Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: rozeke op maandag 08 augustus 2011 - 18:33:39
-
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/110808_Putte (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/110808_Putte)
Dat is nu precies waarom ik twijfels heb bij het systeem van vrije begeleiding. Dit is natuurlijk wel het allerergste dat kan gebeuren. Misschien had een rij-instructeur hier ook niet meer tijdig kunnen ingrijpen. Maar toch: je hebt een beginnend bestuurder die misschien nog nooit achter een stuur gezeten heeft, die begrijpelijk al eens een inschattingsfout maakt, maar die nu wel voor de rest van zijn leven getraumatiseerd zal zijn.
Uiteraard (en gelukkig!) zijn niet alle ongevallen van dit kaliber maar toch, ik heb ook vandaag nog iets gelezen van een leerling chauffeur (wel in het buitenland) die zijn moeder aangereden heeft. En je kan veel blikschade en ook psychologische schade hebben bij de jonge chauffeur, denk ik dan ...
Ik bedoel hiermee niet dat ouders of andere begeleiders slechte chauffeurs/lesgevers zouden zijn, maar het feit blijft dat de inschatting van iets nog altijd bij de leerling ligt zonder dubbele bediening voor de begeleider om eventueel in te grijpen. Tegenwoordig is als ik het goed heb zelfs het bereikbaar zijn van de handrem voor de begeleider niet meer verplicht (voor het examen).
Overdrijf ik nu (vast wel ;) ) of zijn er nog mensen met dit idee?
-
Volgens mij overdrijf je vast niet, Rozeke.
Die jongen is amper 17 en moet verderleven met de gedachte dat hij, hoe onvrijwillig dan ook, zijn moeder gedood heeft. Hij staat op de drempel van zijn volwassenenleven daardoor al met een strafblad.
Vele niet-professionele begeleiders hebben zelf geen grondige kennis meer van de verkeerswetgeving die al zo dikwijls gewijzigd werd. Ze hebben meestal geen pedagogische opleiding genoten, waardoor ze hun kennis niet behoorlijk kunnen overbrengen. Bij gebrek aan ervaring met het begeleiden van een beginneling-bestuurder kunnen ze niet zelden niet tijdig inschatten welke fouten hij zou kunnen maken. En ze beschikken niet over een dubbele bediening. Ik kan me voorstellen dat die jongen gedacht heeft dat hij het nog zou halen en zijn moeder alleen maar "Pas op!" kon roepen, wijl een professionele begeleider keihard het rempedaal zou ingetrapt hebben om, als het ongeval dan al niet meer vermijdbaar was, tenminste toch de gevolgen ervan aanzienlijk te verminderen (de kinetische energie is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid).
De parkeerrem moet inderdaad niet meer bereikbaar zijn voor de begeleider. Veel kon die daar overigens toch niet mee doen, hoor. Bij een rijdende auto levert een parkeerrem maar weinig remkracht op, en bovendien kan het gebruik ervan de achterkant van de auto doen uitbreken in bepaalde omstandigheden.
-
Jozef, het up-to-date zijn van de kennis van de begeleider is zeker belangrijk. Maar het ging me hier meer om het feit dat hoe goed de begeleider misschien ook is (bv neem een rij-instructeur die zoon of dochter leert rijden met de eigen wagen: zo zijn er vast genoeg!), hij/zij niet beschikt over de mogelijkheid de bediening van het voertuig over te nemen. Ik herinner me dat ik maar wat blij was dat ik de eerste paar keren/uren met een rijschoolwagen reed, zodat ik mij geen zorgen maakte over een ongeluk: ik wist dat mijn instructeur op elk moment de bediening kon overnemen. Ik moet er nog niet aan denken dat ik zomaar helemaal alleen zou moeten rijden, terwijl ik helemaal geen ervaring had. Ik heb nu al (nu ja, "al" ... relatief bedoel ik ;)) 2 jaar mijn rijbewijs (waar is de tijd!) en ik rijd nu veel meer owv het werk, en nu pas begin ik mij echt rustig op de baan te voelen. Het is een gigantisch cliché maar echt goed rijden leer je alleen maar door veel ervaring.
Bestaan er eigenlijk landen waar je verplicht via de rijschool moet leren rijden? Nederland, dacht ik?
-
Jozef, het up-to-date zijn van de kennis van de begeleider is zeker belangrijk. Maar het ging me hier meer om het feit dat hoe goed de begeleider misschien ook is (bv neem een rij-instructeur die zoon of dochter leert rijden met de eigen wagen: zo zijn er vast genoeg!), hij/zij niet beschikt over de mogelijkheid de bediening van het voertuig over te nemen.
