle belaste ambtenaar in de vestigingen van de onderneming rechtstreeks of op afstand toegankelijk zijn.

Is het dan echt reeds zolang geleden dat je nog met een vrachtwagen gereden hebt?
Vorige week… en de week daarvoor, en de week daarvoor….
Van s'morgens 8.00u tot s'middags 16.00u en over de middag anderhalf uur stoppen en wanneer je niet op tijd zou thuisgeraken de rit wat inkorten. Enkel even overnemen wanneer de leerling bvb. vergeet dat ie een aanhanger meeheeft om eruit te maneuvreren zoals ik er laatst ene tegenkwam.
Zo kan iedereen het.
Dat is mijn werk, daarmee verdien ik mijn boterham. Bovendien neem ik tijdens de ritten op de openbare weg geen middagpauze, daar verspil ik teveel kostbare tijd aan ;D , en een leerling die vergeet dat hij een aanhanger meeheeft en zich vastrijdt heeft
- 1. niet geluisterd naar mijn aanwijzingen en
- 2. een probleem want hij kan er zelf voor zorgen dat hij (zij) terug weggeraakt, al duurt het een halve dag. Ik ben namelijk niet gauw gestresseerd...
Ik kruip niet achter het stuur, ik zeg altijd dat ik het zelf niet kan...
Mijn hobby daarentegen is…  met een vrachtwagen rijden.
Ik spaar geregeld verlofdagen op om op die manier 1 of meerdere opeenvolgende weken bij een grote transportfirma te werken. Ik word dan gewoon mee opgenomen in de planning, en ben een ganse week van huis. Denk dus niet dat ik niet weet waarover ik spreek…

En als jij nu 10 keer meer naar dat ding kijkt dan vroeger, is dat omdat je sneller zou willen dan de begrenzer toelaat. Je kijkt om te zien of je wel degelijk het maximum uit je mogelijkheden haalt…
Inderdaad, is nodig als je niet vooruitgeraakt en met een limiet zit. Wanneer je met je begrenzer dan nog niet eens de toegelaten snelheid haald is dat frustrerend.
Hoe snel rijd jij in Nederland, of in Duitsland? Daar staat de begrenzer ruim boven de wettelijke limiet afgesteld. Maar ik geloof nooit dat je daar streep 80 rijdt… net zomin als ik geloof dat je vroeger, zonder begrenzer streep 90 reed.
Ik heb contact met heel veel chauffeurs, en de enigen die ik hoor kankeren op de begrenzer zijn degenen die altijd gestresseerd op de weg zitten.
Rustige chauffeurs hebben geen probleem met een begrenzer.
Ik permitteer me trouwens de conclusie te trekken dat je niet met volle overtuiging in die vrachtwagen kruipt. Volgens mij zou je liever een andere job doen, maar vind je niet meteen iets dat je evenveel oplevert op het einde van de maand, of je vindt niets anders dat je graag zou willen doen. Zit ik er ver naast?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 30 januari 2008 - 01:15:54 »
Als ze de snelheid verhogen tot 100 km/h, gaat de ene vrachtwagen tegen 102 km/h een andere inhalen die tegen 98 km/h rijdt.

Zou toch al een stuk beter zijn dan tegen 1km/u. snelheidsverschil. ;)

Want je weet toch zelf ook wel wat er gaat gebeuren als het maximum 90 km/h is, en 100 km/h tijdens het inhalen: dan gaan ze allemaal constant tegen 100 km/h willen rijden.

Willen mischien wel, durven is een andere zaak met al die controles vandaag de dag, niet alleen staandehoudingen maar ook flitsers.
En ook al vallen alle controles vandaag nog weg in België. In het buitenland heb je niet plots blanco schijven bij van 29 dagen ver.
Ok, er zijn reeds rechtsspraken gevallen waaronder de chauffeur vrijgesproken wordt uiteindelijk voor overtredingen die niet in datzelfde land gebeurdt zijn maar dat weten de meeste politiemensen (gendarmes, politzei,...) ook, en wanneer ze het te hortig vinden zullen ze je wel klissen op iets anders. Keuze genoeg. (en ze zeggen het je meestal nog vlakaf in je gezicht ook en je kan er niks aan doen.)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #47 Gepost op: woensdag 30 januari 2008 - 02:57:31 »
Blijkbaar wil je het niet begrijpen: de begrenzer op een hogere waarde afstellen verschuift enkel het probleem naar een hogere snelheid. Jozef heeft een mooi voorbeeld gegeven.

Wat ik zonder te moeten nadenken onmiddelijk heb kunnen weerleggen. :)

De schijven van 5 jaar terug hoeven ze ook niet te tonen, ze moeten de schijven bijhouden van 1 jaar.

OK dan, blijkbaar is dit ondertussen veranderd en ik heb de tijd niet om langer bewijzen te zoeken van het tegendeel. M'n reeds korte nachtrust van 5 uur gemiddeld lijd nu al onder het bijhouden van fora en dit topic.

