Auteur Topic: Ecorijden  (gelezen 20405 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecorijden
« Reactie #45 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 17:06:36 »
Nee mijn dashbord staat vol ventilateurs. :-\
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 17:09:51 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecorijden
« Reactie #47 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 17:10:34 »
Nee mijn dashbord staat vol ventilateurs. :-\
Elk stroomverbruik is extra brandstofverbruik...  ;D   ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 18:58:24 »
Citaat van: Michel
Dan heb je ook nog de gescheiden vol-automatische regelingen bestuurder/passagier/passagiers achteraan die ervoor zorgen dat iedereen tevreden is zonder onaangename tochtjes hier en daar...

Volgens mij ook niet bepaald zuinig. Er bestaat immers geen fysieke afscheiding tussen de verschillende delen van het interieur.

Stel dat de temperatuurregelaar voor links op 18°C staat en die voor rechts op 22°C. Aan beide kanten moet de klima haar uiterste best doen om beïnvloeding door de verschillende temperatuur aan de andere kant te vermijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecorijden
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 20:04:05 »
Citaat van: Michel
Dan heb je ook nog de gescheiden vol-automatische regelingen bestuurder/passagier/passagiers achteraan die ervoor zorgen dat iedereen tevreden is zonder onaangename tochtjes hier en daar...

Volgens mij ook niet bepaald zuinig. Er bestaat immers geen fysieke afscheiding tussen de verschillende delen van het interieur.

Stel dat de temperatuurregelaar voor links op 18°C staat en die voor rechts op 22°C. Aan beide kanten moet de klima haar uiterste best doen om beïnvloeding door de verschillende temperatuur aan de andere kant te vermijden.

Klopt, het zal meestal enkel voor de temperatuur in de voetruimte zijn.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #50 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 00:14:50 »
En toch was er nog meer te sparen maar rekening houden met het andere verkeer moet je soms al wat langer blijven gas geven (en dus daarna remmen ) dan je zou willen, wil niet echt in de weg gaan rijden want heb er zelf een hekel aan aan die semmelaars.
Oh, ik erger me nog steeds aan het gesemmel  ;)

Het gaat overigens vaak nog steeds aardig vooruit, hypermilen of niet  :D
BVB op de afrit van de E313 in Massenhoven hangen ze eerst kort achter me op de uitvoegstrook, maar dan komt die bocht, en dan zie ik de meesten ineens zelfs niet meer in de binnenspiegel.
Dan ga ik er nog door aan een rustige +/- 65 - want anders hou ik teveel snelheid over boven  ;D

Ik rij traag op de snelweg - 100 - maar ik rij even snel op de knooppunten A'pen Oost of Noord, Haven, ... als er gene rappe in mijn weg komt rijden.  :D
Iets met een ouwe aap die zijn streken nog niet helemaal verleerd is ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #51 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 00:26:16 »
overdreven bandendruk,
Ik vind die eigenlijk nog niet echt overdreven.
Michelin zo te zien ook niet , want die geven de band vrij voor die druk.

Op mijn auto heb ik al van in het begin last van overmatige slijtage op de buitenkanten van het loopvlak.
Typerende slijtage voor te lage bandendruk ...
Dat heeft ook wel iets te maken met mijn bochtsnelheden, maar het was te veel - en ik ben niet de enige die dat voor had.
Het verhogen van de bandendruk heeft dat grotendeels opgelost, en de slijtage is nu een stuk gelijkmatiger.

Citaat
En zoals Jo het zegt: probeer eens te kijken wat de resultaten zijn als je anticiperend rijdt
Hypermilen is eigenlijk vrij extreem anticiperend rijden.
Als je niet reeds anticiperend rijdt, moet je er zelfs niet aan beginnen  ;)
Je moet eindeloos ver vooruit zien om het uitbollen in neutraal in te schatten, want het gaat vér.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #52 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 00:29:21 »
bandenspanning volgens fabrikant of soms een ietsiepietsie meer
Volgens welke fabricant, die van de auto, of die van de banden ?
Groot verschil  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #53 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 00:34:04 »
daarom dat mijn airco nooit uitgaat
ik heb een comfortabele auto gekocht om dat comfort ook te gebruiken
Ik gebruik dat ook, maar enkel indien nodig. Nu dus niet, wegens koud genoeg.
In de zomer gaat die ook op hoor. Ik heb een hekel aan warm.