Ik ken intussen genoeg rijschoolinstructeurs die niemand in kennissenkring of vriendenkring willen leren autorijden. Uiteraard is er nog zoiets als concurrentiebeding. Maar de hoofdreden bij die collega's is voornamelijk ook het onbreken van de dubbele bediening. Die kàn de levensverzekering van de instructeur zijn.
Overigens kan de instructeur de kandidaat lang niet alles beletten. Een kandidaat die plots tilt slaat, en BAF alles dichtgooit, dat kan de instructeur hem niet beletten met zijn pedalen. Als er met de rijschool al een ongeval gebeurt, zijn het doorgaans ook kopt-staartaanrijdingen. Namelijk: een achterligger die onvoldoende afstand houdt, en zich niet voorbereidt op die kandidaat die onverwachts bruusk kan remmen. De kandidaat slaat onverwachts tilt, en de achterligger knalt er boenk op.
Ik herinner me dat ik maar wat blij was dat ik de eerste paar keren/uren met een rijschoolwagen reed, zodat ik mij geen zorgen maakte over een ongeluk: ik wist dat mijn instructeur op elk moment de bediening kon overnemen. Ik moet er nog niet aan denken dat ik zomaar helemaal alleen zou moeten rijden, terwijl ik helemaal geen ervaring had. Ik heb nu al (nu ja, "al" ... relatief bedoel ik ;)) 2 jaar mijn rijbewijs (waar is de tijd!) en ik rijd nu veel meer owv het werk, en nu pas begin ik mij echt rustig op de baan te voelen. Het is een gigantisch cliché maar echt goed rijden leer je alleen maar door veel ervaring.
Inderdaad. Zelfs in de beste rijschool leer je in feite niet autorijden. Je leert de wegcode, en een stevige basis op vlak van autorijden. Maar het is en blijft een basis. Vetrekkende vanuit die basis, is het dan aan de kandidaat om ervaring op te doen.
Bestaan er eigenlijk landen waar je verplicht via de rijschool moet leren rijden? Nederland, dacht ik?
Je stelt de vraag eigenlijk wat verkeerd. Ik denk eerder dat België 1 van de weinige landen in Europa is, waar zulks nog kan.
-
Bestaan er eigenlijk landen waar je verplicht via de rijschool moet leren rijden? Nederland, dacht ik?
Je stelt de vraag eigenlijk wat verkeerd. Ik denk eerder dat België 1 van de weinige landen in Europa is, waar zulks nog kan.
Er zijn inderdaad slechts 2 landen in Europa waar je een rijbewijs geldig voor het besturen van motorvoertuigen van categorie B kan behalen zonder erkende rijschool: België en Ierland.
-
Oei, ik dacht echt dat dat nog wel in meer landen kon. Oeps ... Maar dus een reden te meer (en ik stap hier vast op een eksteroog ;)): waarom kan dit dan niet in België? Financieel probleempje, zeker?
-
Bert: je kan je dan ook de vraag stellen waarom veel ouders hun kind wél nog willen leren rijden ... De mijne (die overigens beiden wel een pedagogische opleiding hebben) hebben alvast van in het begin gezegd dat ik maar naar de rijschool moest gaan en mijn broer leert het nu ook via de rijschool (en hij woont nog thuis dus praktisch gezien kan het best wel itt ik die toen al niet meer thuis woonde). Daar was ik toegegeven in het begin niet zo blij mee (zo van zeg, als je die moeite al niet wil doen ...) maar nu begrijp ik het wel. Ik denk dat ik ouders heb die op zich prima chauffeurs zijn, maar best weten dat ze niet meer alle wijzigingen van de wegcode kennen en ook eco-driving hebben zij nooit geleerd. (EN ze wilden waarschijnlijk ook gewoon hun hachje niet wagen ;)).
-
Het is een gigantisch cliché maar echt goed rijden leer je alleen maar door veel ervaring.
Ik zou dit enigszins willen nuanceren.
Een rijbewijs is eigenlijk alleen maar het bewijs dat je ooit eens het recht gehad hebt om motorvoertuigen van de erop vermelde categorieën te besturen.
Stel dat de politie mijn rijbewijs wil intrekken, doch ik verklaar dat ik het verloren ben, niettegenstaande dat niet waar is. Vervolgens wordt mij door een politierechter het recht tot het besturen van een motorvoertuig ontnomen. Het rijbewijs dat ik dan nog in mijn bezit heb, is niet dan langer meer een bewijs dat ik motorvoertuigen mag besturen.
Hoe dan ook is een rijbewijs nooit het bewijs dat je een motorvoertuig behoorlijk kunt besturen.
