Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: mazda op woensdag 11 februari 2009 - 16:38:10
-
Sociaal autorijden is ook in Belgie mogelijk.
Het is alleen een kwestie van mentaliteit.
Velen hebben geen beeld van het gedrag op de weg buiten hun eigen regio.
Het probleem van mentaliteit zit niet alleen bij de weggebruiker maar ook bij de wegbeheerder (ondoordacht aanbrengen van verkeerstekens en misbruik maken van een aantal mogelijkheden waardoor conflictsituaties ontstaan).
De gesprekken tussen de verkeersdeskundigen van beide landsdelen verlopen moeilijk daar zij op een andere golflengte zitten.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Interpretatie van de voorrang van rechts in onze regio.
Je maakt best geen gebruik van uw recht op voorrang om ongevallen te voorkomen.
Het afstaan van het recht op voorrang wordt als normaal beschouwd, opdat de voorrangsplichtige als een verkeersgevaarlijke ongehinderd over het kruispunt zou kunnen scheuren.
Het vertragen om voorrang te verlenen wordt aanzien als storend gedrag waarbij men in vele gevallen kan vaststellen dat ofwel van de veiligheidsafstand niets meer overblijft om de voorligger er duidelijk op te wijzen dat hij beter kan voortmaken, ofwel dat men doodleuk begint in te halen op kruispunten waar de voorrang van rechts van toepassing is.
Alle wegen die iets breder zijn of rechtdoor voorbij het kruispunt verder lopen zoals op T kruispunten worden in vele gevallen onterecht beschouwd als voorrangswegen.
De bestuurder die in alle veiligheid toch gebruik maakt van zijn voorrang, en waarvoor de voorrangsplichtige een beetje zou moeten vertragen kan in vele gevallen rekenen op diens protest.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Snelheid:
Op gewone wegen buiten bebouwde kom mag men op de meeste plaatsen in Duitsland 100 km uur rijden, in Frankrijk 90 km uur, Luxemburg 90 km uur en ook in Wallonie 9O km uur.
In Vlaanderen wil de overheid de snelheid algemeen verlagen omdat bestuurders hun snelheid niet aanpassen aan de omstandigheden.
(invoeren zone's 3 snelheden 30-50-70)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sociaal rijgedrag houdt in dat weggebruikers rekening met mekaar houden.
Het correct naleven van de spelregels en een sociale instelling zijn van groot belang voor de verkeersveiligheid.
BEGIN BIJ JEZELF EN GEEF TEN ALLEN TIJDE HET GOEDE VOORBEELD
-
Snelheid:
Op gewone wegen buiten bebouwde kom mag men op de meeste plaatsen in Duitsland 100 km uur rijden, in Frankrijk 90 km uur, Luxemburg 90 km uur en ook in Wallonie 9O km uur.
Gemakkelijker is te zeggen... bijna overal mag men sneller rijden als de 70 kmh op de meeste Vlaamse wegen...
Deze link is redelijk up to date (België is nu wat onderverdeeld ;))
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa (en 22 verklarende opmerkingen eronder)
Landstraße - / Expressstraße Autobahn
1+1 - 2+2 2+2 en >
Åland 70/90 -
Belgien: 70(90)/90(120) 120
- Wallonië 90(70)/120(90) 120
- Vlaanderen 70(90)/90(120) 120
Bulgarien 90 120
Dänemark 80 130
Deutschland 100/∞ ∞
Färöer 80 -
Finnland 80/100 120
Frankreich 90(80)/110(100) 110/130
Griechenland 90 120
Grönland 80 -
Irland 80/100 120
Island 80/90 -
Isle of Man ∞ -
Italien 90/110/130 110/130/150
Kroatien 80/100 130
Luxemburg 90/110 110/130
Malta 80 -
Niederlande 80/100 120
Norwegen 80/90 90/100
Österreich 100 130
Polen 90-110 130
Portugal 90/100 120
Rumänien 90/100 120
Russland 90 110
Schweden 70/80/90/100 110/120
Schweiz 80/100 120
Serbien 80/100 120
Slowakei 90/130 130
Slowenien 90/100 130
Spanien 90/100 120
Tschechien 90/130 130
Ungarn 90/110 130
Vereinigtes Königreich 96/112 112*Officieus ;)
Zypern 80 110
Opmerkingen zie link
In Vlaanderen wil de overheid de snelheid algemeen verlagen omdat bestuurders hun snelheid niet aanpassen aan de omstandigheden.
