Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: jozef op maandag 09 september 2013 - 17:18:38
-
Twintig procent bussen raakt niet door keuring
Bij de technische controle van autobussen, zowel particulier als van De Lijn, krijgt een vijfde van de bussen een rode kaart. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1449958/twintig-procent-bussen-raakt-niet-door-keuring.aspx
Maar in afwachting van de keuring rijden die gevaarlijke mastodonten toch maar rond.
-
Toen er destijds een collega bij ons begon, nadat hij het bij De Lijn voor bekeken hield, vlogen hij en z'n collega nog op den hof al bijna tegen de voorruit. Zijn reactie: "Miljaar, deze remmen werken precies. Da's aanpassen voor mij, zelle. 'k Zen kik da nimeer gewend na zoveel jaren als lijnbuschauffeur".
-
Hoeft niemand te verbazen bij de binaire rijstijl van de 95% brukers van De Lijn.
Of vol gas.
Of vol bovenop de remmen.
-
Hoeft niemand te verbazen bij de binaire rijstijl van de 95% brukers van De Lijn.
Of vol gas.
Of vol bovenop de remmen.
Dat is ook zowat de enige rijstijl die bij de uurroosters past.
In België kan de buschauffeur niet wachten om te vertrekken tot iedereen neerzit, zoals dat hier gebeurt.
-
In België kan de buschauffeur niet wachten om te vertrekken tot iedereen neerzit, zoals dat hier gebeurt.
Door zo te vlammen als een halve gare, houden ze zélf die veel te krappe uurrooster wél mee in stand. De reactie van hun baas laat zich raden: "Ziet ge wel, dat die uurrooster goed uitgekiend is?" En hij past natuurlijk niks aan.
-
Dat is ook zowat de enige rijstijl die bij de uurroosters past.
Als ik mij strikt aan de verkeersregels zou houden, rij ik altijd te laat, zelfs op de kalme momenten, zegt mij een bevriend Lijnbus-bestuurder.(rijdt zelfs niet in stadsgebied)
-
Door zo te vlammen als een halve gare, houden ze zélf die veel te krappe uurrooster wél mee in stand. De reactie van hun baas laat zich raden: "Ziet ge wel, dat die uurrooster goed uitgekiend is?" En hij past natuurlijk niks aan.
Als ik aan vrachtwagenbestuurders vraag waarom ze elkaar inhalen met amper 2 km/h snelheidsverschil en aldus honderden automobilisten ieder veel meer tijd doen verliezen dan ze zelf kunnen winnen, krijg ik toch ook altijd te horen: "Druk van de baas"?
-
Maar als sommige bedrijven met lokale distributie gaan beslissen dat voor hen 80 km/u wel genoeg is, zetten ze wel ineens alle internationale vervoer mee vast achter zich.
-
Die Oostblokkers ook, doen die een verbindingsrit of een andere rit waar ze genoeg tijd hebben dan rijden die ook amper 80.
-
Als ik aan vrachtwagenbestuurders vraag waarom ze elkaar inhalen met amper 2 km/h snelheidsverschil en aldus honderden automobilisten ieder veel meer tijd doen verliezen dan ze zelf kunnen winnen, krijg ik toch ook altijd te horen: "Druk van de baas"?
Mij niet meer gezien.