Na het behalen van een rijbewijs zijn de meeste beginnelingen nog relatief voorzichtig.
Daarna komt de periode waarin ze de indruk hebben dat ze al volleerde bestuurders zijn, maar daarvoor nog te weinig ervaring hebben. Dit is een periode waarin ze veel ongevallen veroorzaken.
Later vermindert het risico op een ongeval door de toegenomen ervaring. Vanaf nu zijn er twee mogelijkheden.
Ofwel vindt de bestuurder dat hij er nu wel genoeg van kent. Verdere ervaring leidt dan ook niet meer tot een grotere rijvaardigheid, en niet zelden tot het bestendigen van fouten. Die fouten worden dan later eventueel overgedragen aan een kandidaat-bestuurder die hij begeleidt, onder het motto van "ik zal wel weten hoe het hoort, want ik rijd al 25 jaar".
Ofwel blijft de bestuurder er zich tijdens de rest van zijn leven, zolang hij motorvoertuigen bestuurt, verder voor inzetten om zijn rijvaardigheid te verbeteren. Hiervoor is het volgen van verdere cursussen onontbeerlijk. Slechts op deze wijze kan hij een uitstekende bestuurder worden.
Dit geldt ook voor gebrevetteerde rijschoolinstructeurs. Mijn echtgenote en ik hebben hier in de Alpen enkele jaren geleden zo een Belgische instructeur op bezoek gehad, die al vele jaren les gaf, en desondanks problemen gehad heeft bij het vertrekken op een helling.
Een probleem is ook dat de verplichte leerstof voor het theoretisch examen voor het rijbewijs in België heel wat inhoudt dat gegarandeerd ooit tot problemen en zelfs tot ongevallen leidt. Ik zal me beperken tot slechts enkele voorbeelden:
De kandidaten moeten leren dat ze moeten opschakelen bij 2.000 toeren per minuut met een dieselmotor en bij 2.500 toeren per minuut met een benzinemotor. Bullshit van formaat natuurlijk.
Een lager toerental kan bijvoorbeeld aangewezen zijn in bergaf.
Een hoger toerental kan vereist zijn als er sterk moet versneld worden, in bergop, als de wagen zwaar beladen is of een aanhanger trekt.
De bestuurder die tijdens het inhalen op voormelde toerentallen opschakelt, kan hierdoor trekkracht te kort komen om snel genoeg te kunnen inhalen, met eventueel een frontale aanrijding tot gevolg.
De kandidaten moeten leren dat de wettelijke minimum diepte van de hoofdprofielen van de banden 1,6 mm is. Maar er wordt hen niet geleerd dat een band niet meer voldoende veiligheid biedt als de diepte van zijn hoofdprofielen minder dan 3 mm bij een zomerband en minder dan 4 mm bij een winterband bedraagt.
De kandidaten moeten leren hoe ze het motoroliepeil moeten controleren, maar er wordt hen niet bijverteld dat een correcte meting slechts mogelijk is als de auto op een horizontale ondergrond staat. Zodoende kunnen ze, bij een onvoldoend motoroliepeil, op een autosnelweg op de pechstrook terechtkomen, waar het alles behalve veilig is.
Mijn echtgenote was al een uitstekend bestuurder toen we hier 3 jaar geleden in de Alpen komen wonen zijn. Ik heb haar kunnen helpen om haar stuurtechnieken te verbeteren, doch niet, bij gebrek aan een daartoe geeigend terrein en installaties, hoe ze de wagen onder controle kan krijgen als hij in een slip geraakt. Met gemiddeld 5 maanden sneeuw per jaar hier geraak je elke winter onvermijdelijk een aantal keren in een slip, hoe voorzichtig je ook rijdt. Zo is haar wagen tijdens de eerste winter hier tegen een lantaarnpaal terechtgekomen, met 9.000 Euro schade als gevolg. Ze heeft daarna een cursus gevolgd bij de ADAC, en sindsdien rijdt zij met de wagen in plaats van de wagen met haar op sneeuw. Mijn echtgenote en ik volgen hier nu om beurt elk jaar zo een cursus. Want ook nu ik al 40 jaar mijn rijbewijs heb, kan ik nog elke dag bijleren.
-
Daar heb je zeker een punt, Jozef. (Overigens heb ik mij al ingeschreven voor een slipcursus ;)). Vraag is dan WAAROM dit soort zaken niet aan de kandidaten geleerd worden. Kleine moeite, toch? (En je kan nog zoveel cursussen volgen: zonder ervaring ben je er denk ik weinig mee. Beide gaan best samen denk ik.)
