Auteur Topic: Open Vld wil verhoging vrijstelling fietsvergoeding  (gelezen 9854 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Open Vld wil verhoging vrijstelling fietsvergoeding
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 26 januari 2008 - 00:10:20 »
Ja, duurder kan natuurlijk altijd.
Een nieuwe overdekte ligfiets van 3.000 Euro is natuurlijk een koopje in vergelijking met de kosten van een auto. Voor een beetje auto mag je als snel 10.000 - 15.000 Euro rekenen. Per jaar moet je al snel nog zo'n 3.000 - 4.000 Euro betalen aan benzine, belasting en verzekering.
Nu kan je stellen dat je een tweedehandsje (occasie) hebt voor 1.000 Euro maar reken er dan maar op dat je gedurende het verbruik het verschil in prijs tussen nieuw en tweedehands alsnog mag betalen. ;D
Hmm, die zogenaamde dure overdekte ligfiets is voor de middenafstanden wellicht toch een betere investering voor de middenlange afstanden al zou ook ik voor een tweedehandsje kiezen wanneer dat mogelijk is en de fiets nog in goede staat is.

Citaat van: BBB
]Het verschil in snelheid tussen de topligfietsers (allemaal amateursporters!) tussen de gewone ligfiets en de overdekte ligfiets bedraagt zo'n 30 km/uur (in de 50 vs. in de 80).
Citaat van: Jozef
80 km/h op een fietspad waar andere fietsers zich tegen gemiddeld pakweg 20 km/h verplaatsen ... je kunt het zo veilig niet bedenken.
JC heeft het al uitgelegd, met een overdekte ligfiets mag je zelfs volgens de wegcode op de rijbaan fietsen.
Wanneer iemand 35 - 55 km/uur haalt op zijn fiets dan raad ik hem eveneens aan om voor zijn veiligheid op de rijbaan te fietsen waar de maximumsnelheid 50 km/uuur of minder bedraagt.
Het verschil tussen een gewone ligfiets (niet overdekt) en een wielrenfiets is dat een goede amateur op een gewone ligfiets met 10 uur per week een iets hogere snelheid haalt dan die een professionele wielrenner haalt op zijn wielrenfiets.
Hier alvast een artikel waar je iets wijzer van kan worden (er zijn meer interessante artikels te vinden).

Citaat
Ik moet wel met de auto gaan werken. Ik moet daarna 's avonds dus nog gaan fietsen om de nodige beweging te hebben. En dan moet ik daarna ook douchen.
Ha :D
Ik ben blij om te horen dat je 's avonds nog wat beweegt. Volhouden!

Citaat
Er bestaan daar boeken over, en cursussen waar je op één zaterdag alles leert, zelfs het afstellen van de spaken als er een wiel niet meer rond is. Maar toen ik 15 jaar was, had ik er geen cursus voor nodig om uit drie oude fietsen één degelijke samen te stellen. Op school of bij mijn ouders heb ik ook niet leren behangen of hemden strijken, maar intussen kan ik het wel.
Eerlijk gezegd had ik nog nooit van zo'n cursus gehoord. Misschien ga ik die nog wel eens volgen. Eerst moet ik een nieuwe fiets zien te kopen. Gezien mijn lengte is het erg moeilijk om een tweedehandsfiets te kopen, zeker in België. Zogauw ik er weer één heb dan zal ik eens zien ofdat ik van iemand of een organisatie deze vaardigheden kan leren, het spaart veel geld uit.
Strijken kan ik wel. ;D
Aan behangen moet ik niet denken. Verven lijkt mij veel practischer aangezien je dan geen gedoe hebt met wastafels (lavabo's) en radiators (chaufage) en je geen expert hoef te zijn om lijntjes te voorkomen.

Citaat
Is het dan niet interessanter om elke werkdag gemakkelijk en snel op het werk te geraken, en tijdens het minder drukke weekend eens wat verder te moeten rijden naar vrienden en familie?
Misschien wel maar het hangt van de omstandigheden af. Wanneer jij graag elke avond of een paar keer per week jouw vaste oude vrienden wil zien dan gaat dat niet. Bovendien zou je dan altijd na de gezelligheid weer terug moeten rijden.

