Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: JC op maandag 29 december 2008 - 20:41:31
-
Morgen is het weer zover, men gaat nog maar eens het smogalarm activeren. De snelheid op een aantal snelwegen en ringwegen wordt dus teruggebracht tot 90 km/u. Het effect van de maatregel is sowieso al zeer gering. Morgen zal het echter nog veel minder zijn dan gewoonlijk. Voor de paar mensen die nog aan het werk zijn deze laatste dagen van het jaar is het al overduidelijk. Er is nauwelijks verkeer op de wegen, dus is er al veel minder uitstoot. Eigenlijk is het voorkomen van een smogalarm in deze periode het beste bewijs dat het verkeer er voor bijzonder weinig tussen zit.
Men gaat zeker extra controleren, misschien nog een laatste kans om aan het quotum boetegelden te geraken voor 2008 ?
-
Vandaag mijn km/h quota maar veilig gesteld met 160/h. ::)
-
Hoewel er morgen waarschijnlijk geen mist zal zijn (en dus ook geen smog) en mijn wagen geen fijn stof uitstoot, neem ik morgen het zekere voor het onzekere en rij dan maar dwars door de stad ipv de autosnelweg te gebruiken. Da's onder die voorwaarden sneller.
The law of unintended consequences aan het werk.
-
Omdat het de vorige keren niets uithaalde gaan we het toch nog eens proberen, we blijven proberen tot het lukt ! :-X
-
Wel tof om te rijden nu, bijna geen kat op baan. Precies 30 jaar geleden.
Nadeel, struikrovers zoals 300 jaar geleden maar dan de moderne legale versie ervan.
B.T.W. sinds de start van de alcoholcampagne bijna 4000 (vierduizend) kilometer gereden.
Kan me niet direkt geen "blauw" meer herinneren gezien te hebben (behalve dan met geblindeerde ruiten in de middenberm) in die tijd en een alcoholcontrole al zeker niet. Is het te koud mischien om buiten te komen en zitten ze thuis bij de kachel naarstig pijpjes te blazen om aan het extra aantal te geraken?
-
-
Zowel metingen als theoretische berekeningen hebben aangetoond dat het smogalarm geen significant of zelfs een negatief effect heeft.
Op een voormalig forum is was dit uitgebreid gedocumenteerd dus ik ga niet de moeite doen om het nog eens een keer op te zoeken.
Hoewel er morgen waarschijnlijk geen mist zal zijn (en dus ook geen smog) en mijn wagen geen fijn stof uitstoot, neem ik morgen het zekere voor het onzekere en rij dan maar dwars door de stad ipv de autosnelweg te gebruiken. Da's onder die voorwaarden sneller.
Wat één verklaring is waarom er zelfs een negatief effect kan zijn. Een andere mogelijk verklaring is bijvoorbeeld dat er meer filevorming zou kunnen optreden door de lagere maximum-snelheid.
The law of unintended consequences aan het werk.
Wellicht neemt de overheid deze unintended consequence voor lief in ruil voor extra boete-inkomsten en het politieke profiel (voor zo ver er mensen zijn die er in trappen) dat de overheid 'iets voor het milieu doet'.
Morgen is het weer zover, men gaat nog maar eens het smogalarm activeren. De snelheid op een aantal snelwegen en ringwegen wordt dus teruggebracht tot 90 km/u. Het effect van de maatregel is sowieso al zeer gering. Morgen zal het echter nog veel minder zijn dan gewoonlijk. Voor de paar mensen die nog aan het werk zijn deze laatste dagen van het jaar is het al overduidelijk. Er is nauwelijks verkeer op de wegen, dus is er al veel minder uitstoot. Eigenlijk is het voorkomen van een smogalarm in deze periode het beste bewijs dat het verkeer er voor bijzonder weinig tussen zit.
Geen bewijs maar wel een serieus te nemen indicator maar als het niet in het politieke straatje past...
-
Waar is de snelheid nu net beperkt? Op een mapje op het nieuws zag ik dat de snelheid niet beperkt was op de E313 Tessenderlo - Hasselt? Ik moet daar morgenavond zijn, en zou hier graag zeker van zijn, zodat ik geen ongewenste post ontvang.
Kijk naar de C43-90-smog-borden zou ik zeggen. Zonder die borden blijft de 120 kmh... :D
Als ge het Belang van Limburg (live) als betrouwbare bron aanvaardt:
Letterlijk geciteerd:
In Limburg is de beperking niet van toepassing.
Op de E313 Antwerpen-Luik geldt wel de lagere 90 kmh in beide richtingen tussen Antwerpen-Oost en Geel-Oost, en op de E314 Leuven-Lummen in beide richtingen tussen Heverlee en Winksele.
Wie gelooft überhaupt deze regering nog ? :D Euhmm is er alweer ene ? ;D
-
Zowel metingen als theoretische berekeningen hebben aangetoond dat het smogalarm geen significant of zelfs een negatief effect heeft.
Op een voormalig forum is was dit uitgebreid gedocumenteerd dus ik ga niet de moeite doen om het nog eens een keer op te zoeken.
Idd, die buitenlandse (NL) studies die dat zwart op wit aantoonden passen niet in de Belgische kraam...
(die NL-studie vind ik voorlopig niet)
ONLY Belgium... :'(
btw. er is nochtans een Be-studie - enkel over vrachtwagens 90>80 - die zegt dat 10 kmh minder snel de *fijnstofuitstoot verhoogt !
2+2 = 3 in Be hé ;)
page 10 http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/persberichten/eindrapport-vito.pdf
5.1.2 Scenario 1: effect van een snelheidsverlaging van 90 km/h naar 80 km/h
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h.
We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.
Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 à 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 à 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 à 4 %.
*PM= fijne roetdeeltjes, hoofdverantwoordelijk voor wintersmog.
NOx= is meer verantwoordelijk voor zomersmog in verbinding met UV-straling.
Waar de turbodieselmotoren van vrachtwagens afgestemd zijn om ca 90 kmh aan te houden met beste roetverbranding is dat voor de *meeste (turbo)dieselauto´s ook niet veel anders, die zijn eerder afgestemd om 110-130 kmh op de snelweg aan beste roetverbranding te rijden (bij ca. optimale turbodruk/koppel in hoogste versnelling)
*uitzonderingen zijn er : eerder zeer kleine/lichte dieselmotoren, ook zonder turbo, en ...
