Auteur Topic: rijbewijs voor elektrische-fietsen  (gelezen 8070 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 10:23:26 »
Citaat van: Jozef
Intussen had ik hier een rijvaardigheidscursus gevolgd.
Mag ik hier uit afleiden dat het zijn nut bewijst? Waarom dan niet voor snelle e-bikes?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 10:53:58 »
Jef klak zijn fiets moet 2 goed functionerende remmen hebben ; één op het voorwiel en één op het achterwiel  ;D

Inderdaad, het was me even ontgaan dat dit verplicht werd door een KB van 16/12/1981. Net als ik, leest Jef Klak niet elke dag het Staatsblad, wegcode.be bestond toen nog niet, en voor fietsen is er nog altijd geen verplichte technische keuring.  :D
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 oktober 2015 - 10:55:37 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 11:19:13 »
Citaat van: Jozef
Intussen had ik hier een rijvaardigheidscursus gevolgd.
Mag ik hier uit afleiden dat het zijn nut bewijst? Waarom dan niet voor snelle e-bikes?

Uiteraard bewijst zo een rijvaardigheidscursus zijn nut. Hier in Duitsland is hij dan ook nog betaalbaar. Voor een ganse dag intensieve training na de theorie kostte het mij 150 Euro, inclusief een jaar gratis lidmaatschap van de automobielclub ADAC ter waarde van 50 Euro. Veel dat ik al wel in theorie kende, maar pas bruikbaar werd nadat ik het uitvoerig kon inoefenen onder radiobegeleiding van de instructeur (en hij ziet het verdomd goed als je een stabiliteitssysteem zoals ESP niet uitgeschakeld hebt). Als je het nooit geoefend hebt, mag je nog zo goed weten wat je moet doen als de wagen uitbreekt, maar je hebt er geen idee van hoeveel en hoe lang je moet tegensturen. Het is zoals de eerste keer dat je met een auto remt: je weet wel dat je het rempedaal moet induwen, maar niet met hoeveel kracht. Probeer maar eens met je linker voet te remmen (alleen doen als je geen achterligger hebt).

Nog afgezien van de povere Belgische rijopleiding voor het rijbewijs, zou elke nieuwe bestuurder pakweg tussen 6 en 12 maanden na het behalen van zijn rijbewijs een dergelijke cursus moeten volgen. Maar dat kun je natuurlijk niet bij een gebrevetteerd rijschoolinstructeur die zelfs niet eens in bergop kan vertrekken. En de Belg vindt een rijopleiding zo al te duur, dat geld geeft hij liever aan opties die zijn wagen opvallender maken.

Ook voor een e-bike zou enig onderricht, al was het maar één uur, wellicht de veiligheid kunnen verhogen. Ik denk dat dit wel zou kunnen verlangd worden van de verkoper. Want als de klant ervoor moet betalen, loop je weer het risico dat hij dan maar aan een fiets verzaakt en in zijn auto kruipt om 500 meter verder een brood te gaan kopen.

Toch is het niet zo dat iedereen te snel rijdt met een e-bike. Ik zie hier bij ons heel wat oudere mensen die er rustig mee rijden, maar er ondanks hun hogere leeftijd nu nog een berg kunnen mee oprijden waar ze vroeger dan maar te voet met de fiets aan de hand gingen. Hier in het dorp, waar de huizen relatief ver uit elkaar staan en elk huis wel een inrit heeft, rijden de postbodes met een auto rond (jawel, ze brengen de post - ook 's zaterdags - tot aan de inkomdeur, je hoeft hier geen brievenbus aan de rand van de straat te hebben). Maar in de stad hebben ze een e-bike, en dat mag ook wel, als je ziet hoe zwaar beladen ze dikwijls zijn.
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 oktober 2015 - 11:25:15 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2015 - 10:51:15 »
Citaat
Ook voor een e-bike zou enig onderricht, al was het maar één uur, wellicht de veiligheid kunnen verhogen. Ik denk dat dit wel zou kunnen verlangd worden van de verkoper.
De verkoper zou 'verplicht' een rijvaardigheidscursus moeten geven of een waardebon meegeven waarmee je elders een erkende cursus kan volgen.

