Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op dinsdag 09 februari 2010 - 17:08:53
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
"Hoewel iedereen in principe ondertussen het levensbelang van de autogordel wel heeft begrepen, is niet iedereen ervan overtuigd dat men reeds bij 20 of 30 km/uur levensgevaarlijk gewond kan raken als men de gordel vergeet", klinkt het bij Touring.
Daarvan hebben we een paar prachtige voorbeelden. Verwondingen door het dragen van de veiligheidsgordel en anderzijds verwondingen door het niet dragen van de veiligheidsgordel. Ernstige aangezichtsverwondingen, neusmassief dat werd weggeslagen, schedeltrauma's, mild en lever totaal gescheurd door de impact op stuur en dashbord. De bijkomende risico's om uit het voertuig geslingerd te worden bij een aanrijding en/of een buiteling.
Ik herinner me de campagnes (in de jaren 70?) waar ziekenwagens van het hulpcentrum 900 rondreden met affiches "BLIJF HIER BUITEN DRAAG UW GORDEL". Ook zanger wijlen Joe Harris heeft nog op affiches gepronkt ivm het dragen van de veilgheidsgordel.
Lijkt me wel nuttig om wat materiaal op te zoeken ivm het niet dragen van de veiligheidsgordel en de harde realiteit daarvan zoals we op onze wegen aantroffen.
-
Al 37 jaar geleden :o
Lezen die nu pas Christophoros ? ;D
-
Al 37 jaar geleden :o
De tijd vliegt, Michel. Heb jij dat niet geweten die witte affiches met zwarte letters op ziekenwagens?
-
Al 37 jaar geleden :o
De tijd vliegt, Michel. Heb jij dat niet geweten die witte affiches met zwarte letters op ziekenwagens?
Kan ik me echt niet herinneren, dat jaar uhm.. vanaf 1 sept 73 reed ik enkel nog richting Duitsland, vanuit Genk.
Van sep ´72 tot juni ´73 reed ik wel elk weekend naar de kust (mil. school Lombardsijde);
géén snelheidsbeperking op de snelweg toen... zelfs niet op de 2+2-kustbaan...
-
Al 37 jaar geleden :o
De tijd vliegt, Michel. Heb jij dat niet geweten die witte affiches met zwarte letters op ziekenwagens?
Kan ik me echt niet herinneren, dat jaar uhm.. vanaf 1 sept 73 reed ik enkel nog richting Duitsland, vanuit Genk.
Van sep ´72 tot juni ´73 reed ik wel elk weekend naar de kust (mil. school Lombardsijde);
géén snelheidsbeperking op de snelweg toen... zelfs niet op de 2+2-kustbaan...
Misschien dat Jozef het zich nog kan herinneren?
-
géén snelheidsbeperking op de snelweg toen... zelfs niet op de 2+2-kustbaan...
Misschien dat Jozef het zich nog kan herinneren?
ik kan me nog 120 herinneren op de kustbaan die toen nog overal 2+2 was zonder lichten
als je nu van bredene tot oostende rijd heb je 7 verkeerslichten over 4 a 5 km
-
Misschien dat Jozef het zich nog kan herinneren?
Toch niet, Marc. Ik heb namelijk altijd de gewoonte gehad me niet van het verkeer te laten afleiden door de affiches van het BIVV.
Maar in mijn eerste auto, een Citroën 2CV6, die ik in 1974 gekocht heb, heb ik wel, ondanks dat er toen nog geen gordelplicht bestond, vooraan gordels laten plaatsen (de verankeringspunten waren al wel af fabriek voorzien). Het waren toen nog geen oprolgordels, je moest hun lengte nauwkeurig afstellen.
-
ik kan me nog 120 herinneren op de kustbaan die toen nog overal 2+2 was zonder lichten
géén snelheidsbeperking op de snelweg toen... zelfs niet op de 2+2-kustbaan...
In die goeie ouwe tijd…
(http://img707.imageshack.us/img707/1452/rijkswachtharleydavidso.jpg)
Maar in mijn eerste auto, een Citroën 2CV6, die ik in 1974 gekocht heb, heb ik wel, ondanks dat er toen nog geen gordelplicht bestond, vooraan gordels laten plaatsen (de verankeringspunten waren al wel af fabriek voorzien). Het waren toen nog geen oprolgordels, je moest hun lengte nauwkeurig afstellen.