-
Bert: je kan je dan ook de vraag stellen waarom veel ouders hun kind wél nog willen leren rijden
Omdat ze "nu al twintig jaar zonder accidenten met den auto rijden en het nu toch wel zullen weten, zeker?". Of omdat ze de rijschool "te duur" vinden. Men houdt dan natuurlijk gemakkelijkheidshalve geen rekening met:
* Zoonlief die tijdens de opleiding de koppelingsplaat vakkundig naar de haaien helpt
* Een gebeurlijk klein accidentje bij het leren parkeren met wat blikschade,
* Zoonlief die nét iets te vaak en nét ietsje te onzacht tegen de borduur knotst wanneer hij leert parkeren etc.
* Gratis met de eigen wagen rijden, niet eens bestaat. Wanneer je met je eigen wagen gaat rijden, verbruikt hij bvb ook brandstof, .....
-
"Te duur" is inderdaad een vaak gehoord argument. Toegegeven: ik slikte ook wel even toen ik de prijs hoorde indertijd, maar ik moest het ook allemaal zelf betalen en ik werkte nog niet lang. En achteraf bekeken vond ik het wel meevallen als je bekijkt wat je ervoor in de plaats krijgt (gebruik van de wagen, enz enz ...).
Ik zou er niet tegen zijn als de vrije begeleiding afgeschaft zou worden. Andere landen hebben dat blijkbaar al lang begrepen. Een collega van mij hier in NL viel bijna achterover toen ze hoorde dat je in België geen rijles hoeft te volgen.
-
Maar dus een reden te meer (en ik stap hier vast op een eksteroog ;)): waarom kan dit dan niet in België? Financieel probleempje, zeker?
Een combinatie van verschillende factoren, Rozeke.
Hier in Duitsland kan een kandidaat-bestuurder zich pas laten inschrijven in een rijschool nadat hij een cursus EHBO gevolgd heeft (mijn echtgenote, die receptioniste is in een hotel, moet zo een cursus overigens om de 2 jaar opnieuw volgen). De mensen kunnen mij hier niet geloven als ik hen vertel dat dat in België niet vereist is. Ik zou het niet willen meemaken dat ik mij op de plaats van een verkeersongeval bevind, en een slachtoffer overlijdt omdat ik niet weet wat mij te doen staat in afwachting van de aankomst van de hulpdiensten.
De rijopleiding in België is een lachertje met die hier in Duitsland (waar ze dan ook veel meer geld kost dan in België). Niettemin beweren de mensen in België dat de rijscholen geldkloppers zouden zijn. Maar het laatste waarvoor je wel rijschoolinstructeur moet worden is het zeer bescheiden loon, de (meestal geleasde) leswagens kosten veel geld (dubbele bediening, weinig restwaarde wegens verhoogde slijtage door het gebruik als lesvoertuig), en als je de jaarrekeningen van de rijscholen bekijkt, stel je vast dat er beslist wel meer winstgevende ondernemingen bestaan.
De irrationaliteit van velen met betrekking tot het wegverkeer. Dr. Luc Beaucourt heeft een aantal jaren geleden op een website foto's van verkeersslachtoffers gepubliceerd, met de bedoeling de weggebruikers te sensibiliseren. Bleek achteraf dat zijn website weinig impact had, vanuit de opvatting van vele bezoekers: "Dat ben ik niet, zoiets overkomt alleen anderen".
Belgische politici hebben de moed niet om hun verantwoordelijkheid te nemen door de bevolking tegen de haren in te strijken (= stemmenverlies) met maatregelen om het wegverkeer werkelijk veiliger te maken.
Zo zit bijvoorbeeld het rijbewijs met punten al meer dan 20 jaar in de koelkast. Het is nochtans hét middel om de onverbeterlijken eruit te halen.
-
Jozef: over die EHBO: ik moet die cursus hier in NL zelfs elk jaar volgen in principe (en die wordt ook door het ziekenhuis aangeboden!) - in België werd er van uit gegaan dat ik dat ken, en dat ik gezien mijn specialisme ook geen nood had aan bijscholing. Maar als er een ongeval gebeurt en ik ben in de gelegenheid te stoppen (dwz natuurlijk niet midden op de E40), wordt het mij wel (logisch) dubbel aangerekend als ik niet weet wat ik moet doen. Terwijl ik beroepshalve die EHBO absoluut niet nodig heb (als ze bij mij terecht komen, is het daar al wat laat voor ;)) en er dus niet meer van ken dan de gemiddelde mens die ooit eens zo'n cursus gevolgd heeft ...
