Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Michel op zondag 13 december 2015 - 13:04:37
-
In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*) de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
*: https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_Denmark
In DK zou 10 % tolerantiemarge gelden.
Op hun 130 kmh-snelwegen gebeuren verhoudingsgewijs-lengte minder letselongevallen als op de 110 kmh-snelwegen, omgerekend op snelweglengte 20 % minder! En het aantal specifieke doden zal ook niet veel anders zijn, maar die zijn niet te vinden in hun online-databank.
Road traffic accidents
type of accident speed limit 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 : Totaal
All accidents 110 km.p.h 136 124 144 101 115 63 76 58 53 55 : 925 op 45 % snelwegen met 110 kmh
All accidents 120 km.p.h. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
All accidents 130 km.p.h. 136 152 112 105 85 81 74 63 49 57 : 914 op 55 % snelwegen met 130 kmh
8-12-2015 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD3
Ze hebben voor/na de invoering ook 1 jaar lang snelheidsmetingen gedaan (ttz pas #na 4 maand aanpassingsfase) die zal ik hier ook p/c zetten
http://www.nvfnorden.org/lisalib/getfile.aspx?itemid=1432 tabel p 5
Før/efter, seneste 12 måneder: Før: 2003, # Efter: sept. 2004 til aug. 2005
Ny hastighedsgrænse 130 km/t
Andel i hastighedsklasse
Gennemsnitshastighed 0 - 110 km/t 110 - 130 km/t 130 - 140 km/t 140 - 180 km/t
Før 120,1 km/t 26,7 % 47,5 % 15,8 % 10,0 %
Efter 120,3 km/t 22,0 % 42,2 % 27,1 % 8,7 %
Ændring 0,2 % -17,8 % -11,0 % 71,9 % -13,4 %
Ny hastighedsgrænse 110 km/t
Andel i hastighedsklasse
Gennemsnitshastighed 0 - 110 km/t 110 - 130 km/t 130 - 140 km/t 140 - 180 km/t
Før 117,7 km/t 32,8 % 44,9 % 13,2 % 9,1 %
Efter 113,6 km/t 38,3 % 49,5 % 7,9 % 4,3 %
Ændring -3,5 % 16,6 % 10,3 % -40,2 % -52,3 %
Een 20 kmh hogere limiet gaf uiteindelijk maar een 0,2 kmh hogere gemiddelde snelheid (120,3 vs 120,1) door de "doorsnee Deen" (één jaar ervoor en één jaar erna gemeten). Men meette ook een -13,4 % daling van bestuuurders die tussen 140 en 180 kmh reden, zoals je in de snelheidsklassen ziet.
Maar nu komt het: het positief? effect was ook dat ze de 110-Vmax beter respecteerden wat uiteindelijk nog altijd een gemeten gemiddelde van 113,6 kmh gaf, de snelheidsverschillen liepen ook sterk terug, bvb -52,3 % minder 140-180 kmh bestuurders.
Dus jullie kunnen heel goed zien dat er op de 130 kmh snelwegen toen 120,3 kmh gemiddeld gereden werd en dus 6,7 kmh gemiddeld sneller als op de 110 kmh snelwegen (113,6 kmh) en ook de snelheidsverschillen op de 130 kmh snelwegen -die 55 % aandeel in lengte uitmaken- liggen veel hoger als op de 110 kmh snelwegen, zie lijntje Efter per snelheidsklasse, bij 130-snelweg rijden 8,7 % boven 140 kmh-180 km, bij 110-snelweg 4,3 %.
Hoe komt het dan dat er op 130kmh-snelweg na een periode van 10 jaren er bijna 20 % minder gebotst werd ?
(Zeg nu niet dat die snelheden zich in de andere 9 jaren omgekeerd hebben of zo´n zever) >:D)
In NL (120 versus 130) kunnen we dezelfde prille beginnende trend vaststellen - en hebben we zelfs verkeerdoden van 2 ganse jaren - maar daar zullen de snelheidsverschillen wel wat kleiner zijn, soit ook daar zal een hogere limiet niet voor meer ongevallen/doden zorgen maar voor minder.
