Auteur Topic: Ecorijden  (gelezen 20363 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ecorijden
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 08:52:18 »
Dankjewel!!! Het klinkt eigenlijk allemaal ook redelijk logisch :P

Ik ben nog aan't zoeken naar de ideale schakelmomenten e.d. ...  Ik probeer snel op te schakelen, maar ik moet er echt op letten om dat te doen van 1 naar 2. Daar ga ik meestal in te hoge toeren omdat ik de auto nog niet helemaal gewoon ben. (lichte wagen, benzine, lichte gaspedaal tegenover daarvoor een zware diesel)
Ook qua bandenspanning moet ik misschien nog even kijken.... momenteel staat die op 2.2 (voor) en 2.0 (achter) zoals de sticker in mijn auto het aangeeft.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 09:46:29 »
Ik rijd altijd met wat meer druk in mijn banden dan aangegeven, maar niet zo extreem als Ina. Ik pomp er meestal 2,6 bar in, op raad van de bandenboer waar ik vroeger langsging.

Een tip om echt heel weinig te verbruiken is de volgende, op de snelweg ga je erg dicht op een vrachtwagen rijden, natuurlijk is dit niet veilig, maar het is wel erg zuinig. Ik zie dikwijls auto's op de snelweg die dit overduidelijk toepassen. Zelf heb ik de oefening al een paar keer gemaakt op een zo vlak mogelijke snelweg. Je nadert de vrachtwagen op cruise-control met een zeer klein snelheidsverschil. Wanneer je korter dan zo'n 50 m bent genaderd (iets meer dan de afstand tussen de lichtpalen) zie je het verbruik op je meter (als je die hebt) zakken. Ik heb de oefening al enkele malen gedaan en merkte een daling van het verbruik tot 30% ! De vorm van de vrachtwagen is trouwens ook belangrijk. Zorg voor een vrachtwagen die wenig ruimte heeft onder de oplegger. Een truck met containers heeft onder de vrachtwagen een grotere ruimte die turbulentie veroorzaakt en dus meer luchtweerstand voor de auto die door deze turbulentie rijdt.
Voor mijn auto is het nog zuiniger om vlak achter een autobus te rijden, deze rijden immers 100 km/u i.p.v. 90 km/u en dat is dichter bij de optimum snelheid in 6-de. Op die manier kom ik op een gemiddeld verbruik van krap 3 l/100km.
Wil je echt het maximum eruit halen loont het ook om het oppervlak van je wagen 'gladder' te maken. Zorg ervoor dat er zoveel mogelijk naden worden weggewerkt, je kan deze perfect aftapen met een flexibele tape. Zit er niemand op de achterbank, tape de naden van de deur dicht, tape de naden van je motorkap dicht. Zoek vooral naar de frontale naden die verbetert kunnen worden. Je zal er al snel weer 0.1 l/100 km kunnen afpitsen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 11:57:14 »
Dankjewel!!! Het klinkt eigenlijk allemaal ook redelijk logisch :P
Veel van die technieken werden in WO 2 en erna toegepast toen er amper benzine was, of die duur was  ;)
Nadien zijn we die dan weer vergeten ...

Citaat
Ik ben nog aan't zoeken naar de ideale schakelmomenten e.d. ...  Ik probeer snel op te schakelen, maar ik moet er echt op letten om dat te doen van 1 naar 2.
Vooral 1ste zoveel mogelijk vermijden.
Het is een versnelling waarin je veel verbruikt.
Ik schakel vanuit stilstand na pakweg 2 autolengtes op.

Citaat
Daar ga ik meestal in te hoge toeren omdat ik de auto nog niet helemaal gewoon ben.
Wen eerst wat aan de auto voor je gaat uitbollen in neutraal, en zo bochten gaat nemen enzo.
Eens je weet hoe die zich normaal gedraagt, kan je afwijkingen aanvoelen bij andere rijtechnieken.
Als je je ergens niet goed bij voelt : niet doen.