-
Terwijl ik beroepshalve die EHBO absoluut niet nodig heb (als ze bij mij terecht komen, is het daar al wat laat voor ;)) en er dus niet meer van ken dan de gemiddelde mens die ooit eens zo'n cursus gevolgd heeft ...
Als ze bij jou komen, geldt inderdaad het spreekwoord: "Te laat de put gedempt als het kalf al verdronken is". ;D
Maar hoewel je dan professioneel geen EHBO beoefent, moet je er door je medische opleiding toch al wat meer verstand van hebben dan een volslagen leek.
In België zijn velen er bijvoorbeeld van overtuigd dat je een verongelukte motorrijder nooit zijn helm mag afnemen, teneinde geen nekletsels te veroorzaken of te verergeren. Maar wat baat het hem dan maar te laten stikken in zijn braaksel?
-
Ik zou het niet willen meemaken dat ik mij op de plaats van een verkeersongeval bevind, en een slachtoffer overlijdt omdat ik niet weet wat mij te doen staat in afwachting van de aankomst van de hulpdiensten.
Voor mij de belangrijkste reden om EHBO te leren. Trouwens niet alleen voor in het verkeer. De kans dat je met bv een hartaanval wordt geconfronteerd in je gezin familie lijkt me groter. Dan moet het nog erger zijn om te wachten op de hulpdiensten en daar een beetje nutteloos te staan panikeren.
Mijn lesgever voor het brevet van 'hoger redder' indertijd beweerde trouwens dat minder dan 1/5 van de huisartsen een reanimatie correct kunnen uitvoeren. Veruit de specialisten in deze materie waren volgens hem de ambulanciers (training en helaas veel praktijkoefening). Hoe hamerde dan ook fel op reanimatietechnieken. Ik ben er trouwens nog altijd zeer trots op dat ik op dit onderdeel van het examen al mijn punten kon halen. Het geeft een goed gevoel te weten dat ik de technieken ken (en onderhoud) en dat ik een slachtoffer op zijn minst een faire kans kan geven, hoe klein die in de werkelijkheid ook lijkt te zijn.
-
JC: dat kan kloppen: enerzijds omdat de gemiddelde huisarts dit bijna nooit hoeft te doen (gelukkig!) en anderzijds omdat die regels ook veranderen met de tijd. Volgens mij zijn ze nu alweer anders als wat ik indertijd geleerd heb.
-
De wagen in kwestie blijkt een Citroen Saxo te zijn, een relatief licht autootje. Op foto's van het ongeluk is de schade aan het voertuig echter zeer beperkt. Rechtsvooraan is de auto goed ingedeukt, de bumper is weg, maar de motorkap is maar weinig geplooid. De aanrijding zal dus wel niet zeer hevig zijn geweest. De moeder is echter uit het voertuig geslingerd wat er zeer waarschijnlijk op wijst dat de moeder de gordel niet droeg.
Een wel heel slecht voorbeeld voor haar leerling en een vergissing die ze met haar leven heeft bekocht.
-
De wagen in kwestie blijkt een Citroen Saxo te zijn, een relatief licht autootje. Op foto's van het ongeluk is de schade aan het voertuig echter zeer beperkt. Rechtsvooraan is de auto goed ingedeukt, de bumper is weg, maar de motorkap is maar weinig geplooid. De aanrijding zal dus wel niet zeer hevig zijn geweest. De moeder is echter uit het voertuig geslingerd wat er zeer waarschijnlijk op wijst dat de moeder de gordel niet droeg.
Een wel heel slecht voorbeeld voor haar leerling en een vergissing die ze met haar leven heeft bekocht.
Ik denk ook dat ze de gordel niet of niet behoorlijk gedragen heeft, mede omdat de bestuurder slechts lichtgewond is.
Ja, zij heeft die vergissing met haar leven bekocht, maar wie blijft er het slachtoffer? Niet zij, want zij weet van niets meer, maar wel die jongen, die zijn moeder niet meer heeft.
Ergens ook een beetje zijn schuld. Het kost mij ook altijd heel wat moeite om te bekomen dat mijn schoonouders de gordel dragen in onze auto's. Maar daarin ben ik radicaal: "Gordel aan, of ik vertrek niet. Uitstappen staat jullie vrij."
-
Ik ook Jozef, maar ja, goed, ik weet niet of ik als 17-jarige mijn ouders daarop had durven wijzen, eerlijk gezegd.
Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
-
JC: dat kan kloppen: enerzijds omdat de gemiddelde huisarts dit bijna nooit hoeft te doen (gelukkig!) en anderzijds omdat die regels ook veranderen met de tijd. Volgens mij zijn ze nu alweer anders als wat ik indertijd geleerd heb.