Het aandeel 130 kmh snelweg ligt naargelang dynamische regeling bijna 60 %, 120 km-snelwegen zijn er hooguit 30 % of de helft, de andere zijn redelijk veel 100 kmh snelwegen wegens milieu en doorstroming, ook 1+1-autowegen hebben 100 kmh.
http://www.verkeersnet.nl/wp-content/uploads/2015/04/aantal-verkeersdoden-2014.pdf tabel 4
Tabel 4. Verdeling naar maximum snelheid van de weg (2009–2014)
Maximum snelheid weg (geregistreerde aantallen)
2009 2010 2011 2012 2013 2014
100 km 35 31 14 27 24 21
120 km 48 33 28 39 23 26
130 km - - 1 2 12 10
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/11/28/130-km-per-uur-vanaf-september-2012-de-nieuwe-norm.html
130 km/h vanaf sept. 2012 de nieuwe norm
...
In de praktijk betekent dit dat vanaf september op bijna 60% van de Nederlandse autosnelwegen 130 kilometer per uur kan worden gereden. Op ruim 900 kilometer van de snelwegen geldt de nieuwe maximum snelheid 24 uur per dag, op bijna 500 kilometer autosnelweg kan via een dynamisch regime in de avond en nacht 130 kilometer per uur worden gereden.
Aanvullend onderzoekt minister Schultz nog of de maximum snelheid op nog eens ruim 450 kilometer van de snelwegen (19%) omhoog kan. Het gaat hier om snelwegen die in de buurt van beschermde natuurgebieden liggen.
In de USA heeft men hetzelfde vastgesteld (de grote denkfout dat een hogere limiet meer slachtoffers gaat maken) want dat heb ik indertijd (1990) al goed opgevolgd (stond ook in autogids), en ziet men ook duidelijk in hun evolutiestatistieken. Inmiddels heeft de USA gemiddeld 32 kmh hogere limieten als 1987.
In 1990 had de staat Montana die hun snelheidslimiet zelfs quasi enkele jaren volledig vrij gaven het beste resultaat met 8 % minder slachtoffers op hun snelwegen, naargelang de limiet hoger was of dus meer aanleunde bij de V85 waren de staten navenant beter van 6% naar 4% naar 2 % minder slachtoffers, dat kan geen toeval zijn.
Ook D heeft verhoudingsgewijs niet meer doden op hun onbeperkte snelwegen dan op hun beperkte, ook aangetoond door cijfers van 2005-2006.
-
In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*)
de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
Dit maakt toch duidelijk dat de betere cijfers te wijten zijn aan minder drukte.
-
In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*)
de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
Dit maakt toch duidelijk dat de betere cijfers te wijten zijn aan minder drukte.
En waarom zouden wat drukkere snelwegen 20 % meer botsingen geven?
Rijden daar meer botsgrage bestuurders? Amai hoe kan men zo erond fietsen, ongelooflijk.
Dus volgens jou zouden er dan in Belgie tijdens de ganse week = 5 dagen zéér druk verkeer, rechtevenredig véél meer ongevallen gebeuren dan tijdens de rustigere weekends of 2 dagen met veel minder verkeer ? Je moogt raden hoeveel meer, je weet ongeveer hoeveel fileverkeer er gemiddeld is in de week tov in de weekends .
Definitie statistiek:
- weekend = van vrijdag 22.00 u. tot maandag 05.59 u.
- de rest is de week.
Weet je überhaupt hoeveel doden er gemiddeld vielen per jaar (in 10 jaren) door hoofdoorzaak te hoge snelheid in Nederland ?
Eén ! (1,2 afgerond)
-
In Denemarken
Juist. Je weigert rekening te houden met de Belgische mentaliteit.
-
In Denemarken
Juist. Je weigert rekening te houden met de Belgische mentaliteit.
Stropop.
Dé Belgische mentaliteit bestaat niet.
Of zijn er mentaliteiten per provincie (10) ? En de elfde provincie ? (ooit in Duitsland).
Dit topic gaat over Denemarken en Nederland.