(invoeren zone's 3 snelheden 30-50-70)
Is dat de reden ? Waar haalt ge dat uit ???
De "meerderheid" (als we het referendum Peer als representatief nemen) wil dat er op de bestaande: 1+1: 90 kmh / 2+2 : 120 kmh / bbk: 50/vroeger 60 kmh, eerst gecontroleerd wordt vooraleer ons die dikwijls ondoordachte 30/50/70 door de strot te duwen.
Dit is nooit ernstig gecontroleerd of onderzocht geweest in het verleden.
De overheid "gaat er vanuit" dat als er bvb C43-90 staat of algemeen 90, dat de "modale bestuurder" eerder rond de 100 gaat rijden. Wat wel niet zo was...
De overheid "gaat er vanuit" dat als er C43-70 staat, dat de modale bestuurder eerder max 80 gaat rijden. Wat wel niet zo is.
Uiteraard komt er bij 70 veel meer geld in het laatje. :-X
Ze denkt daardoor eventuele ongevalgevolgen sterk te verminderen, door de gemiddelde snelheid omlaag te halen, of het nu op die wegen past of niet (in Vlaanderen handelt ze tegen het verkeersreglement: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art11 )
Dat deze afgedwongen ongevalgevolgen verwaarloosbaar zijn tov veel efficiëntere ongevalgevolgverminderde maatregelen wil men niet "waar hebben", of houdt men in de doofpot, of zijn niet doorzetbaar, elke reden is goed genoeg om die op de lange baan te schuiven, en enkel dat wat in het laatje past als belangrijk voor de verkeersveiligheid op te blazen.
Het bijkomend effect van ongeloofwaardige snelheidsbeperkingen is, dat bvb ipv een vlottere doorstroming aan 85-100 zoals vroeger, we nu meer inhaalmaneuvers hebben bij 65-100 zoals heden;
de snelheidsuitschieters langs beide kanten blijven vroeger of nu bestaan, mss dat ze nu wat minder zijn aan de hoge kant om bepaalde redenen.
Een C43 houdt niemand niet tegen sneller te rijden.
Enkel het steeds drukker verkeer en uw voorligger doen dat wel.
Het steeds drukker verkeer wordt ook in de hand gewerkt door infrastructurele ingrepen die de doorstroming/capaciteit verslechteren, ipv ze te verbeteren..., ook slecht onderhouden (snel)wegen en bestaande onveilige wegen en gevaarlijke punten mag men niet uit het oog verliezen, zulke *punten en wegen "oplappen" heeft geen zin, is contraproduktief, en valt op langere termijn duurder uit als degelijk aangelegde veilige wegen met geloofwaardige snelheden.
Op *gevaarlijke punten enkel C43 zetten met flitspalen, heeft ook amper, zelfs niet-significante invloed, en op langere termijn wslk helemaal niets meer. Dat beetje wordt dan gecompenseerd door ongevallen door toegenomen voorrangsnegaties...
Zonder de andere meestal nadelige effecten uit het oog te verliezen: afstand, alertheid, rijvaardigheid, voorrangsnegatie, apathie, frustatie, enz...
De slechtere evolutie van de ongeval/slachtoffer -cijfers tov van landen waar verkeersveiligheid wel samengaat met hoger gereden snelheden spreekt voor zich. België is van een middenmotor in de 90-er jaren naar de voorlaatste plaats in West-Europa gezakt.
-
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa (en 22 verklarende opmerkingen eronder)
Landstraße / Expressstraße Autobahn
1+1 / 2+2 2+2 en >
Åland 70/90 -
Belgien: 70(90)/90(120) 120
- Wallonië 90(70)/120(90) 120
- Vlaanderen 70(90)/90(120) 120
Färöer 80 -
Finnland 80/100 120
voor vlaanderen geldt ook 90 op een 1+1
het is een cafébaas die voor verwarring zorgde en waardoor de meeste gemeentes uitzonderingen invoerden
op de Färöer is er wss maar één weg waar je sneller kan rijden dan 80 ;)
op Åland is het niet veel beter
in finland mag je op verbindingswegen 1+1 ook 100 km/u rijden
de landen waar minder dan 90 km/u toegelaten is, hebben altijd een grondige geografische reden om dat zo te doen
behalve belgie
geen bergen, geen eilanden, geen ijs, geen deftig politiek beleid,....
