Klopt, het zal meestal enkel voor de temperatuur in de voetruimte zijn.
In mei 2010 wou mijn toen bijna 85-jarige vader (80% invalide vanwege zijn verblijf in concentratiekampen tijdens de tweede wereldoorlog) hier bij ons eens op bezoek komen.
Hij wilde mijn toen bijna 80-jarige zieke moeder, die amper nog van bij hun thuis in Wommelgem tot aan hun buitenverblijf in Middelkerke kan meerijden, niet langer dan een week alleen laten. Daarom had hij zich voorgenomen om op 2 dagen naar hier te komen, hier 3 dagen te verblijven, en dan op 2 dagen terug naar huis te rijden.
Ik heb hem voorgesteld dat ik hem zou komen halen en terugbrengen, zodat hij slechts 2 dagen onderweg was, en hier 5 dagen kon doorbrengen.
"Jamaar," zei hij, "ik verdraag geen airco. Ik heb het al 2 keren voorgehad dat ik een taxichauffeur vroeg om de airco uit te schakelen, en desondanks daarna een verkoudheid had."
Ik stelde hem gerust: "Ik zal jou tonen dat ik de airco uitschakel, en alle uitlaten van de klima in het rechter wagencompartiment sluit."
De heen- en terugreis zijn aldus voor mij uiterst oncomfortabel geweest (het was gelukkig nog niet te warm in mei 2010), maar ik had het er voor mijn geliefde papa graag voor over. En hij heeft er geen verkoudheid aan overgehouden.