Vraag even aanpassen:
Hoe komt het dan dat er op een 130kmh-snelweg na een periode van 10 jaren er bijna 20 % minder gebotst werd, dit aan hogere snelheden (6,7 kmh gemiddeld meer) en grotere snelheidsverschillen ?
Hebben die Denen en die buitenlanders die via Denemarken rijden plots een andere mentaliteit ::) ?
-
In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*)
de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
Dit maakt toch duidelijk dat de betere cijfers te wijten zijn aan minder drukte.
En waarom zouden wat drukkere snelwegen 20 % meer botsingen geven?
Rijden daar meer botsgrage bestuurders? Amai hoe kan men zo erond fietsen, ongelooflijk.
Dus volgens jou zouden er dan in Belgie tijdens de ganse week = 5 dagen zéér druk verkeer, rechtevenredig véél meer ongevallen gebeuren dan tijdens de rustigere weekends of 2 dagen met veel minder verkeer ? Je moogt raden hoeveel meer, je weet ongeveer hoeveel fileverkeer er gemiddeld is in de week tov in de weekends .
Definitie statistiek:
- weekend = van vrijdag 22.00 u. tot maandag 05.59 u.
- de rest is de week.
Weet je überhaupt hoeveel doden er gemiddeld vielen per jaar (in 10 jaren) door hoofdoorzaak te hoge snelheid in Nederland ?
Eén ! (1,2 afgerond)
Waarom, denk je dat men in Denemarken 110 km/u niet verhoogd heeft naar 130 km/u op de drukste snelwegen?
-
En de elfde provincie ? (ooit in Duitsland).
;D ;D ;D
Nee hoor, Michel, België heeft nooit een provincie in Duitsland gehad. Je verwart misschien met het feit dat de Belgische Strijdkrachten in Duitsland bijna zo goed speelden als sjotters van derde provinciale.
-
Waarom, denk je dat men in Denemarken 110 km/u niet verhoogd heeft naar 130 km/u op de drukste snelwegen?
En wat is nu de relevantie met dit topic van de hoogste Vmax ? Fiets er maar verder rond, negeer maar al mijn stellingen en vragen.
Ik kan net zo goed vragen waarom heeft NL naast de 130 lmiet nog 120 en 100 limieten?
Of waarom heeft Duitsland zo vele verschillende limieten ?
En waarom zou ik op je vragen antwoorden ? Het is hier geen eenrichtingsverkeer aan antwoorden.
Hoe komt het dan dat er op een 130kmh-snelweg na een periode van 10 jaren er bijna 20 % minder gebotst werd, dit aan hogere snelheden (6,7 kmh gemiddeld meer) en grotere snelheidsverschillen ?
Waarom hebben bijna alle landen hogere snelheidslimieten op hun snelwegen gekregen en Belgie -sinds 1974- niet ?
Aan het aantal snelwegdoden per voertuigkm zal het alvast niet liggen daar ligt BE ruim onder het gemiddelde van 11 landen, wat toch significant genoeg is.
http://internationaltransportforum.org/irtadpublic/pdf/risk.pdf cijfers 2012
Road user fatalities per 1 billion Veh·Km Motorways
Austria : 1.7 (130 kmh)
Belgium: 2.1 (120 kmh)
Czech Republic: 2.8 (130 kmh)
Denmark: 0.7 (130 kmh 55 % /110 Kmh 45 % (ook V-gemiddelde-metingen in andere post, ~ 1/3 veegt zijn voeten aan die limieten)
Finland: 1.9 (120 kmh)
France: 1.7 (130 kmh/110 kmh regen)
Germany: 1.7 (130 aanbevolen op 2/3, rest limieten van 130-120-100-80)
Hungary: 4.8 (130 kmh)
Slovenia: 3.2 (130 kmh)
Switzerland: 2.9 (120 kmh)(die 2.9 wegens Belgisch busongeval Sierre 28 doden, anders doet CH zo goed als D)
USA : 3.4 (105 à 129 kmh, gemiddeld ~120 kmh)
gemiddelde 11 landen : 2.4 (26,9/11);
- BE met 2.1 zou dan ook quasi bij de veiligere snelweglanden behoren met een paar maatregelen (teveel kopstaartdoden, ontbrekende afstandshandhaving..., infrastructuur kan zeker ook wat beter)
Leest toch geen kat hier, maar tegenvragen stellen om rond de cijfers te fietsen kunnen ze als de beste, naja de beste fiets hebben we hier zeker nog niet gezien. ;D
-
En de elfde provincie ? (ooit in Duitsland).
