Christophoros

Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: de rijprof op woensdag 07 oktober 2015 - 12:19:23

Titel: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: de rijprof op woensdag 07 oktober 2015 - 12:19:23
http://www.gva.be/cnt/dmf20151007_01907058/minister-galant-wil-rijbewijs-voor-snelle-elektrische-fietsen

Persoonlijk denk ik dat een technische rijopleiding ook nodig is.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: bert.covens op woensdag 07 oktober 2015 - 14:38:08
Citaat
Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) wil een rijbewijs invoeren voor elektrische fietsen met een vermogen boven de 4 kilowatt, die sneller dan 45 km per uur kunnen rijden.

euuuhhhh .......  vermogen boven de 4 kilowatt ?  Sneller dan 45 km/u nog wel ?   ::) 

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: sniper op donderdag 08 oktober 2015 - 21:14:15
ik snap het probleem niet

tot 0.25 kw en max 25 km/u ondersteund = fiets
zonder trappen en tot 25 km/u = snorfiets
zonder trappen en tss 25 en 45 km/u = bromfiets
> 45 km/u moto

de rijbewijzen, verzekeringen en leeftijden zijn in de wetgeving al beschreven
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: de rijprof op donderdag 08 oktober 2015 - 22:29:32
Citaat
ik snap het probleem niet
Dat niet zomaar iedereen, zonder rijbewijs, met een snelle elektrisch ondersteunde fiets mag rijden.
Misschien wil ze een specifiek rijbewijs invoeren voor wie met een snelle e-bike wil rijden maar niet per sé met een motorfiets?
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: bert.covens op vrijdag 09 oktober 2015 - 08:02:11
ik snap het probleem niet

Wel, tamelijk simpel.  Zoals je zélf schrijft:

tot 0.25 kw en max 25 km/u ondersteund = fiets
zonder trappen en tot 25 km/u = snorfiets
zonder trappen en tss 25 en 45 km/u = bromfiets
> 45 km/u moto

Véél van die ondingen, voldoen niet aan de bepalingen van een fiets.  Maar worden door de fabrikant desondanks toch als dusdaning aan de man gebracht.

de rijbewijzen, verzekeringen en leeftijden zijn in de wetgeving al beschreven

Maar nogal wat fabrikanten trekken er zich genen bal van aan.  En dus toeren er aardig wat e-bikes rond, die in feite al méér voldoen aan de bepalingen van een bromfiets klasse A, of klasse B.  En dit dan zonder dat ze als dusdaning zijn ingeschreven, verzekerd, etc.  En ik denk dat maar weinig gebruikers zich daar ten volle van bewust zijn.  Tot het een keer stevig mis gaat, en een slimme verzekeringsexpert daar wél aan denkt ..... 

Hoog tijd dat de regering die fabrikanten enigszins terugfluit.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: JC op vrijdag 09 oktober 2015 - 09:33:19
Het rijbewijs voor die elektrische fietsen gaat weinig uithalen. Een Belgisch rijbewijs is geldig voor de volledige levensduur van de houder (mits enkele grote uitzonderingen). Iemand die een rijbewijs heeft voor een auto zal ook met die elektrische fietsen mogen rijden. Ik zie de grootste problemen met elektrische fietsen ontstaan bij de ouderen. Mensen die door hun leeftijd niet meer zo fietsvaardig zijn kunnen nu plots fietsen aan hoge snelheid. Dit gaat gegarandeerd brokken geven. Helaas hebben deze mensen vrijwel altijd een rijbewijs sinds lange tijd.

Zolang we geen regelmatig terugkerend examen invoeren om het rijbewijs te verlengen blijven we met dit soort problemen zitten. Regelmatig een theoretisch en praktisch examen zal al veel leed besparen. Een medische keuring lijkt me ook evident.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: de rijprof op vrijdag 09 oktober 2015 - 09:50:42
Mede daarom denk ik dat een rijvaardigheidscursus op z'n minst nodig is.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: bert.covens op vrijdag 09 oktober 2015 - 12:06:21
En voorts zou men de fabrikanten en de handelaars nadrukkelijk moeten verbieden om élke e-bike, die niet meer voldoet aan de bepalingen van een rijwiel nog langer als electrische fiets te blijven verkopen. 
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: Inazuma op vrijdag 09 oktober 2015 - 15:58:14
ik snap het probleem niet

tot 0.25 kw en max 25 km/u ondersteund = fiets
zonder trappen en tot 25 km/u = snorfiets
zonder trappen en tss 25 en 45 km/u = bromfiets
> 45 km/u moto

de rijbewijzen, verzekeringen en leeftijden zijn in de wetgeving al beschreven

Inderdaad

Dit voorstel is de wetgeving weer verder complexer maken


In het voorstel spreekt men van 1kW tot 4 kW - dat is enorm voor een "fiets"

Overigens zit er een gat tussen de 33 en 45 km/u ...
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: Inazuma op vrijdag 09 oktober 2015 - 15:58:51
En voorts zou men de fabrikanten en de handelaars nadrukkelijk moeten verbieden om élke e-bike, die niet meer voldoet aan de bepalingen van een rijwiel nog langer als electrische fiets te blijven verkopen.
Die verkopen illegale bromfietsen, maar niemand durft er blijkbaar aan te beginnen om ze aan te pakken ....
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op vrijdag 09 oktober 2015 - 22:38:09
Snelheid als criterium? Ik reed hier enkele dagen geleden tegen 70 km/h een berg af achter een gewone fiets... die fietser heeft geen rijbewijs nodig. Hij vertraagde geenszins ter hoogte van wegenwerken waar een snelheidbord van 30 km/h stond; daar kunnen ze hem niets voor doen, want zijn fiets moet niet uitgerust zijn met een snelheidsmeter, dus kan hij niet weten hoe snel hij rijdt.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: bert.covens op vrijdag 09 oktober 2015 - 22:40:22
Tsja, maar die fiets is evenmin uitgerust met een (hulp)motor.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op vrijdag 09 oktober 2015 - 22:44:55
Tsja, maar die fiets is evenmin uitgerust met een (hulp)motor.