-
-
Als we maar 90 kmh mogen rijden* op die snelwegen waar er smogalarm is (soms moeten we er zelfs niet zijn), waarom moeten alle autobestuurders en -passagiers euhm 33% langer (als bij 120 kmh-kruissnelheid) die giftige stofdeeltjes daar inademen ? ;D ;)
*hopelijk hinderen we daar de camions niet, want die stoten meer uit aan 80 als aan 90, mogen die camions eigenlijk nu overal inhalen want hun kmh-aanduiding gaat over ´t algemeen veel juister...
-
De borden 90-smog zijn dan nog eens bijzonder slecht geplaatst. Ter hoogte van de afritten is er dikwijls een zone waar men vergeet terug een bord te plaatsen waardoor men plots weer 120 km/u mag. Als je in Brussel de A201 neemt, mag je daar plots ook op het eerste stuk 120 km/u (2x2 met middenberm). Aan de werken in Vilvoorde wordt de 90-smog opgeheven door de borden van de werken waardoor weer enkele km 120 km/u mag gereden worden. Kortom een grote onduidelijke soep.
Bovendien krioelt het in deze omstandigheden van de schoolmeesterkes die op het linkervak 90 km/u rijden waar 120 km/u is toegelaten.
Deze morgend kon ik op mijn verplaatsing van Mechelen naar Evere mijn motor zelfs niet volledig op bedrijfstemperatuur krijgen, wat bij 120 km/u wel zou lukken. Dit heeft natuurlijk ook wel te maken met het feit dat mijn verwarming vol aanstaat. Het doet in ieder geval geen goed om mijn fijnstof uitstoot.
-
Heel die "smog"-beperking is 1 grote inzamelingsactie om op de laatste dagen van 2008 zoveel mogelijk geld te roven van de modale automobilist.
Ze moeten die nieuwe regering(en) toch ergens van bekostigen, nietwaar?
Net zoals in de wegcode moet er ook eens met een heel grove bezem (of met een vlakgum danwel tipp-ex) door de hoeveelheid regeringen in dit kleine pokkelandje worden gegaan.
-
Deze morgen iedereen behalve de buitenlanders slaafs tegen 80-85.
Vanavond was het nog maar 50% die rond de 90 reed.
-
Deze morgen iedereen behalve de buitenlanders slaafs tegen 80-85.
Vanavond was het nog maar 50% die rond de 90 reed.
Twas inderdaad "gezellig" zoals dat heet.
De vrachtwagens en de Belgen in accordeonfille tegen 70/90 km/u op de rechter- en middenrijstrook en de buitenlanders tegen 120+ op de linkerrijstrook.
Ik heb vandaag 650km gereden met m'n aanhanger mee en had een gemiddeld verbruik die 1,8 liter/100 hoger lag dan normaal met een geladen aanhanger + daarbij een veel hoger risico op kop-staartaanrijding tijdens het versnellen/vertragen bij fille bij eigenlijk niet zo druk verkeer. ::)
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
Opvallend op welk typisch Belgische wijze smogborden werden geplaatst. Herinneren we ons de uitlatingen van de Gentse Politierechter Eric Verstuyft. Dan is er geen discussie mogelijk over de rechtsonzekerheid dat door onze overheid wordt geschapen. De Gentse politierechter werd voor zijn zienswijze ook ter orde geroepen. Na vele opritten werden zelfs geen 90km/u borden opgemerkt.
-
-
Gisteren op de autosnelweg tussen Luik en Namen een goed verdoken mobiele snelheidscontrole opgemerkt. Welgeteld één matrixbord opgemerkt tussen Namen en Huy. Diane zegt twee matrixborden, ik laat het even in het midden. Voor het overige hebben wij geen borden opgemerkt dat bestuurders hun aandacht doet trekken op 90 km/u dewelke de autosnelweg oprijden.
Niemand is verplicht om de media of openbare omroepen te volgen en op de hoogte te zijn van verplichte richtlijnen.
Bij eventuele snelheidsovertreding, de plaats van overtreding zelf nagaan en zich vergewissen van al dan niet ontbrekende borden tussen eerste oprit van de autosnelweg en de plaats van vaststelling. Er bestaan trouwens plaatsingsvoorwaarden waaraan de wegbeheerder moet voldoen.
Desnoods, navraag bij de wegbeheerder alwaar zij hun bord hadden geplaatst. Bij betwisting of geen reactie, uw briefwisseling goed bijhouden en de zaak laten voorkomen voor de politierechter en aan de hand van uw zelfgemaakte foto opnamen dewelke het gebrek van de borden kan aantonen.
Er zijn ook verkeersborden die ontsnappen aan de aandacht van bestuurders. Verdoken tussen groenvoorzieningen. Kan ook al aanleiding geven tot volledige vrijspraak.
Ben er mij van bewust. Ik mag dat normaal allemaal niet schrijven. Kwestie van een goede uitstraling te geven naar de overheid toe en voorzichtig te zijn.
Met nog eens uitdrukkelijke dank aan een vereniging voor deze opmerking drie jaar geleden.
-
Ben gisteren van Dilsen naar Oostende gereden. Via Brussel en vanaf Leuven tot bijna Oostende stonden de borden, en ik moet zeggen ze stonden duidelijk.
Vandaag van Oostende naar Dilsen via Antwerpen teruggekomen en ook daar moet ik zeggen dat de borden duidelijk waren.
Ik heb mij er aan gehouden en mijn boordcomputer gaf aan dat ik een gemiddelde snelheid had van 91km/u in het er naar toe rijden en zelfs 94 km/u in het terugkomen.
Normaal heb ik op zo een afstand een gemiddelde van 100km/u
Mijn verbruik daartegen was niet veel minder (nog geen halve liter dan anders)
-
een vrachtwagen die bijna tegen de bumper van een 'wannabe' jeep hing.
Om het op zijn Antwerps te zeggen: "VAAAAAREKES!".
