@ Inazuma: Ik wou eigenlijk graag wat meer uitleg over die "hypermiling" technieken die je vernoemt.
Da's een hele set trukjes om zo weinig mogelijk te verbruiken.
Gooi zoveel mogelijk gewicht uit je kar - zeker als je veel stadsverkeer doet.
Fietsenrekken, bagagedragers op het dak (zelfs de rails in langsrichting op station wagens) : weg er mee.
Monteer banden met lage rolweerstand als je nieuwe banden nodig hebt.
Parkeer zo dat je bij het vertrekken niet meer moet gaan manoeuvreren.
Rij trager - zeker op de snelweg. Je gemiddelde gaat zelfs amper naar beneden als je het goed doet.
Hou op vlakke wegen de snelheid er in - versnellen kost brandstof. Versnel bergaf als je kan, en vermijdt het bergop.
Gebruik cruise control als je die hebt - behalve bergop.
Laat de snelheid bergop licht teruglopen, en win die bergaf weer terug.
Uitbollen in neutraal ipv remmen op de motor.
Gas geven zodanig dat je voldoende versnelt om de volgende snelheids-veranderende situatie (bocht, afslag, C43 e.d. , drempel, ...) nog te halen, en laat je kar uitbollen in neutraal tot je daar bent.
Zoek de meest efficiente snelheden in elke versnelling voor je motor/auto combinatie.
Een paar km/u kunnen een stevig verschil maken.
100 (5) en 75 (4) of 50 (3) op teller is bij mij erg zuinig. Trager is het verbruik hoger - tenzij het bergaf gaat.
Dat gedoe met de smog aan 90-95 is voor mij een rotsnelheid. Te traag in 5, teveel toeren in 4.
Schakel redelijk snel op - maar je moet in de hogere versnelling nog redelijk vlot kunnen versnellen.
Gaspedaal niet helemaal indrukken - max zo'n 70 tot 80 %
Je voelt vaak een kleine verhoging van de weerstand, dan niet verder drukken, ook al gaat dat wel.
De aanbevolen bandendruk is vaak nogal laag.
Verhoog de bandendruk (de mijne staan op 3,2 bar, wel voor een redelijk zware auto) maar blijf binnen de specificaties van de bandenfabricant (in dit geval 3,4 bar) en pomp ze regelmatig bij - zeker als het plots kouder geworden is, kan 0,5 bar schelen !
Bij normale snelheden is dit geen probleem, maar je merkt wel dat het veercomfort verminderd is.
Je kan bvb elke tankbeurt er 0,2 bar bijdoen, en zien hoe dat rijdt.
Meten is weten. Hou je brandstofverbruik (en eventueel ook de kosten) bij.
http://www.spritmonitor.de/en/Maak gebruik van de verbruiksaanduiding in je auto (als die er is) om te zien wanneer je veel of weinig verbruikt.
Vertrek op tijd. Jezelf afjagen kost brandstof
Hou ramen en zonnedak dicht.
Laat de airco af staan.
Vermijd zoveel mogelijk om te remmen. Rem indien nodig op de motor.
Als je meteen na elkaar her en der heen moet, begin met de verste verplaatsing (dan is je motor warm) en doe de andere stops op de weg terug.
Zet je (warme) motor af als je enige tijd moet stilstaan. (die start-stop systemen zijn er niet voor niets)