;D ;D ;D
Nee hoor, Michel, België heeft nooit een provincie in Duitsland gehad. Je verwart misschien met het feit dat de Belgische Strijdkrachten in Duitsland bijna zo goed speelden als sjotters van derde provinciale.
Het waren de Belgische soldaten (Oostkantons) die de stormtroepen mochten spelen voor het rijk, dat is iets anders.
-
Natuurlijk was er een spreekwoordelijke tiende (of elfde) provincie in Duitsland met hun families en kinderen.
De meesten zijn teruggekeerd naar Belgie en qua rijopvoeding en rijopleiding kennen ze enkel Duitsland en Duitse wegen.
Ook vele miliciens maalden vele kms in Duitsland af tijdens hun dienstplicht.
Van 1945 tot 20xx haalden dus heelwat Belgen hun rijervaring op Duitse wegen.
Dat mag men zeker een Duitse provincie noemen.
Soms tref ik nog toevallig mensen die dan kinderen blijken van langjarige militairen in Duitsland, die hebben dus helemaal geen probleem met de Duitse taal enz... ze zijn er immers (bijna) allemaal geboren.
Belgische soldaten in Duitsland 1945 - 2002
Belgische soldaten in Duitsland 1945 - 2002 (verlengd tot 31 december 2011)
Honderdduizenden soldaten vormen de Belgische Strijdkrachten in Duitsland (BSD), bijgenaamd ‘de tiende provincie’. Aan de hand van zeldzame collectiestukken en foto’s krijgt de bezoeker een beeld van de manschappen die een bladzijde van onze geschiedenis hebben geschreven.
http://www.klm-mra.be/klm-new/nederlands/main01.php?id=../BSD-FBA/bsd-nl
"De Belgische mentaliteit" bestaat dus helemaal niet.
Maar natuurlijk zal Jozef dat allemaal veel beter kunnen vertellen. Ik heb daar geen flauw benul van. :D
Dit topic mag dan gesloten worden, want niemand gaat hier een inhoudelijk antwoord geven.
(rond de pot fietsen kan iedereen)
-
Ook vele miliciens maalden vele kms in Duitsland af tijdens hun dienstplicht.
Ik onder meer als rijschoolinstructeur C+E (en met een jeep om een KRO te leren rijden, maar dat heb ik na één les al opgegeven), om op maneuver te gaan, om een beroepsmilitair naar België te verhuizen, om op 21 juli in de bibliotheek in Lüdenscheid een plaat met de Brabançonne te gaan halen die ze in Neheim maar niet konden vinden, om met de garagist op een autokerkhof onderdelen van wrakken te gaan vijzen, ...
"De Belgische mentaliteit" bestaat dus helemaal niet.
Nochtans, als je "belgische mentaliteit" ingeeft bij Google, krijg je ongeveer 201.000 resultaten.
Maar natuurlijk zal Jozef dat allemaal veel beter kunnen vertellen.
Ik heb ondervonden dat, als je zoals ik, nog maar eens af en toe een paar dagen in België doorbrengt, veel beter merkt wat daar allemaal hapert in het verkeer dan toen ik er nog woonde. De laatste keer hebben we op 3 dagen tijd bijna 1.000 km door België moeten rijden.
En wat leven als een gewone burger in Duitsland betekent, kun je uiteraard niet weten als je er alleen maar als Belgische beroepsmilitair verbleven hebt.
-
:-X
-
:-X
Weeral een nietszeggend bericht.
-
Leest toch geen kat hier
Ik vraag mij af wie hier niet leest.
In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*)
de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
Dit maakt toch duidelijk dat de betere cijfers te wijten zijn aan minder drukte.