Hier in Duitsland worden de straffen voor een aantal gevaarlijke overtredingen vanaf 01.02.2009 beduidend strenger. Daartoe behoort onder meer het bumperkleven: tot 250 Euro boete, 4 strafpunten voor het rijbewijs, en 3 maanden rijverbod.
-
Hier in Duitsland worden de straffen voor een aantal gevaarlijke overtredingen vanaf 01.02.2009 beduidend strenger. Daartoe behoort onder meer het bumperkleven: tot 250 Euro boete, 4 strafpunten voor het rijbewijs, en 3 maanden rijverbod.
Voor diegene die te traag rijdt of diegene die erdoor opgehouden wordt? ;D
-
Hier in Duitsland worden de straffen voor een aantal gevaarlijke overtredingen vanaf 01.02.2009 beduidend strenger. Daartoe behoort onder meer het bumperkleven: tot 250 Euro boete, 4 strafpunten voor het rijbewijs, en 3 maanden rijverbod.
Voor diegene die te traag rijdt of diegene die erdoor opgehouden wordt? ;D
Voor diegene "die opgehouden wordt" en *echt bumperkleeft wordt het wel 400 €+ x-strafpt+ x-rijverbod, ipv 250 € + x-strafpt + x-rijverbod;
moet Jozef nog eens nachecken ;).
*echt bumperkleven is in D, bvb bij 120 kmh, minder als 6 meter over een bepaalde afstand (300-400 m) aanhouden, of minder als 1/10 van de halve gemeten snelheid; (weniger als 1/10 des halben Tachowertes)
dit onder huidige strenge geldige voorwaarden, hier vindt ge alle links betreffende:
http://www.colliseum.de/wiki/index.php?title=Zur_Messunsicherheit_der_Videoabstandsmessverfahren_VAM_und_VAMA_bei_der_amtlichen_Verkehrs%C3%BCberwachung._PTB-Bericht_MA-57
De hoogte vd boete (75 tot 400) wordt bepaald naargelang de gemeten snelheid (80 (100) /130) en x/x-onderschrijding van de minimum veiligheidsafstand = halve gemeten snelheid.
De strafpunten en rijverboden blijven gelijk, voor de details: http://www.verkehrsportal.de/bussgeldkatalog/bkatv_04.php
klik Tabelle 2 (http://www.verkehrsportal.de/bussgeldkatalog/tab_02.php); alleen de boetes worden dus aangepast van 75 tot 400 Euro vanaf 1 feb 2009.
- Voor diegene die te traag rijdt (en links kleeft) wordt het alleszins 80 Euro ipv 40 (Rechtsfahrgebot).
Hierzie een kort overzicht vd belangrijkste veranderingen:
Bron: Bundesministerium für Verkehr
http://www.bmvbs.de/Verkehr-,1405.1038625/Geplante-Aenderungen-im-Bussge.htm
Verkehrsverstoß bisheriges Bußgeld (EUR) geplantes Bußgeld ab 2009 (EUR)
Verstoß gegen das Rechtsfahrgebot 40 80
zu geringer Abstand 40 - 250 (gestaffelt nach Geschwindigkeit und Abstand) 75 - 400 (gestaffelt nach Geschwindigkeit und Abstand)
bevestiging: http://www.sokolowski.org/blog/strafrecht/neuer-busgeldkatalog-ab-1022009-2/470/
het is dus vanaf 1 feb 2009.
-
Dat ziet er al een stuk logischer uit Michel.
Tegen dat ze dat in België zullen snappen, en vooral, in staat zullen zijn om toe te passen zullen de aardwormen al lang een feestmaaltijd aan ons gehad hebben.
-
Voor diegene "die opgehouden wordt" en *echt bumperkleeft wordt het wel 400 €+ x-strafpt+ x-rijverbod, ipv 250 € + x-strafpt + x-rijverbod;
moet Jozef nog eens nachecken ;).
Inderdaad.
Michel, surf eens naar deze webpagina (http://www.bild.de/BILD/auto/2008/12/ausblick-auf-das-neue-auto-jahr/was-sich-fuer-autofahrer-2009-aendert-schilder-bussgelder.html), en ga dan bij "Mehr zum Thema" naar "6 von 14". Daar spreken ze zelfs van 600 Euro + 4 strafpunten + 3 maanden rijverbod bij onvoldoende afstand.
-
Voor diegene "die opgehouden wordt" en *echt bumperkleeft wordt het wel 400 €+ x-strafpt+ x-rijverbod, ipv 250 € + x-strafpt + x-rijverbod;
moet Jozef nog eens nachecken ;).
Inderdaad.
Michel, surf eens naar deze webpagina (http://www.bild.de/BILD/auto/2008/12/ausblick-auf-das-neue-auto-jahr/was-sich-fuer-autofahrer-2009-aendert-schilder-bussgelder.html), en ga dan bij "Mehr zum Thema" naar "6 von 14". Daar spreken ze zelfs van 600 Euro + 4 strafpunten + 3 maanden rijverbod bij onvoldoende afstand.
Idd, daar spreken ze zelfs van 600 "ipv vroeger 400" ??? (vanaf 130 kmh), maar aangezien 400 pas 1-2-09 geldig wordt (bij die 130 kmh nog altijd 250 tot 31 jan 2009*) zal dat hoogstwaarschijnlijk wel een dubbele fout vd opsteller zijn.
Maar 100% uit te sluiten is die 600 niet, persoonlijk gedacht zou dat wel een enorme verhoging zijn van 250 naar 600...
*Ref , geldig tot 31-01-09: http://www.verkehrsportal.de/bussgeldkatalog/tab_02.php
Nr. Regelsatz in Euro Fahrverbot Punkte
12.6 b) bei einer Geschwindigkeit von mehr als 130 km/h
...
12.6.5 weniger als 1/10 des halben Tachowertes 250 3 Monate 4
De foute zin van bild.de:
Die maximale Strafe bei ungenügendem Sicherheitsabstand und einer Geschwindigkeit von mehr als 130 km/h beträgt 600 Euro ("statt bisher 400"), vier Punkte und drei Monate Fahrverbot.