Juist. Maar als hij tegen 70 km/h rijdt en er plots een vos de weg oversteekt, maakt dat weinig verschil.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: JC op zaterdag 10 oktober 2015 - 10:06:20
Misschien een wielertoeristen-rijbewijs creëren?  ;D

Mijn persoonlijk record is 85 km/u in Italië, op de Falzaregopas. Als je een beetje kan fietsen merk je dat die fiets verrassend wendbaar is in afdalingen. Als het steil genoeg was had ik totaal geen probleem om de auto's achter mij te laten. Zelfs moto's kunnen een ervaren fietser op een bochtig en stijl parcours niet volgen. Ik was niet zo bang van een vos of ander wild. Overdag op een weg die regelmatig bereden wordt zie je die niet zo dikwijls. Ik had schrik van materiaalfalen. Daarom onderhield ik altijd zelf mijn fiets. Indertijd reed ik jaarlijks zo'n 1500 km in de Alpen en voor ik vertrok verving ik altijd mijn remkabels en de remblokken. Heel de fiets werd heel nauwgezet nagekeken. Dat werkje liet ik nooit over aan een fietsenmaker, daar vertrouwde ik er geen enkele genoeg voor.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op zaterdag 10 oktober 2015 - 16:23:40
Joeri, ik vraag me al een hele tijd af: als je zo een berg naar beneden rijdt met je fiets, volstaat dan een set remblokjes? Je kunt immers niet op de motor remmen.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: bert.covens op zaterdag 10 oktober 2015 - 19:59:35
Juist. Maar als hij tegen 70 km/h rijdt en er plots een vos de weg oversteekt, maakt dat weinig verschil.

Het ging erom dat veel van die e-bikes eigenlijk illegale bromfietsen zijn.  Veel van die dingen voldoen immers niet aan de bepalingen van een rijwiel.  En ja, inzake het onderscheid tussen een bromfiets klasse A, klasse B of motorfiets is de snelheid die gehaald kan worden op een horizontale weg, een (mede)bepalende factor.  Daarover ging het toch ?
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op zaterdag 10 oktober 2015 - 22:21:02
Wat ik bedoelde, was het volgende, Bert.

Om met een bromfiets categorie A te rijden, moet je een rijbewijs en een aansprakelijkheidsverzekering hebben en een helm dragen. En o wee als je ervoor gezorgd hebt dat hij op vlakke weg pakweg 35 km/h kan halen.

Maar met een gewone fiets mag je een helling afsuizen tegen 85 km/h zonder rijbewijs, verzekering en helm.

Daarom vind ik dat het criterium snelheid niet logisch gehanteerd wordt bij de bepaling van de voertuigcategorie en de eisen om het te mogen besturen.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: JC op zaterdag 10 oktober 2015 - 23:44:47
Joeri, ik vraag me al een hele tijd af: als je zo een berg naar beneden rijdt met je fiets, volstaat dan een set remblokjes? Je kunt immers niet op de motor remmen.

Dat volstaat, je hebt immers een perfecte rem die niet verslijt! Vanaf het moment dat je je rechtzet op je fiets heb je een efficiënte luchtrem. Zeker bij snelheden bij 60 km/u of meer is dat effect groot. Zelfs met die extra rem had ik een setje remblokken per vakantie in de Alpen nodig.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: bert.covens op maandag 12 oktober 2015 - 16:26:14
Wat ik bedoelde, was het volgende, Bert.

Om met een bromfiets categorie A te rijden, moet je een rijbewijs en een aansprakelijkheidsverzekering hebben en een helm dragen. En o wee als je ervoor gezorgd hebt dat hij op vlakke weg pakweg 35 km/h kan halen.

Maar met een gewone fiets mag je een helling afsuizen tegen 85 km/h zonder rijbewijs, verzekering en helm.

Daarom vind ik dat het criterium snelheid niet logisch gehanteerd wordt bij de bepaling van de voertuigcategorie en de eisen om het te mogen besturen.

Pleit je nu voor een rijbewijs voor de fiets ?  Of eerder voor een ander criterium (en zo ja: welk) ? 
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op maandag 12 oktober 2015 - 22:05:19
Pleit je nu voor een rijbewijs voor de fiets ?  Of eerder voor een ander criterium (en zo ja: welk) ?

Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant wil een rijbewijs voor elektrische fietsen. Ofwel moet er dan ook een rijbewijs voor gewone fietsen komen, want die kunnen minstens even snel rijden, ofwel moet er ook voor elektrische fietsen geen rijbewijs komen.

Een rijbewijs voor fietsers, met alle eraan verbonden rompslomp en kosten (theoretische en praktische opleiding en examen, rijschool of begeleider, in het begin niet op bepaalde tijdstippen mogen rijden, enz.) lijkt me overdreven.