-
het is een cafébaas die voor verwarring zorgde en waardoor de meeste gemeentes uitzonderingen invoerden
Idd, en alle Vlaamse gemeentes hangen aaneen. :)
behalve belgie
geen bergen, geen eilanden, geen ijs, geen deftig politiek beleid,....
bedoelt ge elanden ? ;)
in finland mag je op verbindingswegen 1+1 ook 100 km/u rijden
Juist opgemerkt, in de link is het ook zo bedoeld, het is van 1+1 tot of streepje - 2+2, dus op een 1+1 kan ook de hogere snelheid gelden, in Zweden is dat trouwens ook daar mag men zelfs tot 110 op een 1+1 met beveiligde midden- en zijberm.
Ik ga het aanpassen in mijn post.
-
behalve belgie
geen bergen, geen eilanden, geen ijs, geen deftig politiek beleid,....
bedoelt ge elanden ? ;)
daarvoor wordt de snelheid niet verlaagd, dat, raar maar waar, is de verantwoordelijkheid van de bestuurder
-
In Vlaanderen wil de overheid de snelheid algemeen verlagen omdat bestuurders hun snelheid niet aanpassen aan de omstandigheden.
(invoeren zone's 3 snelheden 30-50-70)
Is dat de reden ? Waar haalt ge dat uit
Vraag het maar eens aan Van Brempt. Ze zal je dat piekfijn uitleggen.
-
In Vlaanderen wil de overheid de snelheid algemeen verlagen omdat bestuurders hun snelheid niet aanpassen aan de omstandigheden.
(invoeren zone's 3 snelheden 30-50-70)
Is dat de reden ? Waar haalt ge dat uit
Vraag het maar eens aan Van Brempt. Ze zal je dat piekfijn uitleggen.
Ik vind het spijtig dat ik het moet zeggen maar na dat ene interview met haar wat ik heb gezien bij "Pauw en Witteman" en/of "de Wereld draait door" omtrent het wegenvignet kan ik haar inhoudelijk niet meer al te serieus nemen. Ik heb niets tegen haar hoor maar ze lijkt intellectueel te licht te zijn voor deze zware job.
-
In Vlaanderen wil de overheid de snelheid algemeen verlagen omdat bestuurders hun snelheid niet aanpassen aan de omstandigheden.
(invoeren zone's 3 snelheden 30-50-70)
Is dat de reden ? Waar haalt ge dat uit
Vraag het maar eens aan Van Brempt. Ze zal je dat piekfijn uitleggen.
In juni zijn verkiezingen... ;D
-
BBB, ik kan je geen ongelijk geven. Ik vraag me wel af waarom haar hoofd dikwijls scheef hangt. Water?
-
BBB, ik kan je geen ongelijk geven. Ik vraag me wel af waarom haar hoofd dikwijls scheef hangt. Water?
Dat kan verholpen worden door er een schot in te bouwen. Dan klotst het water ook niet meer zo sterk in het hoofd. :D
-
Weet je dat Van Brempt 3 keer is moeten gaan voor haar rijbewijs? Heeft ze deze morgen zelf gezegd op Studio Brussel......
-
Weet je dat Van Brempt 3 keer is moeten gaan voor haar rijbewijs? Heeft ze deze morgen zelf gezegd op Studio Brussel......
Ik mag dan niet gecharmeerd zijn van haar kwaliteiten (in functie van het ministerschap), het feit dat ze 3 keer examen heeft moeten doen interesseert me niet. Zo sterk is de samenhang niet tussen inzicht in verkeer en talent om snel te leren autorijden. Het lastigste van het autorijden is de snelle opeenvolging van handelingen. Je moet alles om je heen de ganse tijd in de gaten houden en in een korte tijd de juiste beslissingen nemen. Ik geef de echte verkeersdeskundigen niet graag de kost die niet goed kunnen autorijden of er lang over hebben gedaan om dit te leren. Zelfs 50 km/uur vergt al een heel wat grotere handelingssnelheid in de auto dan wanneer je op jouw fiets zit: je begeeft je namelijk midden in het verkeer in plaats van overzichtelijk aan de kant van de weg, je moet via 3 spiegels en een ruit kijken in plaats van dat je heel makkelijk om je heen kan kijken van op je fiets, je bent veel bezig met pedalen, pook en knopjes enz.
-
Je bent met veel dingen bezig maar je moet maar 3 dingen doen : kijken - kijken en kijken.
-
Je bent met veel dingen bezig maar je moet maar 3 dingen doen : kijken - kijken en kijken.