Maar men weet nooit bij Bild, aan hun inleidende tekst te lezen zijn de juiste bedragen van de boetes nog niet voor 100% vastgelegd:
DRÄNGLER Wahrscheinlich tritt am 1. Februar 2009 ein neuer Bußgeldkatalog in Kraft. Dann werden Verkehrsrowdies kräftig zur Kasse gebeten. Die Bußgeld-Regelsätze werden massiv angehoben für Verkehrsverstöße, die als Hauptunfallursachen gelten. Genaue Beträge stehen bislang nicht fest.
De website vh Bundesministerie spreekt van "geplande" 250 € naar tot 400 €, maar toch staat die 400 € al op "papier" en het wetsontwerp zou 3 keer goedgekeurd zijn en klaar voor "hun staatsblad"... (2x Bundesrat en 1x Bundestag)
ontwerp (zie p 10 onderaan):
http://www.bmvbs.de/Anlage/original_1055708/Vorgesehene-Aenderungen-der-Bussgeldkatalog-Verordnung-Stand-10.10.2008.pdf
http://www.bmvbs.de/Verkehr-,1405.1038625/Geplante-Aenderungen-im-Bussge.htm
Am 10. Oktober 2008 hatte der Bundesrat der Änderung des Bußgeldkataloges zugestimmt. Nachdem der Bundestag am 13. November 2008 die Änderung des Straßenverkehrsgesetzes beschlossen und der Bundesrat am 19. Dezember 2008 im zweiten Durchgang die Änderung des Straßenverkehrsgesetzes gebilligt hat, können beide Änderungen nach Verkündung im Bundesgesetzblatt (geplant: Anfang 2009) in Kraft treten.
... dus afwachten tot de juiste bedragen in het Bundesgesetzblatt staan (geplant: Anfang 2009)...
wie weet... nog eens slecht afgetypt ... :D ;)
-
Weinig 'smogboetes' dankzij technische tolerantie
Hoewel bijna een derde van de automobilisten tijdens het smogalarm te snel reed, krijgt slechts 3,8 procent een bekeuring. De reden daarvoor is de technische tolerantie van 6 procent, die de foutenmarge in acht neemt van snelheidsmeters die werken met radar. In Frankrijk is die marge 5 procent, in Duitsland 3 procent.
De operationele tolerantie, die de parketten vroeger hanteerden en sterk verschilde naargelang het arrondissement, is niet meer in gebruik, aldus Leo De Bock, de woordvoerder van minister van Justitie Stefaan De Clerck. Volgens De Bock is het lage aantal snelheidsovertreders dat een boete zal krijgen enkel te danken aan de technische tolerantie. (belga/jv)
Bron HLN online (http://www.hln.be/hln/nl/2624/Planet-Watch/article/detail/609233/2009/01/12/Weinig-smogboetes-dankzij-technische-tolerantie.dhtml)
-
Dit is dan weer zo'n slinkse aanval op die technische tolerantie. Er zijn er nogal wat die die liever tot nul gereduceerd zien (o.a. een rechter in Gent). Je hoeft nochtans niet veel van statistiek en wetenschappen te kennen om in te zien dat er wel degelijk een fout is in de metingen. Het excuus zal dan wel zijn, als er 120 km/u is toegelaten en je rijdt slechts 110 km/u zal je nooit geflitst worden.
Omdat de max. snelheid meer en meer een richtsnelheid is geworden zit iedereen natuurlijk zeer dicht op die max. snelheid.
-
Dit is dan weer zo'n slinkse
-
Een hiaat in de regels als je het mij vraagt.
Nog even los van de gewenste maximum-snelheid (120 km/uur is aan de lage kant, 130 km/uur vind ik heel wat gepaster) is het toch beter wanneer iemand met 130 km/uur iemand inhaalt die 115 km/uur rijdt dan dat iemand dit met 120 km/uur doet. Niemand die aan mij verkocht krijgt dat het de overheid enkel om de veiligheid gaat want dan zouden ze deze dwaling allang hebben aangepakt.
-
Een hiaat in de regels als je het mij vraagt.
Nog even los van de gewenste maximum-snelheid (120 km/uur is aan de lage kant, 130 km/uur vind ik heel wat gepaster) is het toch beter wanneer iemand met 130 km/uur iemand inhaalt die 115 km/uur rijdt dan dat iemand dit met 120 km/uur doet. Niemand die aan mij verkocht krijgt dat het de overheid enkel om de veiligheid gaat want dan zouden ze deze dwaling allang hebben aangepakt.
We hebben het maandagavond rond 18:00 u. nog gezien hoeveel beter het gaat zonder absurde snelheidsbeperkingen. Het was vrij druk verkeer op de ring rond München. Rechts de vrachtwagens netjes achter elkaar met voldoende tussenfstand. Op de middenrijstrook de taffelaars zoals Leslie gezapig tegen 160 km/h. Links de vlotte jongens tegen 200 km/h, en als het even kan tegen 250 km/h. Geen oen die daar een kans maakt om met 5 km/h snelheidsverschil te gaan inhalen. Freie Fahrt für freie Bürger! De vooruitgang niet afremmen, ook niet op de autosnelweg!
-
Een hiaat in de regels als je het mij vraagt.
Nog even los van de gewenste maximum-snelheid (120 km/uur is aan de lage kant, 130 km/uur vind ik heel wat gepaster) is het toch beter wanneer iemand met 130 km/uur iemand inhaalt die 115 km/uur rijdt dan dat iemand dit met 120 km/uur doet. Niemand die aan mij verkocht krijgt dat het de overheid enkel om de veiligheid gaat want dan zouden ze deze dwaling allang hebben aangepakt.
Als ge het mij vraagt behoeft een echte autosnelweg geen vaste snelheidsbeperking: hoe drukker het verkeer en/of hoe trager ingehaald wordt hoe vanzelf de plaatselijke max-snelheid door omstandigheden geregeld wordt. Naargelang weersomstandigheden evenzo want er zal navenant nog trager gereden/ingehaald worden.
Enkel op redelijke veiligheidsafstand hoeft nog gecontroleerd te worden.