als men echt het verbruik van de belg naar beneden wil, moet men de toestand van onze wegen aanpakken
ook de milieuvervuilende bouwwerken als drempels en bloembakken moeten verdwijnen
dat scheelt al snel anderhalve liter per 100 km
Ik verwacht niet dat ik er nog 1,5 L/100km meer mee kan winnen, maar het zou verdorie een slok op een borrel schelen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #54 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 00:35:36 »
Auto was 20 km geleden volgetankt en de teller gaf een gemiddeld gebruik aan van 10.2 L/100  :o toen ik ermee vertrok,
als ik ermee aankwam na 15km stond de teller op 6.8 l/100 gemiddeld gebruik, een ruwe schatting is dus dat ik 3-4 L/100 gebruikte.
Dat is dus heel erg weinig, zeker voor zo'n korte afstand (of was 'm warm ?).
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #55 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 00:40:26 »
Mijn klima staat altijd aan, de auto ziet zelf maar wat hij er mee doet. Als ik de hele klima uitzet zie ik geen verschil in mijn verbruiksmeter.
Ik zag dat ook nooit.
Tot ik cruise control liet installeren.
Dan valt het verschil in verbruik ineens wel op.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 01:39:56 »
Klopt, het zal meestal enkel voor de temperatuur in de voetruimte zijn.

In  mei 2010 wou mijn toen bijna 85-jarige vader (80% invalide vanwege zijn verblijf in concentratiekampen tijdens de tweede wereldoorlog) hier bij ons eens op bezoek komen.

Hij wilde mijn toen bijna 80-jarige zieke moeder, die amper nog van bij hun thuis in Wommelgem tot aan hun buitenverblijf in Middelkerke kan meerijden, niet langer dan een week alleen laten. Daarom had hij zich voorgenomen om op 2 dagen naar hier te komen, hier 3 dagen te verblijven, en dan op 2 dagen terug naar huis te rijden.

Ik heb hem voorgesteld dat ik hem zou komen halen en terugbrengen, zodat hij slechts 2 dagen onderweg was, en hier 5 dagen kon doorbrengen.

"Jamaar," zei hij, "ik verdraag geen airco. Ik heb het al 2 keren voorgehad dat ik een taxichauffeur vroeg om de airco uit te schakelen, en desondanks daarna een verkoudheid had."

Ik stelde hem gerust: "Ik zal jou tonen dat ik de airco uitschakel, en alle uitlaten van de klima in het rechter wagencompartiment sluit."

De heen- en terugreis zijn aldus voor mij uiterst oncomfortabel geweest (het was gelukkig nog niet te warm in mei 2010), maar ik had het er voor mijn geliefde papa graag voor over. En hij heeft er geen verkoudheid aan overgehouden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 februari 2011 - 01:41:53 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Ecorijden
« Reactie #57 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 02:07:52 »
Ik vind die eigenlijk nog niet echt overdreven.
Michelin zo te zien ook niet , want die geven de band vrij voor die druk.
Geen enkele band is dezelfde, maar ik zette in het verleden mijn achterbanden op 3,0 om net minder grip te hebben op de achteras om te gaan driften, en dan werd mijn auto vrij giftig bij accelereren.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #58 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 07:38:35 »
Ik verwacht niet dat ik er nog 1,5 L/100km meer mee kan winnen, maar het zou verdorie een slok op een borrel schelen.
bij verschilt het zoveel als ik naar de beschaafde wereld reis
en ik hou dezelfde rijstijl aan als hier
gewoon vlotter verkeer en betere wegen maken het verschil
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ecorijden
« Reactie #59 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 09:10:48 »
Half verbruiksgerelateerd: Toyota wou hun nieuwe wagen voorstellen in Gent. Afgelast: in België zijn te veel files en kan de auto niet getest worden van licht tot licht en file tot file. (Nieuwsblad van vandaag of gisteren)
:D :D :D dat is weer een nieuwe belgenmop zeker  :D :D :D
of, bij nader inzien  :'(