Hoe zotter ge als chauffeur doet, hoe zotter den baas. Geeft de baas je tien adressen, en je raakt op tijd rond, dan zijn het er volgende week twintig. En als ook dat je lukt, de week erna mss wel 25. Er zijn grenzen. Je doet je werk, maar wat niet binnen een redelijke termijn haalbaar is, sorry moet aangepast worden. En voor wie denkt dat ik dan een luierik ben: alles ziet hij
* langs waar ik gereden ben (dus of ik geen onnodige omwegen maak)
* m'n verbruik
* hoeveel liter per minuut m'n pomp gemiddeld haalt
* hoelang ik er gemiddeld over doe om het erf op te rijden, de slang af te rollen en aan te koppelen en te beginnen laden
* hoelang ik erover doe, om éénmaal de tank leeg is: darm oprollen, liters noteren en tankreiniging activeren, en weer door te rijden
==> voor die laatste 2 samen, krijgen wij 5 minuten. De 6de minuut wordt afgetrokken als we er geen verantwoording over afleggen
* spoelen: maximaal 1 uur, elke minuut die we over 't uur gaan, wordt afgetrokken
In de nieuwe fabriek in Moorselde, staan zelfs al schakelaars waarmee de chauffeur een losbeurt moet aanvragen aan de laborant. De baas kan perfect zien, hoeveel tijd er verstreken is tussen het inwegen, en de aanvraag voor de losbeurt (na bemonsteren van de melk). En nu zijn ze zelfs al bezig met sensoren op de loskraan. Is de tank leeg, zouden we nog 2 minuten krijgen om te vertrekken.
Dus neen, liefst van al rij ik nog op een rit waar er niet zo'n zot tussenzit die het toch 's gaat proberen. Anders is de reactie voorspelbaar: "zie je wel dat 't gaat?". Beter is het dan om hem te laten ondervinden, dat het mits een beetje fatsoenlijk werken écht te krap is. Vervelend, maar de meest efficiënte methode om die cirkel te doorbreken.
Soit, ik zie dagelijks veel automobilisten een overvol kruispunt oprijden met hun tuuteke, goed wetend dat ze nooit tijdig zullen wegraken, en zo de boel onnodig in 't 100 sturen van zodra de dwarsrichting groen krijgt. Ze sturen ook 't verkeer in het honderd, en de meesten kunnen géén "druk van den baas" inroepen ..... En toch tientallen anderen onnodig laten wachten, en files creëren waar er geen nodig zijn.
-
Soit, ik zie dagelijks veel automobilisten een overvol kruispunt oprijden met hun tuuteke, goed wetend dat ze nooit tijdig zullen wegraken, en zo de boel onnodig in 't 100 sturen van zodra de dwarsrichting groen krijgt. Ze sturen ook 't verkeer in het honderd, en de meesten kunnen géén "druk van den baas" inroepen ..... En toch tientallen anderen onnodig laten wachten, en files creëren waar er geen nodig zijn.
Maar die steken het dan ook niet op de baas.
-
Maar die steken het dan ook niet op de baas.
Dàt is het 'm nu net...
Zij kunnen het niet op een baas steken, en creëren desondanks toch gigantische verkeersinfarcten waar er geen nodig zijn.
-
Maar die steken het dan ook niet op de baas.
Dàt is het 'm nu net...
Zij kunnen het niet op een baas steken, en creëren desondanks toch gigantische verkeersinfarcten waar er geen nodig zijn.
Ik heb vandaag nog twee van die infarcten gezien.
Het eerste: zodra ik vermoed dat een vrachtwagenbestuurder snode plannen heeft, heb ik nog amper de tijd om te vertragen tot 190 km/h.
Dan gebeurt het: mijn claxon en grootlichtsignalen zijn paarlen voor de zwijnen, hij wijkt onverbiddellijk uit naar mijn rijstrook om gezapig een collega in te halen.
Ik stamp het rempedaal met alle kracht naar beneden, en de Volvo voegt daar nog zijn brake assistance aan toe, doch ik zie dat we het niet meer gaan halen, ook een Volvo kan geen mirakel doen.
Mijn enig mogelijke redding is de pechstrook. Door het veel te bruuske stuurmaneuver begint de Volvo uiteraard te slingeren, en zelf had ik hem wellicht niet meer onder controle gekregen vóór het misgelopen was.
Gelukkig lukt de DSTC (het equivalent van ESP bij Volvo) dat nog wel.
