Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 136848 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #555 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 21:08:40 »
Inazuma,
Ik vind het spijtig dat jij niet eerlijk bent geweest in deze draad.  
Ik heb stilaan genoeg van je gehad, mazda.

Eens kijken of er hier een ignore-functie bij de forum-mogelijkheden zit.
Helaas enkel voor de persoonlijke berichten, zo te zien.

Deze reactie had ik verwacht.
Als je wat tegenstand krijgt dan geef je het gewoon op.
Ik ben jou voorbeelden van het  Nederlands model eens van nader gaan bekijken, en heb vastgesteld dat ook  Nederland hetzelfde probleem heeft.
De optie om naar Nederlands model over te stappen is dus geen oplossing.

Jij bent inderdaad  van veel op de hoogte en jou bedrage aan dit forum is zeer positief.
Maar dat wil niet zeggen dat ik jou zomaar gelijk kan geven.
Je kan je inderdaad vragen stellen bij de antwoorden van wegcode.be maar als je daar speciaal een draad voor begint is er toch meer aan de hand.
Volgens mij heb jij het voor jezelf in deze draad zeer moeilijk gemaakt door te volharden in je boosheid.
Ik kan dit geen volwassen en construktieve discussie noemen.
Waarom zou er een consensus moeten zijn? Omdat jij vindt dat je gelijk moet krijgen in een discussie die blijkbaar nergens opgelost geraakt, ook niet in Nederland waar ze zelfs geen eigenlijke defintie hanteren van kruisingsvlak of kruispuntvlak.

Je zou beter een voorstel doen hoe met een éénvoudige wettekst duidelijk gemaakt kan worden wat de bedoeling is van 24.7, rekening houden met alle mogelijkheden welteverstaan.
Zolang men alleen met de dwarsranden aan de kant waar men wil parkeren rekening houdt zijn er geen noemenswaardige problemen om uit te maken waar je wel of niet mag parkeren.
Dit is blijkbaar niet voldoende  en mag je aan de doorlopnde kant van de T ook niet parkeren.
Bij mooie rechte kruispunten stelt het doortrekken van de verlenging geen noemenswaardige problemen.
Maar bij iets meer ingewikkelde kruispunten met schuine straten is het resultaat helemaal niet hetgeen verwacht wordt.

Blijkbaar stelt dit probleem zich niet alleen bij ons.

Daarom zou art 24.7 beter vervangen worden door  aparte punten.

A) Het interpreteerbare "naastbijgelegen" wordt dan duidelijk vervangen door "aanliggende".
B) Moet dan duidelijk bepalen hoe, waar en wanneer je niet mag parkeren op een kruispunt als je geen aanliggende dwarsrand hebt.

Punt B zal met alle mogelijkheden en uitzonderingen die er zijn rekening houden, wat niet gemakkelijk zal zijn.

Volgens mij is de combinatie van beide niet mogelijk in éénzelfde regel.

Citaat Michel:
Persoonlijk beschouw ik de andere kant als een aparte rijbaan in context met "het kruispunt"; het verkeer uit de dwarsweg kan er nooit niet direct opgeraken.
Antwoord:
Kijk Inazuma, dit antwoord van Michel zou volgens mij al één van de uitzonderingen moeten zijn.

« Laatst bewerkt op: zondag 31 januari 2010 - 21:10:27 door mazda »

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #556 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 21:38:43 »
Citaat van: Mazda
Je zou beter een voorstel doen...

Het lijkt zo alsof Inazuma in het verleden op te lange politieteentjes heeft getrapt.

Wegcode heeft toch hun "politiespecialisten" ter oplossing van problemen? Indien men meetings voor politiediensten en politierechters kan organiseren, mag men er toch vanuit gaan dat hun specialisatie ter zake professioneel is? Alhoewel...

Citaat van: Mazda
Je kan je inderdaad vragen stellen bij de antwoorden van wegcode.be maar als je daar speciaal een draad voor begint is er toch meer aan de hand.

Ziezo, je weet het dat de "specialisten van wegcode" het niet altijd bij het rechte eind hebben. Het ergst van al, dat de burger nog onwetend is over de opmaak van onjuiste PV's. Het ergst van al, dat binnen dat clubje vogelenpik geen tegenspraak werd geduld en dat men mekaars fouten toedekt ipv te verbeteren.

Dit noemt men dan professionaliteit. ??? ??? ::) 
« Laatst bewerkt op: zondag 31 januari 2010 - 21:47:42 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #557 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 08:24:18 »
Citaat van: Mazda
Je zou beter een voorstel doen...

Het lijkt zo alsof Inazuma in het verleden op te lange politieteentjes heeft getrapt.

Wegcode heeft toch hun "politiespecialisten" ter oplossing van problemen? Indien men meetings voor politiediensten en politierechters kan organiseren, mag men er toch vanuit gaan dat hun specialisatie ter zake professioneel is? Alhoewel...

Citaat van: Mazda
Je kan je inderdaad vragen stellen bij de antwoorden van wegcode.be maar als je daar speciaal een draad voor begint is er toch meer aan de hand.

Ziezo, je weet het dat de "specialisten van wegcode" het niet altijd bij het rechte eind hebben. Het ergst van al, dat de burger nog onwetend is over de opmaak van onjuiste PV's. Het ergst van al, dat binnen dat clubje vogelenpik geen tegenspraak werd geduld en dat men mekaars fouten toedekt ipv te verbeteren.

Dit noemt men dan professionaliteit. ??? ??? ::)  


Ik begrijp jou standpunt Diane, maar nogmaals ik heb daar allemaal niets mee te maken.

Het is niet slecht als mensen met een betere kennis van zaken zouden schrijven hoe zij het zouden oplossen ipv vijandig tegenover mekaar een artikel te verdedigen dat eigenlijk niet verdedigbaar is.
Hardnekkig een wettekst blijven verdedigen waarvan je zelf weet dat die voor interpretatie vatbaar is en aldus niet sluitend heeft totaal geen zin.
Je moet eerst al de interpretatiemogelijkheden te weten komen om daarna een analyse te kunnen maken van de werkelijke problemen met het betreffende artikel.
Wat is het doel van het betreffende artikel? Kan dat in één artikel hernomen worden? Kunnen we het niet anders oplossen door bijvoorbeeld te sleutelen aan de plaatsingsvoorwaarden?
Inazuma moet natuurlijk geen voorstel doen, maar gesprekken in die zin zouden minder vijandig zijn dan wat er nu gebeurt op dit forum.
Inazuma heeft zich blijkbaar voorgenomen om op alles een antwoord te kunnen geven en wil altijd alles kunnen verklaren.
Spijtig genoeg laat de wegcode en de manier waarop de wegbeheerder omspringt met de plaatsing van verkeerstekens dit niet toe.
Inazuma mag een specialist genoemd worden met een bijzondere kennis tov de wegcode.
Ik discussier graag met hem, maar ik verwacht wel dat hij begrijpt dat die wetteksten niet heilig zijn verklaard.
En ondertussen wil hij al de ganse tijd gewoonweg niet antwoorden op een aantal eenvoudige vragen omtrent verlengingen van dwarsranden.
Ofwel weet hij het antwoord echt niet, maar dat is niet van zijn gewoonte.
Ofwel wil hij het antwoord niet geven omdat hij beseft dat het doortrekken van de verlengingen tot aan de overkant in vele gevallen het foute resultaat oplevert, behalve dan bij mooie rechte kruispunten zonder middenberm.
« Laatst bewerkt op: maandag 01 februari 2010 - 11:28:44 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #558 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 12:40:26 »
Dit is een gesprek van vorig jaar in Nederland. (De tekeningen zijn niet mee gekopieerd)
Om aan te tonen dat het probleem niet opgelost is met een kruisingsvlak.
Bij ons staat er dan ook nog eens naastbijgelegen in de tekst.

GESPREK   Zonder namen

Mag je parkeren op een t splisting ? ok naast de t splitsing wel te verstaan midden op de weg uiteraard niet
in de wet staat volgens mij BIJ een kruising mag niet geparkeerd worden tot 5 meter maar op een splitsing staat niks van bij
Bij ons in de straat is na 5 uur geen parkeergelegenheid meer de straat die haaks op onze straat ligt in een vorm van een t splitsing is plaats zat omdat daar niemand woont dus zet ik mijn auto daar neer onder een lantaarn paal vanwege inbraak gevaar is een bedrijfswagen dus met gereedschap erin
 
 
 
  Het kruispuntvlak is het gebied op een kruispunt waar de conflictvlakken van de afzonderlijke verkeersstromen alle in vallen. Een conflictvlak is waar gegeven de rijcurve van een voertuig de botsing zou ontstaan als twee voertuigstromen beide tegelijkertijd doorrijden. Een simpele weergave is om dit als een punt aan te geven (hoewel een auto natuurlijk breder en langer is dan een punt).

Voor een t-splitsing ontstaat dan het volgende plaatje:


Het zal duidelijk zijn dat de "overzijde van de t-splitsing" , wel degelijk tot het kruispuntvlak behoort en dat daar dus niet geparkeerd mag worden. De controleur mag daar inderdaad op controleren en op bekeuren.

