van de 50 aanwezigen er 2
Dus amper 4%.Maar dat gaat maar over enkelingen die een goede begeleider hebben
Een rijschool moet echter geld verdienen en zal daardoor ervoor zorgen dat de kandidaat chauffeurs slagen voor het examen. Dit geldt immers als reclame, zij doen meestal echter niet meer dan dat, voorbereiden voor het slagen, niet om een prima chauffeur te zijn.
Die zijn dan niet goed bezig en hebben dan ook een verkeerde insgesteldheid. Als je een kandidaat behoorlijk leert rijden zal hij slagen in het examen én een behoorlijk chauffeur worden. Dat is publiciteit.
4% met een perfect score, je hoeft geen perfecte score te halen om te slagen !
Vergeet ook niet dat dat einde jaren '80 quasi alle rijscholen rondreden met auto's met een automatische versnelling. Daar kan je een chauffeur natuurlijk veel sneller het rijden in aanleren. Het schakelen blijft een probleem voor een groot gedeelte van de leerlingen (kijk maar eens naar de vragen op GRO over schakeltechnieken). Zij moeten toch geweten hebben dat hun leerlingen na het examen bijna zeker met een handgeschakelde bak gingen rijden en dat dit onveilige situaties zou opleveren. Ze reden met een automatisch bak omdat ze hiermee grotere slaagkansen konden bereiken met het minimum aantal uren rijschool. Dat is wat doorverteld wordt, je bent er daar bijna zeker van de eerste keer door! Niemand zegt, daar leer je echt goed rijden. De leerlingen, meestal jongeren, hebben maar één doel voor ogen, zo snel mogelijk achter het stuur met hun rijbewijs.
Trouwens, bij een opleiding stopt het nog niet! Na de opleiding rijd een gemiddeld chauffeur in België nog een 50 jaar met dat rijbewijs rond en moet hij nooit nog bewijzen of hij de technieken nog beheerst. In die tijd sluipen er gegarandeerd verkeerde technieken in het rijden van die chauffeur. Hij moet regelmatig met de neus de feiten gedrukt worden anders veranderd hij dit gedrag niet. Daarom moet er bv om de 5 jaar terug een examen afgenomen worden voor een verlenging van het rijbewijs. Voeg hierbij dan ook een medisch attest in, zodat je de medisch ongeschikten ook uit het verkeer haalt.
Is het jullie trouwens al opgevallen dat de laatste tijd er vrij veel berichten in de krant staan van oudere chauffeurs die bizarre ongelukken meemaken. Even uit het hoofd:
- auto rijdt achteruit een crêche binnen in Zandhoven
- auto wijkt zonder reden naar links uit in Wommelgem, frontale botsing
- ...
Het gaat dan om chauffeurs van achter in de 60 en dikwijls 80 of meer. Er zit daar dan toch iets fout!
Kleine anekdote:
Vrijdag ging ik naar de supermarkt en raakte ik nauwelijks buiten. Voor me stond een kerel van ik schat 75 die niet direct begreep hoe zo'n draaiende deur werkte, omdat hij te dicht bij de rand kwam stopte die deur. Hij begreep niet wat het was, stond wat rond te kijken tot de deur terug startte en dit een tiental keer achter elkaar. De man was duidelijk verward en niet volledig bij kennis.
Even later zie ik hem terug wanneer hij zijn karretje terugbrengt. Nu hebben ze bij de Delhaize twee duidelijk verschillende types, één volledig plastiek grijs en rood, een andere in metaal en dan nog een volledig ander model. Hij probeert met alle geweld zijn metalen kar bij de plastieken te plaatsen. Ik spreek hem hierover aan en hij verklaart me verward dat hij dit niet gezien had.
Daarop stapt hij in zijn autootje en geraakt nauwelijks uit de parkeerplaats, hoewel hij een zee van plaats had. Bij het de weg opkomen veroorzaakt hij nog bijna een ongeluk omdat hij geen voorrang verleend.
Gezien het gedrag van de man voor hij in de auto stapte kan het echt niet dat deze kerel nog geschikt is om met de auto te rijden. Ik rook geen alcohol toen ik met hem praatte, ik vermoed echter wel een zwaar medicijnengebruik of misschien één of andere degeneratieve hersenziekte. Neem zo'n mensen hun rijbewijs af, geef ze een lijnabonnement en een verminderingskaart voor de taxi. Het verkeer wordt veiliger en die man zijn leven wordt aangenamer. Ik kan me niet voorstellen dat hij nog graag met de auto rijdt als je zo verward en van de wereld bent.