Hoe komt het dan dat er op een 130kmh-snelweg na een periode van 10 jaren er bijna 20 % minder gebotst werd, dit aan hogere snelheden (6,7 kmh gemiddeld meer) en grotere snelheidsverschillen ?
Ik schreef:
Waarom, denk je dat men in Denemarken 110 km/u niet verhoogd heeft naar 130 km/u op de drukste snelwegen?
Antwoord ? >>> (rond de pot fietsen kan iedereen)
En waarom zouden wat drukkere snelwegen 20 % meer botsingen geven?
Rijden daar meer botsgrage bestuurders?
Zie jij dan geen verband tussen verkeersdrukte en ongevallen?
Week en weekendongevallen vergelijken heeft geen zin want die hebben vaak een verschillende oorzaak.
-
:-X
-
@ Michel, ja, gemakkelijk hé :-X als je wat tegenvragen krijgt.
In plaats van de discussie open te gooien, wil je maar 1 ding: jouw mening onverkort doorduwen.
En kritische tegenvragen worden blijkbaar door jou niet geduld.
Zie jij dan geen verband tussen verkeersdrukte en ongevallen?
Week en weekendongevallen vergelijken heeft geen zin want die hebben vaak een verschillende oorzaak.
-
:-X
Week en weekendongevallen vergelijken heeft geen zin want die hebben vaak een verschillende oorzaak.
Wow hoeveel uit je duim ga je nog zuigen, geef me eens de cijfers van die specifieke verschillende snelwegongevaloorzaken die in het weekend wel eerder kunnen gebeuren en in de week niet.
Dat is werkelijk de allerstrafste fiets, nu sleurt hij ook nog de wslk 143 verschiilende ongevaloorzaken en medeoorzaken erbij, waarom niet de luchtdruk de wind en het schoon weer dat verschilt tussen het weekend en de weekdagen ? Mss eens op KMI kijken want ik ben er zeker van dat met het weer de mensen minder opgewekt autorijden en dan als het minder druk is plots anders gaan rijden of minder opletten.
Het heeft echt geen zin überhaupt iets te vergelijken je vindt altijd wel iets.
Wie zegt trouwens dat die snelwegen echt drukker zijn ? Ik schreef dat wel omdat ik dat zo dacht aan de ligging van die snelwegen, maar ook dat weet je natuurlijk niet zeker.
Maarja Denemarken produceert zomaar zijn statistieken voor de lol. Ook Nederland en andere landen.
Jouw repliek doet dus geen bal af van de cijfers die ik gepost heb.
-
Je schrijft hier interessante dingen en mag ik dan ook zo vrij zijn om enkele kritische bedenkingen te geven?
Zoals ik eerder schreef zijn de meesten voorstander om hogere snelheden toe te laten, als het veilig kan in de Belgische context.
Maar daarop krijg ik moeilijk een antwoord van jou. Wil je niet of kun je niet?
-
Je schrijft hier interessante dingen en mag ik dan ook zo vrij zijn om enkele kritische bedenkingen te geven?
Kritische bedenkingen ? Als ze zin hebben ja, maar ik zie er niets in, hoe verklaar je het 20 % minder aan letselongevallen op Deense snelwegen waar men veel sneller mag rijden? Hoe verklaar je het minder aan doden op NL-130-snelwegen ?
Jouw stelling was dat als de snelheidsverschillen groter zijn het risico op een ongeval verhoogt dan toon me toch eens de cijfers.
Ik toon de gemeten snelheden van de Denen en hun aantal letselongevallen maar dan is het niet goed, want het is de Deense context zeker?
Maar dan mag men niets meer vergelijken, zelfs een Limburger niet met een Antwerpenaar, en al zeker geen Waal met een Vlaming.
Jouw stelling is eerder als de snelheidslimiet op een weg 20 kmh lager gezet wordt dat er minder slachtoffers zullen vallen.
Nuyts studie probeerde het eens op basis van ongevalcijfers op Gewestwegen, oeps de letselongevallen stegen met 8 % in de waarschijnlijkste berekening.
Toon jouw beweringen toch eens aan met cijfers.
Zoals ik eerder schreef zijn de meesten voorstander om hogere snelheden toe te laten, als het veilig kan in de Belgische context.