Ik wist wat me te doen stond: de snelweg zo snel mogelijk verlaten om vooral die vrachtwagen niet in te halen. Want dan had ik het niet kunnen laten om die gangster eens enkele keren te laten zien hoe krachtig een Volvo kan remmen en dan net op tijd snel weer optrekken.
Kenteken van de vrachtwagen: A.
Het tweede: op een parking langsheen de autosnelweg vindt een vrachtwagenbestuurder het aangewezen om een doorgang in de verkeerde richting in te rijden. Verder als 5 meter geraakt hij niet, want er komen personenwagens uit de tegengestelde richting. Al gauw staan er zowat 25 personenwagens vast, en meer dan de helft weigert terecht om achteruit te rijden. De vrachtwagenbestuurder kan zijn blunder rechtzetten door 5 meter achteruit te rijden, doch daartoe is hij slechts 20 minuten later bereid, als de Polizei hem ertoe verplicht. Mijn dag was weer goed. Want "Behinderung des Straßenverkehrs" is geen verkeersovertreding, doch een "Straftat" (het equivalent van een correctioneel misdrijf in België). Dat betekent dat die gast de nor in gaat tot zijn baas voor een waarborg gezorgd heeft. Maar goed ook.
Kenteken van de vrachtwagen: CZ.
-
Er daarom van uitgaan, dat alle vrachtwagenchauffeurs zich zo gedragen, of dat het slechts een minderheid betreft die het niet doet, is een veralgemening die nergens op gestoeld is.
Ik zie evenveel infarcten veroorzaakt worden automobilisten. Ik zie ook roekeloze motards bezig. Er daarom van uitgaan dat elke automobilist zo'n egoïst is, en elke motard een roekeloze zot, zou een al even domme veralgemening zijn. En neen, aan het soort opbod over welke categorie bestuurders nu het meest egoïstisch, dom, roekeloos of whatever is, ga ik niet meer meedoen.
-
Er daarom van uitgaan, dat alle vrachtwagenchauffeurs zich zo gedragen, of dat het slechts een minderheid betreft die het niet doet, is een veralgemening die nergens op gestoeld is.
Vroeger waren de meeste vrachtwagenbestuurders plichtbewuste professionelen. Maar dat is al een tijdje voorbij...voorbeeld: zie mijn post in 'wat heb je vandaag weer meegemaakt'
-
Vroeger waren de meeste vrachtwagenbestuurders plichtbewuste professionelen. Maar dat is al een tijdje voorbij...voorbeeld: zie mijn post in 'wat heb je vandaag weer meegemaakt'
Ik heb je voorbeeldje daar gelezen.
Maarreuhm, suggereer je nu dat automobilisten altijd keurig voldoende afstand houden? Dan nodig ik je uit, om eens op de E313, E34/N49, E19 (A'pen-Breda) etc. te gaan kijken. Voornamelijk dan 's morgens, tussen 6.00 u en 9.00 u. Eens kijken hoe braafjes voldoende afstand er door iedereen gehouden wordt. Je zal ongetwijfeld ook wel weten, dat er genoeg zijn die liefst nog in de koffer van hun voorligger duiken. Er moest zo maar 's ene naar links willen komen, weet je wel.
En bij de eerste twee regendruppels die vallen, kan je er wel pap op geven, dat het op meerdere plaatsen raak zal zijn op de linkerrijstrook. Doorgaans een treintje van een stuk of vijf wagens die achterop elkaar geknald zijn. En niet zelden zijn dàt dan diegenen, die van zichzelf vinden dat ze zoveel beter zijn dat de gemiddelde chauffeur, en overal luidkeels verkondigen dat de vrachtwagens te weinig afstand houden. Tot ze zélf pardoes in de kont van hun voorligger terechtkomen. Dan hebben ze "pech" gehad, en sussen ze zichzelf met de onzin dat niemand er wat aan kan doen .......
Maar dat haalt natuurlijk de media zo niet, da's niet spectaculair genoeg ....