Inderdaad: als ik nu nog EHBO zou toepassen zoals ik het 40 jaar geleden bij het leger geleerd heb...
Wat mij daarbij stoort, is dat er in wetenschappelijke kringen telkens weer met de grootste zekerheid stellingen geuit worden, die dan een aantal jaren later herroepen worden.
Zo herinner mij dat er mij, na mijn hartinfarct in 1998, gezegd werd dat ik, omwille van "de cholesterol", hooguit 2 eieren om de 14 dagen mocht eten. Tot enkele jaren geleden bekend werd dat die eieren helemaal niet zo schadelijk zijn voor "de cholesterol". Ik die zo graag eieren eet, heb ze mij al die jaren dus voor niets ontzegd.
Valt het dan te verwonderen dat vele al wat oudere mensen, met betrekking tot gezondheidsregels, de reactie hebben: "Je moet dat allemaal niet te nauw nemen, want morgen zeggen ze het misschien weer anders"?
-
Dat is zo. (En ik vind ook dat je oudere mensen nu niet alles meer moet ontzeggen ...). Die dingen evolueren constant: waar we vandaag van overtuigd zijn, klinkt misschien morgen niet zo aannemelijk meer. Ik merk dat zelf ook hoor: onze classificaties veranderen constant - iets wat 10 jaar geleden wel nog als kwaadaardig werd beschouwd, wordt nu toch nog net als goedaardig geklasseerd (de lijn is weliswaar soms dun, maar toch!); er zijn nu veel meer soorten van gelijk welke ziekte, enz enz ...
Maar de gordel dragen zal wel altijd aan te raden blijven, denk ik ;) .
-
Ik ook Jozef, maar ja, goed, ik weet niet of ik als 17-jarige mijn ouders daarop had durven wijzen, eerlijk gezegd.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wablieft? Als ik aan het stuur zit, en mijn schoonouders niet luisteren, voeg ik eraan toe: "This is your captain speaking!".
Zelfs een piloot van een lijnvliegtuig heeft het recht om niet op te stijgen of een tussenlanding te maken als een passagier de veiligheid in het gedrang brengt. Er is al eens een lijnvliegtuig geland omdat een passagier niet wilde ophouden met roken.
Als jij achter het stuur zit, moet je zeggen: "Straks zijn jullie weer mijn ouders, maar nu ben ik alleen hier de baas."
(http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.asp[b)Ik heb de foto's niet gezien - staan die ook op de website van De Redactie?
Er staat er onder andere één hier (http://www.gva.be/antwerpen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.aspx).
-
En ik vind ook dat je oudere mensen nu niet alles meer moet ontzeggen ...
Daar zit ergens ook een logica in, hé Rozeke. Als ik morgen moet heengaan vanwege darmkanker, maakt het mij niets meer uit dat intussen ook mijn longen en mijn lever om zeep zijn van de tabak en de drank.
Maar de gordel dragen zal wel altijd aan te raden blijven, denk ik ;) .
En de gordel goed dragen. Niet met de gordel over de hals (hoogte correct instellen). Niet met de gordel over de buik, maar over het bekken. Niet met een dikke overjas aan, die de werking van de gordel sterk vermindert. Niet met de rugleuning zodanig achterover, dat je bij een ongeval onder de gordel door schuift. Niet met een verdraaide gordel. Niet met een gordel die bij een vorig ongeval al uitgerokken werd.
Airbags alleen volstaan niet.
Het is zoals met een verzekering, Rozeke: ik hoop dat ik de gordel nooit zal nodig hebben, maar ik draag hem wel altijd.
-
Jozef: nu durf ik dat ook, maar als 17 jarige dat weet ik niet.
Enfin: blijkbaar had die vrouw een vrijstelling voor de gordel. Wat me dan weer doet twijfelen of die vrijstellingen wel zo'n goed idee zijn en zeker voor begeleiders ...
-
@ Rozeke,
Je zou kunnen stellen: "Het zijn volwassenen, het is hun keuze of ze de gordel dragen of niet". Maar: als chauffeur, kies ik er hoegenaamd NIET voor, om bij een noodstop of ongeval die passagier volop in mijn nek te krijgen, omdat die vertikte de gordel (correct) te dragen. Enig idee wat een gewicht dat wel is, dat je pardoes in je nek krijgt, als 't mis gaat?
Bij mij is het dus simpel: veiligheidsgordel correct om, of Bertje vertrekt niet. Punt uit. Willen ze dan nog niet luisteren, dan is 't simpel: gordel om of uitstappen. Wie niet horen wil, komt m'n karretje niet in.
