Ik rijd altijd met wat meer druk in mijn banden dan aangegeven, maar niet zo extreem als Ina. Ik pomp er meestal 2,6 bar in, op raad van de bandenboer waar ik vroeger langsging.
Een tip om echt heel weinig te verbruiken is de volgende, op de snelweg ga je erg dicht op een vrachtwagen rijden, natuurlijk is dit niet veilig, maar het is wel erg zuinig. Ik zie dikwijls auto's op de snelweg die dit overduidelijk toepassen. Zelf heb ik de oefening al een paar keer gemaakt op een zo vlak mogelijke snelweg. Je nadert de vrachtwagen op cruise-control met een zeer klein snelheidsverschil. Wanneer je korter dan zo'n 50 m bent genaderd (iets meer dan de afstand tussen de lichtpalen) zie je het verbruik op je meter (als je die hebt) zakken. Ik heb de oefening al enkele malen gedaan en merkte een daling van het verbruik tot 30% ! De vorm van de vrachtwagen is trouwens ook belangrijk. Zorg voor een vrachtwagen die wenig ruimte heeft onder de oplegger. Een truck met containers heeft onder de vrachtwagen een grotere ruimte die turbulentie veroorzaakt en dus meer luchtweerstand voor de auto die door deze turbulentie rijdt.
Voor mijn auto is het nog zuiniger om vlak achter een autobus te rijden, deze rijden immers 100 km/u i.p.v. 90 km/u en dat is dichter bij de optimum snelheid in 6-de. Op die manier kom ik op een gemiddeld verbruik van krap 3 l/100km.
Wil je echt het maximum eruit halen loont het ook om het oppervlak van je wagen 'gladder' te maken. Zorg ervoor dat er zoveel mogelijk naden worden weggewerkt, je kan deze perfect aftapen met een flexibele tape. Zit er niemand op de achterbank, tape de naden van de deur dicht, tape de naden van je motorkap dicht. Zoek vooral naar de frontale naden die verbetert kunnen worden. Je zal er al snel weer 0.1 l/100 km kunnen afpitsen.