-
Ik suggereer niets, en veralgemeen ook niet, en je mag het zeker niet persoonlijk nemen; er zijn nog altijd plichtbewuste vrachtwagen- en busbestuurders.. Ik stel vast dat het er altijd minder en minder zijn. Overigens, mijn schoonvader (nu 75 jaar) heeft heel zijn leven met vrachtwagens gereden. Mijn vrouw werkt in een bedrijf met vrachtwagens. Ook zij zeggen hetzelfde (vooral buitenlandse chauffeurs). Wat betreft bestuurders van 'gewone' auto's, kan ik telkens ik 5 minuten op straat kom 10 posts doen over totaal onverantwoord rijgedrag.
-
Men wil er dan wat aan doen, door de verplichte basiskwalificatie vakbekwaamheid, en de verplichte 35 u opleiding per 5 jaar.
Maar als je dan weet, dat er kandidaten buizen, terwijl ze verdomd goed kunnen rijden, om redenen als daar zijn:
1) geen handschoenen gedragen bij het zekeren van de lading
2) wel van naaldje tot draadje perfect uitgelegd hoe ze controleren of er geen vreemdelingen in de laadbak zitten, gebuisd omdat hij het niet daadwerkelijk uitgevoerd had
3) bij het optillen van lading, de rug onnodig belasten door niet door de knieën te gaan, en door de rug te torsen, ipv ook met de benen en de voeten mee te draaien
Uiteraard, is je huid aan je handen als een spons. En is het opletten voor splinters in je handen als je lege palletten stapelt. En uiteraard is het onverstandig om met de blote hand te tanken ipv handschoenen te dragen. En ja, vroeg of laat bekoopt die chauffeur het wel met z'n rug, als hij dat zo blijft doen. Maar maakt dat van iemand een minder bekwaam chauffeur, dan iemand die méér moeite heeft met het rijden an sich, doch wél keurig handschoenen draagt, en z'n rug spaart? Mijn persoonlijke mening: neen, integendeel.
De verplichte opleiding, zou hier en daar kunnen dienen om bvb de wegcode op te frissen, en links en rechts de nieuwigheden te duiden. Er zijn terzake zéér goeie opleidingsverstrekkers bezig. Maar ik heb hier m'n eigen ervaringen van een ferme knoeier al neergepend. Een ander voorbeeld, dat ik van concullega's van een andere melkerij vernam. Zij kregen een dagopleiding ladingzekeren, maar geen woord over het rijden met vloeistoffen. Ja, die chauffeurs hebben nu écht nuttige dingen geleerd, die ze in de dagdagelijkse praktijk kunnen toepassen. Not quite.
-
Maar als je dan weet, dat er kandidaten buizen, terwijl ze verdomd goed kunnen rijden, om redenen als daar zijn:
1) geen handschoenen gedragen bij het zekeren van de lading
[...]
3) bij het optillen van lading, de rug onnodig belasten door niet door de knieën te gaan, en door de rug te torsen, ipv ook met de benen en de voeten mee te draaien
Het zijn nalatigheden die tot gezondheidsproblemen kunnen leiden welke de chauffeur al dan niet tijdelijk werkonbekwaam maken, en derhalve een nodeloze belasting voor de werkgever en de sociale zekerheid inhouden, waardoor je niet meer over een "vak-bekwame" bestuurder kunt spreken: hij is economisch niet geschikt voor dat beroep.
-
Het zijn nalatigheden die tot gezondheidsproblemen kunnen leiden welke de chauffeur al dan niet tijdelijk werkonbekwaam maken, en derhalve een nodeloze belasting voor de werkgever en de sociale zekerheid inhouden, waardoor je niet meer over een "vak-bekwame" bestuurder kunt spreken: hij is economisch niet geschikt voor dat beroep.