Citaat
Ook qua bandenspanning moet ik misschien nog even kijken.... momenteel staat die op 2.2 (voor) en 2.0 (achter) zoals de sticker in mijn auto het aangeeft.
Da's erg laag.
Bij mijn auto is de aanbevolen druk 2.3 bar - en op alle gebruikersfora zal je de raad vinden dat te verhogen voor een beter stuurgevoel en om het vage zwalpen tegen te gaan - de oorspronkelijke reden waarom ik de druk ben beginnen verhogen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 12:28:00 »
Een tip om echt heel weinig te verbruiken is de volgende, op de snelweg ga je erg dicht op een vrachtwagen rijden, natuurlijk is dit niet veilig, maar het is wel erg zuinig. Wanneer je korter dan zo'n 50 m bent genaderd (iets meer dan de afstand tussen de lichtpalen) zie je het verbruik op je meter (als je die hebt) zakken.
Ik heb dat ook al geprobeerd, ook achter een bus, maar op 50m merk ik eigenlijk nog zo goed als niets van een verbruiksdaling.
Het wordt goed merkbaar rond de 25m ofzo, maar dat is me veel te link om daar voortdurend te gaan hangen.


Achter personenwagens gaan hangen is zinloos : je moet zodanig dicht volgen dat het uitermate onveilig wordt.
Hier spreken we over een paar meter, hooguit.
Hang je op de foute afstand, gaat het verbruik zelfs omhoog.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecorijden
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 12:54:20 »
Deze week met de Honda 1.4 onderweg geweest (Kleine panne aan de Berlingo).
Auto was 20 km geleden volgetankt en de teller gaf een gemiddeld gebruik aan van 10.2 L/100  :o toen ik ermee vertrok,
als ik ermee aankwam na 15km stond de teller op 6.8 l/100 gemiddeld gebruik, een ruwe schatting is dus dat ik 3-4 L/100 gebruikte.
Ben dus na 1 km gestopt om de banden te pompen, heb nooit boven de 2000rpm geweest, heb me aan de lichten laten uitbollen in vrijloop, heb aan 2lichten waar je toch altijd lang staat te wachten de motor afgezet, heb de airco uitgelaten.
En toch was er nog meer te sparen maar rekening houden met het andere verkeer moet je soms al wat langer blijven gas geven (en dus daarna remmen ) dan je zou willen, wil niet echt in de weg gaan rijden want heb er zelf een hekel aan aan die semmelaars.

Zou best wel eens als proefkonijn voor één of ander automerk zo een duurtest willen doen ; Antwerpen Charleroi binnendoor met 5 L benzine bvb. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 12:56:21 »
Achter personenwagens gaan hangen is zinloos : je moet zodanig dicht volgen dat het uitermate onveilig wordt.
Hier spreken we over een paar meter, hooguit.
Hang je op de foute afstand, gaat het verbruik zelfs omhoog.


Die foute afstand heeft te maken met die turbulentie, als je in de turbulente zone hangt gaat je verbruik omhoog.

Ik heb ooit net die extra kms uit mijn tank gehaald nadat ik in Calais was aangekomen per boot op een zondagnacht. Toen waren er daar quasi geen tankstations open en ben ik maar in de richting van België beginnen rijden. Die snelweg was pas open en er stonden nog geen tankstations. Na vele spannende km vlak achter een oplegger ben ik toch nog aan een tankstation op een industrieterrein geraakt. Zonder die vrachtwagen was ik daar nooit geraakt.
Voor de mensen die nu gaan zeggen, waarom tankt die JC niet op tijd? Ik had de bak van mijn Golf TDI 90pk volgegooid in Oostende 5 dagen daarvoor. Ik heb éénmaal moeten tanken in Groot-Brittanië en viel daar achterover van de kost van 1 l diesel (toen zo'n 65 BEF/l). Ik had uitgerekend dat ik vlot in Oostende zou geraken om daar mijn tankkaart te gebruiken, helaas stormde het te hard en voer de Seacat naar Oostende niet uit, ik moest dan maar de boot naar Calais nemen en ik zat dus in de shit.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: Ecorijden
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 12:59:06 »
Echt mensen, ik wordt langzaam onpasselijk van wat ik hier lees! :D