Vooral de voorwielaangedreven e-bikes kunnen bij gladdere ondergrond verraarderlijk reageren in bochten.
Daar moet je de gebruikers toch goed voor waarschuwen.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2015 - 11:08:05 »
Citaat
Ook voor een e-bike zou enig onderricht, al was het maar één uur, wellicht de veiligheid kunnen verhogen. Ik denk dat dit wel zou kunnen verlangd worden van de verkoper.
De verkoper zou 'verplicht' een rijvaardigheidscursus moeten geven of een waardebon meegeven waarmee je elders een erkende cursus kan volgen.

Vooral de voorwielaangedreven e-bikes kunnen bij gladdere ondergrond verraarderlijk reageren in bochten.
Daar moet je de gebruikers toch goed voor waarschuwen.

Ik heb het altijd al geweten, voorwielaandrijving trekt op niets!  ;D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2015 - 17:57:31 »
Citaat
Ik heb het altijd al geweten, voorwielaandrijving trekt op niets!  ;D
Maar velen kiezen er voor omdat het wat goedkoper is.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2015 - 22:39:26 »
Citaat
Ik heb het altijd al geweten, voorwielaandrijving trekt op niets!  ;D
Maar velen kiezen er voor omdat het wat goedkoper is.
En omdat ge er in de sneeuw wel mee kunt rijden  ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2015 - 22:55:42 »
Niks zo goed als een 4 x 4.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 17 oktober 2015 - 22:13:27 »
Jef-met-de-klak-engemotoriseerde-"fiets" stopt intussen almaar vaker met het genieten van zijn pensioentje na een ritje met die "fiets" ...

De (NL) cijfers inzake betrokkenheid in ongevallen van gemotoriseerd-fietsende bejaarden zijn hallucinant ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #39 Gepost op: zondag 18 oktober 2015 - 10:51:42 »
Citaat
De (NL) cijfers inzake betrokkenheid in ongevallen van gemotoriseerd-fietsende bejaarden zijn hallucinant ...
Inazuma, heb je daar een bron van? De overheid zou daar conclusies moeten uit trekken.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #40 Gepost op: maandag 19 oktober 2015 - 17:40:48 »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015 - 19:47:56 »
https://www.swov.nl/rapport/R-2014-03A.pdf
152 SWOV-rapport R-2014-3A
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV - Leidschendam

Citaat
7.4.3. Stabiele elektrische fiets en nader onderzoek naar het risico van de elektrische fiets