De overtollige mobiele snelheidscontroles kan men dan eindelijk meer op veel gevaarlijkere punten inzetten (gewestwegen, bebouwde kom), wel brengt het daar schijnbaar minder op... :-X (behalve bij pakplaatsen met absurd lage beperkingen)
Voor onoverzichtelijke stukken en bepaalde stadsnelwegen kan men nog altijd naar dynamische snelheidsborden overgaan waar de max door gemeten parameters bepaald wordt (wegdektemperatuur/neerslag-mist/drukte(file)/...) eventueel gecombineerd met automatische toevoerregeling vanuit de opritten (bvb op de Ring Brussel-R0 ideaal)
Men is zelfs al bezig het bestaande systeem te optimaliseren adhv extra-parameters die vanuit de voertuigen komen...
In de praktijk al getest in Tirol:
Der Nutzen derartiger Verkehrsbeeinflussungsanlagen (VBA) ist unbestritten. So kommen (Engelhaaf, Kleiner, 2007 ) zur Feststellung,
dass die Unfallzahlen ,,nach Einführung der Streckenbeeinflussungsanlagen um durchschnittlich 30% gesunken sind‘‘, wodurch eine flächenhafte Errichtung von VBAs gerechtfertigt wäre. Da diese VBAs allerdings hohe Investitionen erfordern – so kostete etwa die Verkehrsbeeinflussungsanlage in Tirol auf einer Strecke von 123,5 km 30 Mio. Euro –
http://www.springerlink.com/content/kpu2517r74075nx7/ Free Preview
http://www.springerlink.com/content/kpu2517r74075nx7/fulltext.pdf?page=1
Dynamisches Geschwindigkeitsmanagement auf Autobahnen – Optimierung der Verkehrsflüsse durch Fahrzeug-Infrastruktur-Fahrzeug-Datenkommunikation
Dynamic speed management for motorways.
Dynamic speed management on motorways follows the concept of co-operative systems. Due to such systems it is possible to compute and transmit speed recommendations of specific motorway-segments to the drivers by using infrastructure to vehicle communication techniques. An additional advantage is the possibility of vehicle to infrastructure communication. Via this communication link road safety relevant information, generated by sensors in the car, can be submitted to the traffic control centre. These data can be used to get an accurate overview of the whole traffic situation on the road networks and a specific speed-recommendation for the cars in a segment.
Keywords: speed management; traffic management; I2V communication; short range communication
-
Voor onoverzichtelijke stukken en bepaalde stadsnelwegen kan men nog altijd naar dynamische snelheidsborden overgaan waar de max door gemeten parameters bepaald wordt (wegdektemperatuur/neerslag-mist/drukte(file)/...) eventueel gecombineerd met automatische toevoerregeling vanuit de opritten (bvb op de Ring Brussel-R0 ideaal)
is het zelfs nodig om de snelheid te beperken op snelwegen
op de meeste belgische snelweg zou 160 km/u geen probleem mogen zijn
in duitsland is het toch ook maar een beperkt percentage dat er effectief gebruik van maakt van de toegelaten max snelheid
iedereen die regelmatig op de baan is, weet dat wanneer er meer verkeer is, de snelheid vanzelf omlaag gaat
dat zie je ook in duitsland
op enkele belgen en nederlanders na, rijdt iedereen mee aan dezelfde snelheid
als er weer minder verkeer is, vliegen ook de duitsers weer verder
het is zoiets van geven en nemen
als men weet dat men op minder drukke momenten iets krijg (een beetje speeltijd ;) ), dan zal men ook meer geneigd zijn zich te gedragen als het drukker is
-
@ sniper:
Volledig akkoord met jou.
Op het traject van België naar onze Heimat is het maar op enkele plaatsen dat er tegen meer dan 200 km/h kan gereden worden: op de ring rond Karlsruhe en het aansluitend traject tussen Karlsruhe en Stuttgart, en op de ring rond München en het begin van de A8 tussen München en Salzburg.
-
Jij rijdt via Stuttgart? Dat lijkt me altijd een omweg en ik neem altijd Nürnberg...
-
Jij rijdt via Stuttgart? Dat lijkt me altijd een omweg en ik neem altijd Nürnberg...
in duitsland is een omweg dikwijls sneller
zo neem ik ook niet de nr 1 als naar het noorden rij
er loopt een veel snellere weg richting noord, maar je doet dan wel een paar km meer
-
De weg Würzburg-Nürnberg-München is toch ook over het merendeel ongelimiteerd? En niet zo druk :).
-
Jij rijdt via Stuttgart? Dat lijkt me altijd een omweg en ik neem altijd Nürnberg...
in duitsland is een omweg dikwijls sneller
zo neem ik ook niet de nr 1 als naar het noorden rij
er loopt een veel snellere weg richting noord, maar je doet dan wel een paar km meer
Idd, meestal (overdag) is de A7 via Hannover -naar Hamburg- veel minder druk en sneller, ook al is hij ca. 35 km omweg tov de A1. ;)
-
scheelt toch gemakkelijk een uurtje dat ik vlugger thuis ben als ik van travemunde naar huis rij
-
Jij rijdt via Stuttgart? Dat lijkt me altijd een omweg en ik neem altijd Nürnberg...
Veel verschil maakt het niet uit. Als er geen verkeersbelemmeringen zijn, stuurt de GPS me via Karlsruhe.
-
Ik neem altijd het stuk over Nurnberg, dit rijdt een stuk aangenamer. Bovendien is het gedeelte vrije snelheid veel groter dan via Karlsruhe.
-
Ik neem altijd het stuk over Nurnberg, dit rijdt een stuk aangenamer. Bovendien is het gedeelte vrije snelheid veel groter dan via Karlsruhe.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de snelheidsbeperkingen op de Duitse autosnelwegen niet al te nauw neem, en ik desondanks nog niet geflitst werd. Bayern hebben nu eenmaal als principes "Mir san mir" (Wij zijn wij) en "Wir machen was wir für recht halten" (Wij doen wat ons aangewezen lijkt). Onlangs vroeg een quizmaster in een televisieprogramma welk volk zich het minst integreert in Duitsland. Iedereen had één of andere groep allochtonen verwacht, maar het antwoord was: de Bayern. ;D Men zegt "In Bayern drehen die Uhren anders", en ze verkopen hier effektief klokken waarvan de wijzers linksom draaien in plaats van rechtsom.