Idd. Jozef. Heb zelf ook nog met zulke autogordels gereden. Ze bestonden toen ook in grijs, zwart en blauwe kleur. En nog trekken aan een klep om de sluiting te lossen. En naargelang je kledij, kon men deze eerst nog eens aanpassen. Vandaar dat ik waarschijnlijk altijd zonder jas achter het stuur zit. Een gewoonte….Ik voel me trouwens ook niet gemakkelijk met dikke kledij achter het stuur.
-
Heb zelf ook nog met zulke autogordels gereden. Ze bestonden toen ook in grijs, zwart en blauwe kleur.
Ook nu zijn er helaas nog maar weinig automerken waarbij de kleur van de veiligheidsgordels in overeenstemming is met de kleur van het interieur. Dat is zelfs niet het geval bij BMW en Mercedes-Benz. Een tegenvoorbeeld is de Jaguar XJ.
En naargelang je kledij, kon men deze eerst nog eens aanpassen. Vandaar dat ik waarschijnlijk altijd zonder jas achter het stuur zit. Een gewoonte….Ik voel me trouwens ook niet gemakkelijk met dikke kledij achter het stuur.
Ik heb nog nooit met een overjas aan plaatsgenomen in een auto, Marc, ook niet als het stenen uit de grond vriest.
Er heerst in moderne wagens zo snel een behaaglijke temperatuur, dat dat niet nodig is, wijl dergelijke bovenkleding de doelmatigheid van de veiligheidsgordel ten zeerste vermindert. Het is bovendien gezonder om de overjas pas opnieuw aan te trekken bij het verlaten van de wagen.
Persoonlijk heb ik zelfs nooit met een veston aan gereden. Mijn veston ging bij het vertrek altijd achteraan op een kleerhaak aan een handgreep aan het dak, zodat de onderkant ervan bij aankomst niet verrimpeld was. Bovendien zorgde ik er altijd voor dat, toen ik nog verplicht was een das te dragen op het werk, deze zich boven de veiligheidsgordel bevond.
-
géén snelheidsbeperking op de snelweg toen... zelfs niet op de 2+2-kustbaan...
Misschien dat Jozef het zich nog kan herinneren?
ik kan me nog 120 herinneren op de kustbaan die toen nog overal 2+2 was zonder lichten
als je nu van bredene tot oostende rijd heb je 7 verkeerslichten over 4 a 5 km
En bijna geen 2+2 meer. ;)
-
Filmpje met Jon Terra.
Klik (http://www.een.be/programmas/de-generatieshow/70-john-terra-en-de-autogordel)
-
Filmpje met Jon Terra.
Klik (http://www.een.be/programmas/de-generatieshow/70-john-terra-en-de-autogordel)
Goeike :)
1973 - Een warm pleidooi van John Terra om de autogordel te dragen. Toen was het dragen van de gordel nog niet verplicht.
Die verplichting kwam er zogezegd einde ´75 (Art 35) begin ´76, in de meeste buurlanden ook, maar hoe was toen de handhaving of de controle op die "verplichting" ?
In D was er pas een bestraffing op in 1984 van -toen zeer hoge- 40 DM (> 800 BeF), waardoor de gordeldracht na een jaar steeg van 60 % naar 90 % (vooraan). En als er een bestraffing bestaat, doen ze in D ook serieus controle, in Be zal het eerder blabla niks boem geweest zijn ... ;D
Ref: http://www.wdr.de/themen/kultur/stichtag/2004/08/01.jhtml
uit http://de.wikipedia.org/wiki/Sicherheitsgurt#Einf.C3.BChrung_in_den_70er_Jahren
90 % in 1985 in D waar Be 25 jaar later nog altijd van droomt, als we nu überhaupt 80% vooraan halen /achterin 62% - en dan nog enkel op de snelweg** zal het al hoog gegrepen zijn. *Want tussen zeggen en altijd doen...
*: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1065104/2010/02/09/1-Belg-op-5-laat-autogordel-voorin-uit-2-op-5-achterin.dhtml
**: http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/35.pdf (http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/35.pdf) - 10% gordeldracht-% in bbk, zeggen ze...
In 2004 was de gordeldracht -voor alle inzittenden dan- nauwelijks 50% volgens Febiac (cijfers BIVV):
Vooraan ca. 60% , achteraan amper 4 op 10, wat wilt ge ook, kinderzitjes waren achteraan pas verplicht in sept 2006... en dan nog met achterpoortjes...
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526
1975-2005: 30 JAAR GORDELPLICHT IN BELGIE (NOVEMBER 2005)
...