Persoonlijk maakt het me geen kloten uit. Je kan erg ver gaan met hypermiling, maar met je motor uitzetten, ontkoppelen, overdreven bandendruk, vlak achter een vrachtwagen of bus gaan rijden maakt het er niet veiliger op. Remafstanden worden aanzienlijk langer, terwijl je overzicht aanzienlijk beperkt wordt.

En zoals Jo het zegt: probeer eens te kijken wat de resultaten zijn als je anticiperend rijdt (wat niet gaat achter een vrachtwagen of bus) en verder wel een veilige rijtechniek aanhoudt. Is het die halve liter per 100km waard?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecorijden
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 13:02:42 »
A maar ik pomp de banden op volgens de opgegeven waarde, soms 0.2bar meer maar nu niet omdat het mijn auto niet is.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ecorijden
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 13:33:00 »
Echt mensen, ik wordt langzaam onpasselijk van wat ik hier lees! :D
Wat je zegt; ik heb hetzelfde gevoel
Is het die halve liter per 100km waard?
voor mij alleszins niet

bandenspanning volgens fabrikant of soms een ietsiepietsie meer
goed onderhouden auto: luchtfilter ! ( bij mij trouwens K&N uitwasbaar filter) bougies (ja ik rij me naft)
geen overbodige rommel meesleuren
gebruik van CC
anticiperend rijden
airco af wanneer niet nodig

dat is het voor mij zo wat, ik ga voor zo een beetje naft mijn leven niet riskeren, en ik ga ook mijn rijplezier niet laten bederven (lees: ik trek wél lekker goed op, en als't nodig is lekker in de toeren)


Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 14:14:00 »
Ik had het eerder al geschreven:

Citaat
Een tip om echt heel weinig te verbruiken is de volgende, op de snelweg ga je erg dicht op een vrachtwagen rijden, natuurlijk is dit niet veilig, maar het is wel erg zuinig.

Deze topic gaat echter over Ecorijden. Er worden hier technieken opgesomd die je zuiniger doen rijden en ja deze zijn niet allemaal veilig.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 14:59:23 »
Echt mensen, ik wordt langzaam onpasselijk van wat ik hier lees! :D

Persoonlijk maakt het me geen kloten uit. Je kan erg ver gaan met hypermiling, maar met je motor uitzetten, ontkoppelen, overdreven bandendruk, vlak achter een vrachtwagen of bus gaan rijden maakt het er niet veiliger op. Remafstanden worden aanzienlijk langer, terwijl je overzicht aanzienlijk beperkt wordt.

Ik denk er net zo over.

Een te hoge bandendruk leidt tot abnormale slijtage van het midden van het loopvlak (net zoals een te lage bandendruk tot abnormale slijtage van de zijkanten van het loopvlak leidt).

Airco is enkel overbodig wanneer het koud én droog is, iets wat in België maar zelden voorkomt.

En ik zie het echt niet zitten om de dakbekleding van onze Touran te demonteren om er de langsrails op het dak te kunnen afhalen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 15:06:43 »
Citaat van: autokanaal.be
Jongeren niet bekommerd om verbruik auto

Jongeren tussen de 18 en de 24 jaar zijn een stuk minder bewust bezig met het brandstofverbruik van hun wagen dan "ouderen". Het gaat om 56% tegenover 76% voor 65-plussers. Dat is één van de opvallende resultaten uit een enquête van mobiliteitsorganisatie Touring in samenwerking met zijn buitenlandse collega's.