Fietsers hoeven niet alle bepalingen uit de verkeerswetgeving te leren die een autobestuurder moet kennen. Maar er zou wel een aan de leeftijd aangepaste vorming moeten plaatsvinden, waarbij de regels die voor de fietsers belangrijk zijn, aangeleerd worden. Vele jonge fietsers zouden deze elementaire regels van hun ouders moeten leren, doch als dezen die regels zelf al kennen, leven ze ze meestal niet na, wat hun kinderen er niet toe aanzet om dat wél te doen.

En verder blijf ik voorstander van een kentekenplaat voor fietsers. Nu rijden ze een kras van voor tot achter in de flank van je auto en kunnen ze ongestoord hun weg vervolgen. Maar o wee als jij zo een fietser dan klemrijdt en hij tegen de aardkorst belandt.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jo op maandag 12 oktober 2015 - 22:15:43
De nieuwste Canyon racefiets is gemaakt om 50/uur te halen, zonder motor.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: Inazuma op dinsdag 13 oktober 2015 - 01:28:35
Als ze dat nu een beetje snugger aanpakt, verandert ze niets aan de rijbewijzen, en zorgt ze dat dergelijke "fietsen" (gemakkelijker) toegelaten kunnen worden (wat in principe eigenlijk al kàn) als brom- of (erg lichte) motorfiets


Er is dus ... géén nieuw rijbewijscategorie nodig.

Wedden dat ze er een puinhoop van maakt :?:
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: bert.covens op dinsdag 13 oktober 2015 - 09:04:50
Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant wil een rijbewijs voor elektrische fietsen. Ofwel moet er dan ook een rijbewijs voor gewone fietsen komen, want die kunnen minstens even snel rijden, ofwel moet er ook voor elektrische fietsen geen rijbewijs komen.

Wel, dat is nu net het punt.  Veel van die dingen zijn stomweg geen rijwiel meer, doch illegale bromfietsen ....
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op dinsdag 13 oktober 2015 - 11:39:01
Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant wil een rijbewijs voor elektrische fietsen. Ofwel moet er dan ook een rijbewijs voor gewone fietsen komen, want die kunnen minstens even snel rijden, ofwel moet er ook voor elektrische fietsen geen rijbewijs komen.

Wel, dat is nu net het punt.  Veel van die dingen zijn stomweg geen rijwiel meer, doch illegale bromfietsen ....

Waarom? Omdat ze even snel dan een bromfiets kunnen rijden? Wel, een gewone fiets kan veel sneller rijden. Wat maakt het voor verschil of dat al dan niet met behulp van een motor gebeurt? Ga je op een gewone fiets dan ook de hele wetgeving voor bromfietsen toepassen?
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: bert.covens op woensdag 14 oktober 2015 - 13:18:10
Waarom? Omdat ze even snel dan een bromfiets kunnen rijden ?


Wat is je oplossing dan ?  Ineens maar die illegale bromfietsen gaan legaliseren ?

Wel, een gewone fiets kan veel sneller rijden.


Euh, niet de fiets.  Wel de bestuurder van die fiets die nog altijd zélf middels spierkracht dat ding in beweging moet krijgen.

Wat maakt het voor verschil of dat al dan niet met behulp van een motor gebeurt ?


Dat iemand die middels eigen spierkracht ertoe in staat is dergelijke snelheden te halen, welke snelheden hij zélf aankan/aandurft en welke niet.  Zie je toch ook goed genoeg wanneer zo'n wielertoeristen naar beneden razen ?  De ene gaat al wat voorzichtiger diezelfde helling af, dan de andere.  Iemand die onwetend zo'n illegale bromfiets aanschaft daarentegen, heeft vaak al een verminderde spierkracht enerzijds.  En is anderzijds héél vaak in het ongewisse over de snelheden die dat ding kan halen.  Hulpmotor gebruiken, en hup .... verrrrd.... dat ding rijdt ineens véél sneller dan de bestuurder vooraf ingeschat had.  Veel sneller dan wat hij tot dan toe gewend was op een gewone fiets, en dus ook veel sneller dan hij eigenlijk aankan/aandurft.  En dan gaat het grondig mis .....

En dat gebeurt wel vaker dan je zou denken.  Daarom blijf ik er voorstander van, om er eindelijk eens op toe te zien dat er strenger opgetreden wordt tegen zo'n illegale bromfiets.

Ga je op een gewone fiets dan ook de hele wetgeving voor bromfietsen toepassen?

Neen.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: de rijprof op woensdag 14 oktober 2015 - 17:58:10
Ik ben van mening, wat betreft e-bikes, dat
tot 25 km/u er niets speciaals moet gebeuren (rijvaardigheidscursus mag).
Tot 45 km/u rijbewijs bromfiets + rijvaardigheidscursus
Meer dan 45 km/u rijbewijs motorfiets + rijvaardigheidscursus

De wegligging is toch heel anders op die dunnere banden en vaak zit de e-trapondersteuning op het voorwiel hetgeen anders stuurt.

Jozef heeft volgens mij een goed punt om niet enkel snelheid als criterium te nemen.
Hoe je die roekeloze fietsers gaat beteugelen, is een ander paar mouwen.
Wie betrapt wordt op sneller rijden dan 25 km/u met een gewone fiets zou ook een rijbewijs  + rijvaardigheidscursus moeten kunnen voorleggen. Maar hoe ga je dat controleren? Nummerplaat? Flitspalen? Quasi onbegonnen werk.

Laat gewoon fietsen nog een van de weinige vrijheden zijn waar geen snelheidsbeperking geldt.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op donderdag 15 oktober 2015 - 00:54:20
Wat is je oplossing dan ?  Ineens maar die illegale bromfietsen gaan legaliseren ?

Dura lex, sed lex. Ongeacht wat wij ervan vinden, moeten we in de eerste plaats de bestaande wetgeving respecteren. Dat houdt onder meer in dat een bromfiets weliswaar niet illegaal is, doch niet in regel is, als hij op vlakke weg sneller kan rijden dan 25 km/h (categorie A) of 45 km/h (categorie B). Het betekent ook dat een E-bike in geen geval een bromfiets is, en hij op vlakke weg met behulp van de motor de door de wetgever toegestane snelheid mag kunnen halen.

Citaat
Wel, een gewone fiets kan veel sneller rijden.

Euh, niet de fiets.  Wel de bestuurder van die fiets die nog altijd zélf middels spierkracht dat ding in beweging moet krijgen.

Een bestuurder die sneller rijdt dan zijn fiets kan, gaat er al gauw aftotteren, hé Bert. En in bergaf is er geen spierkracht nodig om met een fiets tegen 80 km/h te rijden, daar zorgt de zwaartekracht wel voor.

Citaat
Wat maakt het voor verschil of dat al dan niet met behulp van een motor gebeurt ?

Dat iemand die middels eigen spierkracht ertoe in staat is dergelijke snelheden te halen, welke snelheden hij zélf aankan/aandurft en welke niet.  Zie je toch ook goed genoeg wanneer zo'n wielertoeristen naar beneden razen ?  De ene gaat al wat voorzichtiger diezelfde helling af, dan de andere.  Iemand die onwetend zo'n illegale bromfiets aanschaft daarentegen, heeft vaak al een verminderde spierkracht enerzijds.  En is anderzijds héél vaak in het ongewisse over de snelheden die dat ding kan halen.  Hulpmotor gebruiken, en hup .... verrrrd.... dat ding rijdt ineens véél sneller dan de bestuurder vooraf ingeschat had.  Veel sneller dan wat hij tot dan toe gewend was op een gewone fiets, en dus ook veel sneller dan hij eigenlijk aankan/aandurft.  En dan gaat het grondig mis .....

En dat gebeurt wel vaker dan je zou denken.  Daarom blijf ik er voorstander van, om er eindelijk eens op toe te zien dat er strenger opgetreden wordt tegen zo'n illegale bromfiets.

Het gaat niet om welke snelheid een voertuig kan halen, ongeacht of dit nu met een motor, met spierkracht of met de zwaartekracht gebeurt. Elke bestuurder kan met om het even welk voertuig in bepaalde omstandigheden tegen een onveilige snelheid rijden, en dat kan zowel een te lage als een te hoge snelheid zijn.

Jef met de klak is 60 jaar. Hij rijdt met een gewone fiets, zonder versnellingen en met slechts één rem, namelijk een achteruittraprem, wat niet wegneemt dat zijn fiets wettelijk in orde is.. Maar we hopen voor hem dat de ketting vooral niet in bergaf van de tandwielen springt, want dan kan hij enkel nog remmen met de zolen van zijn klompen en door met zijn kamizool tegen de gevels van de huizen te schuren.

Het is nog een heel zware fiets, want het is de fiets die de grootvader van Jef (geboren in 1902) voor zijn plechtige communie gekregen had en Jef in 1990, toen hij 35 was en zijn grootvader overleden is, overgenomen heeft.

Het is al jaren geleden dat Jef aan die voorrangsweg geweest is die hij nu moet oversteken. Er komen auto's aangereden op de voorrangsweg, maar Jef is ervan overtuigd dat hij nog veilig kan oversteken, want dat kon hij probleemloos in zijn jongere jaren. Hij begrijpt niet waarom hij nu, hoeveel moeite hij ook doet, niet tijdig meer overgeraakt en aangereden wordt.

Als Jef zijn oldtimer vervangen had door een moderne E-bike, had hij niet alleen een veel veiliger remsysteem gehad, evenals versnellingen waardoor hij voldoende snel had kunnen vertrekken, doch had de hulpmotor er wellicht voor gezorgd dat Jef nog tijdig de voorrangsweg had kunnen oversteken.

Relatief traag rijden kun je met elk voertuig. Snel genoeg rijden om veilig te rijden kunnen evenwel meer mensen met een E-bike dan met een gewone fiets.

Zowel met een gewone fiets als met een E-bike is het zoals met zovele dingen: ze zijn maar zo goed of zo slecht als je ze gebruikt.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op donderdag 15 oktober 2015 - 01:34:20
Ik ben van mening, wat betreft e-bikes, dat
tot 25 km/u er niets speciaals moet gebeuren (rijvaardigheidscursus mag).
Tot 45 km/u rijbewijs bromfiets + rijvaardigheidscursus
Meer dan 45 km/u rijbewijs motorfiets + rijvaardigheidscursus

De wegligging is toch heel anders op die dunnere banden en vaak zit de e-trapondersteuning op het voorwiel hetgeen anders stuurt.

Ben je er zeker van dat e-trapondersteuning op het voorwiel vaak voorkomt, mijn beste? Alvast hier in Duitsland lees ik geregeld dat het hoe dan ook een onding is, en eerder uitzonderlijk is.