Velen zeggen dat Leslie en ik verhuisd zijn naar Duitsland, doch daarmee vertellen ze amper 10% van het verhaal. Wij zijn in de eerste plaats in de Alpen gaan wonen. Dan meer bepaald in het Berchtesgadener Land, een parel in de Alpen, waar Schönau am Königssee wel de mooiste gemeente is. Verder verheugen we ons erover dat het Berchtesgadener Land behoort bij Bayern, het grootste, mooiste en meest welvarende Duitse Bundesland. Dat de Freistaat Bayern bovendien deel uitmaakt van de Bundesrepublik Deuitschland, is meegenomren, maar voor ons niet van essentieel belang.
Momenteel is de opname van voormalige Oostbloklanden nog in ons voordeel. Het is namelijk niet zonder reden dat kinderen hier nog zolang mogelijk voor hun ouders bijven zorgen: een verblijf in een Altenheim kost al vlug 3.500 à 4.000 Euro per maand en per persoon, niet voor een service flat, doch voor een eenvoudige kamer. Dat kunnen enkel welstellende lieden betalen, of mensen die er de verkoopprijs van hun woning aan besteden. Voor 700 Eoro per maand vind je hier wel een Poolse die voor thuiisverpleging wil zorgen, met als nadeel dat ze hooguit 3 maanden blijft, en je (schoon)ouders dan weer aan een andere Poolse moeten wennen.
Eén keer reden ze ter hoogte van een Baustelle allemaal braafjes achter elkaar tegen de maximum toegestane snelheid van 80 km/h. Ik haalde in op de linker rijstrook tegen een aanzienlijk hogere snelheid. Tot ik wat verderop in de stoet op de rechter rijstrook een wagen van de Polizei zag. Ik heb dan maar meteen vertraagd en braafjes ingevoegd op de rechter rijstrook ... :D ;)
-
Dan mag ik mij rekenen onder de brave chauffeurs, ik houd me, zelfs in Duitsland, aan de limieten. Op de vrije stukken ga ik als het kan snel, zelfs zeer snel.
Vandaag ging ik met iemand uit mijn team ergens in de buurt van de beurs in Brussel iets eten. Dat is zowat de aziatische buurt van Brussel en vermits die collega ook een chinese vrouw heeft voelen wij ons daar aardig thuis. Druk discussiërend over het werk lopen we als voetgangers door centrum Brussel en ik stop daarbij voor elk rood voetgangerslicht. Dit is even wennen voor mijn collega maar hij volgt me er wel in. Totdat iemand ons voorbij wandelt en door het rood wandelt. Hij had blijkbaar onze conversatie gehoord en vertelde ons onbeschaamd 'les feux rouges, c'est que pour les flamands !'.
-
Bayern hebben nu eenmaal als principes "Mir san mir" (Wij zijn wij) en "Wir machen was wir für recht halten" (Wij doen wat ons aangewezen lijkt). Onlangs vroeg een quizmaster in een televisieprogramma welk volk zich het minst integreert in Duitsland. Iedereen had één of andere groep allochtonen verwacht, maar het antwoord was: de Bayern. ;D Men zegt "In Bayern drehen die Uhren anders", en ze verkopen hier effektief klokken waarvan de wijzers linksom draaien in plaats van rechtsom.
Ah, dat verklaart waar het warse deel van mijn karakter vandaan komt - mijn ondertussen verre familie komt oorspronkelijk uit de streek van Muenchen.
En wie weet of mijn voorkeur voor draaien in tegenwijzerzin er ook iets mee te maken heeft. Die is toch in de meetkunde goed van pas gekomen want de conventie is dat een hoek positief is in tegenuurwijzerzin ;D
-
Ik stop ook niet altijd voor rood licht wanneer ik te voet ben maar ik steek wel alleen over wanneer ik er 100% zeker van ben dat gedurende de tijd dat ik oversteek niemand van een kruisende richting (al dan niet dwars startend of (anti)parallel startend en afslaand) groen krijgt.
Sommige lichten staan bij mij in de buurt rotslecht afgesteld, in ieder geval op 1 kruispunt.
Negen op tien keer dat ik daar oversteek door groen oversteek slaan er auto's af precies wanneer ik daar oversteek wat al een paar keer nog maar net goed is afgelopen voor mij en anderen. Tien op tien keer dat ik daar 'stout' door rood oversteek heb ik geen last van afslaande auto's. Makkelijke keuze dus.
-
Bayern hebben nu eenmaal als principes "Mir san mir" (Wij zijn wij) en "Wir machen was wir für recht halten" (Wij doen wat ons aangewezen lijkt). Onlangs vroeg een quizmaster in een televisieprogramma welk volk zich het minst integreert in Duitsland. Iedereen had één of andere groep allochtonen verwacht, maar het antwoord was: de Bayern. ;D Men zegt "In Bayern drehen die Uhren anders", en ze verkopen hier effektief klokken waarvan de wijzers linksom draaien in plaats van rechtsom.
En wie weet of mijn voorkeur voor draaien in tegenwijzerzin er ook iets mee te maken heeft. Die is toch in de meetkunde goed van pas gekomen want de conventie is dat een hoek positief is in tegenuurwijzerzin ;D
Dat was in het begin wel even wennen, ja. ;)
Leren ze ons eerst als peuter dat de wijzers van de klok de ene kant uitbewegen en dan moeten we voor de meetkunde weer wennen aan de tegengestelde beweging. ???
-
Lap, 't is morgen weer van dat
Verder wél lekker de diesels promoten met hun CO2-kortingen
En ik met mijn benzine blijf in de kou staan: géén co2-korting (welke iet of wat benzine auto kan die halen ?), geen subsidie voor mijn katalysator (itt roetfilters) en ik moet morgen ook 90 rijden ondanks dat ik geen fijnstof uitstoot >:(
-
Deze morgen beginnen filefilteren vanaf... Bekkevoort! Circa 44 kilometer van filerijden en stilstaande files... En dit vanaf 6u20!