Dan is minstens 80 % (als het niet meer is) van de arbeiders eveneens onbekwaam. Dank die dan mss ineens ook allemaal af. En als je dan toch bezig bent, dank dan ineens ook 80 % van de bedienden af. Die zitten immers op een bijzonder onnatuurlijke houding voor de rug, en doorgaans veel te langdurig en veel te dicht bij hun computerscherm. Dat kan ook nooit gezond zijn, dus die zijn ook allen onbekwaam. En dan zou ik de kassiersters van de supermarkt nog vergeten. Die zie ik voortdurend hun rug torsen. Héél slecht voor de rug.
Kortom, voor een goeie verstaander: dat soort redeneringen slaat nergens op.
-
Dan is minstens 80 % (als het niet meer is) van de arbeiders eveneens onbekwaam.
Wel, bijvoorbeeld in de woningbouw in België lijkt mij dat zeer waarschijnlijk.
En als je dan toch bezig bent, dank dan ineens ook 80 % van de bedienden af. Die zitten immers op een bijzonder onnatuurlijke houding voor de rug, en doorgaans veel te langdurig en veel te dicht bij hun computerscherm.
Dat moet je niet geloven.
Toen ik nog bij een bank werkte, kwam er minstens om de maand een ergonoom langs om te zien of de stoelen en beeldschermen (afstand, hoogte, lichtsterkte, contrast) correct afgesteld stonden, waarbij hij dan ook nog de temperatuur, de vochtigheidsgraad, de lichtsterkte en het geluidsniveau kwam meten. Voor bedienden van wie hij bijvoorbeeld vond dat ze een voetsteun nodig hadden, werd er één op maat gemaakt door de schrijnwerkers.
Op een dag wilde het externe schoonmaakbedrijf de tapijten reinigen met een produkt, maar ze konden hem de samenstelling van het produkt niet mededelen. Geen sprake van: hij verbood het gebruik van dat produkt.
Een pauze met wat beweging werd minstens om de 2 uren genomen, doch meestal vaker.
-
En als je dan toch bezig bent, dank dan ineens ook 80 % van de bedienden af. Die zitten immers op een bijzonder onnatuurlijke houding voor de rug, en doorgaans veel te langdurig en veel te dicht bij hun computerscherm.
Dat moet je niet geloven.
Oh jawel! Ik ben al vaak genoeg in verschillende banken geweest. Grote banken, kleine banken. Noem maar op. En ik heb méér dan vaak genoeg gezien welke zithouding ze aannemen. En nog steeds aannemen. En ik ben nu iemand die een zwakke rug heeft, en ik kan je best wel vertellen dat mijn rug die zithouding geen twee uur zou volhouden. Al je retoriek ten spijt, ik zou er gegarandeerd geradbraakt uitkomen.
-
Wat Jozef bedoelt met banken is wat men wel eens de back-office noemt, hij heeft het bij mijn weten niet over de filialen waarnaar jij refereert. Ik heb ook bij enkele banken gewerkt en daar let men wel degelijk op. Het kost hen gewoon teveel als werknemers constant met rugklachten thuiszitten. Het is natuurlijk nog altijd aan de werknemer zelf om te zien wat hij ermee doet. Er wordt overal uitgelegd hoe je de stoel op je lichaam moet afstellen, de correcte zithouding, ... Op veel plekken is het zelfs heel eenvoudig mogelijk om de hoogte van het werkblad aan te passen.
Bij de bank waar Jozef vroeger werkte kan je het werkblad elektrisch in hoogte verstellen. Het is mogelijk dit zo hoog te zetten dat je rechtstaand kan werken. Het is een gek zicht maar je ziet het er zeer regelmatig.
-
Ik heb het idd. over het personeel in de filialen. Hun zithouding .... dan mogen er nog tien ergotherapeuten langskomen, en mogen ze nog zo'n dure stoel hebben als je wil. Mijn rug, zou hun zithouding geen twee uur volhouden. Nog in de verste verte bijlange begot niet.
-
Correcte zithouding blijkt nu verkeerd ... ge moet achteruit in de stoel hangen.
Komt niet goed over, maar zit wel goed ;D