Parkeren is verboden BIJ het kruispunt binnen een afstand van minder dan vijf meter daarvan.

Tegenover het kruispunt geldt geen verbodsbepaling.

Op een kruispunt is het verboden het voertuig stil te laten staan.

Bovendien geef jij op het plaatje het kruisingsvlak fout aan.
De rondingen van de stoeprand worden niet meegerekend.

 Of de rondingen van de stoeprand tot het kruisingsvlak behoren, kan per situatie verschillen. Dat is afhankelijk van de precieze configuratie van het kruispunt. In mijn - eenvoudige - plaatje is overduidelijk dat de conflictpunten (de punten waar de verkeersstromen elkaar kruisen dan wel samenvallen) nog voorbij de ronding van de stoeprand liggen. Er zijn ook legio situaties waarbij dat zeker niet het geval is, en waarbij u inderdaad gelijk heeft dat de rondingen niet worden meegerekend. Sterker nog, zodra het kruispunt een fietspad of voetpad heeft, wordt het volledige multi-modale kruisingsvlak nog veel groter en tellen ook fiets- en voetpad daarin mee. Voor het gemak heb ik in het plaatje alleen de autostromen ingetekend.

Toevoeging: als ik de verkeersstromen iets anders zou tekenen, dan wordt dit ook wel duidelijk. Weggebruikers hebben uiteraard een rijcurve die past bij de geboden bocht (in onderstaande figuur is de rijcurve feitelijk te klein voor de bocht). Met een vluchtheuvel in het midden wordt de rijcurve nog weer anders.


Zoals ook reeds aangegeven in het andere topic, "tegenover het kruispunt" bestaat niet. U mag niet stilstaan (en dus ook niet parkeren) OP een kruispunt (art. 23 RVV) en niet parkeren BIJ een kruispunt of binnen 5 meter daarvan (art. 24 RVV). Als u in het grijze gebied in mijn figuur geparkeerd staat, dan staat u dus OP het kruispunt.
 
 Bij een "perfecte T-splitsing" kan geen driehoekig kruisingsvlak zijn. Bij een "perfecte Y-splitsing" wel:


(Ook hier versimpeld weergegeven.)

In de praktijk zijn er heel veel tussenvormen. Ofwel het is een soort trapezium, of een soort rechthoek, of een ruit, soms zijn het zelfs vijf- of meerhoeken (vooral als je meer dan vier takken hebt wordt het een mooi vormpje...)

 
 De Nederlandse literatuur komt niet verder dan "Het gebied van een kruising [cq. kruispunt] waar de ontmoetende wegen samenvallen.", in het Handboek Verkeers- en Vervoerskunde.

In de richtlijnen en handboeken van CROW wordt de term wel regelmatig gebruikt in relatie tot figuren, maar niet nader gedefinieerd. Het begrip is met name in de verkeersregeltechniek veelvuldig in gebruik om aan te geven welk gebied "binnen de verkeerslichten" valt.

De buitenlandse literatuur spreekt van een "Conflict Area", of meer precies, de "physical conflict area" (om het onderscheid met de "functional conflict area", wat inclusief opstelstroken is, te benadrukken).

U kunt daarvoor onder andere de publicatie "Signalized Intersections: Informational Guide" van de Federal Highway Administration (USA), rapportnummer FHWA-HRT-04-091, raadplegen. Met name de hoofdstukken 3 (over het geometrische ontwerp) en 10 (alternatieve configuraties, waaronder verschoven kruispunten) zijn daarbij heel interessant.

 
 Het punt, is dat in de Nederlandse wet het kruispunt erg summier gedefinieerd is, als "kruising of splitsing van wegen" (art. 1 RVV). Wanneer iemand dus vraagt - of hij of zij op een kruispunt mag parkeren, dan moet je dus feitelijk weten wat dan wel die "kruising of splitsing van wegen" is.
Binnen de verkeerskundige wereld (waar ik beroepshalve toe behoor), hanteren we daarvoor het begrip kruisingsvlak (of kruispuntvlak). Dit begrip wordt ook niet in de wet gedefinieerd, en zelfs de CROW richtlijnen (o.a. Handboek Wegontwerp, Handboek Verkeerslichtenregelingen) geven ondanks veelvuldig gebruik geen expliciete definitie. Men komt daarin niet verder dan "verzameling van conflictvlakken", met een "conflictvlak" als het gebiedje waar weggebruiker A in botsing kan komen met weggebruiker B (ongeacht vervoermiddel).

Buitenlandse literatuur is daarin explicieter. De Duitse term is bijvoorbeeld Konfliktflache (zie Kreuzungsmanagement im Straßenverkehr, 2007). Het is dus zeker niet zo dat ik maar een educated guess doe; het kruisingsvlak ligt in de verkeerskundige wereld wel degelijk vast. Het kruisingsvlak kan echter ten aanzien van vorm per kruispunt verschillen. Ik kan u 101 (en meer) verschillende kruispunten tekenen met elk een ander kruisingsvlak. In de meeste gevallen betreft het ongeveer een vierkant, namelijk voor de twee meest voorkomende kruispunt configuraties: het vierarmige kruispunt en de t-splitsing. U kunt zich voorstellen dat een vijfarmig kruispunt, een rotonde of een y-splitsing een heel andere vorm hebben.

De vraag is dan hoe de rechterlijke macht de definitie van "kruispunt" interpreteert. Gegeven de betekenis van een kruispunt en het kruisingsvlak in de verkeerskundige wereld en de definitie van "wegen" in art. 1 van de WVW, kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat het kruisingsvlak wordt bedoeld

 
 Met je theoretische uiteenzetting kan ik meegaan, maar dat is het punt niet. Het punt is dat er hier een specifieke vraag wordt gesteld over een daadwerkelijke situatie.
En je moet met me eens zijn dat geen enkele definitie voldoet als uitleg voor het vraagstuk dat door de topicstarter wordt neergelegd. Daar kun je nog zoveel buitenlandse literatuur tegenover stellen, maar feit blijft dat de wetgever nergens een duidelijke definitie heeft neergelegd voor deze situatie.

 

 De definitie van wegen heeft niets met het kruispunt te maken.
Als dat zo zou zijn dan zou de gehele weg en alles wat daarbij behoort (stoep, berm) tot het kruisingsvlak behoren.

Uit het internationale verdrag van Wenen inzake verkeersregels blijkt dat alleen het gedeelte dat behoort en wordt gevormd door de bij elkaar komende wegen tot de kruising behoort.

Intersection means any level crossroads, juction or fork, including the open areas formed by such crossroads, junction or forks.

Verder zegt het verdrag: The parking of a vehicle on the carriageway shall be prohibited on approaches to intersections, within the distances prescribed by domestic legislation.

Wat er niet door wordt gevormd behoort derhalve niet tot het kruisingsvlak.
Zo wordt het uitgelegd door "verkeersdeskundigen" en toegepast door de rechter.
Aan de overzijde van een T-kruising "approach" je geen intersection.

Indien een afwijkende mening zou worden toegepast dan moeten er nog heel wat Mulderbeschikkingen volgen. Zelfs een beetje nadenkende parkeerwachter weet dat de overzijde van een T-kruising niet tot het verboden parkeergebied behoort, mits die 5 meter uit de kruising ligt.

Het is ook absoluut onlogisch.
Stel een 20 meter brede weg waar een andere weg (als T-kruising) van 8 meter breed op uit komt.
Dan zou je aan de overkant van de T-kruising niet mogen parkeren?
Je hoeft geen "verkeersdeskundige" te zijn om te begrijpen dat dat niet de bedoeling of de opzet van de regel kan zijn.


  Maar feit blijft dat de wetgever nergens een duidelijke definitie heeft neergelegd voor deze situatie.

Ben ik met u eens. Er is geen duidelijke definitie. Dat kan dus óók betekenen dat de hele breedte van de weg tot het kruispunt behoort.

 
Uit het internationale verdrag van Wenen inzake verkeersregels blijkt dat alleen het gedeelte dat behoort en wordt gevormd door de bij elkaar komende wegen tot de kruising behoort.

Intersection means any level crossroads, juction or fork, including the open areas formed by such crossroads, junction or forks.

Wat er niet door wordt gevormd behoort derhalve niet tot het kruisingsvlak.

Ik neem aan dat u doelt op het Verdrag van Wenen inzake Verkeerstekens? De door u bedoelde definitie is de definitie voor kruising - "intersection" - (art. 1 onder ( f )), niet de definitie voor kruisingsvlak. Tot de kruising behoren ook "open areas formed by such ...", ofwel middenpleinen. Ter illustratie de vertaling zoals die door de Belgische Justitie wordt gehanteerd:

" Kruispunt " : elke gelijkgrondse kruising, samenloop of splitsing van openbare wegen, met inbegrip van de pleinen die door dergelijke kruisingen, samenlopen of splitsingen zijn ontstaan;

Meer interessant is nu eigenlijk wat men in het verdrag onder crossroad verstaat. In art. 1 onder (c):
(c) "Road" means the entire surface of any way or street open to public traffic;

Of, bij de vertaling van onze Zuiderburen:
c) " Openbare weg " : het gehele oppervlak van elke weg of straat die voor het openbaar verkeer openstaat;

Niet een halve weg, niet een deel van de weg, maar de hele weg. Bij een samenkomst van openbare wegen ("crossroads"), telt dus het gehele oppervlak van de betreffende openbare weg ("road") mee.