Bij de bestudeerde valongevallen viel op dat de stabiliteit van de fiets vaak een rol speelde bij het ontstaan van deze ongevallen.
Dit was vooral het geval bij de elektrische fietsen en dan met name bij het rijden met een lage snelheid en afstappen. De TU Delft heeft een elektromotor ontwikkeld die de fietser ondersteunt bij lagere rijsnelheden. De elektromotor corrigeert via het stuur verstoringen van het evenwicht waardoor de fiets weer in balans komt (Schwab & Appleman, 2013).
Bij de elektrische fiets speelt echter ook de gewichtsverdeling op de fiets een rol bij de stabiliteit van de fiets. Deze fietsen zijn niet alleen 50% zwaarder dan gewone fietsen, door de locatie van de accu (veelal op de bagagedrager) en de motor (veelal in de wielas) zijn ze soms ook topzwaar. Voor meer inzicht in de optimale gewichtsverdeling en de rol van het gewicht van de fiets voor de stabiliteit van de elektrische fiets is het wenselijk een vergelijkend onderzoek te doen naar de hanteerbaarheid van verschillende modellen elektrische fietsen (variatie in locatie van motor en accu). De verschillende modellen zouden bijvoorbeeld elk vanaf verschillende uitgangsposities (hellingshoeken) uit balans kunnen worden gebracht waarbij gekeken wordt of de fiets dan nog met een bepaalde kracht tegen te houden is. Dit als objectieve maat voor de kans dat een fiets door de berijder niet meer te houden is onder een bepaalde zijwaartse helling.
De elektrische fiets was niet alleen vaak betrokken bij valongevallen. Ook bij de andere ongevalstypen was het aandeel elektrische fietsen groot. Ruim een derde van de 50-plussers die bij een fietsongeval betrokken waren, reed op een elektrische fiets. Dat is meer dan op basis van het bezit en gebruik van deze fietsen verwacht zou worden. Dit wijst op een verhoogd ongevalsrisico voor 50-plussers die op een elektrische fiets rijden. Betrouwbare cijfers van het aandeel van de elektrische fiets in het totaal aantal afgelegde fietskilometers zijn er echter nog niet. In 2014 komen voor het eerst landelijke cijfers beschikbaar over de mobiliteit van elektrische
fietsers (Onderzoek Verplaatsingsgedrag in Nederland). Deze cijfers kunnen meer inzicht geven in het risico van elektrisch fietsen in het algemeen en voor specifieke leeftijdsgroepen in het bijzonder. Het is daarvoor wel van belang dat ook in ongevallenregistraties onderscheid gemaakt wordt tussen de ‘gewone’ en de elektrische fiets.
De elektrische fiets lijkt ook vaak betrokken te zijn bij ongevallen die ontstaan tijdens een inhaalmanoeuvre. Ter preventie van dat ongevalstype kan overwogen worden om elektrische fietsen aan te bieden waarbij de maximale ondersteuning beperkt kan worden naar gelang de fysieke conditie en het reactievermogen van de gebruiker. Een beperking van de ondersteuning zal de rijsnelheid verlagen en de behoefte om in te halen waarschijnlijk wegnemen. Daarbij gaan we er vanuit dat de elektrische ondersteuning de berijder sneller laat rijden dan hij op een gewone fiets zou doen. Het zou interessant zijn na te gaan welke rijsnelheid berijders van een elektrische fiets comfortabel vinden. Is dat een snelheid van 25 km/uur, die met de huidige maximale ondersteuning eenvoudig bereikt kan worden, of geven ze de voorkeur aan een lagere snelheid van bijvoorbeeld 15 km/uur? In het laatste geval is er een markt voor elektrische fietsen die minder ondersteuning bieden, maar wel voldoende ondersteuning voor mensen die op eigen kracht geen 15 km/uur kunnen halen. Net zoals er een markt lijkt te zijn voor snellere elektrische fietsen zoals de speed pedelec, waarmee een snelheid van 45 km/uur gehaald kan worden.
Met de huidige ondersteuning van elektrische fietsen is het van belang dat de berijder inschat of hij met die snelheid wel in staat is een bocht te nemen of voldoende vaardigheden en fysieke vermogens heeft om langzamere voorgangers in te halen. Als hij daar niet toe in staat is, moet hij zijn snelheid verlagen respectievelijk niet inhalen. De Groot-Mesken et al. (2014) hebben onderzocht of oudere (65-plussers) en jongere fietsers (30 t/m 45 jaar) hun gedrag inderdaad aanpassen aan complexe situaties en of ze dat zowel op de gewone als de elektrische fiets doen. Het blijkt dat beide groepen fietsers hun gedrag aanpassen door in complexere situaties langzamer te gaan fietsen. Vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen of de mate waarin dergelijk compensatiegedrag plaatsvindt – de mate waarin ze snelheid minderen – ook in overeenstemming is met de vaardigheden en fysieke vermogens van de fietser; passen mensen met een tragere reactietijd hun snelheid bijvoorbeeld meer aan dan mensen met een gemiddelde reactietijd?
Via voorlichting en educatie kunnen mensen bewust worden gemaakt van de noodzaak om te compenseren voor tijdelijke of permanente beperkingen van hun vermogens. Het is een uitdaging om campagnes en trainingsvormen te ontwikkelen die de juiste doelgroep bereiken en de gewenste gedragsverandering teweegbrengen. Evaluatiestudies kunnen helpen om bestaande campagnes en educatieprogramma’s te verbeteren.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 oktober 2015 - 23:30:40 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 01 december 2015 - 12:38:06 »
Belgische kolder ......   De nummerplaat valt blijkbaar wat groot uit .....

En als zo een fiets een aanhangwagen trekt (bijvoorbeeld een karretje om een kind in te vervoeren), moet daar dan een even grote copie van die kentekenplaat op?  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 01 december 2015 - 21:53:14 »
Is dat niet hetzelfde formaat als een bromfiets? Oogt niet erg mooi maar of het gevaarlijk is, durf ik te betwijfelen.