-
25 jaar geleden het eerste wintersmog-alarm in het Roergebied, motorvoertuigen zelfs verboden tijdens bepaalde uren... ;D
Hoe was het toen in Be ? Heeft Be toen maatregelen genomen ? ;D ;) Diesel Promoting Country Belgium
Nu - 25 jaar later - bestaat de smog-90-maatregel blijkbaar enkel nog in stook-diesel-land Be;
alhoewel de EU-smogrichtlijn van 2005 voor alle EU-landen geldt.
Ieder land is natuurlijk vrij hun beterweter-maatregelen te nemen..., o.a. het jarenlang blijven promoten van de diesel als brandstof ;D
De Global Warming Religie blijft in de hersenen hangen...
http://www.aref.de/kalenderblatt/2005/03_smogalarm_fahrverbot_1985.php
(http://www.aref.de/kalenderblatt/2005/pics/smogalarm.jpg) Erster Smogalarm der Stufe III in Deutschland : Arbeiter stellen in Nordrhein-Westfalen Fahrverbotsschilder auf.
Dicke Luft
Vor 20 Jahren : 1. Smogalarm in Deutschland
18.01.1985: Smog über dem Ruhrgebiet, dem "Kohlenpott". Die Schadstoffkonzentration in der Luft übersteigt die erlaubten Grenzwerte. Zum ersten Mal in der Geschichte der Bundesrepublik wird Smogalarm der Stufe III ausgelöst: Für Kraftfahrzeuge gilt ein totales Fahrverbot und Industrieanlagen dürfen nur noch auf Sparflamme betrieben werden.
Durch den Rückgang der Schwerindustrie und durch Abgasreinigung musste schon lange kein sogenannter "London-Smog"-Alarm mehr ausgelöst werden. Aber "Los Angeles-Smog", der "Sommersmog" bedroht uns. Dabei reichern sich Stickoxide und Kohlenemonoxid an. Unter intensiver Sonneneinwirkung entsteht dann Ozon, das die Atemwege angreift.
Smog-Alarm und Ölkrise haben uns sensibel gemacht für den Umgang mit fossilen Energieträgern. Inzwischen ist auch eine Generation nachgewachsen, die das Energiesparen schon in der Schule gelernt hat.
Trotzdem steigt der Weltenergiebedarf weiter. Die USA stellen weniger als 5% der Weltbevölkerung und verbrauchen 25% der Welterdölproduktion.
Auch wenn wir eine Klimakatastrophe nicht verhindern können, sollten wir unseren Beitrag leisten, aber wir sollten auch keine Religion daraus machen. Wir leben nicht um zu sparen, sondern wir sparen, um zu leben
Er was in D een wet tegen zomersmog (teveel ozon op lage hoogte) van 1995 tot 1999 tot ze beseft hadden dat een snelheidsbeperking averechts werkte, want meer bepaalde uitlaatgassen (NO) braken het O3 veel sneller af, daarom dat juist in de steden minder Ozonbelasting voorkwam als op den buiten... http://de.wikipedia.org/wiki/Ozon#Vorkommen (http://de.wikipedia.org/wiki/Ozon#Vorkommen)
Terug betreft wintersmog (fijnstof-roetdeeltjes... en NO2 als secundaire fijnstof):
Zelfs vuile plakkerige vensters in steden zijn schuld aan de hoge concentraties NO2 in de steden, hebben wetenschappers vastgesteld...
http://www.wissenschaft.de/wissenschaft/news/278040.html
uit: http://de.wikipedia.org/wiki/Smog
-
Was net op het nieuws van ÉÉN:
"Er zijn door de smogalarm 90 meer files dan op een normale maandagmorgen (men spreekt van files tot 200km) "
De "experten" waren er als de kippen bij om te zeggen dat er meer ongevallen gebeurt zijn als normaal en daarom de langere files...
::) Aha, meer ongevallen door trager rijden ttz door conflictverhogende meer treintjes-dode-hoek-spelletjes met vrachtwagens deze keer...
Dus de maatregel 90 werkt averechts zeggen dan weer "andere experten", meer files verhoogt de uitstoot veel méér als er zou kunnen bespaard worden door die 30 kmh snelheidverlaging van enkel pw...
En uiteraard is er nog de Vlaamse wetenschappelijke studie die bewijst dat bij turbodieselmotoren een snelheidsverlaging ook méér smog kan opleveren:
page 10 http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/persberichten/eindrapport-vito.pdf
5.1.2 Scenario 1: effect van een snelheidsverlaging van 90 km/h naar 80 km/h
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h.
We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.
Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 à 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 à 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 à 4 %.
Uiteraard schuiven die vrachtwagens ook in die langere files door de 90 kmh...
-
En ik met mijn benzine blijf in de kou staan: géén co2-korting (welke iet of wat benzine auto kan die halen ?)
Prius en Insight
geen subsidie voor mijn katalysator (itt roetfilters)
Ik heb in 2005 ook geen roetfilter-subsidie gekregen.
Het ding was toen zelfs een gratis optie - die bijna geen kat bestelde.
en ik moet morgen ook 90 rijden ondanks dat ik geen fijnstof uitstoot >:(
En wetende dat het geen bal gaat helpen ...
Ook andere voertuigen dan diesels stoten fijn stof uit, dat komt niet enkel bij verbranding vrij.
Van waar komt de wind alweer , net zoals bij het vorige - toen niet afgekondigde - smogalarm ??
-
En ik met mijn benzine blijf in de kou staan: géén co2-korting (welke iet of wat benzine auto kan die halen ?)
Prius en Insight
Dat zijn geen benzinewagens, maar hybrides
-
Was net op het nieuws van ÉÉN:
"Er zijn door de smogalarm 90 meer files dan op een normale maandagmorgen (men spreekt van files tot 200km) "
Nee nee, 200 km EXTRA files bovenop de gebruikelijke maandagfiles ...
Rond 9 uur stond er volgens Touring 390 kilometer file. Dat is meer dan 200 kilometer meer dan op een "gewone" maandag.
-
Dat zijn geen benzinewagens, maar hybrides
Dat zijn toch net zo goed benzinewagens ...
-
Was net op het nieuws van ÉÉN:
"Er zijn door de smogalarm 90 meer files dan op een normale maandagmorgen (men spreekt van files tot 200km) "
Nee nee, 200 km EXTRA files bovenop de gebruikelijke maandagfiles ...
