Ja, maar je hebt ook maar weinig van die aangepaste stations nodig zolang de actieradius voor de meest extreme dagritten die nog verantwoord zijn (je kan het rijden afwisselen met je passagier) nog tekort schiet.
Neen, die vlieger gaat niet op. Anders zou het nu ook volstaan om op de autosnelwegen om de 400 km een tankstation te hebben.
Niet iedereen vertrekt op dezelfde plaats, verbruikt evenveel en heeft dezelfde actieradius. Een tankstation ongeveer elke 50 km op de autosnelwegen blijft een vereiste, meer nog met elektriciteit dan met vloeibare brandstoffen. Als je met een elektrische auto zonder stroom valt, kan een wegenwachter je niet voorthelpen met een jerrycan van 5 liter stroom.
Dat ben ik niet met je eens. Benzine is niet electrisch. Mensen zijn nu wat verwend met die tankstations maar in principe zou zelfs een kwart al voldoende zijn voor iedereen die een beetje kan plannen. Thuis heb jij geen benzinestation staan (nu ja, de meesten niet
), wel een stopcontact.
Stel dat de actieradius van de electrische auto over 15 jaar 1000 km. zou bedragen, dan kan je van de ene kant van het land naar de andere kant van het land reizen.
Je zou dan voor het normale woon-werk-verkeer dus niet hoeven kunnen tanken onderweg.
Je hoeft dus enkel te tanken in extreme omstandigheden, wanneer je een grote afstand naar het buitenland overbrugt.
Waar rijdt je voor 90% van de tijd op gedurende grote afstanden? De snelwegen.
Dan volstaat het toch om op enkele strategische punten op de snelwegen een oplaadstation te plaatsen? Zo moeilijk is het volgens mij niet om in kaart te brengen wat die strategische punten zijn. Voor Nederland is de A2 bijvoorbeeld zo'n snelweg.
Electrische wagens zijn een "paradigm shift". Dat wil zeggen dat een heleboel vastgeroeste gewoonten niet langer meer relevant zijn, en er zich totaal nieuwe mogelijkheden aandienen. Je bedient je wagen ook niet met teugels, Ju! en Ho! ?
Zo zie ik het ook. Het zal anders worden maar daarom nog niet slechter. Sterker nog, het zou weleens beter kunnen worden. Dat een electrische auto comfortabeler rijdt, daar zullen de meesten snel genoeg van overtuigd zijn. Indien we voor het grootste deel gaan rijden op electriciteit en die electriciteit volledig duurzaam wordt geproduceerd, hetgeen we uiteindelijk wel zullen moeten doen (simpelweg omdat de niet duurzame bronnen opgeraken) dan zou het ook nog eens een hoop uitstoot schelen van schadelijke stoffen.
De prijs is nu nog hoog maar wie weet zou die prijs weleens lager kunnen gaan worden met een verdere ontwikkeling van de technologie.
Hoelang hebben 'we' al zeer intensief gesleuteld aan de brandstofmotor en hoe kort zijn we nog maar intensief bezig met die batterijtjes te perfectioneren?
Ik zie vooral kansen om het allemaal beter te gaan doen.