Speculatief en aannames. U weet niet wat parkeerwachters denken. Mijn speculatie: ze weten niet eens dat het niet mag! Bovendien, hoe kan "de overzijde van een T-kruising" 5 meter uit dezelfde kruising liggen? Waar trekt u de grens tussen "de overzijde" en "niet de overzijde"? Op de as van de weg? Ergens anders? En hoe zit het als er een middenberm, een vluchtheuvel of een verhoogde rijbaanscheiding is? Kunnen we dan nog spreken van "de overzijde"?


 
Het is ook absoluut onlogisch.
Stel een 20 meter brede weg waar een andere weg (als T-kruising) van 8 meter breed op uit komt.
Dat zou de aan de overkant van de T-kruising niet mogen parkeren?
Je hoeft geen "verkeersdeskundige" te zijn om te begrijpen dat dat niet de bedoeling of de opzet van de regel kan zijn.

Goed gevonden. Ik kan daar niets anders op antwoorden dan dat wegen van 20 meter breed met slechts één rijbaan simpelweg niet voorkomen (ter uwer informatie: een rijstrook van een autosnelweg is 3,60 meter breed, een rijbaan van een autosnelweg met 2 rijstroken en een vluchtstrook is circa 10 tot 10,50 meter breed). Als dat wel zo zou zijn, dan ben ik de eerste om het direct met u eens te zijn dat we 2 rijen dik op het kruispunt kunnen parkeren. Aan beide zijden!

Maar nu draai ik het om. De doorgaande weg is 5 meter breed (een normale breedte voor tweerichtingsverkeer binnen de bebouwde kom - en buiten de bebouwde kom op achteraf gelegen erftoegangswegen), de zijweg is 3 meter breed. Is het dan logisch dat er voertuigen kunnen parkeren tegenover de zijweg? Dat lijkt me niet.
Bovendien geldt voor de meeste kruispunten in Nederland dat het verkeer aanzienlijk zal worden beperkt in de doorstroming wanneer voertuigen tegenover de zijweg geparkeerd staan. Uiteraard - dat ben ik direct met u eens - zullen er situaties zijn waarin het prima mogelijk is om tegenover de zijweg te parkeren.

 
Verder zegt het verdrag: The parking of a vehicle on the carriageway shall be prohibited on approaches to intersections, within the distances prescribed by domestic legislation.

Kennelijk heeft u bovenstaande quote uit het Verdrag inzake Wegverkeer later in uw reactie toegevoegd, want deze is voor mij nieuw. Maakt niet uit; u heeft gelijk. Binnen de door nationale wetgeving gestelde afstand vanaf o.a. een kruising (u heeft voor het gemak de andere genoemde elementen weggelaten?) mag niet worden geparkeerd. Maar dat wisten we al: dat is artikel 24 van het RVV.

U bent dan zeker ook op de hoogte van artikel 23, lid 6 van het betreffende verdrag:
6. Nothing in this Article shall be construed as preventing Contracting Parties or subdivisions thereof from introducing other prohibitions on parking and standing.

En dat is precies wat de Nederlandse wetgever heeft gedaan: zij heeft namelijk het verbod op stilstaan op een kruising (art. 23 RVV) ingesteld. En dat is hier het punt, namelijk parkeren op het kruispunt.

Overigens denk ik niet dat we er op deze manier uitkomen (dat hoeft ook niet altijd, ik ben het regelmatig ook wel met u eens). U beweert dat u mag parkeren tegenover een zijweg op een T-splitsing, omdat dit deel van de weg volgens u niet tot de kruising behoort. Ik beweer dat het niet mag, omdat ik denk dat dit deel van de weg wel tot de kruising behoort.
Ik kan zelf nog geen gerechtelijke uitspraak vinden die meer helderheid verschaft; heeft u deze al gevonden? Anders is het misschien een idee om een persoon met de terzake doende juridische kennis deze stelling te laten beslechten.

 


Wat korte opmerkingen:
Wegen (feitelijk rijbanen) van 20 meter breed komen in bebouwde kommen regelmatig voor. Althans hier in Amsterdam en Amstelveen en ik vermoed ook in andere steden.

Art. 23 is juist. De overzijde van een T-kruising wordt niet tot de kruising, daar mag worden stil gestaan en geparkeerd. Het wordt tevens niet gezien als het blokkeren van een kruispunt.

Overigens van het CROW ontving ik net de volgende email, waaruit de juistheid van mijn stelling genoegzaam blijkt:

Vanochtend heeft u mij telefonisch de vraag voorgelegd hoe een parkeerverbod aan de overzijde van een T-splitsing moet worden weergegeven. In het RVV 1990 (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) is de volgende bepaling in artikel 24 over parkeren nabij een kruising opgenomen:" de bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren: bij een kruispunt op een afstand van minder dan 5 meter daarvan". Binnen deze afstand hoeft een parkeerverbod dus niet middels bebording aangegeven te worden, buiten deze afstand wel.

Met vriendelijke groet,

........
Consulent Infrastructuur, Verkeer & Vervoer en Leefomgeving & Milieu

En laat ik het - zoals wel vaker - met de verkeersdeskundigen van het CROW volledig eens zijn.
Of zou dat komen omdat ik samen met o.m. het CROW deel uitmaak van het landelijk verkeersplatform?

 
 Wegen (feitelijk rijbanen) van 20 meter breed komen in bebouwde kommen regelmatig voor. Althans hier in Amsterdam en Amstelveen en ik vermoed ook in andere steden.

Per direct mee eens. Maar is dat een rijbaan met één enkele rijstrook per richting van 10 meter breed, of is hierop markering aangebracht waaruit blijkt dat er meerdere rijstroken per richting zijn? Ik kan me niet voorstellen dat er in Nederland een 20 meter brede rijbaan te vinden is zonder longitudinale markering (een eventueel verkeersplein daargelaten). Dat zou immers betekenen dat zich eenvoudigweg vier voertuigen naast elkaar kunnen opstellen.
 
Art. 23 is juist. De overzijde van een T-kruising wordt niet tot de kruising, daar mag worden stil gestaan en geparkeerd. Het wordt tevens niet gezien als het blokkeren van een kruispunt.

Gaarne zie ik daarvan dus de bron; omdat dit juist het punt van discussie is. Uw argument terzake het toestaan van parkeren is dat de overzijde van de zijweg (ik zie nog steeds niet hoe u over "de overzijde van een kruising" kunt spreken en dat hebt u ondanks herhaaldelijke vraag mijnerzijds nog niet duidelijk kunnen maken) niet tot de kruising behoort, en ik voer als tegenargument aan dat de de overzijde van zijweg wel tot de kruising behoort, mijn standpunt ondersteunend dat u op die plaats niet mag parkeren.
Uw opmerking, door mij gequote, is dus een herhaling van uw argument.

Vanochtend heeft u mij telefonisch de vraag voorgelegd hoe een parkeerverbod aan de overzijde van een T-splitsing moet worden weergegeven.

Als dit werkelijk de vraag is die u aan de gewaardeerde mede-verkeerskundigen van CROW heeft gesteld, dan heeft u de verkeerde vraag gesteld. Het gaat immers niet om het plaatsen van een parkeerverbod, het gaat erom of het zonder aangebracht parkeerverbod wel of niet toegestaan is.

Uw stelling is - u moet me corrigeren als ik een en ander verkeerd begrepen heb - dat het niet verboden is om aan de overzijde van een zijweg te parkeren. U voert daarbij als argument aan dat de overzijde van de zijweg niet tot het kruispunt behoort.

[antwoord CROW] In het RVV 1990 (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) is de volgende bepaling in artikel 24 over parkeren nabij een kruising opgenomen:" de bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren: bij een kruispunt op een afstand van minder dan 5 meter daarvan". Binnen deze afstand hoeft een parkeerverbod dus niet middels bebording aangegeven te worden, buiten deze afstand wel.

Naar aanleiding van uw vraag (ik citeer) "hoe een parkeerverbod aan de overzijde van een T-splitsing moet worden weergegeven", krijgt u het antwoord dat dit niet hoeft, omdat in art. 24 van het RVV is aangegeven dat (ik citeer, hoewel in de originele tekst een fout zit) "de bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren: bij een kruispunt op een afstand van minder dan 5 meter daarvan".

Wat de verkeerskundige van CROW dus feitelijk zegt, is dat een parkeerverbod aan de overzijde van de T-splitsing niet nodig is omdat daar blijkens het antwoord reeds een parkeerverbod geldt. Dat ondersteunt uw stelling dus pertinent niet: als er kennelijk aan de overzijde van de T-splitsing reeds een parkeerverbod geldt en daardoor geen parkeerverbod aangegeven hoeven te worden, dan mag dus aan de overzijde van de T-splitsing (ik gebruik hierbij bewust de door u gebruikte term, hoewel ik zelf de term overzijde van de zijweg beter van toepassing vind) niet geparkeerd worden. Daarmee ondersteunt het antwoord van CROW dus impliciet en onbedoeld wél mijn stelling.