Citaat van: JC
In blik op de weg was er vorig jaar nog een uitzending waar ze een Quest klokten op meer dan 60 km/u.
Welke aflevering was dat? Ik wil die wel graag zien en ze zijn altijd nog terug te kijken via de website.

Citaat
Misschien koop ik me deze zomer wel een ligfiets, maar dan wel tweedehands. Je vindt prima exemplaren voor 1000 à 1500 €. Mijn voorkeur gaat uit naar een Optima Baron, Optima X-low of een M5 low racer. Allemaal snelle en lage fietsen voor de langere afstand, echter niet zo handig in de stad.
Wanneer ik afgestudeerd ben dan ga ik ook nog eens zo'n fiets kopen. Ze lijken me wel vrij handig om naar het werk te gaan, zelfs al moet je een stukje door de stad. Wanneer je gemiddeld 50 km/uur zou halen dan scheelt dat veel reistijd en heb je ook weer meer beweging.

wooter

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: maandag 28 januari 2008 - 08:10:42 »
Je weet evengoed als ik dat je argumenten onzin zijn. Je vertrekt van uw uitzondering en projecteert dit op de gehele bevolking.
Het probleem is dat je het merendeel van de bevolking "verwijt" niet-efficiënt te wonen of te werken, en daarbij de uitzonderingen ook raakt.  Een kennis van me woont in Louvain-la-Neuve, specifiek om kort bij Brussel te wonen.  Sinds 2 januari zit hij op project - gestuurd door z'n werkgever - in Rotterdam.  Als ie daar 40 dagen werkt, is Rotterdam volgens de belastingen z'n hoofdwerkplaats, en moet ie plots een hogere bijdrage betalen voor z'n leasewagen!  Stoute werknemer die kort bij z'n werkgever en de klanten van z'n werkgever ging wonen!

Veruit de meeste mensen werken elke dag op een vaste plaats en zelfs op vaste uren. Deze nemen zeker niet allemaal het openbaar vervoer of hebben hun woonst aanhun werk aangepast.
Ik weet niet hoe kapitaalkrachtig jij bent, maar ik kan het alleszins niet opbrengen om elke 3 jaren voor gemiddeld drie maanden twee huizen af te betalen.  Ik kon natuurlijk ook proberen gewoon m'n eerste job te houden, maar ik denk dan niet dat de aankoop van een huis binnen de mogelijkheden lag.

Mensen zijn gewoontedieren, daarom verhuist men niet en daarom blijft men ook met de auto rijden. Ik kom uit de Kempen. In mijn buurt werkten er veel mensen in Brussel. Veruit de meesten deden deze verplaatsing per auto. 's Morgens duurde het ongeveer 1u 45 min om in Brussel te geraken. Men kan echter de wagen (of fiets of bus) nemen tot in Turnhout, Herentals of Lier om van daar verder te sporen. Men gelooft gewoon niet dat de trein sneller zou zijn.
Ik woon in Limburg.  Met het OV geraak ik bij m'n huidige klant na +5 uren heen en terug.  Met de wagen spendeer ik met moeite 2u15 minuten aan m'n reistijd.  Met het OV zou ik vroeger moeten opstaan dan dat ik nu doe, en zou ik 3 uren later thuis geraken.

Maar ik ben natuurlijk een uitzondering.  De nu al volle treinen naar Brussel geven imho anders wel aan dat diegene die winst in het OV ziet, nu al het OV gebruikt.