Besluit: Cijfers zeggen alles
Indien de gordeldracht voorin en achterin met 20 procentpunten toeneemt tot respectievelijk 80% en 60%, dan bedraagt de jaarlijkse veiligheidswinst (Berekend op de ongevallencijfers van 2001, bron: NIS):
127 verkeersdoden minder (-8,5%);
721 ernstig gewonden minder (-8,1%);
5.059 lichtgewonden minder (-9%) Dat lijken ons voldoende ernstige redenen om in het veiligheidsbeleid de gordeldracht als prioritair te beschouwen. De gordel heeft namelijk slechts nut als hij ook daadwerkelijk gedragen wordt.
De "officiële" gordeldrachtcijfers vooraan, voor Europa 2006, voor Be vermoed ik toch cijfers van 2006:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/584&format=HTML&aged=1&language=NL&guiLanguage=en#fn1
IP/07/584
Brussel, 27 april 2007
...
Tabel 2: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel vooraan draagt (overdag)
Land %
Frankrijk 97%
Duitsland 96%
Malta* 96%
Zweden 92%
Nederland 90%
Verenigd Koninkrijk 90%
Noorwegen 90%
Finland 88%
Ierland 86%
Portugal* 86%
Denemarken 85%
Oostenrijk 83%
Zwitserland 82%
Luxemburg 80%
Polen* 78%
Letland* 77%
Spanje 74%
Estland 74%
Tsjechië 72%
Italië* 71%
België 71%
Hongarije 67%
* uitsluitend chauffeurs
Ik heb nog een bron gevonden BIVV -Via Secura 4e trimester 2006 ! - let op de datum !, waar de gordeldrachtmetingen tot 2005 in staan, 2006 zal wel een (optimistische) extrapolatie zijn, in elk geval is voor 2006, toevallig ook de doelstelling 71% vooraan, enkel bestuurders (volgens de bron), doorgegeven naar de EU, in 2005 was het nog 69,5 % gemeten ;
én de zeer optimistische doelstellingen tot 2009, zie page 8 , 2 tabellen:
Bron:
http://bivvweb.ipower.be/comm/via%20secura/VS_73_NL.pdf page 8
4e trimester 2006
Gordeldracht in de lift
De resultaten van de laatste metingen zijn zeer positief : de gordeldracht in België neemt duidelijk toe.
% 2003 2004 2005 2006 ? Doelstelling 2006 Evolutie 2006/2003 (%)
Bestuurders 52,6 % 66,7 % 70,2 % 76,9 % 71,0 % + 46,2 %
Mannen 48,2 % 64,5 % 69,7 % 75,1 % + 55,8 %
Vrouwen 64,7 % 71,5 % 71,8 % 81,5 % + 26,0 %
Passagiers
voorin 65,2 % 65,7 % 68,1 % 72,5 % 73,0 % + 11,2 %
Mannen 57,9 % 49,1 % 57,4 % 64,9 % + 12,1 %
Vrouwen 69 % 75,8 % 75,2 % 75,9 % + 10,0 %
Totaal voorin 56,6 % 66,3 % 69,5 % 75,3 % + 33,0 %
Doelstellingen
Om hierin verbetering te brengen heeft de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid in 2001 zeer ambitieuze doelstellingen voorop
gesteld, zowel voor de passagiers voorin als voor de passagiers achterin:
gordeldrachtpercentage
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Bestuurder 56 % 58 % 61 % 63 % 66 % 71 % 76 % 81 % 86 %
Passagiers voorin 58 % 60 % 63 % 65 % 68 % 73 % 78 % 83 % 88 %
Passagiers achterin 45 % 47 % 50 % 52 % 55 % 60 % 65 % 70 % 75 %
Dat is 87% gemiddeld, en volgens de opiniepeiling van hln.be (Otis, feb 2010) zeggen nu maar 80% van de Belgen dat ze de gordel vooraan altijd aandoen. idd zeer ambitieus... ik schat dat we ruim 10 % achter liggen.
-
Dat is 87% gemiddeld, en volgens de opiniepeiling van hln.be (Otis, feb 2010) zeggen nu maar 80% van de Belgen dat ze de gordel vooraan altijd aandoen. idd zeer ambitieus... ik schat dat we ruim 10 % achter liggen.
bij ons is de gordeldracht 100% voorin en achterin
hoe zou ik mijn kinderen kunnen leren de regels te volgen als ik het zelf niet zou doen