 
En laat ik het dit maal met de verkeersdeskundigen van het CROW volledig eens zijn.

U bent niet de enige. Want het antwoord van de medewerker van CROW is volledig correct (afgezien van het foutief kopiëren dan wel overtypen van het wetsartikel), en ik kan dus niets anders dan het eveneens volledig eens zijn. Nochtans geeft het antwoord van CROW nog altijd geen uitsluitsel over het discussiepunt of de overzijde van de zijweg nu wel of niet tot het kruispunt behoort.

---
Overigens, ik bewonder uw vasthoudendheid. Standvastigheid in een discussie kan nooit kwaad. Hopelijk geeft de discussie u net zoveel interessante nieuwe inzichten als dat de discussie mij geeft. Uiteraard ben ik nog steeds overtuigd van mijn gelijk, en ik wil u dan ook van harte uitnodigen om vooral door te gaan om mij te overtuigen. Ik ben graag bereid om u uw gelijk te geven als u dat ook daadwerkelijk kunt aantonen.
 
 Tja, je kunt ook blijven volharden in een fout.

De vraag die ik aan het CROW heb gesteld:
Hoe is het geregeld met het parkeren aan de overzijde van een T-kruising? Valt dat onder het verbod van art. 23 jo art 24 of niet?
Het antwoord van het CROW is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar (behoudens een bijzonder gekunstelde en gedraaide).
Is de overzijde van de weg dichter bij dan 5 meter vanaf het kruisingspunt, dan mag het niet. Is het verder weg dan mag het wel, tenzij anders aangegeven door verkeerstekens.
Zoals het CROW dat zo treffend en duidelijk verwoordt:Binnen deze afstand (5 meter) hoeft een parkeerverbod (aan de overzijde van de T-krusing) dus niet middels bebording aangegeven te worden, buiten deze afstand wel (zo die bebording ontbreekt, mag worden geparkeerd).

Precies volgens de tekening waarnaar wordt verwezen, die overigens ook n.a.v. een eerder door mij gevraagd standpunt van het CROW is gemaakt.

Kort gezegd: uw gehele standpunt ter zake van deze kwestie is gewoon fout.
Verdere discussie is futiel.

 
 
 Ik heb voor nu een aantal opmerkingen:
1)
Talloze personen in Nederland voeren een beschermde titel. Ikzelf mag de beschermde titel ir. voeren. Wat dat betreft staan wij op gelijke voet. Zowel ten aanzien van uw titel als ten aanzien van mijn titel zegt dat echter nog maar weinig over onze specialiteit. Wellicht bent u gespecialiseerd in letselschade en ben ik gespecialiseerd in atoomfysica: dan kunnen wij beide iets roepen over parkeren maar dat snijdt dan net zoveel hout als dat wij het hebben over de werking van een computer. Ter uwer informatie: mijn specialiteit betreft de verkeerskunde en binnen dat kader heb ik veelvuldig te maken met het geldende verkeersrecht. Ik ga er gezien uw uitgebreide kennis van verkeer vanuit dat uw specialiteit zich ook binnen deze sector bevindt. Dat betekent dus dat wij beiden voldoende kennis hebben die terzake relevant is. Reden te meer om op basis van gelijkwaardigheid met elkaar te discussiëren. U als academisch geschoold jurist hoort eveneens te weten dat u een stelling met feiten of referenties dient te onderbouwen. Dat doe ik ook.

2)
U reageert niet op mijn vragen ter verduidelijking: ik vraag u of u middels bronnen kunt aantonen wat (volgens de wet) tot het kruispunt wordt gerekend, ik vraag u waar de term "overzijde van een kruising" gedefinieerd wordt, ik vraag u of er ook tegenover de zijweg geparkeerd mag worden indien de weg slechts 5 meter breed is, enzovoort. De antwoorden zie ik helaas nergens in uw reacties terug.

3)
U maakt in mijn richting de opmerking dat mijn gehele standpunt "gewoon fout" is. Eenzelfde opmerking kan ik ook in uw richting maken. U kunt immers ook blijven volharden in een fout. Nog altijd is niet duidelijk wie van ons beiden gelijk heeft, met name omdat u zich beroept op art. 24 RVV en ik mij beroep op art. 23 RVV. Ik heb reeds eerder aangegeven dat wat mij betreft art. 24 RVV niet ter discussie staat: ik ben het volledig met u eens dat bij een kruispunt en binnen vijf meter daarvan niet geparkeerd mag worden. Gegeven uw standpunt dat bij een T-splitsing het kruispunt (zo u wilt: kruisingsvlak) dan circa de helft van rijbaan is (even afgezien van of ik het daar al of niet mee eens ben), mag men dus in elk geval niet parkeren op een T-splitsing met een rijbaan van 10 meter breed (immers, de tegenoverliggende zijde valt dan binnen 5 meter van de kruising). Echter, het gaat mij om de universele toepassing van art. 23 RVV: wat bedoelt de wetgever met het "kruispunt"? Het antwoord op die vraag, en daarmee dus hoe art. 23 RVV toegepast kan worden, is in de discussie nog niet teruggekomen. Ik heb u uitgenodigd om deze vraag middels jurisprudentie te beantwoorden, maar helaas heb ik dat nog niet teruggezien.

4)
Ik sluit mij aan bij uw constatering dat verdere discussie voor nu zinloos is. Wij zijn beiden overtuigd van ons gelijk. En gezien het feit dat wij beiden voldoende specialistische kennis in ons rugzakje hebben, betwijfel ik ook of wij tot een gezamenlijk standpunt komen. Wij hebben reeds vaker discussies gehad, en u weet dan ook dat als u mij middels onomstotelijk bewijs kunt overtuigen van uw gelijk, dat ik onmiddellijk mijn ongelijk zal toegeven. Tot op dit moment ben ik echter nog niet overtuigd; de berichtgeving van de gewaardeerde mede-verkeerskundigen van CROW heeft daar nog niet aan bijgedragen.

5)
Concreet voor deze situatie (want hij/zij wacht uiteraard op een antwoord), denk ik dat wij het wel eens zijn. Vanuit mijn standpunt mag men sowieso niet parkeren tegenover de zijweg; vanuit uw standpunt mag dat niet wanneer de overzijde zich binnen vijf meter van het kruispunt bevindt. Als we er in dat geval vanuit gaan dat de helft van de weg dus kruising is, dan moet de rijbaan minimaal 10 meter + 2 maal de breedte van de bedrijfsauto  breed zijn. Immers, breedte bedrijfsauto + 5 meter = helft van de rijbaanbreedte. Hij/zij kan met een meetlintje nu uitmeten hoe breed de rijbaan ter plaatse is en dus bepalen of hij/zij daar mag staan.

 Het kruispunt (met de nadruk op punt) wordt gevormd door de kruising van de denkbeeldige verlengde lijnen van de zijde van de rijbaan. Of zoals u wilt, de stoeprand.

Vanuit dat kruispunt gerekend geldt de vijf meter.

Maar zelfs al zou u gelijk hebben en er nogmaals 5 meter bij moeten worden opgeteld, omdat volgens u het kruispunt het gehele vlak van 5 meter uit het aldus gemeten punt(en) tot het kruispunt (kruisingsvlak) moet worden gerekend, dan nog ontkracht uw huidige stellingname alsnog uw eerste stelling dat de overzijde van de T-kruising te allen tijde tot het kruispunt zou behoren en laten stilstaan resp. parkeren onder de rechtswerking van art. 23 resp. art. 24 zouden vallen.
Ik begrijp uit uw laatste post dat u die stelling  niet meer verdedigt.

Overigens is het niet "mijn" standpunt dat ik hier weergeef, maar het standpunt zoals dat onder verkeersdeskundigen en verkeersjuristen gebruikelijk wordt opgevat en uitgelegd. Zoals - wellicht ten overvloede nogmaals - zonneklaar blijkt uit de antwoord email van het CROW, het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte


 Uit beide verhalen begrijp ik weer helemaal niets van wat nu wel en niet een kruising is

Als ik dit plaatje nou zo zie, WAAR ligt de feitelijke kruising dan?
- Is dat het grijze vlak, maar niet breder dan 5 meter (richting de overzijde van de T-kruising)?
- Is dat het snijpunt van de verlengde van de bermranden, c.q. trottoirbanden? (Zo'n snijpunt waar het lijntje "Kruisingsvlak" eindigt)


 Mijne heren, ik heb er een nachtje over geslapen en tijdens deze welverdiende rustperiode kreeg ik plotseling een heldere ingeving (dat heb je soms, he...). Ik heb zojuist hier op kantoor in de Bundel Wegenverkeerswetgeving het commentaar t.a.v. van art. 23 lid 1 RVV 1990 doorgenomen, alsmede de eveneens in de bundel opgenomen uitspraak van de Hoge Raad van 20 mei 1997, genummerd 408-96-V, VR, 1998, 37.

Hieruit blijkt dat wij beide gedeeltelijk gelijk hebben en dus ook gedeeltelijk ongelijk hebben. Ikzelf heb ongelijk voor wat betreft mijn strikte juridische interpretatie van "kruispunt" als zijnde alles "binnen de (denkbeeldige) stopstrepen", hij heeft ongelijk voor wat betreft zijn juridische definitie van "kruisingsvlak" als zijnde een snijpunt.