Nu zeg je weer niets, het stoelt gewoon op niets.
Maar daarop krijg ik moeilijk een antwoord van jou. Wil je niet of kun je niet?
Jij kunt alvast niet antwoorden, buiten kritiek zonder enige basis vertel je hier niets.
-
Jouw stelling was dat als de snelheidsverschillen groter zijn het risico op een ongeval verhoogt dan toon me toch eens de cijfers.
Jouw stelling is eerder als de snelheidslimiet op een weg 20 kmh lager gezet wordt dat er minder slachtoffers zullen vallen.
Waar en wanneer heb ik dat gezegd?
Michel ik denk dat je niet goed het onderscheid kunt maken tussen 'iets in vraag stellen' en een antwoord geven.
Ik herinner mij onlangs nog een misverstand tussen jou en Mazda omdat hij ook 'iets in vraag' stelde.
Ik heb geen cijfers, maar ik hoopte dat jij er mee zou afkomen :D
-
Jouw stelling was dat als de snelheidsverschillen groter zijn het risico op een ongeval verhoogt dan toon me toch eens de cijfers.
Jouw stelling is eerder als de snelheidslimiet op een weg 20 kmh lager gezet wordt dat er minder slachtoffers zullen vallen.
Waar en wanneer heb ik dat gezegd?
Jij suggereert dat gewoon met telkens iets vaag in vraag te stellen, eerst begin je bij een hogere snelheidslimiet de veiligheidafstand erbij te halen, wat al lang bestaat in de wegcode, dan begin je met je vraagstelling de snelheidsverschillen bij een wat hogere snelheidslimiet erbij te betrekken maar je weet niet waarom enz... dus doe maar verder met je vraagstellingen ik zie er helemaal geen zin in en ga er ook niet meer op reageren:
Of het nu aan 130 km/u minstens 72 meter of 100 meter moet zijn, laat ik in het midden en hangt uiteraard ook af van de omstandigheden (2 à 3 seconden regel).
Het gaat om een principe waar een hogere snelheid direct moet gekoppeld worden aan een voorwaarde m.n. 'veilige afstand'.
M.a.w. als het niet te druk tot heel rustig is op de snelweg kan een grotere veiligheidsafstand gehouden worden en kan de snelheid naar omhoog.
De vraag die zich ook stelt is:"hoe zit het met de snelheidsverschillen onderling in andere rijstroken?"
Vrachtwagens aan 90 km/u en auto's aan 130 km/u.
Waar ligt de grens van aanvaardbare veilige snelheidsverschillen in andere rijstroken?
Michel ik denk dat je niet goed het onderscheid kunt maken tussen 'iets in vraag stellen' en een antwoord geven.
Dan antwoord toch nu eens concreet zelf op je vragen, bvb deze:
Waar ligt de grens van aanvaardbare veilige snelheidsverschillen in andere rijstroken?
Ik heb geen cijfers, maar ik hoopte dat jij er mee zou afkomen :D
De cijfers van Denemarken, Nederland, USA en Duitsland zijn allemaal niet goed voor jou want wat schreef je weer ?
Drukte in het weekend en in de week mag men niet vergelijken dat heeft geen zin of zoiets en daar gaat de volgende vage vraagstelling weer zeker?
Waar ligt de grens van aanvaardbare veilige snelheidsverschillen in andere rijstroken?
Ja waar ligt die nu ? Zie jij dan een verband tussen snelheidsverschillen en ongevallen?
Snelheidsverschillen vergelijken heeft geen zin want niemand weet toch niet hoe bestuurders met snelheidsverschillen omgaan rijden ze alertter of minder alert rijden ze beter of slechter tja wat doet men nu moest het snelheidsverschil 5 kmh groter worden ? Ik weet het niet (kop in ´t zand)
Zie jij dan geen verband tussen verkeersdrukte en ongevallen?
Zie jij ze ? Awel vertel me eens dat verband in detail uit, en natuurlijk met wat cijfers die dat ondersteunen.
Week en weekendongevallen vergelijken heeft geen zin want die hebben vaak een verschillende oorzaak.