Zowel een gewone fiets als een e-bike en een bromfiets kunnen in gunstige omstandigheden nog veilig rijden tegen meer dan 45 km/h. Ik ga er evenwel van uit dat de constructie van deze voertuigen bij dergelijke snelheden niet meer voldoet in kritische omstandigheden.

Citaat
Wie betrapt wordt op sneller rijden dan 25 km/u met een gewone fiets zou ook een rijbewijs  + rijvaardigheidscursus moeten kunnen voorleggen. Maar hoe ga je dat controleren? Nummerplaat? Flitspalen? Quasi onbegonnen werk.

Er bestaat in België, zoals in de meeste landen met recht dat gebaseerd is op het Romeinse recht, een overkoepelend rechtsprincipe volgens hetwelk niemand tot het onmogelijke gehouden is.

Omdat een gewone fiets niet moet uitgerust zijn met een snelheidsmeter, kan je daardoor geen fietser bestraffen die [al dan niet véél] sneller dan toegestaan rijdt.

Een rijvaardigheidscursus? Relatief hoge snelheden halen uitgerekend fietsers alleen als ze met vakantie gaan in bergstreken, in bergaf. Waar gaan ze dat in België oefenen? Op de Kemmelberg misschien?

Ik woon in het Berchtesgadener Land. Ik kwam hier voor de eerste keer in 1984. Ik werd ingehaald door een VW Passat, identiek dezelfde als mijn wagen. Ik dacht: "Wat hij kan, moet ik ook kunnen". Geen 5 minuten heb ik hem kunnen volgen.

Intussen had ik hier een rijvaardigheidscursus gevolgd.

In 2005 reed ik naar het gemeentehuis in Berchtesgaden voor ons burgerlijk huwelijk. Het was dus uiteraard geen dag waarop ik door de bochten ging scheuren. Desondanks kreeg ik van onze Belgische gasten te horen dat ze me niet konden volgen in de bochten.

Nog elke dag krijg ik hier te maken met bumperklevers. Behalve dan in de bochten, daar haken ze af, niettegenstaande ik lang niet tot aan de limiet de bochten neem, maar wel met de stuurtechnieken die ik hier geleerd heb.

Het andere uiterste is natuurlijk een persoon die al jarenlang rijschoollesgever is, en de hoogste functie bekleedt bij een ander wegverkeersgerelateerd forum, doch er hier bij ons blijk van gaf dat hij niet in bergop kon schakelen en vertrekken zoals het hoort. Maar daarmee past zijn niveau dan ook uitstekend bij dat van het betrokken forum.

Citaat
Laat gewoon fietsen nog een van de weinige vrijheden zijn waar geen snelheidsbeperking geldt.

Voilà, dat vind ik ook.

Het is misschien niet rationeel, maar de dag dat ik op een gewone fiets verplicht ben een helm te dragen, is voor mij de lol er ook af.

Met dank voor je begrip voor het sociale aspekt!
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jo op donderdag 15 oktober 2015 - 04:42:12


Jef met de klak is 60 jaar. Hij rijdt met een gewone fiets, zonder versnellingen en met slechts één rem, namelijk een achteruittraprem, wat niet wegneemt dat zijn fiets wettelijk in orde is.. Maar we hopen voor hem dat de ketting vooral niet in bergaf van de tandwielen springt, want dan kan hij enkel nog remmen met de zolen van zijn klompen en door met zijn kamizool tegen de gevels van de huizen te schuren.

Jef klak zijn fiets moet 2 goed functionerende remmen hebben ; één op het voorwiel en één op het achterwiel  ;D
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: bert.covens op donderdag 15 oktober 2015 - 08:16:32
Dura lex, sed lex. Ongeacht wat wij ervan vinden, moeten we in de eerste plaats de bestaande wetgeving respecteren. Dat houdt onder meer in dat een bromfiets weliswaar niet illegaal is, doch niet in regel is, als hij op vlakke weg sneller kan rijden dan 25 km/h (categorie A) of 45 km/h (categorie B). Het betekent ook dat een E-bike in geen geval een bromfiets is, en hij op vlakke weg met behulp van de motor de door de wetgever toegestane snelheid mag kunnen halen.

... en daar schort het dus in een aantal gevallen.  Er worden nogal wat e-bikes verkocht die die snelheid dus ruimschoots overschrijden ....  Een illegale praktijk, en niet elke gebruiker is daar van op de hoogte.

Relatief traag rijden kun je met elk voertuig. Snel genoeg rijden om veilig te rijden kunnen evenwel meer mensen met een E-bike dan met een gewone fiets.

En toch gaat 't wel eens mis.  Er gebeuren iets te vaak valpartijen omdat de snelheid die gehaald kan worden, schromelijk onderschat wordt en de gebruiker z'n evenwicht verliest .... 

Zowel met een gewone fiets als met een E-bike is het zoals met zovele dingen: ze zijn maar zo goed of zo slecht als je ze gebruikt.

Als in: de eerste keer dat je met zo'n ding de baan op gaat, best ff voorzichtig uittesten wat dat ding aankan, en ervaren of je zélf die snelheid ook behoorlijk aankan/aandurft ?  Een beetje leren omgaan met dat ding ?    Akkoord.