Ik citeer de relevante passages uit het arrest van de Hoge Raad.


HR 20 mei 1997, 408-96-V, VR 1998, 37 schreef:
3.3- De Nota van Toelichting op het RVV 1990 houdt ten aanzien van art. 23 in: 'Artikel 23 bevat slechts een verbod stil te staan voor die gevallen waar dat uit een oogpunt van verkeersveiligheid of doorstroming absoluut noodzakelijk is en waar dit niet reeds uit de algemene bepaling van de WVW voortvloeit of waar dit beter door middel van een verkeersteken kan worden bereikt' (Stb. 1990, 459, blz. 105).


HR 20 mei 1997, 408-96-V, VR 1998, 37 schreef:
3.5- (...) De vraag of een weggedeelte tot het kruisingsvlak behoort dient aan de hand van de strekking van art. 23 RVV 1990 te worden beantwoord en kan verschillen al naar gelang de ligging van de desbetreffende kruising of splitsing van wegen. (...)

Dat betekent dat voor de wetgever inzake art. 23 RVV het kruisingsvlak in elk geval een gebied is met een zekere oppervlakte (dus geen punt), maar dat dit niet noodzakelijkerwijs de gehele oppervlakte "binnen de stopstrepen" is. In het betreffende arrest worden de afgeronde hoeken aangeduid als niet behorend tot het kruisingsvlak.

Ergo, in het reeds  aangehaalde voorbeeld van een 20 meter brede rijbaan (even uitgaande dat het niet een enorm drukke weg met 4 rijstroken per richting betreft, maar een extreem brede woonstraat) met een relatief smalle zijweg, behoort de overzijde van de zijweg niet tot het kruisingsvlak omdat een verbod tot stilstaan aldaar volgens de strekking van art. 23 niet vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid of doorstroming absoluut noodzakelijk is. Dit is wat mag worden verwacht en waarvan ik direct heb aangegeven dat ik het daar mee eens ben.
Evenzo, in het door mij aangehaalde tegenvoorbeeld van een 5 meter brede tweerichtingsrijbaan met een nog smallere zijweg, behoort de overzijde van de zijweg wel tot het kruisingsvlak omdat een verbod tot stilstaan aldaar volgens de strekking van art. 23 wel vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid of doorstroming absoluut noodzakelijk is. Dit is eveneens wat men zou verwachten.

Kortom, voor wat betreft de juridische interpretatie van "kruispunt" in art. 23, moet dus bekeken worden of een verbod op stilstaan (dan wel parkeren) aan de overzijde van de zijweg absoluut noodzakelijk is vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid of doorstroming. De Hoge Raad geeft reeds aan dat dit per kruispunt kan verschillen.

De opmerkingen/stellingen  ten aanzien van art. 24 krijgt in het arrest ook enige aandacht, omdat de gedraging van betrokkene mogelijk wel in strijd is met art. 24 in plaats van art. 23:


HR 20 mei 1997, 408-96-V, VR 1998, 37 schreef:
3.5- (...) Opmerking verdient dat na terugverwijzing het de kantonrechter vrijstaat te onderzoeken of de omschrijving van de geconstateerde gedraging dient te worden gewijzigd, waarbij in het onderhavige geval valt te denken aan overtreding van het voorschrift gesteld bij art. 24, eerste lid, aanhef en onder a RVV 1997 (lees: 1990, red. VR).

Hieruit blijkt duidelijk dat de afstand van 5 meter, zoals in art. 24 aangegeven, ook van toepassing kan zijn op de overzijde van de zijweg, zoals dus terecht  opgemerkt. Art. 24 heeft wat mij betreft in het geheel niet ter discussie gestaan, dus ik wil nogmaals benadrukken dat ik het op dit punt volledig eens ben .


 Om het geheel wat duidelijker weer te geven, een en ander samengevat in een eenvoudig plaatje:


U begrijpt dat wanneer de rijbaanbreedte x kleiner wordt, dat er op een gegeven ogenblik dus niet meer geparkeerd mag worden tegenover de zijweg. (Tekening is overigens niet op schaal.)


 Het spreekwoord luidt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Het luidt niet: beter ten halve gedwaald dan ten hele gedwaald.

Maar toegegeven, u is op de goede weg.
Slaap er anders nog een nachtje over.


Op rood is het laten stilstaan verboden (kruisingsvlak).
Op geel het parkeren.

Indien de rijbaan smaller is dan ongeveer 7 meter, dan is parkeren en stilstaan ook aan de overzijde van de T-kruising verboden. Immers geschiedt dat parkeren alsdan binnen een afstand van 5 meter gerekend vanaf het snijpunt van de denkbeeldige doorgetrokken lijnen van de zijde van de rijbanen van de daadwerkelijke kruising.
 
 Ik slaap over dit onderwerp geen nachtje meer, ik heb de jurisprudentie van de Hoge Raad aangehaald die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Nergens in de uitspraak wordt het kruisingsvlak voor een T-splitsing zo stellig aangeduid als u dat nu doet. De Hoge Raad is duidelijk: het kruisingsvlak kan per kruising of splitsing van wegen verschillen. U mag dan een mooi gekleurd plaatje weergeven waarin specifiek voor deze splitsing geparkeerd mag worden aan de overzijde van de zijweg (overigens ontbreekt volgens mij in dat geval nog steeds het gele vlak ten noorden van het rode kruisingsvlak, want een kruisingsvlak is geen punt), er zijn talloze praktische en theoretische voorbeelden mogelijk waarin het door u aangegeven rode kruisingsvlak een heel andere vorm of plaats op de kruising heeft.

Ik heb u onder andere al gevraagd hoe het bijvoorbeeld zit met een verhoogde middenberm, en daar heeft u nog geen antwoord op kunnen geven. Bij een verhoogde middenberm en een totale rijbaanbreedte van 7 meter, dan geldt dus krachtens art. 23 een stilsta-verbod tegenover de zijweg omdat dit met het oog op de verkeersveiligheid of doorstroming absoluut noodzakelijk is. U zou bij het stilstaan immers de doorstroming van het verkeer op de rijbaan belemmeren. En dat is volgens het arrest van de Hoge Raad wat als kruisingsvlak behoort te dienen. En daarvoor geldt uw kleurige afbeelding dus absoluut niet.

Verder zie ik ook geen inhoudelijke reactie op het arrest van de Hoge Raad, u blijft maar vasthouden aan uw eigen standpunt. Het door u aangehaalde spreekwoord lijkt me daarom eerder van toepassing op uw eigen standpunt. Ik heb mijn mening mede door uw inzet bijgesteld, ik geef toe dat mijn juridische definitie van kruisingsvlak te strikt is geweest, maar ik kan simpelweg niet verder gaan dan wat de Hoge Raad heeft bepaald.

Kennelijk is de uitspraak van de Hoge Raad voor u niet zodanig van belang dat u uw standpunt daarop wilt of kunt aanpassen. Dat zij dan zo. Ik ben niet in staat om de uitspraak van de Hoge Raad noch de schets die ik op basis daarvan heb gemaakt nader te verdedigen. Ik verdedig immers niet meer mijn mening, maar die van de Hoge Raad. Wat TS of personen met vergelijkbare vragen daar al of niet mee willen doen, en hoe u deze personen van nadere - in mijn ogen niet correcte - informatie voorziet, valt daarmee dus buiten mijn verantwoordelijkheid.

Ik trek mij bij deze dan ook terug uit de discussie, wat mij betreft voorziet de Hoge Raad in de oplossing voor mijn discussiepunt, namelijk wat men juridisch gezien onder het kruispunt (c.q. kruisingsvlak) verstaat. Het "juridische kruisingsvlak" is in dit geval dus expliciet niet hetzelfde als het "verkeerskundige kruisingsvlak", daaruit bestaat in dit geval het leermoment voor mij.

Als u de uitspraak van de Hoge Raad doorneemt, dan kunt u lezen dat er niet zoiets is als een "uitleg in het algemeen". Als dat zo was, dan had de Hoge Raad immers voor eens en altijd vast kunnen leggen wat het kruisingsvlak is. Per kruispunt moet worden bekeken wat het kruisingsvlak is voor de toepassing van art. 23, want, en ik citeer de Hoge Raad, "De vraag of een weggedeelte tot het kruisingsvlak behoort dient aan de hand van de strekking van art. 23 RVV 1990 te worden beantwoord en kan verschillen al naar gelang de ligging van de desbetreffende kruising of splitsing van wegen."

Dit citaat is letterlijk afkomstig uit de betreffende uitspraak en kan maar op één manier worden geïnterpreteerd: bekijk iedere kruising of splitsing afzonderlijk. Aldus is dat dus niet mijn mening, maar de mening van de Hoge Raad. En daarin kan ik mij vinden. Ik vind het jammer dat u zich daar niet in kunt vinden, maar, zoals gezegd, dat zij dan zo.

Ik ga mijn tijd weer verdoen met zaken waarvoor ik word betaald. Dit soort discussies zijn nuttige exercities (waarvoor dank in uw richting), maar ik ben niet de persoon die blijft doorzeuren wanneer de hoogste rechterlijke instantie een uitspraak heeft gedaan.