En die "lijn", kan best ook in omgekeerde zin werken. Toen wij vroeger op vakantie trokken, naar het Zwarte Woud, dan had onze wagen (zo'n dertig jaar geleden) nog géén gordels achterin. Op de achterbank was het dan geregeld ambras. Wat wil je ook: drie snotapen op die achterbank. Van vader mocht er dan wel 's ene in de koffer. Die kon dan makkelijk bij de koelbox met frisdrank, en speelde "de bar". Vonden we natuurlijk geweldig: veel plaats, en in de koffer konden we zwaaien naar al die voorbijrijdende auto's. Welnu: vandaag de dag zal m'n vader niet meer vertrekken, of de kleinkinderen zitten allemaal behoorlijk vastgegordeld, kinderzitje correct gemonteerd. Gejank of geen gejank, ambras of geen ambras. En ik garandeer je: daar is 'm even streng in als ikke.
-
Jozef: nu durf ik dat ook, maar als 17 jarige dat weet ik niet
als ik mijn gordel niet omheb, mag ik niet vertrekken van de kinderen (7 en 9)
tegenwoordig zijn ze blijkbaar iets mondiger dan wij vroeger waren
-
De wagen in kwestie blijkt een Citroen Saxo te zijn, een relatief licht autootje. Op foto's van het ongeluk is de schade aan het voertuig echter zeer beperkt. Rechtsvooraan is de auto goed ingedeukt, de bumper is weg, maar de motorkap is maar weinig geplooid. De aanrijding zal dus wel niet zeer hevig zijn geweest. De moeder is echter uit het voertuig geslingerd wat er zeer waarschijnlijk op wijst dat de moeder de gordel niet droeg.
Een wel heel slecht voorbeeld voor haar leerling en een vergissing die ze met haar leven heeft bekocht.
Die ongelukkige vrouw had volgens ... idd haar gordel niet aan.
En volgens de "onzinpolitie" wegens kleiner als 1,50 m ::)
Indien mss andere (medische) vrijstelling niet verder lezen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=JK3DQBNJ
Geen gordel
Conny werd lange tijd gereanimeerd door de hulpdiensten, maar er kon geen hulp meer baten . Bjorn en de bestuurster van de andere auto raakten lichtgewond.
Conny De Vos droeg haar gordel niet, maar moest dat wettelijk ook niet. De politie bevestigde gisteren dat de vrouw een vrijstelling had om een veiligheidsgordel in de auto te dragen. ‘Omdat ze kleiner was dan 1,50meter. Al had de autogordel haar leven wel kunnen redden', reageren de zwaar aangeslagen familieleden.
Vóór 1 sept 2006 was er ooit sprake van 1,50 m maar enkel ! voor bestuurders...
http://wegcode.be/actueel/recente-wijzigingen/1271-gordel-kinderen
Nu is het i.p. vanaf 135 cm voor "iedereen", wel letten op be-parapluregel:
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/205-art35
35.1.3. De veiligheidsgordel en het kinderbeveiligingssysteem worden gebruikt op een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beïnvloedt of kan beïnvloeden.
Moest namelijk de instelling van gordelhoogte en -desnoods ook zetelhoogte- onvoldoende zijn voor mensen tussen 135 cm en 150 cm.Duitsland hanteert namelijk nog steeds minstens wettelijke 150 cm. Kleiner moet in geschikt kinderbeveiligingssysteem.
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_21.php
(1a) Kinder bis zum vollendeten 12. Lebensjahr, die kleiner als 150 cm sind, dürfen in Kraftfahrzeugen auf Sitzen, für die Sicherheitsgurte vorgeschrieben sind, nur mitgenommen werden, wenn Rückhalteeinrichtungen für Kinder benutzt werden, die den in Artikel 2 Abs. 1 Buchstabe c der Richtlinie 91/671/EWG des Rates vom 16. Dezember 1991 über die Gurtanlegepflicht und die Pflicht zur Benutzung von Kinderrückhalteeinrichtungen in Kraftfahrzeugen (ABl. EG Nr. L 373 S. 26), der durch Artikel 1 Nr. 3 der Richtlinie 2003/20/EG des Europäischen Parlaments und des Rates vom 8. April 2003 (ABl. EU Nr. L 115 S. 63) neu gefasst worden ist, genannten Anforderungen genügen und für das Kind geeignet sind. Abweichend von Satz 1...]
-
Het geeft een goed gevoel te weten dat ik de technieken ken (en onderhoud) en dat ik een slachtoffer op zijn minst een faire kans kan geven, hoe klein die in de werkelijkheid ook lijkt te zijn.