Is het dan echt reeds zolang geleden dat je nog met een vrachtwagen gereden hebt?
Vorige week… en de week daarvoor, en de week daarvoor….
Van s'morgens 8.00u tot s'middags 16.00u en over de middag anderhalf uur stoppen en wanneer je niet op tijd zou thuisgeraken de rit wat inkorten. Enkel even overnemen wanneer de leerling bvb. vergeet dat ie een aanhanger meeheeft om eruit te maneuvreren zoals ik er laatst ene tegenkwam.
Zo kan iedereen het.
Dat is mijn werk, daarmee verdien ik mijn boterham. Bovendien neem ik tijdens de ritten op de openbare weg geen middagpauze, daar verspil ik teveel kostbare tijd aan ;D , en een leerling die vergeet dat hij een aanhanger meeheeft en zich vastrijdt heeft
- 1. niet geluisterd naar mijn aanwijzingen en
- 2. een probleem want hij kan er zelf voor zorgen dat hij (zij) terug weggeraakt, al duurt het een halve dag. Ik ben namelijk niet gauw gestresseerd...
Ik kruip niet achter het stuur, ik zeg altijd dat ik het zelf niet kan...
Mijn hobby daarentegen is…  met een vrachtwagen rijden.
Ik spaar geregeld verlofdagen op om op die manier 1 of meerdere opeenvolgende weken bij een grote transportfirma te werken. Ik word dan gewoon mee opgenomen in de planning, en ben een ganse week van huis. Denk dus niet dat ik niet weet waarover ik spreek...

Dus anders dan diegene die ik 2 weken geleden nog tegenkwam (zal maar niet zeggen vanwaar ze kwamen). Ik zag het gebeuren toen die leerling bijna die paal meehad en de leeraar ingreep. Stond ik stil op een veilige afstand en de leeraar deed z'n deur open om eens vriendelijk te zwaaien. Kon voldoende ver achteruitrijden om uit de geblokkeerde positie te geraken zonder dat ik ook achteruit moest. Zette zich aan de kant zodanig dat ik voorbij kon.
Blijkbaar hadden we de hele tijd hetzelfde trajekt gevolgd want ik ben ze meerdere keren tegengekomen.
Nadat ik, zonder me te haasten, 6 klanten had aangedaan en 7000liter huisbrandolie had geleverd stonden er 3 vlakbij ons depot. Toen ik een half uurtje later (rond de midag) m'n vrachtwagen had geladen stonden er 4 en toen ik anderhalf uur later terugkwam van nog 3 klanten te beleveren stonden ze er nog steeds die eerste 4 + nog 2 die ik nog niet gezien had.

Hoe snel rijd jij in Nederland, of in Duitsland? Daar staat de begrenzer ruim boven de wettelijke limiet afgesteld. Maar ik geloof nooit dat je daar streep 80 rijdt… net zomin als ik geloof dat je vroeger, zonder begrenzer streep 90 reed.

Ik kom daar nu niet meer met de vrachtwagen sinds bijna 2 jaar maar vroeger heb ik me altijd redelijk aan 90 gehouden (alez soms es wa meer bergaf en wa minder bergop, je kent da wel) en nooit heb ik daar problemen mee gehad. Je kan ook op een deftige manier eens wa erboven gaan zonder dat ze er een probleem rond maken he. In het ergste geval ging ik soms eens s'nachts een paar uur 1, 2, 93km/u rijden en ook controle krijgen en nooit hebben ze er iets van gezegt.
Behalve die ene keer, in België, in 1994 of '95 met een vrachtwagen die begrensd was, nog voor dat het verplicht was, aan 85km/u (en die ging echt geen meter sneller) op de ring in Brussel (Kraainem) lichtjes bergaf en niet onmiddelijk op het rempedaal gaan staan (kon toch niet te snel) en lap prijs. 93km/u (marge ??? wa is da) en iets van een 5000fr boete en ik moest eraf richting Leuven (kzal dus niet meer dan 100 meter boven de 90km/u gezeten hebben).

Ik permitteer me trouwens de conclusie te trekken dat je niet met volle overtuiging in die vrachtwagen kruipt. Volgens mij zou je liever een andere job doen, maar vind je niet meteen iets dat je evenveel oplevert op het einde van de maand, of je vindt niets anders dat je graag zou willen doen. Zit ik er ver naast?

Redelijk, ik rij heel graag met de vrachtwagen (trouwens met alles wat beweegd met een motor, ik heb clark en reahtruck attest en ervaring, rolbrug, kraan- ervaring, buldozer,.. noem maar op) maar ben, om een lang verhaal kort te houden, het gekoeioneer van langs alle kanten grondig beu in de (echte) transportwereld.
Voor "het einde van de maand" is het al zeker niet te doen, zeker de laatste jaren niet meer en dat weet jij ook (hoop ik).
Hier rond de deur (wvl) valt het nog redelijk mee op gebied van verkeer en laad-losplaatsen en het gevaarlijkste aan m'n job nu is het bij de vulopening van de tank geraken in veel plaatsen (oa m'n hoogtevrees die ik in lichte vorm had terug overwonnen).