 
 Beetje jammer dat er  in deze discussie niet gekeken wordt naar practische uitvoering. Als op de doorgaande weg genoeg ruimte is om elkaar te passeren is er m.i. geen enkele reden waarom er niet "boven in de T" geparkeerd zou mogen worden. In geval de doorgaande weg parkeerhavens heeft zie je zelfs meestal op zo'n punt een permanent obstakel in de vorm van een lantaarnpaal.

Maar ook als er geen ruimte is om elkaar te passeren heeft een parkeerverbod boven in de T ook geen zin. Het enige wat een auto komend van van rechts uit de zijweg zou kunnen doen is de voorrang nemen waar hij recht op heeft om vervolgens stil te gaan staan in het vrije stukje waar volgens de geleerden niet geparkeerd zou mogen worden.

Mijn gevoel (en ik hoop die van de overgrote meerderheid van de verbaliserende ambtenarij) zegt dat, als je het verkeer er niet meer mee hindert dan dat al gebeurt door de rest van de geparkeerde voertuigen, het gewoon mag.


  Het beste voorbeeld is uiteraard een snelheidsbeperking bij wegwerkzaamheden die na een zijweg niet wordt herhaald. Veelal een standaardfout van de bordenplaatser, maar wel een kritische fout als de flitskast achter de zijweg staat. Echter om binnen deze juridische grenzen te blijven is het wel van belang om de grenzen in discussies als deze te verkennen.

Bovendien heb ik regelmatig aangegeven dat het kruisingsvlak afhankelijk is van de kruispuntconfiguratie: de praktische invulling van het kruispunt. Vergelijk het voorbeeld van (de 20 meter brede rijbaan) met mijn tegenvoorbeelden (de 5 meter brede rijbaan en de rijbaan met verhoogde middenberm). Zelfs de Hoge Raad geeft aan dat per kruispunt gekeken moet worden wat het kruisingsvlak is.


 
Mijn gevoel (en ik hoop die van de overgrote meerderheid van de verbaliserende ambtenarij) zegt dat, als je het verkeer er niet meer mee hindert dan dat al gebeurt door de rest van de geparkeerde voertuigen, het gewoon mag.

 Ikzelf deel jouw gevoel ook ("zolang ik er met mijn auto geen last van heb en mijn kind nog veilig kan oversteken vind ik het prima"). Ik was echter in de stellige overtuiging dat het kruisingsvlak zoals dat in de verkeerskunde wordt gebruikt juridisch ook van toepassing zou zijn voor art. 23 RVV. Gezien de uitspraak van de Hoge Raad is dat een duidelijke misvatting.

 
 
 
 

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #559 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 16:49:09 »
Zie ook # 17 van Michel naar de tweede schets.
Michel heeft er bijgeschreven discussie in Nederland over parkeren op zeer brede weg.

Deze schets hoort eigenlijk bij de discussie van hierboven.
Je ziet duidelijk op deze schets de conflictzone of kruisingsvlak in donker grijs( parkeren en stilstaan verboden).
En daarrond een zone van 5M lichtgrijs waar parkeren verboden is.

Buiten deze zone is nog plaats om te parkeren aan de doorlopende zijde van de T.

Naarmate het kruispunt smaller wordt zal eerst de lichtgrijze zone tegen de doorlopende rand komen daarna verdwijnen en dan komt het kruisingsvlak onmiddellijk tegen de doorlopende rand.


Ik wil maar duidelijk maken dat jullie al van in het begin met die Nederlandse wetgeving zwaaien alsof er daar geen vuiltje aan de lucht zou zijn.

Het is nooit de bedoeling geweest om een algemeen verbod aan de doorlopende kant van de T in te voeren.
Er zijn te veel definities die misbruikt en door mekaar gebruikt worden.
De brede lanen waarvan sprake liggen in grote steden en hebben geen rijstrookverdeling.
Men parkeert er rechts van de rijbaan en links tegen de middenberm van elke rijbaan van een openbare weg met twee rijbanen.
De vrije ruimte per rijbaan is dan iets meer dan 3 M.
Er staan dan 4 rijen auto's geparkeerd op dezelfde openbare weg.
De term naastbijgelegen is een vast gegeven in onze Belgische tekst.


Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #560 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 17:59:31 »
Zie ook # 17 van Michel naar de tweede schets.
Michel heeft er bijgeschreven discussie in Nederland over parkeren op zeer brede weg.

Deze schets hoort eigenlijk bij de discussie van hierboven.
Je ziet duidelijk op deze schets de conflictzone of kruisingsvlak in donker grijs( parkeren en stilstaan verboden).
En daarrond een zone van 5M lichtgrijs waar parkeren verboden is.

Buiten deze zone is nog plaats om te parkeren aan de doorlopende zijde van de T.

Naarmate het kruispunt smaller wordt zal eerst de lichtgrijze zone tegen de doorlopende rand komen daarna verdwijnen en dan komt het kruisingsvlak onmiddellijk tegen de doorlopende rand.


Ik wil maar duidelijk maken dat jullie al van in het begin met die Nederlandse wetgeving zwaaien alsof er daar geen vuiltje aan de lucht zou zijn.

Het is nooit de bedoeling geweest om een algemeen verbod aan de doorlopende kant van de T in te voeren.
Er zijn te veel definities die misbruikt en door mekaar gebruikt worden.
De brede lanen waarvan sprake liggen in grote steden en hebben geen rijstrookverdeling.
Men parkeert er rechts van de rijbaan en links tegen de middenberm van elke rijbaan van een openbare weg met twee rijbanen.
De vrije ruimte per rijbaan is dan iets meer dan 3 M.
Er staan dan 4 rijen auto's geparkeerd op dezelfde openbare weg.
De term naastbijgelegen is een vast gegeven in onze Belgische tekst.
Bedoeling ?  :-\

Ge vergeet ook Artikel 14 van de Be- en NL-wegcode...
die imho automatisch een verbod inhouden aan de doorlopende kant van een T-kp te parkeren of stil te staan.

En in post # 17 wordt niet echt "gezwaaid" met de (ganse) NL-wegcode, dat is pas in # 58, lees vooral de onderaan geciteerde artikels:
ook Art 23 van de RVV is nochtans duidelijk op kruispunten mag je nergens stilstaan wat automatisch parkeren inhoudt; behoudens plaatselijke reglementering die het natuurlijk kan toelaten.

Vervolg (4e achtereenvolgende post):
bron: http://www.flitsservice.nl/phpBB/verkeersbeleid/kruising-of-t-splitsing-t51480.html

Ik heb de Nederlandse discussie tot het einde gevolgd, waar ze hun Hoge Raad (cfr HvC-be) er uiteindelijk ook bijgehaald hebben en waar ze tot een consensus gekomen zijn. Ik ga alles -ook de NL Art. RVV- proberen te citeren en de duidelijke tekeningen.

De betreffende NL-artikels zijn kort en duidelijk en veel minder vatbaar voor interpretatie als onze lappendeken...
Citaat
http://lexius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/hoofdstuk2/paragraaf9
§ 9. Stilstaan
Artikel 23
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
a. op een kruispunt of een overweg;
---  ---  ---
§ 10. Parkeren
Artikel 24
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;

Ons artikel Art 24.7 zou samenvattend hetzelfde moeten zijn...

Blijft nog onze definitie KP van HvCassatie (die we kennen) <> Nl- Hoge Raad, ik citeer uit bron met commentaar (13e laatste post, @ Paixao):
Citaat
Ik citeer de relevante passages uit het arrest van de Hoge Raad.

Citaat
HR 20 mei 1997, 408-96-V, VR 1998, 37 schreef:
3.3- De Nota van Toelichting op het RVV 1990 houdt ten aanzien van art. 23 in: 'Artikel 23 bevat slechts een verbod stil te staan voor die gevallen waar dat uit een oogpunt van verkeersveiligheid of doorstroming absoluut noodzakelijk is en waar dit niet reeds uit de algemene bepaling van de WVW voortvloeit of waar dit beter door middel van een verkeersteken kan worden bereikt' (Stb. 1990, 459, blz. 105).

HR 20 mei 1997, 408-96-V, VR 1998, 37 schreef:
3.5- (...) De vraag of een weggedeelte tot het kruisingsvlak behoort dient aan de hand van de strekking van art. 23 RVV 1990 te worden beantwoord en kan verschillen al naar gelang de ligging van de desbetreffende kruising of splitsing van wegen. (...)

Dat betekent dat voor de wetgever inzake art. 23 RVV het kruisingsvlak in elk geval een gebied is met een zekere oppervlakte (dus geen punt), maar dat dit niet noodzakelijkerwijs de gehele oppervlakte "binnen de stopstrepen" is. In het betreffende arrest worden de afgeronde hoeken aangeduid als niet behorend tot het kruisingsvlak.