Maar die ondingen die niet meer aan de bepalingen van een rijwiel voldoen, en desondanks toch als dusdanig verkocht worden, daar blijf ik 't moeilijk mee hebben. 
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: de rijprof op donderdag 15 oktober 2015 - 10:23:26
Citaat van: Jozef
Intussen had ik hier een rijvaardigheidscursus gevolgd.
Mag ik hier uit afleiden dat het zijn nut bewijst? Waarom dan niet voor snelle e-bikes?
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op donderdag 15 oktober 2015 - 10:53:58
Jef klak zijn fiets moet 2 goed functionerende remmen hebben ; één op het voorwiel en één op het achterwiel  ;D

Inderdaad, het was me even ontgaan dat dit verplicht werd door een KB van 16/12/1981. Net als ik, leest Jef Klak niet elke dag het Staatsblad, wegcode.be bestond toen nog niet, en voor fietsen is er nog altijd geen verplichte technische keuring.  :D
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op donderdag 15 oktober 2015 - 11:19:13
Citaat van: Jozef
Intussen had ik hier een rijvaardigheidscursus gevolgd.
Mag ik hier uit afleiden dat het zijn nut bewijst? Waarom dan niet voor snelle e-bikes?

Uiteraard bewijst zo een rijvaardigheidscursus zijn nut. Hier in Duitsland is hij dan ook nog betaalbaar. Voor een ganse dag intensieve training na de theorie kostte het mij 150 Euro, inclusief een jaar gratis lidmaatschap van de automobielclub ADAC ter waarde van 50 Euro. Veel dat ik al wel in theorie kende, maar pas bruikbaar werd nadat ik het uitvoerig kon inoefenen onder radiobegeleiding van de instructeur (en hij ziet het verdomd goed als je een stabiliteitssysteem zoals ESP niet uitgeschakeld hebt). Als je het nooit geoefend hebt, mag je nog zo goed weten wat je moet doen als de wagen uitbreekt, maar je hebt er geen idee van hoeveel en hoe lang je moet tegensturen. Het is zoals de eerste keer dat je met een auto remt: je weet wel dat je het rempedaal moet induwen, maar niet met hoeveel kracht. Probeer maar eens met je linker voet te remmen (alleen doen als je geen achterligger hebt).

Nog afgezien van de povere Belgische rijopleiding voor het rijbewijs, zou elke nieuwe bestuurder pakweg tussen 6 en 12 maanden na het behalen van zijn rijbewijs een dergelijke cursus moeten volgen. Maar dat kun je natuurlijk niet bij een gebrevetteerd rijschoolinstructeur die zelfs niet eens in bergop kan vertrekken. En de Belg vindt een rijopleiding zo al te duur, dat geld geeft hij liever aan opties die zijn wagen opvallender maken.

Ook voor een e-bike zou enig onderricht, al was het maar één uur, wellicht de veiligheid kunnen verhogen. Ik denk dat dit wel zou kunnen verlangd worden van de verkoper. Want als de klant ervoor moet betalen, loop je weer het risico dat hij dan maar aan een fiets verzaakt en in zijn auto kruipt om 500 meter verder een brood te gaan kopen.

Toch is het niet zo dat iedereen te snel rijdt met een e-bike. Ik zie hier bij ons heel wat oudere mensen die er rustig mee rijden, maar er ondanks hun hogere leeftijd nu nog een berg kunnen mee oprijden waar ze vroeger dan maar te voet met de fiets aan de hand gingen. Hier in het dorp, waar de huizen relatief ver uit elkaar staan en elk huis wel een inrit heeft, rijden de postbodes met een auto rond (jawel, ze brengen de post - ook 's zaterdags - tot aan de inkomdeur, je hoeft hier geen brievenbus aan de rand van de straat te hebben). Maar in de stad hebben ze een e-bike, en dat mag ook wel, als je ziet hoe zwaar beladen ze dikwijls zijn.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: de rijprof op vrijdag 16 oktober 2015 - 10:51:15
Citaat
Ook voor een e-bike zou enig onderricht, al was het maar één uur, wellicht de veiligheid kunnen verhogen. Ik denk dat dit wel zou kunnen verlangd worden van de verkoper.
De verkoper zou 'verplicht' een rijvaardigheidscursus moeten geven of een waardebon meegeven waarmee je elders een erkende cursus kan volgen.

Vooral de voorwielaangedreven e-bikes kunnen bij gladdere ondergrond verraarderlijk reageren in bochten.
Daar moet je de gebruikers toch goed voor waarschuwen.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: JC op vrijdag 16 oktober 2015 - 11:08:05
Citaat
Ook voor een e-bike zou enig onderricht, al was het maar één uur, wellicht de veiligheid kunnen verhogen. Ik denk dat dit wel zou kunnen verlangd worden van de verkoper.
De verkoper zou 'verplicht' een rijvaardigheidscursus moeten geven of een waardebon meegeven waarmee je elders een erkende cursus kan volgen.

Vooral de voorwielaangedreven e-bikes kunnen bij gladdere ondergrond verraarderlijk reageren in bochten.
Daar moet je de gebruikers toch goed voor waarschuwen.

Ik heb het altijd al geweten, voorwielaandrijving trekt op niets!  ;D
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: de rijprof op vrijdag 16 oktober 2015 - 17:57:31
Citaat
Ik heb het altijd al geweten, voorwielaandrijving trekt op niets!  ;D
Maar velen kiezen er voor omdat het wat goedkoper is.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jo op vrijdag 16 oktober 2015 - 22:39:26
Citaat
Ik heb het altijd al geweten, voorwielaandrijving trekt op niets!  ;D
Maar velen kiezen er voor omdat het wat goedkoper is.
En omdat ge er in de sneeuw wel mee kunt rijden  ;D
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op vrijdag 16 oktober 2015 - 22:55:42
Niks zo goed als een 4 x 4.  :D
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: Inazuma op zaterdag 17 oktober 2015 - 22:13:27
Jef-met-de-klak-engemotoriseerde-"fiets" stopt intussen almaar vaker met het genieten van zijn pensioentje na een ritje met die "fiets" ...

