Ja, duurder kan natuurlijk altijd.
Een nieuwe overdekte ligfiets van 3.000 Euro is natuurlijk een koopje in vergelijking met de kosten van een auto. Voor een beetje auto mag je als snel 10.000 - 15.000 Euro rekenen. Per jaar moet je al snel nog zo'n 3.000 - 4.000 Euro betalen aan benzine, belasting en verzekering.
Nu kan je stellen dat je een tweedehandsje (occasie) hebt voor 1.000 Euro maar reken er dan maar op dat je gedurende het verbruik het verschil in prijs tussen nieuw en tweedehands alsnog mag betalen.

Hmm, die zogenaamde dure overdekte ligfiets is voor de middenafstanden wellicht toch een betere investering voor de middenlange afstanden al zou ook ik voor een tweedehandsje kiezen wanneer dat mogelijk is en de fiets nog in goede staat is.
]Het verschil in snelheid tussen de topligfietsers (allemaal amateursporters!) tussen de gewone ligfiets en de overdekte ligfiets bedraagt zo'n 30 km/uur (in de 50 vs. in de 80).
80 km/h op een fietspad waar andere fietsers zich tegen gemiddeld pakweg 20 km/h verplaatsen ... je kunt het zo veilig niet bedenken.
JC heeft het al uitgelegd, met een overdekte ligfiets mag je zelfs volgens de wegcode op de rijbaan fietsen.
Wanneer iemand 35 - 55 km/uur haalt op zijn fiets dan raad ik hem eveneens aan om voor zijn veiligheid op de rijbaan te fietsen waar de maximumsnelheid 50 km/uuur of minder bedraagt.
Het verschil tussen een gewone ligfiets (niet overdekt) en een wielrenfiets is dat een goede amateur op een gewone ligfiets met 10 uur per week een iets hogere snelheid haalt dan die een professionele wielrenner haalt op zijn wielrenfiets.
Hier alvast een artikel waar je iets wijzer van kan worden (er zijn meer interessante artikels te vinden).
Ik moet wel met de auto gaan werken. Ik moet daarna 's avonds dus nog gaan fietsen om de nodige beweging te hebben. En dan moet ik daarna ook douchen.
Ha

Ik ben blij om te horen dat je 's avonds nog wat beweegt. Volhouden!
Er bestaan daar boeken over, en cursussen waar je op één zaterdag alles leert, zelfs het afstellen van de spaken als er een wiel niet meer rond is. Maar toen ik 15 jaar was, had ik er geen cursus voor nodig om uit drie oude fietsen één degelijke samen te stellen. Op school of bij mijn ouders heb ik ook niet leren behangen of hemden strijken, maar intussen kan ik het wel.
Eerlijk gezegd had ik nog nooit van zo'n cursus gehoord. Misschien ga ik die nog wel eens volgen. Eerst moet ik een nieuwe fiets zien te kopen. Gezien mijn lengte is het erg moeilijk om een tweedehandsfiets te kopen, zeker in België. Zogauw ik er weer één heb dan zal ik eens zien ofdat ik van iemand of een organisatie deze vaardigheden kan leren, het spaart veel geld uit.
Strijken kan ik wel.

Aan behangen moet ik niet denken. Verven lijkt mij veel practischer aangezien je dan geen gedoe hebt met wastafels (lavabo's) en radiators (chaufage) en je geen expert hoef te zijn om lijntjes te voorkomen.
Is het dan niet interessanter om elke werkdag gemakkelijk en snel op het werk te geraken, en tijdens het minder drukke weekend eens wat verder te moeten rijden naar vrienden en familie?
Misschien wel maar het hangt van de omstandigheden af. Wanneer jij graag elke avond of een paar keer per week jouw vaste oude vrienden wil zien dan gaat dat niet. Bovendien zou je dan altijd na de gezelligheid weer terug moeten rijden.
In blik op de weg was er vorig jaar nog een uitzending waar ze een Quest klokten op meer dan 60 km/u.
Welke aflevering was dat? Ik wil die wel graag zien en ze zijn altijd nog terug te kijken via de website.
Misschien koop ik me deze zomer wel een ligfiets, maar dan wel tweedehands. Je vindt prima exemplaren voor 1000 à 1500 . Mijn voorkeur gaat uit naar een Optima Baron, Optima X-low of een M5 low racer. Allemaal snelle en lage fietsen voor de langere afstand, echter niet zo handig in de stad.
Wanneer ik afgestudeerd ben dan ga ik ook nog eens zo'n fiets kopen. Ze lijken me wel vrij handig om naar het werk te gaan, zelfs al moet je een stukje door de stad. Wanneer je gemiddeld 50 km/uur zou halen dan scheelt dat veel reistijd en heb je ook weer meer beweging.