Ergo, in het reeds door Mofkap aangehaalde voorbeeld van een 20 meter brede rijbaan (even uitgaande dat het niet een enorm drukke weg met 4 rijstroken per richting betreft, maar een extreem brede woonstraat) met een relatief smalle zijweg, behoort de overzijde van de zijweg niet tot het kruisingsvlak omdat een verbod tot stilstaan aldaar volgens de strekking van art. 23 niet vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid of doorstroming absoluut noodzakelijk is. Dit is wat mag worden verwacht en waarvan ik direct heb aangegeven dat ik het daar mee eens ben.
Evenzo, in het door mij aangehaalde tegenvoorbeeld van een 5 meter brede tweerichtingsrijbaan met een nog smallere zijweg, behoort de overzijde van de zijweg wel tot het kruisingsvlak omdat een verbod tot stilstaan aldaar volgens de strekking van art. 23 wel vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid of doorstroming absoluut noodzakelijk is. Dit is eveneens wat men zou verwachten.

Kortom, voor wat betreft de juridische interpretatie van "kruispunt" in art. 23, moet dus bekeken worden of een verbod op stilstaan (dan wel parkeren) aan de overzijde van de zijweg absoluut noodzakelijk is vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid of doorstroming. De Hoge Raad geeft reeds aan dat dit per kruispunt kan verschillen.

De opmerkingen/stellingen van Mofkap ten aanzien van art. 24 krijgt in het arrest ook enige aandacht, omdat de gedraging van betrokkene mogelijk wel in strijd is met art. 24 in plaats van art. 23:

Citaat
HR 20 mei 1997, 408-96-V, VR 1998, 37 schreef:
3.5- (...) Opmerking verdient dat na terugverwijzing het de kantonrechter vrijstaat te onderzoeken of de omschrijving van de geconstateerde gedraging dient te worden gewijzigd, waarbij in het onderhavige geval valt te denken aan overtreding van het voorschrift gesteld bij art. 24, eerste lid, aanhef en onder a RVV 1997 (lees: 1990, red. VR).

Hieruit blijkt duidelijk dat de afstand van 5 meter, zoals in art. 24 aangegeven, ook van toepassing kan zijn op de overzijde van de zijweg, zoals Mofkap dus terecht heeft opgemerkt. Art. 24 heeft wat mij betreft in het geheel niet ter discussie gestaan, dus ik wil nogmaals benadrukken dat ik het op dit punt volledig eens ben en was met Mofkap.

Zo was mijn interpretatie ook, maar ons HvC definieert een kp veel ruimer als de Hoge Raad die zoals we lezen het over een kruisingsvlak heeft dat van kruispunt tot kruispunt kan verschillen.

Wijkt het KP teveel af van een haakse hoek; zodat er discussie is over " de 5 meter vanaf kruisingsvlakzijden " beslist de kantonrechter uiteindelijk na onderzoek. (als er een PV opgesteld wordt en men voor het Gerecht gaat...)

Voor het parkeren-stilstaan op de bermen -in NL- rond dat kruisingsvlak zullen andere regels van toepassing zijn, zoals ik § 8 en § 9 gelezen heb staat nergens dat men niet mag parkeren op de berm, behalve als de verbodsborden er staan (E1 - E2*) of bepaalde voorrangswegen (G1 - G3)   http://www.gratistheorie.nl/auto/parkeren/p07.htm *

Principe-tekeningen:
Citaat
http://www.gratistheorie.nl/auto/parkeren/p08.htm
Auto - Stilstaan en parkeren
 
Kruispunt

Op kruispunten is het niet toegestaan om stil te staan. Wanneer er een auto voor je stopt op een kruispunt en je moet daardoor ook stoppen dan valt dit niet onder het stilstaan want dit is niet het vrijwillig tot stilstand brengen van je voertuig. Bij kruispunten geld echter dat je ze vrij moet houden en je had er dus beter aan gedaan als je voor de kruising was gestopt en niet er op.
Stop je echter op een kruispunt om iemand in of uit te laten stappen is dit niet toegestaan want dat is stilstaan.
 
           

Op het rode gedeelte van het kruispunt mag je niet stilstaan. Op het gele gedeelte mag je niet parkeren.

Je zou dus kunnen zeggen dat je op het gele gedeelte wel mag laden en lossen of iemand in- of uit laten stappen, maar let wel goed op. Je mag namelijk ook niet gaan stilstaan als je gevaar of hinder kan veroorzaken.  
 

Je stopt hier even op het kruispunt om een brief te posten. Is dat toegestaan?
Nee, op een kruispunt mag je niet stilstaan.

Als je de NL-principetekeningen bekijkt, moet je bij onze kruispunten (volgens HvCassatie) de gele vakken tenminste met elkaar verbinden, rondom dus (met bermen).
btw Artikel 14 verbiedt ook kruispunten te blokkeren... (parkeren is... )
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art14
*Artikel 14: Vrijmaken van de kruispunten

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

In NL, RVV ook Art 14:
Citaat
http://lexius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/hoofdstuk2/paragraaf4
§ 4. Oprijden van kruispunten
Artikel 14  Bestuurders mogen een kruispunt niet blokkeren.
* bijgevoegd

38 blz is genoeg.  ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 01 februari 2010 - 19:39:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #561 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 21:31:06 »
De principe tekeningen in rood en geel zijn een zeer eenvoudige weergave die alleen van toepassing is op mooie rechte vrij smalle kruispunten zonder middenberm.
Het weegeven van het kruisingsvlak is veel ingewikkelder dan hier als voorbeeld  wordt aangetoond. Het is van groot belang om die conflictzones tov de configutatie van het kruispunt,met of zonder fietspaden,voetpaden en vorm vast te leggen in een kruisingsvlak.
Het kruisingsvlak bestaat uit conflictzones waar aanrijdingen kunnen plaatsvinden, hierin mag men niet parkeren of stilstaan en die zone wordt vergroot met 5m op de rijbanen niet op de bermen waar parkeren verboden is.
Bij brede kruspunten kan het dus zijn dat de auto's die aan de doorlopende zijde van deT geparkeerd staan zich in geen van beide zones bevinden en aldus mogen parkeren aan de doorlopende kant.
Daarom verwijs ik naar de 2e schets van antwoord #17.

Op te mogen parkeren aan de doorlopende kant van de T moet er zeker plaats genoeg zijn om zodanig te parkeren dat de rijdende voertuigen niet over het denkbeeldige midden van de rijbaan komen.

En als je er volgens deze interpretatie mag parkeren is bijgevolg het artikel dat je het kruispunt niet mag blokkeren ook niet van toepassing.


Dit voor de Nederlandse wetgeving,die blijkbaar nog ingewikkelder is dan de onze.

Waar ik dus vaststel dat Nederland geen deftige definitie van kruispunt heeft en zich aldus volgens Inazuma ook niet aan het verdrag van Wenen houdt.

Wij hebben geen verbod OP het kruispunt.
Zij hebben wel een verbod OP het kruispunt, maar ze weten niet zeker wat een kruispunt is.
Het verdrag voorziet geen verbod OP het kruispunt.

De oplossing van ons probleem ligt dus zeker niet in buitenlandse wetgeving.
En de Belgische wetgeving spreekt nog altijd van de NAASTBIJGLEGEN rand van de dwarsrijbaan.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #562 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 22:09:15 »
___________________________________
XXXXXXXXXXXX     .       .      XXXXXXXXX

XXXXXXXXXXXXXXXX____        ____XXXXXXXXX
                                      .        .
                                         .        .
    




  
Auto's X staan allemaal mooi op 5m van de verlengingen zoals jullie het zien.
De horizontale rijbaan is éénrichtingsverkeer >
De vrije ruimte op de rijbaan tussen de geparkeerde auto's is 3M.
Al de voertuigen staan correct geparkeerd volgens jullie interpretatie.
De schuine zijstraat is maar drie meter breed, er staan geen auto's geparkeerd.

Uit de schuine poot van deT komt een oplegger en moet verplicht naar rechts afslaan gezien éénrichtingsverkeer.

Gezien ikzelf geregeld met een oplegger op de baan ben kan ik je wel vertellen dat het eigenlijk onmogelijk is om daar van richting te veranderen, toch staat iedereen mooi op 5m van de verlengingen zelfs aan de overkant.


« Laatst bewerkt op: maandag 01 februari 2010 - 22:16:45 door mazda »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #563 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 22:54:51 »
Zet je maar schrap want dat zal daar een lange en duurbetaalde dag worden.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #564 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 23:15:48 »
___________________________________
XXXXXXXXXXXX     .       .      XXXXXXXXX

XXXXXXXXXXXXXX____         ____XXXXXXXXX
                                      .        .
                                         .        .
Auto's X staan allemaal mooi op 5m van de verlengingen zoals jullie het zien.
De horizontale rijbaan is éénrichtingsverkeer >
De vrije ruimte op de rijbaan tussen de geparkeerde auto's is 3M.
Al de voertuigen staan correct geparkeerd volgens jullie interpretatie.
De schuine zijstraat is maar drie meter breed, er staan geen auto's geparkeerd.

Uit de schuine poot van deT komt een oplegger en moet verplicht naar rechts afslaan gezien éénrichtingsverkeer.

Gezien ikzelf geregeld met een oplegger op de baan ben kan ik je wel vertellen dat het eigenlijk onmogelijk is om daar van richting te veranderen, toch staat iedereen mooi op 5m van de verlengingen zelfs aan de overkant.