Aja en omdat die oorzaken wat verschillen is die ene drukte de andere niet in het verband met drukte en het aantal ongevallen ?
Leg me dat toch eens uit.
Oh wat is dat toch simpel iets in vraag te stellen, vanaf nu ga ik dat ook doen ik stel alles in vraag.
-
Juist omdat er weinig of geen cijfers te vinden zijn over een aantal onzekerheden, stel ik ze in vraag.
Kun je mijn vraagstellingen weerleggen met cijfers? Ik hoor het graag.
-
Juist omdat er weinig of geen cijfers te vinden zijn over een aantal onzekerheden, stel ik ze in vraag.
Kun je mijn vraagstellingen weerleggen met cijfers? Ik hoor het graag.
Dat heeft geen zin.
-
Maar daarop krijg ik moeilijk een antwoord van jou. Wil je niet of kun je niet?
Jij kunt alvast niet antwoorden, buiten kritiek zonder enige basis vertel je hier niets.
[moderatie door Jozef] Michel, dit is een belediging, dit gaat te ver.
(https://desportfanaat.files.wordpress.com/2011/08/gele_kaart.jpg)
-
Maar daarop krijg ik moeilijk een antwoord van jou. Wil je niet of kun je niet?
Jij kunt alvast niet antwoorden, buiten kritiek zonder enige basis vertel je hier niets.
[moderatie door Jozef] Michel, dit is een belediging, dit gaat te ver.
(https://desportfanaat.files.wordpress.com/2011/08/gele_kaart.jpg)
Toch nog een interessante post hier. :)
-
Michel, ik weet niet wat jouw probleem eigenlijk is.
Je bent een grote voorstander om de max. snelheid naar 130 km/u te brengen.
Ik ook, maar ik stel er enkele vraagtekens bij in onze Vlaamse (Belgische) context .
Jij komt met verrassende cijfers uit Denemarken. Zeer goed! Je kan er enkel van dromen dat het voor België ook zou kunnen.
Maar ik mag mij toch vragen stellen of we geen appelen met peren aan het vergelijken zijn.
Wat is daar mis mee?
Ik denk zelfs dat iemand die echt met verkeersveiligheid begaan is, juist heel kritisch moet zijn.
Het gaat om mensenlevens! Het gaat niet om wat statistiekjes uit een ander land met een andere context.
Is het dan zo verkeerd om enkele zaken in vraag te stellen?
Waarom heb je daar z'n probleem mee?
Verkeersveiligheid is een zoektocht waar we vooral moeten proberen te leren uit fouten. Waar er moet samengewerkt worden om zoveel mogelijk ervaringen uit te wisselen. Waar het ook belangrijk is dat je niet enkel voortgaat op droge cijfers maar goed nagaat wat de oorzaken zijn van betere of slechtere cijfers.
Misschien zitten we op een andere golflengte. Maar klakkeloos cijfers overnemen, doe ik niet. Ik weet ook graag de context en 'de waarom'.
Om concreter te zijn en denk ik dat ik dat al meermaals in vraag gesteld heb en waarop ik van jou nog geen ernstig antwoord heb gekregen, behalve dat er dan misschien meer botsgrage bestuurders zouden tussen zitten...
In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*)
de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
Citaat van: derijprof
Dit maakt toch duidelijk dat de betere cijfers te wijten zijn aan minder drukte.
Drukte is een element dat in Vlaanderen vaak voorkomt. Is dat meetbaar? Is dat fluctuerend? De infrastructuur met veel of weinig op- en afritten? snelheidsverschillen? veiligheidsafstand? enz...
Mag je dat dan niet in vraag stellen? Heb jij daar cijfers over in vergelijking met andere landen?
Ik niet, maar ik weet dat je met heel wat meer factoren rekening moet houden dan met droge cijfers uit een ander land.
Daarom opnieuw:
Juist omdat er weinig of geen cijfers te vinden zijn over een aantal onzekerheden, stel ik ze in vraag.
Kun je mijn vraagstellingen weerleggen met cijfers? Ik hoor het graag.
-
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4828.msg54756.html#msg54756