Auteur Topic: Alcohollimiet op 0,2 promille voor jongeren  (gelezen 5712 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Alcohollimiet op 0,2 promille voor jongeren
« Gepost op: woensdag 23 april 2008 - 13:10:47 »
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 00:41:28 door jozef »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
Re: Alcohollimiet op 0,2 promille voor jongeren
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 23 april 2008 - 13:26:29 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Akkoord dat onervaren chauffeurs meer bij ongevallen betrokken zijn, maar dat dit alcohol gerelateerd is vind ik kort door de bocht. In weze ben ik niet tegen deze lagere limiet, hoewel ik niet direct een grote impact verwacht van het verlagen van de alcohollimiet. Ik verwacht dat veel ongevallen in deze leeftijdscategorie (soft)drugs gerelateerd is. Maar zoals we onlangs nog konden vernemen is het te omslachtig om op drugs te controleren.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 00:41:46 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 23 april 2008 - 15:21:20 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Akkoord dat onervaren chauffeurs meer bij ongevallen betrokken zijn, maar dat dit alcohol gerelateerd is vind ik kort door de bocht. In weze ben ik niet tegen deze lagere limiet, hoewel ik niet direct een grote impact verwacht van het verlagen van de alcohollimiet. Ik verwacht dat veel ongevallen in deze leeftijdscategorie (soft)drugs gerelateerd is. Maar zoals we onlangs nog konden vernemen is het te omslachtig om op drugs te controleren.
Het valt mij op dat ze zich soms erg vreemd gedragen. Zo hoorde ik een paar weken geleden nonstop getoeter van een serie wagens achter elkaar terwijl ze aan het rijden waren, minstens 1-2 minuten voordat ze voldoende ver waren zodat ik het niet meer kon horen.
Regelmatig maak ik mee dat ze aan het schreeuwen zijn tijdens het voorbijrijden. Het zou me niet verbazen als dit bizarre gedrag in beide gevallen door drugs verklaard wordt.

Ik ben echter tegen een speciale alcohol-limiet voor jongeren!
Of voor iedereen of voor niemand!
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 00:42:09 door jozef »

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 23 april 2008 - 21:14:38 »
Ik ben ook van mening dat het voor iedereen moet gelden en maak er maar in enen weg 0,0 promille van.

Vroeger ging iedereen tellen hoeveel we konden drinken om onder de 0,8 te zitten daarna opnieuw tellen want het werd 0,5 en als het nu 0,2 wordt gaan we nog eens moeten tellen.

onzen Flor heeft bewezen dat tellen nog niet zo gemakkelijk is dus 0,0 en gedaan met tellen.  ;D

Wel in combinatie met controles want anders heeft het geen zin, ook drugcontroles moeten er gebeuren want gewoon maar aan de kant schuiven omwille van "te omslachtig" is te goedkoop.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 23 april 2008 - 21:25:46 »

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 23 april 2008 - 21:32:48 »

0,0 vind ik dan weer té ver, op een feestje een klein aperitiefje, en je hebt het vlaggen aan. Of een avondje wat drinken, en de ochtend nadien vertrekken, en je kan het ook nog zitten hebben.

Dit kan je met 0,2 ook aan de hand hebben.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 23 april 2008 - 21:54:32 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 24 april 2008 - 00:33:34 »
Dit kan je met 0,2 ook aan de hand hebben.

Ik kan me er geen beeld bij vormen, maar van 1 aperitiefje ga je toch niet over 0,2 komen?
Nee, maar hoe zit het wanneer je de nacht ervoor meer hebt gedronken dan goed is en na 4-5 uurtjes weer vertrekt?
Van mij mag de limiet zodanig zijn dat je er nog net onder zit wanneer je 1 apperitiefje op hebt en misschien nog een klein beetje 'verborgen' alcohol: bijvoorbeeld in een dessert, in bonbons of in fruitsap.
Dan kom je toch op 0,1 of 0,2 uit, nietwaar?