Als je niets kan ondernemen, is die patiënt een vogel voor de kat. Tegen de tijd dat de hulpdiensten hem kunnen bereiken, is 't wellicht al te laat.
In dat opzicht, zou ik die kans dus niet zo klein durven noemen.
-
Het geeft een goed gevoel te weten dat ik de technieken ken (en onderhoud) en dat ik een slachtoffer op zijn minst een faire kans kan geven, hoe klein die in de werkelijkheid ook lijkt te zijn.
Als je niets kan ondernemen, is die patiënt een vogel voor de kat. Tegen de tijd dat de hulpdiensten hem kunnen bereiken, is 't wellicht al te laat.
In dat opzicht, zou ik die kans dus niet zo klein durven noemen.
Die kans is wel degelijk klein, maar iedereen zou toch de kleinse kans moeten bieden aan het slachtoffer. Zeker in het geval van een reanimatie.
Maar dan komt de realiteit, m.a.w. hoeveel kans heb je om iemand te reanimeren. Mij werd verteld dat het ongeveer 5% is wanneer het buiten het hospitaal wordt uitgevoerd. Als het door ambulanciers die een zuurstofkoffer en defibrilator meehebben wordt uitgevoerd zou dit stijgen naar zo'n 15%. Het is dus lang niet het wondermiddel dat je in series zoals 'ER' ziet.
-
Nee, een wondermiddel is het idd niet. Maar tegenover 0,0 %, noem ik 5 % niet klein. ;)
-
Maar dan komt de realiteit, m.a.w. hoeveel kans heb je om iemand te reanimeren.
Maar ook als je er niet in slaagt om iemand te reanimeren, zouden correcte pogingen daartoe dan niet de kans verhogen dat een noodarts bij aankomst de betrokkene wél kan reanimeren?
-
Bij dergelijke pogingen door een getuige gaat het er niet om het slachtoffer te reanimeren in de zin dat de hartfunctie spontaan terug op gang zal komen. Het gaat er wel om dat door het in stand houden van de bloedcirculatie en de zuurstoftoevoer, vnl de hersenen geen of veel minder schade oplopen. Het hart is "maar" de pomp. Het is niet voor niets dat men ook altijd iemand "hersendood" verklaart en niet "hartdood". (De term "klinisch dood" duidt wel op een hartstilstand - maar dit is semantiek ;)).
-
Perfect verwoord Rozeke. Maar meer nog, het kunnen zeggen, "ik heb alles gedaan wat ik kon", ipv, "ik wist niet wat te doen". Dat geeft me geestelijke rust.
Een aantal jaren geleden overleed een goede vriend van mij en mijn aikido-sensie op de mat. Door blessures was ik al een aantal maanden uit roulatie en stond ik die beruchte avond niet op de mat. Het feit dat mijn collega's die sensei hebben getracht te reanimeren op de correcte manier maar hier niet in geslaagd zijn (geen verwijt) gaf me rust. Ik wist dat ik het niet beter had kunnen doen en heb dus kunnen aanvaarden dat die vriend daar is gestorven. Ook die collega's kijken daar op dezelfde manier op, "Albert heeft een eerlijke kans gehad, maar het mocht niet baten".
N.B. sindsdien heb ik geen minuut meer op de mat gestaan.
-
Da's nu het drama in België :
Gordel niet dragen eist een groot deel van de verkeersdoden.
Gordelvrijstellingen eisen OOK doden.
Wel een eeuwigdurende gordelvrijstelling als je kleiner bent dan 150cm, maar vanaf 135cm is een kinderbeveiligingssysteem zelfs niet meer nodig !
Wie nog kan volgen moet het maar eens uitleggen.
Marc en Diane wisten het al lang : de Belgische ziekte.
-
maar vanaf 135cm is een kinderbeveiligingssysteem zelfs niet meer nodig !
mijn kinderen weten niet beter dan dat het 140 cm is
-
maar vanaf 135cm is een kinderbeveiligingssysteem zelfs niet meer nodig !
mijn kinderen weten niet beter dan dat het 140 cm is
Die 140cm wordt vaak gebruikt op kermissen en in pretparken om op bepaalde attracties toegelaten te worden.
-
maar vanaf 135cm is een kinderbeveiligingssysteem zelfs niet meer nodig !
mijn kinderen weten niet beter dan dat het 140 cm is
Die 140cm wordt vaak gebruikt op kermissen en in pretparken om op bepaalde attracties toegelaten te worden.
Yep kom net terug van EuroDisney en onze Mike (142) werd telkens goed gemeten bij Indiana Jones.