Ofwel is daar -logischerwijze- plaatselijke reglementering die het parkeren in die zone daar verbied;
ofwel trek je de verlengingen dwars over de weg zoals mijn interpretatie, geeft je minstens 5 meter meer manoeuvreerruimte, maar dat kan bij die stomme scherpe hoek nog te weinig zijn. Wie legt nu zoiets aan bij een > naar R- eenrichtingsweg ?

dit komt veel meer voor, ca. namelijk ook vanaf mijn huisdeur 2 maal binnen de 200 m.

______________\          \______________
XXXXXXXXXX      \          \       XXXXXXXXXXXX

 _____XXXXXXXXXXXX____\          \_____X
                                          \          \
                                  
X = fout geparkeerd volgens mijn interpretatie

Zet je maar schrap want dat zal daar een lange en duurbetaalde dag worden.
Idd, de afsleepdienst gaat werk krijgen.  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 01 februari 2010 - 23:37:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #565 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 23:26:30 »
___________________________________
XXXXXXXXXXXX     .       .      XXXXXXXXX

XXXXXXXXXXXXXXXX____        ____XXXXXXXXX
                                      .        .
                                         .        .
    
 
Auto's X staan allemaal mooi op 5m van de verlengingen zoals jullie het zien.
De horizontale rijbaan is éénrichtingsverkeer >
De vrije ruimte op de rijbaan tussen de geparkeerde auto's is 3M.
Al de voertuigen staan correct geparkeerd volgens jullie interpretatie.
De schuine zijstraat is maar drie meter breed, er staan geen auto's geparkeerd.

Uit de schuine poot van deT komt een oplegger en moet verplicht naar rechts afslaan gezien éénrichtingsverkeer.

Gezien ikzelf geregeld met een oplegger op de baan ben kan ik je wel vertellen dat het eigenlijk onmogelijk is om daar van richting te veranderen, toch staat iedereen mooi op 5m van de verlengingen zelfs aan de overkant.

Je hebt zo een kruispunt niet nodig om je vast te rijden met een oplegger, hé mazda.

Enkele jaren geleden stuurde een nieuwbakken examinator in het Leuvense een kandidaat met een gewone vrachtwagen straatjes in tot hij uiteindelijk niet meer verder kon, en ook niet kon keren. De rijschoolinstructeur die erbij was, heeft toen tegen de examinator gezegd: "Maar niet ik, doch gij gaat nu uitstappen en ervoor zorgen dat er achter de vrachtwagen geen verkeer is, zodat hij er achteruit kan uitrijden, hé makker."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #566 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 05:15:27 »
En die zijn dan nog met 3 personen.
Probeer dat maar eens als je alleen bent. :D

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #567 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 12:53:24 »
Enkele jaren geleden stuurde een nieuwbakken examinator in het Leuvense een kandidaat met een gewone vrachtwagen straatjes in tot hij uiteindelijk niet meer verder kon, en ook niet kon keren.
ik heb dat ook voorgehad met de bus
ik had er beter geen opmerking over gemaakt
hij heeft me dan maar gebuisd om geen voorrang te verlenen aan een lege straat (tweede keer met betere examinator was wel goed)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #568 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 21:10:08 »
Buiten de agglomeratie stellen de problemen dat een groot voertuig zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren door de aanwezigheid van geparkeerde voertuigen zich zelden.
De reden hiervoor is dat op de meeste rijbanen buiten de agglomeratie niet geparkeerd wordt of  niet  geparkeerd mag worden door de aanwezigheid van rijstroken of B9.
In de zeldzame gevallen waar men toch op de rijbaan zou moeten parkeren omdat de berm niet breed genoeg is zal meestal de rijbaan weer te smal zijn.
En zelfs als de rijbaan breed genoeg zou zijn dan staan de voertuigen meestal op de bermen of op parkings van bedrijven of winkels.
Vergeet niet dat je buiten de agglomeratie ook op verhoogde berm moet parkeren, of deels op de berm voor zover je voor dat andere deel met je voertuig op de rijbaan mag staan.
Verder staan aan de meeste kruispunten waar het dan toevallig wel eens mogelijk zou zijn om aan de doorlopende kant van de T te parkeren, verkeersborden die lager zijn dan 2M  die de voorrang regelen waar je 20M moet vandaan blijven of borden die richtingen aangeven waar je niet voor kan staan.
En als je dan al eens na veel zoeken een plaats zou vinden waar je aan de doorlopende kant van de T zou kunnen parkeren, dan is daar meestal geen behoefte aan omdat er niets in de onmiddellijke nabijheid is.


Een algemeen parkeerverbod op de berm aan de doorlopende kant van de T zou geen zin hebben en is zelfs niet voorzien in het verdrag van Wenen.



Bijgevolg heeft het totoaal geen zin om buiten de agglomeratie een algemeen verbod in te stellen dat parkeren verbiedt aan de doorlopende kant van de T.

 
Het probleem stelt zich vooral binnen de agglomeraties.
Je hebt de dorpen, de provinciesteden en de zeer grote steden.
 
De genummerde wegen zoals provinciewegen die door een agglomeratie lopen zijn meestal voorzien van wegmarkeringen waardoor je er alleen kan parkeren behoudens plaatselijke regeling.
 
De andere zeg maar kleinere niet genummerde wegen maar straten met naambordjes  worden in principe niet gebruikt door grote voertuigen en als dit geregeld zou voorkomen omdat er een plaats is voor levering of depot  dan volstaat een algemeen parkeerverbod aan de doorlopende zijde van de T niet om dit op te lossen. De gemeente zal zowieso bijkomende maatregelen moeten treffen.

En als er geen auto's in de weg staan dan zal de gemeente wel zorgen voor hindernissen op de rijbaan zoals ik laatst heb meegemaakt op de Oude liersebaan te Mechelen, daar plaatst men aan de doorlopende zijde van de T speciaal hindernissen zo breed als een auto, of men schildert parkeervakken op de meest onmogelijke plaatsen zoals ook bijvoorbeeld in Mechelen in de Wilgenstraat denk ik zijstraat tussen  de Tervuursesteenweg en de Jubellaan.
 
 
In sommige grote steden heb je buiten de doorgaande assen een wirwar van straatjes en steegjes die veelal éénrichtingsverkeer zijn voor twee redenen:
Het vermijden van patsstelling bij voorrang van rechts.  Het biedt de mogelijkheid om parkeren aan beide zijden toe te laten mits een minimum van  3M vrije ruimte te laten.
Zelfs al staan al de auto's daar volgens de regels, dan nog kan je er met een oplegger niet van richting veranderen.
 
Het vervoerbedrijf  moet in overleg met de klant aan de bestuurder van zijn vrachtauto de juiste informatie geven om zoveel mogelijk langs genummerde wegen zijn doel te bereiken.
De klant zal op voorhand weten te vertellen of het al dan niet mogelijk is om met een groot voertuig het eindpunt te bereiken.
Als de klant zich werkelijk op een moeilijk te bereiken plaats bevindt is het aan de klant om een depot te hebben langs een bredere straat of weg.


Grote vrachtwagens horen niet thuis is smalle straatjes.

Kijk maar naar die dorpjes in de bergen, daar is alleen de hoofdas voorzien voor vrachtwagens, als je daar zomaar zonder reden een zijstraat indraait is de kans zeer groot dat je volledig geblokkeerd geraakt en dit niet alleen door geparkeerde auto's maar gewoon door de gebouwen zelf en vergeet dan ook geen rekening te houden met uitstekende balcons zoals in Italie en Frankrijk.

Het traject dat de vrachtwagen moet volgen moet op voorhand gekend en besproken zijn.



Bijgevolg heeft een parkeervebod aan de doorlopende kant van de T in éénrichtingsstraatjes ook geen enkele zin.

Zelfs volgens Nederlandse norm liggen de conflictzones bij éénrichtingsstraten veelal niet aan de rand van de T.
 

En dan heb je de brede lanen en pleinen in de grote steden waar er zoveel plaats is dat het belachelijk zou zijn om daar een algemeen parkeerverbod te laten gelden aan de randen zonder dwarsranden.

Het staat daar trouwens overal volgeparkeerd.

Lanen met middenbermen waar vier rijen auto's geparkeerd staan en dan rekening moeten houden met de dwarsranden van dat zijstraatje aan de overkant?
 

Op de weinige plaatsen waar er echt hinder zou ontstaan door geparkeerde voertuigen aan de doorlopende kant van de T moet de gemeente dan maar gele onderbroken strepen aanbrengen, maar het heeft geen zin om van een algemene regel te spreken.



Als er toch een regeling moet komen dan zal deze kruispunt per kruispunt bekeken moeten worden.
De wegcode mag dus veel eenvoudiger, laat de wegbeheerder de problemen maar oplossen.


      
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2010 - 21:20:41 door mazda »

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #569 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 23:05:54 »
Citaat van: Mazda
Gezien ikzelf geregeld met een oplegger op de baan ben kan ik je wel vertellen dat het eigenlijk onmogelijk is om daar van richting te veranderen, toch staat iedereen mooi op 5m van de verlengingen zelfs aan de overkant.


 ;D ;D ;D



Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.