De (NL) cijfers inzake betrokkenheid in ongevallen van gemotoriseerd-fietsende bejaarden zijn hallucinant ...
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: de rijprof op zondag 18 oktober 2015 - 10:51:42
Citaat
De (NL) cijfers inzake betrokkenheid in ongevallen van gemotoriseerd-fietsende bejaarden zijn hallucinant ...
Inazuma, heb je daar een bron van? De overheid zou daar conclusies moeten uit trekken.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: Inazuma op maandag 19 oktober 2015 - 17:40:48
https://www.swov.nl/rapport/R-2014-03A.pdf
is er al eentje
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: de rijprof op dinsdag 20 oktober 2015 - 19:47:56
https://www.swov.nl/rapport/R-2014-03A.pdf
152 SWOV-rapport R-2014-3A
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV - Leidschendam

Citaat
7.4.3. Stabiele elektrische fiets en nader onderzoek naar het risico van de elektrische fiets

Bij de bestudeerde valongevallen viel op dat de stabiliteit van de fiets vaak een rol speelde bij het ontstaan van deze ongevallen.
Dit was vooral het geval bij de elektrische fietsen en dan met name bij het rijden met een lage snelheid en afstappen. De TU Delft heeft een elektromotor ontwikkeld die de fietser ondersteunt bij lagere rijsnelheden. De elektromotor corrigeert via het stuur verstoringen van het evenwicht waardoor de fiets weer in balans komt (Schwab & Appleman, 2013).
Bij de elektrische fiets speelt echter ook de gewichtsverdeling op de fiets een rol bij de stabiliteit van de fiets. Deze fietsen zijn niet alleen 50% zwaarder dan gewone fietsen, door de locatie van de accu (veelal op de bagagedrager) en de motor (veelal in de wielas) zijn ze soms ook topzwaar. Voor meer inzicht in de optimale gewichtsverdeling en de rol van het gewicht van de fiets voor de stabiliteit van de elektrische fiets is het wenselijk een vergelijkend onderzoek te doen naar de hanteerbaarheid van verschillende modellen elektrische fietsen (variatie in locatie van motor en accu). De verschillende modellen zouden bijvoorbeeld elk vanaf verschillende uitgangsposities (hellingshoeken) uit balans kunnen worden gebracht waarbij gekeken wordt of de fiets dan nog met een bepaalde kracht tegen te houden is. Dit als objectieve maat voor de kans dat een fiets door de berijder niet meer te houden is onder een bepaalde zijwaartse helling.
De elektrische fiets was niet alleen vaak betrokken bij valongevallen. Ook bij de andere ongevalstypen was het aandeel elektrische fietsen groot. Ruim een derde van de 50-plussers die bij een fietsongeval betrokken waren, reed op een elektrische fiets. Dat is meer dan op basis van het bezit en gebruik van deze fietsen verwacht zou worden. Dit wijst op een verhoogd ongevalsrisico voor 50-plussers die op een elektrische fiets rijden. Betrouwbare cijfers van het aandeel van de elektrische fiets in het totaal aantal afgelegde fietskilometers zijn er echter nog niet. In 2014 komen voor het eerst landelijke cijfers beschikbaar over de mobiliteit van elektrische
fietsers (Onderzoek Verplaatsingsgedrag in Nederland). Deze cijfers kunnen meer inzicht geven in het risico van elektrisch fietsen in het algemeen en voor specifieke leeftijdsgroepen in het bijzonder. Het is daarvoor wel van belang dat ook in ongevallenregistraties onderscheid gemaakt wordt tussen de ‘gewone’ en de elektrische fiets.
De elektrische fiets lijkt ook vaak betrokken te zijn bij ongevallen die ontstaan tijdens een inhaalmanoeuvre. Ter preventie van dat ongevalstype kan overwogen worden om elektrische fietsen aan te bieden waarbij de maximale ondersteuning beperkt kan worden naar gelang de fysieke conditie en het reactievermogen van de gebruiker. Een beperking van de ondersteuning zal de rijsnelheid verlagen en de behoefte om in te halen waarschijnlijk wegnemen. Daarbij gaan we er vanuit dat de elektrische ondersteuning de berijder sneller laat rijden dan hij op een gewone fiets zou doen. Het zou interessant zijn na te gaan welke rijsnelheid berijders van een elektrische fiets comfortabel vinden. Is dat een snelheid van 25 km/uur, die met de huidige maximale ondersteuning eenvoudig bereikt kan worden, of geven ze de voorkeur aan een lagere snelheid van bijvoorbeeld 15 km/uur? In het laatste geval is er een markt voor elektrische fietsen die minder ondersteuning bieden, maar wel voldoende ondersteuning voor mensen die op eigen kracht geen 15 km/uur kunnen halen. Net zoals er een markt lijkt te zijn voor snellere elektrische fietsen zoals de speed pedelec, waarmee een snelheid van 45 km/uur gehaald kan worden.
Met de huidige ondersteuning van elektrische fietsen is het van belang dat de berijder inschat of hij met die snelheid wel in staat is een bocht te nemen of voldoende vaardigheden en fysieke vermogens heeft om langzamere voorgangers in te halen. Als hij daar niet toe in staat is, moet hij zijn snelheid verlagen respectievelijk niet inhalen. De Groot-Mesken et al. (2014) hebben onderzocht of oudere (65-plussers) en jongere fietsers (30 t/m 45 jaar) hun gedrag inderdaad aanpassen aan complexe situaties en of ze dat zowel op de gewone als de elektrische fiets doen. Het blijkt dat beide groepen fietsers hun gedrag aanpassen door in complexere situaties langzamer te gaan fietsen. Vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen of de mate waarin dergelijk compensatiegedrag plaatsvindt – de mate waarin ze snelheid minderen – ook in overeenstemming is met de vaardigheden en fysieke vermogens van de fietser; passen mensen met een tragere reactietijd hun snelheid bijvoorbeeld meer aan dan mensen met een gemiddelde reactietijd?
Via voorlichting en educatie kunnen mensen bewust worden gemaakt van de noodzaak om te compenseren voor tijdelijke of permanente beperkingen van hun vermogens. Het is een uitdaging om campagnes en trainingsvormen te ontwikkelen die de juiste doelgroep bereiken en de gewenste gedragsverandering teweegbrengen. Evaluatiestudies kunnen helpen om bestaande campagnes en educatieprogramma’s te verbeteren.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: bert.covens op dinsdag 01 december 2015 - 09:57:41
Belgische kolder ......   De nummerplaat valt blijkbaar wat groot uit .....   

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2542279/2015/12/01/Nummerplaat-voor-elektrische-fietsen-valt-wel-heel-groot-uit.dhtml?utm_source=hootsuite&utm_medium=Social&utm_campaign=socialredactie&utm_content=nieuws

 ;D
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op dinsdag 01 december 2015 - 12:38:06
Belgische kolder ......   De nummerplaat valt blijkbaar wat groot uit .....

En als zo een fiets een aanhangwagen trekt (bijvoorbeeld een karretje om een kind in te vervoeren), moet daar dan een even grote copie van die kentekenplaat op?  :D
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: de rijprof op dinsdag 01 december 2015 - 21:53:14
Is dat niet hetzelfde formaat als een bromfiets? Oogt niet erg mooi maar of het gevaarlijk is, durf ik te betwijfelen.
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jozef op woensdag 02 december 2015 - 02:30:35
Is dat niet hetzelfde formaat als een bromfiets? Oogt niet erg mooi maar of het gevaarlijk is, durf ik te betwijfelen.

Ach, strikt genomen heb je natuurlijk gelijk: het stuur is breder dan die plaat, dus waar het stuur doorgeraakt, zal die plaat ook wel doorgeraken.

De gaten in elk van de 4 hoeken dienen wellicht om er een koordje door te steken om de plaat te bevestigen. Want op motorvoertuigen moet de kentekenplaat bevestigd worden op de daartoe voorziene plaats door de constructeur, maar een dergelijke regeling geldt niet voor elektrische fietsen. Hier in Duitsland wordt een kentekenplaat trouwens nooit doorboord. De kentekenplaathouders hebben een uitklapbare kant (meestal de onderkant), langs waar de kentekenplaat er kan ingeschoven worden, en vervolgens wordt die kant dichtgeklapt en klikt hij vast.

Maar het is natuurlijk meer dan potsierlijk. Hier in Duitsland hebben de bromfietsen een kentekenplaat die niet veel breder is dan het spatbord.

Het was trouwens al een tijdje om mee te lachen. Vroeger 5 karakters, dan 3 letters en 3 cijfers, dan 3 cijfers en 3 letters, en nu 1 karakter dat blijkbaar zowel een cijfer als een letter kan zijn, daarna 3 letters en dan 3 cijfers. Totaal aantal mogelijkheden:

(10+26) x 26 x 26 x 26 x 10 x 10 x 10 = 632.736.000

voor een landje met 11 miljoen inwoners dat amper een zakdoek groot is.

Bestaan er voor elektrische fietsen ook kentekenplaten voor het Hof, parlementsleden, diplomaten, gepersonaliseerde kentekens, enz.?  ;D

Toen God de aarde geschapen heeft, beloofde hij dat de vrouwen op elke hoek van de wereld een goede man zouden kunnen vinden. Vervolgens heeft hij de aarde rond geschapen. (Monika Gruber, Duitse cabarettiste)
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: Inazuma op woensdag 02 december 2015 - 20:30:26
Dat is hetzelfde formaat als voor bromfietsen, wat ook logisch is, het zijn naar Belgische wetgeving ook bromfietsen ..
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: de rijprof op woensdag 02 december 2015 - 21:15:43
Dat formaat voor bromfietsen was eigenlijk al te groot en lelijk. Vergelijk eens met Nederland?

Met wat tegenwind gaat men niet veel winst boeken met zo'n plakkaat achteraan op een e-fiets  ;D
Titel: Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
Bericht door: jo op woensdag 02 december 2015 - 23:05:48
Stuur voor een koersfiets is +40cm, een MTB of een stadfiets is al snel richting 60cm, waar hebben we het over?
Moord en brand schreeuwen omdat ze hun vaak onwettig voertuig plots met een plaat moeten uitrusten, ze mogen al blij zijn dat ze aan een gelijkvormigheidsattest komen.