;D ;D ;D ;D ;D
Zelfs dat kunnen velen nog niet eens, laat staan een voertuig besturen en toch hebben ze een rijbewijs. ;)
-
Ik geef de echte verkeersdeskundigen niet graag de kost die niet goed kunnen autorijden
Zijn ze dan wel deskundig en kunnen ze dan wel degelijk advies geven. Daarvoor is wel (verkeers)inzicht nodig.
-
Zijn ze dan wel deskundig en kunnen ze dan wel degelijk advies geven. Daarvoor is wel (verkeers)inzicht nodig.
Het is niet alleen verkeersinzicht wat je nodig hebt voor autorijden. Je kan nog zo veel verkeersinzicht hebben maar het gaat er uiteindelijk om dat je snel genoeg alles waarneemt en juist daar hebben veel mensen moeite mee aangezien we, toen we nog in berenvellen rondliepen, niet veel hogere snelheden dan 30-35 km/uur haalden (het is nog geen 100 jaar dat veel mensen deze snelheden halen). Bovendien vereist verkeersinzicht wanneer je zelf midden in een situatie zit een andere cognitieve kwaliteit dan verkeersinzicht waar je niet zelf midden in zit. Ofdat je kijkt naar een kruispunt en analyseert wat daar gebeurt vergt andere kwaliteiten dan wanneer je zelf op dat kruispunt staat en voor, achter en naast je binnen 1-2 seconden alles moet overzien.
Waar ik zelf bijvoorbeeld ook moeite mee had toen ik begon te rijden was om de zijdelings afstand aan de rechterkant van mijn auto in te schatten.
-
Waar ik zelf bijvoorbeeld ook moeite mee had toen ik begon te rijden was om de zijdelings afstand aan de rechterkant van mijn auto in te schatten.
Dat is snel te leren, gewoon in je rechterspiegel kijken en dan weet je waar je ergens zit. Weeral dat kijken. :D
-
Waar ik zelf bijvoorbeeld ook moeite mee had toen ik begon te rijden was om de zijdelings afstand aan de rechterkant van mijn auto in te schatten.
Dat is snel te leren, gewoon in je rechterspiegel kijken en dan weet je waar je ergens zit. Weeral dat kijken. :D
in het leger leerden ze het ons anders
je zet je wagen +/- 30 cm naast de rand van de weg
dan zit je achet je stuur en zoekt vooraan op je wagen een punt waaraan je kan herkennen dat je zover van de kant zit
mij een MAN truck was dat het midden ven het kofferdeksel op de rand van de weg, en je zat ong 30 cm van de rand
-
Waar ik zelf bijvoorbeeld ook moeite mee had toen ik begon te rijden was om de zijdelings afstand aan de rechterkant van mijn auto in te schatten.
Dat is snel te leren, gewoon in je rechterspiegel kijken en dan weet je waar je ergens zit. Weeral dat kijken. :D
in het leger leerden ze het ons anders
je zet je wagen +/- 30 cm naast de rand van de weg
dan zit je achet je stuur en zoekt vooraan op je wagen een punt waaraan je kan herkennen dat je zover van de kant zit
mij een MAN truck was dat het midden ven het kofferdeksel op de rand van de weg, en je zat ong 30 cm van de rand
Idd, zo heb ik het ook geleerd - toch in een brede onoverzichtelijke vrachtwagen - beter gaat het niet.
dan zit je acher je stuur en zoekt vooraan op je wagen een punt waaraan je kan herkennen dat je zover van de kant zit
m.a.w. dat gezocht punt of lijn - in principe parallel tov de wegas- ligt in het verlengde met de plaats waar de rechtzittende bestuurder zit (verticaal geprojecteerd)
Ge bepaald in feite de positie met het midden van je zitvlak en blik vooruit en je houd je hoofd recht (bij Kathleen gaat dat niet... ;) )
Bij het rijden in een bocht vormen die opeenvolgende punten natuurlijk een stukje kromme lijn voor jou, navenant de kromming van de bocht.
De breedte van elke rijstrook moet men natuurlijk goed kunnen inschatten, ttz als de rijstroken smaller worden zit je navenant korter bij de wegas. Komen er brede tegenliggers moet je je projecteerd punt - zoals sniper bedoelde - wat extra cms opschuiven, zuiver op "gat"-gevoel enkel voor je uit kijkend op een bepaald punt dat zegt hoever je van de rand zit.