Trouwens met een beetje nadenken over de locatie waar je gaat wonen kan je de werkverplaatsingen minimaliseren....
Als je daarentegen in een uithoek van het land gaat wonen dan vraag je er natuurlijk om. De gronden kunnen er misschien goedkoper zijn, het kan er veel groener zijn (dat je trouwens door er gaan te wonen voor een stukje om zeep helpt), ... Daarmee krijg je ook slechte verbindingen op het openbaar vervoer, ver van het werk, auto voor alles en nog wat nodig, ... Dat dit financieel wordt ontmoedigd is niet meer dan logisch.
Ja en nee.  Ik woon niet nabij de driehoek Antwerpen-Gent-Brussel.  Maar ik woon wel op een uur rijden van Antwerpen, Brussel, Eindhoven, Dusseldorf en Keulen, en een half uur van Maastricht en Aachen.  En twee uren van Luxemburg of Utrecht, of zelfs Kortrijk.
Overigens woon ik netjes in het centrum van een deelgemeente van 5000 inwoners, met een bushalte voor de deur en een station met elke ochtend enkele pendeltreinen rechtstreeks naar Brussel en Antwerpen op 4 kilometer.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: maandag 28 januari 2008 - 14:16:17 »
Je weet evengoed als ik dat je argumenten onzin zijn. Je vertrekt van uw uitzondering en projecteert dit op de gehele bevolking.
Het probleem is dat je het merendeel van de bevolking "verwijt" niet-efficiënt te wonen of te werken, en daarbij de uitzonderingen ook raakt.  Een kennis van me woont in Louvain-la-Neuve, specifiek om kort bij Brussel te wonen.  Sinds 2 januari zit hij op project - gestuurd door z'n werkgever - in Rotterdam.  Als ie daar 40 dagen werkt, is Rotterdam volgens de belastingen z'n hoofdwerkplaats, en moet ie plots een hogere bijdrage betalen voor z'n leasewagen!  Stoute werknemer die kort bij z'n werkgever en de klanten van z'n werkgever ging wonen!

Zoals je zelf aanhaald gaat het hier eerder om een uitzondering moest het een uitzondering zijn.
Velen werken op verplaatsing zoals bvb. in de bouw.
Zoals ik het zie is dit eerder de zorg van de werkgever die moet instaan voor het vervoer van z'n werknemers naar de werkplaats.
Een leasewagen lijkt me ook niet bepaald aantrekkelijk voor een privepersoon maar eerder voor een bedrijf die dit in kosten kan steken.

Zoals ik uit je verhaal kan afleiden woon je zogoed als op de perfekte plaats in jou omstandigheden maar gezien de aard van de verplaatsing lijkt me dit eerder een "zorg" voor jou maar vooral een "kost" voor je werkgever.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: maandag 28 januari 2008 - 16:09:17 »
Citaat van: BBB
Eerlijk gezegd had ik nog nooit van zo'n cursus gehoord. Misschien ga ik die nog wel eens volgen.

Dat kan in een zogenaamd fietsatelier. Er zijn er een 30-tal in België. Het is de bedoeling dat je er zelf je fiets herstelt of met enkele oude fietsen één degelijke fiets in elkaar steekt. Er is altijd iemand aanwezig om je iets aan te leren en raad te geven. Je beschikt er over alle nodige gereedschap. Benodigde onderdelen kun je er haast tegen inkoopprijs kopen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: maandag 28 januari 2008 - 17:22:37 »
Bovendien is fietsenmaker een 'beschermd' beroep, je mag dit beroep pas uitvoeren nadat je een attest hebt bekomen. Op meerdere CVO's in België kan je dit attest bekomen. Een oud-collega van mij heeft een webwinkel waar hij fietsonderdelen verkoopt (www.bikeit.be). Vooraleer hij deze webwinkel kon openen moest hij dit attest halen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 30 januari 2008 - 01:00:39 »
Bovendien is fietsenmaker een 'beschermd' beroep, je mag dit beroep pas uitvoeren nadat je een attest hebt bekomen. Op meerdere CVO's in België kan je dit attest bekomen. Een oud-collega van mij heeft een webwinkel waar hij fietsonderdelen verkoopt (www.bikeit.be). Vooraleer hij deze webwinkel kon openen moest hij dit attest halen.

http://www.bikeit.be heeft bij mij: Server Requirement Error: register_globals is disabled in your PHP configuration. This can be enabled in your php.ini configuration file or in the .htaccess file in your catalog directory. ???

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 30 januari 2008 - 14:55:44 »
http://www.bikeit.be heeft bij mij: Server Requirement Error: register_globals is disabled in your PHP configuration. This can be enabled in your php.ini configuration file or in the .htaccess file in your catalog directory. ???

Hier ook. De ketting is van de tandwielen van de server gesprongen.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."