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 24 april 2008 - 11:37:33 »
In Frankrijk zie je auto's rijden met een grote A op de achterruit.
Als ik het juist heb, duidt dit aan dat het over een bestuurder met beperkte ervaring gaat.
Blijkbaar is het in andere landen toch mogelijk om beginnende rijders zo een bepaalde houding af te dwingen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 24 april 2008 - 14:36:33 »
Als ik het juist heb, duidt dit aan dat het over een bestuurder met beperkte ervaring gaat.

Inderdaad. Dat is de A van Apprenti (leerling).

Citaat
Blijkbaar is het in andere landen toch mogelijk om beginnende rijders zo een bepaalde houding af te dwingen.

Je moet die gasten bijvoorbeeld maar eens tussen Gent en Antwerpen op de E17 zien rijden. De rechter rijstrook kennen ze niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 24 april 2008 - 14:40:25 »
Citaat van: Benny Stinkens
Ik ben ook van mening dat het voor iedereen moet gelden en maak er maar in enen weg 0,0 promille van.

Dat zou ik niet doen. Restauranthouders hebben al genoeg verlies moeten incasseren door het rookverbod.

Trouwens, de meeste ongevallen worden veroorzaakt door mensen die niet teveel gedronken hadden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 24 april 2008 - 16:07:19 »
Trouwens, de meeste ongevallen worden veroorzaakt door mensen die niet teveel gedronken hadden.

Of door diegene die juist heeel veel meer gedronken heeft.
Ik wil absoluut de discutie van 0,5 niet opnieuw opstarten, maar het lijkt mij weer zo'n maatregel, waarbij, door een klein aantal die er veel over gaan en gevaarlijk worden, de aanvaardbare norm naar beneden wordt gehaald.

Zie maar naar het beleid rond de snelheden, ongevallen werden vooral veroorzaakt door degene die ver over de -toen algemeen geldende- 90/u grens reden, dus wordt de grens naar 70/u gezet...
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 april 2008 - 16:15:17 door e49Memling »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 24 april 2008 - 17:35:56 »
Ik vind dat nogal hypocriet. Je doet nu net alsof de meeste beginnende bestuurders ronduit asociaal rijden en alsof dit bijna niet voorkomt bij de andere groepen.
Weet jij wie de andere grote risicogroep is die veel brokken maakt? De bejaarden. Aan ervaring geen gebrek bij deze groep.

Bovendien worden, zoals wel vaker, de statistieken compleet verkeerd geïnterpreteerd door leken.
Wanneer iemand die nooit heeft geleerd om statistieken te duiden hoort dat er wel 2 keer zo veel autoongelukken voorkomen onder twintigers als onder dertigers en veertigers dan denkt die leek 'amai, die zijn een gevaar op de weg'. Wat die leek niet bedenkt is dat het absolute verschil nog niet eens zo groot hoeft te zijn. Stel dat 0.2% van de niet-beginnende chauffeurs een auto-ongeluk veroorzaakt en dat 0,4% van de beginnende chauffeurs een auto-ongeluk veroorzaakt. Dat is 'wel' 2 keer zo veel, in absolute zin valt het nog wel mee.

Slechte chauffeurs moeten worden aangepakt! Niet beginnende chauffeurs! Ook onder de beginnende chauffeurs neemt het merendeel wel zijn verantwoordelijkheid, ook onder de ervaren chauffeurs zijn er individuen die ronduit asociaal en gevaarlijk rijden.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 24 april 2008 - 17:54:51 »

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 24 april 2008 - 19:48:12 »
Ik vind dat nogal hypocriet. Je doet nu net alsof de meeste beginnende bestuurders ronduit asociaal rijden en alsof dit bijna niet voorkomt bij de andere groepen.

Je zou intussen uit mijn andere posts al moeten begrepen hebben dat ik mijn oordeel over geen enkele groep wil veralgemenen; noch de jongeren(!) noch de bejaarden(!) noch anderen.
En toch bestaan groepen met verhoogd risico, het is nu eenmaal zo. Het is evenwel niet zo dat, als je in een risico-groep zit dat je daarom een slechtere bestuurder bent dan uit een niet-risicogroep of omgekeerd.
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 april 2008 - 20:01:09 door e49Memling »