De vraagstelling verliep via de verschillende websites van de Europese mobiliteitsorganisaties. 6.147 Europese automobilisten namen eraan deel. De respondenten beantwoordden een vragenlijst die peilde naar de mate men al den niet milieuvriendelijk rijdt, wat men denkt over innovatieve systemen in de auto die helpen brandstof te besparen en welke van deze systemen men al gebruikt.

De belangrijkste conclusies voor België:

* Autobestuurders zijn zich bewust van de milieu-impact van hun voertuig: 67% van de Belgen (Europa = 68%) verklaart zijn autoverbruik in de gaten te houden. Opvallend: 71% van de mannen doet dit tegenover 55% van de dames. Jongeren zitten daar blijkbaar minder mee: 56% tegenover 76% "ouderen".

* 58% van de Belgen (Europa = 74%) zijn van oordeel dat innovatieve systemen kunnen helpen bij het zuinig rijden. Daarmee bengelen we achteraan in de rangschikking. Een verklaring is ondermeer dat 22% van de Belgen bang is voor schending van de privacy (Europa = 21%).

* Systemen in het dashboard die bijvoorbeeld het verbruik aanduiden zijn weinig aanwezig: slechts 33% (Europa = 35%) heeft een verbruikmeter en slechts 5% een bandendrukmeter (Europa = 8%). GPS-systemen, waarmee men eventueel files kan vermijden door het zoeken naar alternatieve wegen, hebben met 71% (Europa = 68%) een groter marktaandeel.

Verontrustend

Touring betreurt dat er zo weinig mensen zich bewust zijn van de mogelijkheden en oplossingen om brandstof te besparen en dus de uitstoot van het voertuig te verminderen. "Nochtans zijn deze innovaties minstens even belangrijk als alle andere mogelijke maatregelen tegen pollutie. Dat vooral jongeren daar te weinig bij stilstaan is verontrustend, want zij zijn de "nieuwe" autorijders."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 23:48:57 »
Airco is enkel overbodig wanneer het koud én droog is, iets wat in België maar zelden voorkomt.
daarom dat mijn airco nooit uitgaat
ik heb een comfortabele auto gekocht om dat comfort ook te gebruiken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 23:52:51 »

Citaat van: autokanaal.be

Touring betreurt dat er zo weinig mensen zich bewust zijn van de mogelijkheden en oplossingen om brandstof te besparen en dus de uitstoot van het voertuig te verminderen. "Nochtans zijn deze innovaties minstens even belangrijk als alle andere mogelijke maatregelen tegen pollutie. Dat vooral jongeren daar te weinig bij stilstaan is verontrustend, want zij zijn de "nieuwe" autorijders."
als men echt het verbruik van de belg naar beneden wil, moet men de toestand van onze wegen aanpakken
ook de milieuvervuilende bouwwerken als drempels en bloembakken moeten verdwijnen
dat scheelt al snel anderhalve liter per 100 km
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecorijden
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 00:00:16 »

Citaat van: autokanaal.be

Touring betreurt dat er zo weinig mensen zich bewust zijn van de mogelijkheden en oplossingen om brandstof te besparen en dus de uitstoot van het voertuig te verminderen. "Nochtans zijn deze innovaties minstens even belangrijk als alle andere mogelijke maatregelen tegen pollutie. Dat vooral jongeren daar te weinig bij stilstaan is verontrustend, want zij zijn de "nieuwe" autorijders."
als men echt het verbruik van de belg naar beneden wil, moet men de toestand van onze wegen aanpakken
ook de milieuvervuilende bouwwerken als drempels en bloembakken moeten verdwijnen
dat scheelt al snel anderhalve liter per 100 km

anderhalve liter per 100 km?
Ken hier in de buurt genoeg straten km's aan een stuk waar je 50 mag maar alle bezaait met 5-10 drempels waar je zelfs met een Berlingo (veert zacht) tot 20-25 moet afremmen, als je daar niet eco bolt verbruik je op je sokken 3l meer.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien