Auteur Topic: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic  (gelezen 78831 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #165 Gepost op: donderdag 11 februari 2010 - 23:37:28 »
Hoe was het vandaag op de wegen met die paar cm sneeuw ? Voor Jozef  ;)
Citaat

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
En waarom rijden ze niet op de linkerrijstrook om die rijstrook beter berijdbaar te maken ?
Eigen fout dat die files in Be al bij 3 cm (gemiddeld) sneeuw wereldrecords halen ...  ;D ;)

Eens kijken naar het buitenland: (niet gestrooide snelwegen)
Zwitserland: geen winterbandenplicht, maar wel op bepaalde wegen verplicht, ook verzekeringen zijn niet mals.  
Citaat

http://www.nzz.ch/nachrichten/panorama/wetter_schnee_temperaturen_europa_1.4474986.html
Duitsland: quasi winterbanden verplicht
Citaat

http://www.morgenweb.de/nachrichten/fotostrecken/detailansicht/42475.html

Nederland: ...   doe maar... ;D
Citaat

Bij Zoetermeer kwamen in januari auto's de snelweg niet meer op, omdat het wegdek daar iets omhoog loopt. (ANP)

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1329595.ece/Honderden_ongelukken_door_gladheid
Citaat
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1347879.ece/Opnieuw_drukkere_spits_door_sneeuw
Opnieuw drukkere spits door sneeuw
ANP op 11 februari '10, 08:24, bijgewerkt 11 februari '10, 10:05

DEN HAAG - De donderdagochtendspits was dubbel zo druk als normaal.
 
File op de A28 door het winterweer. (ANP)
versie 1
Rond half negen stond er 340 kilometer files, tegen normaal 170 km, meldt een woordvoerder van de ANWB. Door sneeuwval zijn er in het midden en oosten van het land de grootste problemen. ...
versie 2
Rond half negen stond er ongeveer 350 kilometer file. De grootste problemen waren in het midden en oosten van het land. Daar stonden op sommige plekken door winterse omstandigheden lange files, meldde een woordvoerder van de ANWB. Tegen half tien waren de meeste files verdwenen. ....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:26:00 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #166 Gepost op: donderdag 11 februari 2010 - 23:55:52 »
Hoe was het vandaag op de wegen met die paar cm sneeuw ? Voor Jozef  ;)

 :D

Het gebeurt niet dikwijls, maar vandaag heeft de chauffeur van de sneeuwruimer hier in onze straat weer maar eens nagelaten om zijn blad ter hoogte van onze oprit naar de andere kant te richten, zodat ik weer eens wat meer sneeuwruimwerk gehad heb dan gewoonlijk.

Leslie verwittigt mij een half uur vóór ze naar huis gereden komt, en dan ga ik een half uurtje wandelen met de sneeuwfrees, en is alles hier weer opgeruimd en netjes.

Maar warm is het hier ook niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #167 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 00:00:28 »
Nederland: ...   doe maar... ;D
Citaat
niet alleen de banden , maar ook of het voor of achtertractie is, is van belang
nogal dikwijls zie je duitsers langd de kant staan bij sneeuwval
met mijn fransman en zweed heb ik daar geen last van ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #168 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 00:22:26 »
nogal dikwijls zie je duitsers langd de kant staan bij sneeuwval

In België. Nogal wiedes.

Er is hier een Interconti (250 Euro per persoon en per nacht voor de goedkooptste kamer). De mensen die er werken, bereiken het hotel probleemloos vanaf de B305 via de Salzbergstraße, die een hellingsgraad van 24% heeft (bergop om naar het hotel te rijden), ook met auto's met achterwielaandrijving (er rijdt zelfs een lijnbus via de Salzbergstraße).

Ook de meeste gasten hebben er geen probleem. Het hotel wordt immers voornamelijk bezocht door deelnemers aan congressen en seminaries. Het hotel staat er nog maar enkele jaren (het staat in zijn klasse niet gunstig aangeschreven, en is zeer verlieslatend met een gemiddelde bezettingsgraad van amper 65%). In het begin werden de gasten op de luchthvaven van het nabije Oostenrijkse Salzburg (25 km) afgehaald met luxe limousines, maar dat vonden ze te min. Daarom worden ze er sedert verleden jaar per helikopter afgehaald.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #169 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 02:31:22 »
Nederland: ...   doe maar... ;D
Citaat
niet alleen de banden , maar ook of het voor of achtertractie is, is van belang
nogal dikwijls zie je duitsers langd de kant staan bij sneeuwval
met mijn fransman en zweed heb ik daar geen last van ;)
Voortractie is idd in de meeste gevallen beter omdat de aangedreven wielen ook altijd in de goede richting staan als het niet rechtdoor gaat, met achtertractie moet je iets beter kunnen sturen-rijden -eventueel wat lichte slip- dan valt dat nog goed mee.
Voortractie heeft daarenboven meestal ook meer gewicht op de aangedreven wielen, (50-100 kg maakt al veel uit), zeker met passagier vooraan.

Waar voortractie nadeliger wordt is als het veel steiler wordt als dat zacht hellingkje op de foto, want het dynamisch gewicht begint dan door te wegen. Ik weet nog van een audi 100 voortractie die uit stilstand niet meer bergop geraakte omdat de voorwielen te weinig gewicht kregen, het gewicht verlaagde zich volledig naar achter. Een achtertractie krijgt dan wel meer dynamisch gewicht op zijn achterwielen en met wat gewicht in de koffer geraakt die er dan wel op.
(dynamische gewichtverdeling is al goed te testen op een helling met kletsnatte weg, zet een voor- en achtertractie langseen en laat ze bergop snel uit stilstand optrekken)

Tip voor de voortractie is desnoods die steilere helling desnoods achteruit erop te rijden... maar dat gaat natuurlijk niet altijd.
Ik heb het met een R4 van het leger toch al moeten doen, onze erbarmelijke Jeeps 4x2 ! -én waardeloze terreinbanden op sneeuw- geraakte niet op die gladde steile helling naar de radarsite...

Wat nog beter is bergop is achtertractie met motor achteraan en grote wieldiameter (VW Kever, Porsche 911), die geraken ook overal door wegens het grote gewicht op de aangedreven wielen, ook nog beter dynamisch gewicht op steilere hellingen.

Bijna non plus ultra is natuurlijk een auto met vierwieltractie met evenwichtige gewichtsverdeling en met dynamisch-electronische krachtverdeling V/A.

4x4 met tot 100% sperrdifferentialen V/A vallen buiten catergorie.  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 februari 2010 - 02:48:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #170 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 02:48:10 »
Hoe was het vandaag op de wegen met die paar cm sneeuw ? Voor Jozef  ;)
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Euuhmm  :-[ ik wil niet muggenziften maar euuummm...

Citaat
22/12/09 06u06

 :-X ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:27:22 door jozef »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #171 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 02:58:30 »
22/12/09 06u06
Had ik niet op gelet, bibi  ;) maar het zal niet veel anders zijn, in elk geval zijn de verslagen van december en februari bijna identiek.

Hier de juiste link:
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:28:04 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #172 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 03:20:11 »
maar het zal niet veel anders zijn, in elk geval zijn de verslagen van december en februari bijna identiek.

Inderdaad.

Arm België en vooral Vlaanderen dan.
Ze proberen niet alleen munt te slaan uit de vermeende GW, ze gaan er bovendien nog eens op gaan rekenen ook, zodanig dat het een ramp wordt als er dan toch eens een beetje winter is.
Ben ik effe blij dat ik geen full time vrachtwagenbestuurder meer ben.
Ze gaan die nu nog wat extra pesten om hun wanbeleid te verdoezelen terwijl ze heel goed (zouden moeten) weten dat ze die eigenlijk nodig hebben om hun strooigeknoei een beter resultaat te laten hebben.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #173 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 09:00:24 »
Ze proberen niet alleen munt te slaan uit de vermeende GW, ze gaan er bovendien nog eens op gaan rekenen ook
Vandaar dat Antwerpen volledig zonder zout zit ...

Hahahaha, 't Stad (en alles er rond is parking zeggen ze toch hé  ;D) zit zonder zout

Het moest verdoeme vandaag weer gesneeuwd hebben, zodat ze eens leren dat ze voorbereid moeten zijn

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #174 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 11:42:44 »
Ze proberen niet alleen munt te slaan uit de vermeende GW, ze gaan er bovendien nog eens op gaan rekenen ook
Vandaar dat Antwerpen volledig zonder zout zit ...

Hahahaha, 't Stad (en alles er rond is parking zeggen ze toch hé  ;D) zit zonder zout

Het moest verdoeme vandaag weer gesneeuwd hebben, zodat ze eens leren dat ze voorbereid moeten zijn

Idd, zo´n centimer of 30 in de vroege morgen...  :-X ;D

We hoefen uiteraard niet te wedden dat ze tegen volgende winter - november 2010 - weer alle miserie vergeten zijn, wslk zijn ze het al vergeten als de lente in zicht is...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #175 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 01:45:14 »
Ik heb al van verschillende vrachtwagenbestuurders gehoord en gelezen (en ik ben er ook bij  :D) dat ze hopen dat het eens minstens een volledige week goed aan het sneeuwen gaat.
Velen zouden het ondanks de hongerige en dorstige ellende op de pechstrook nog amusant gaan vinden ook. ;D ;D ;D

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #176 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 14:20:02 »
Kan hier ook bij

Men moet natuurlijk altijd voorzichtig rijden, en met aangepaste banden lukt dat ca 5 maal beter...  ;)
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:28:52 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #177 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 14:43:51 »
misschien hadden ze beter premies gegeven voor winterbanden ipv de dieselstoven te promoten met een belachelijke co2-korting en permies voor fijnstoffilters;  Tevens  zouden ze de dieselprijs minstens gelijk kunnen trekken met de benzineprijs.  Hebben ze meteen geld om het boeltje te financieren en zijn we van een hoop fijnstofproducenten verlost.  

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #178 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 18:54:23 »
misschien hadden ze beter premies gegeven voor winterbanden ipv de dieselstoven te promoten met een belachelijke co2-korting en permies voor fijnstoffilters;  Tevens  zouden ze de dieselprijs minstens gelijk kunnen trekken met de benzineprijs.  Hebben ze meteen geld om het boeltje te financieren en zijn we van een hoop fijnstofproducenten verlost.  
Idd, nagel op de kop.

Of gaat ze zoutfabriekjes opstarten aan onze kust ? Die hete zomers gaan toch komen met de "Global Warming"  ;D ;)
Of naar zout boren in het binnenland ?   :D
Citaat

Zeezout gewonnen op het eiland Maio in Kaapverdië aan de Belgische kust  ;)
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoutwinning#Zout_uit_de_zee
De winning van zeezout
Om zeezout uit de zee te halen worden lage muurtjes langs de zee gebouwd. Achter de muurtjes liggen grote vierkante kuilen (bekkens of zoutpannen). De Romeinen hebben als eerste zoutpannen aangelegd. Langzaam stroomt het zeewater van het ene bekken naar het andere. Door verdamping van het water stijgt de concentratie (oplossing) van het zout in het water. Op een gegeven moment slaat het zout neer en kan het worden verzameld. Hierna wordt het zout goed schoongemaakt.
Zoutwinning
Zout komt in de natuur voor in de grond als steenzout op plaatsen waar in een geologisch verleden binnenzeeën zijn opgedroogd. Het wordt daaruit al eeuwen gewonnen (b.v. bij Salzburg, dat niet voor niets zo heet: Salz is namelijk het Duitse woord voor zout.) Het is ook de belangrijkste component van de opgeloste stoffen in zeewater en wordt ook daaruit direct door verdamping van het water gewonnen.

Zoutboortoren bij Twekkelo
Zoutwinning in Nederland
Op de plaatsen waar nu zout in de grond zit, was lang geleden een zee. De zee is verdwenen door de warmte van de zon waardoor het water is verdampt. Het zout bleef daarbij liggen op de bodem. Op die laag zout kwamen in de loop der tijd verschillende lagen grond en zand te liggen. Daardoor is het zout niet meer te zien. Daar zijn duizenden en duizenden jaren voor nodig geweest. Ook in Nederland zit bewezen zout in de grond, vlakbij de plaats Hengelo in de provincie Overijssel, bij Veendam in de provincie Groningen en in de Riedpolder rondom Sexbierum (Friesland). In Veendam en bij Hengelo wordt magnesiumzout gewonnen door Nedmag en keukenzout door Akzo Nobel. In Harlingen staat een fabriek van Frisia Zout die het pekelwater uit de Riedpolder gebruikt om diverse soorten zout te maken (van hoogwaardig industrieel en medisch tot strooizout).
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 februari 2010 - 18:57:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I