Rond 9 uur stond er volgens Touring 390 kilometer file. Dat is meer dan 200 kilometer meer dan op een "gewone" maandag.
Idd, had niet goed genoeg geluisterd.
200 km extra file, wie had dat nu verwacht,
Zelfs het blokrijden-principe haalden de denk-je-experten als argumentering aan dat de files eerder minder zouden zijn... :o :D
-
Dat zijn geen benzinewagens, maar hybrides
Dat zijn toch net zo goed benzinewagens ...
Ik noem die beiden altijd benzine-hybrides.
-
Van waar komt de wind alweer , net zoals bij het vorige - toen niet afgekondigde - smogalarm ??
Kijk eens op de KMI website.
Ik dacht uit het N tot NO gemiddelde snelheden rond 20 kmh...
En nu:
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/671417-Verwachtingen+per+regio.html#6479
België per regio
Kust | Centrum | Kempen | Ardennen | Belgisch Lotharingen
Verwachting van maandag 8 februari 2010 om 17 u
2 tot 4 Beaufort, ik denk nog 1,5 dag smogalarm...
-
Hoe het "smogprobleem" in Nederland aangepakt wordt: ;D
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1064459/2010/02/08/Snelheidsbeperking-voor-smogprobleem-is-belachelijk.dhtml
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
In Be willen ze dat het smogalarm zolang mogelijk duurt > 50 ipv 70 in Bxl... ::)
-
Ik dacht uit het N tot NO gemiddelde snelheden rond 20 kmh...
Overwegend oostelijk - O, ONO tot NO - en vannacht en morgen wegdraaiend naar meer Noordelijk , waardoor de fijnstofconcentraties gelijk weer zullen dalen .
Net als 2-3 weken geleden, toen er wel veel fijnstof was, maar de bordjes niet gedraaid werden (te weinig tijd).
Onze normale fijnstofproductie is zeker niet verwaarloosbaar, maar acute problemen worden geleverd door de import-smog.
-
En uiteraard is er nog de Vlaamse wetenschappelijke studie die bewijst dat bij turbodieselmotoren een snelheidsverlaging ook méér smog kan opleveren:
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h.
We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.
Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 à 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 à 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 à 4 %.
Door het inhaalverbod rijden die vrachtwagens nu echter allemaal aan het tempo van de traagste ... dus eerder 80 dan 90.
Tel uit die milieuschade.
-
En uiteraard is er nog de Vlaamse wetenschappelijke studie die bewijst dat bij turbodieselmotoren een snelheidsverlaging ook méér smog kan opleveren:
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h.
We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.
Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 à 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 à 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 à 4 %.
Door het inhaalverbod rijden die vrachtwagens nu echter allemaal aan het tempo van de traagste ... dus eerder 80 dan 90.
Tel uit die milieuschade.
Idd, en wat ze in de langere files nog extra verbruiken zal zeker niet te verwaarlozen zijn...
ook het remstof, het rubberstof , en het slijtagestof van het wegdek en het whatever-stof... *
En van het extra flitsgeld kunnen ze nog wat meer verkeersdrempels aanleggen... :-X
* eens kijken wat de D-wiki zegt (bron D-Milieuministerie); wegverkeer
http://de.wikipedia.org/wiki/Feinstaub#Entstehung
Hauptverursacher des anthropogenen Anteils am Feinstaub in Deutschland sind laut Bundesumweltministerium, Stand 2001 und ergänzender Quellen:
1. Privathaushalte und Kleinverbraucher: 33.000 t/Jahr
- Holzheizungen
2. Elektrizitäts- und Fernheizwerke: 19.000 t/Jahr
3. Wirtschaft: 74.000 t/Jahr :
- Industrie: 60.000 t/Jahr
- Industriefeuerungen: 6.000 t/Jahr
- Schüttgutumschlag: 8.000 t/Jahr
4. Landwirtschaft: 15.000 t/Jahr:
- Tierhaltung: 7.500 t/Jahr (ca. 4.5% der Gesamtmenge, Ergänzung)
- Sonstige: 7.500 t/Jahr (ca. 4.5% der Gesamtmenge, Ergänzung)
5. Verkehr: 64.000 t/Jahr
- Straßenverkehr: 42.000 t/Jahr
-Dieselmotoren (siehe: Dieselruß): 29.000 t/Jahr
-Reifenabrieb: 6.000 t/Jahr (Ergänzung)
-Bremsenabrieb: 7.000 t/Jahr (Ergänzung)
-Straßenoberfläche: derzeit keine Angaben verfügbar
- Schienenverkehr (Bremssand): 6.000 t/Jahr
- übriger Verkehr (Flugzeug, Schiff, etc.): 16.000 t/Jahr
Damit ergibt sich eine Gesamtzahl von rund 162.000 205.000 t/Jahr
-
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/video/extern-alleen-trager-rijden-helpt-niet-tegen-fijn-stof.aspx
-
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/video/extern-alleen-trager-rijden-helpt-niet-tegen-fijn-stof.aspx
In de video opname:
"Voor de verkeersveiligheid is de snelheidsbeperking een goede zaak, maar voor de luchtkwaliteit zijn er andere maatregelen nodig"...
Het beste zou dan zijn, niet zoals in de jaren 70 met autoloze zondagen, maar totale autoloze dagen. En dan zal het de verkeersveiligheid nog niet dienen. Want de erbarmelijke staat van voetpaden en dergelijke meer lijden ook tot valpartijen. Dus ook geen voetgangers en fietsers meer op onze wegen. Een uitbreiding van de Brusselse ring vind men ook geen goede zaak volgens de video opname.
Mijn inziens heeft men de grootste fout gemaakt om alles in en rond Brussel te centraliseren wat uiteraard tot heel wat verkeersdrukte aanleiding geeft. Een verspreiding van diensten zou mijn inziens ook het smogalarm in en rondom Brussel kunnen verbeteren. Of zie ik dat verkeerd?
De onomkeerbare fout die men vroeger heeft gemaakt en waarbij men nu tot de vaststelling komt van smog in en rondom Brussel. Fouten die men niet wenst toe te geven?