Auteur Topic: Zwaar ongeluk tijdens rijles  (gelezen 8566 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 18:33:39 »
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/110808_Putte

Dat is nu precies waarom ik twijfels heb bij het systeem van vrije begeleiding. Dit is natuurlijk wel het allerergste dat kan gebeuren. Misschien had een rij-instructeur hier ook niet meer tijdig kunnen ingrijpen. Maar toch: je hebt een beginnend bestuurder die misschien nog nooit achter een stuur gezeten heeft, die begrijpelijk al eens een inschattingsfout maakt, maar die nu wel voor de rest van zijn leven getraumatiseerd zal zijn.

Uiteraard (en gelukkig!) zijn niet alle ongevallen van dit kaliber maar toch, ik heb ook vandaag nog iets gelezen van een leerling chauffeur (wel in het buitenland) die zijn moeder aangereden heeft. En je kan veel blikschade en ook psychologische schade hebben bij de jonge chauffeur, denk ik dan ...

Ik bedoel hiermee niet dat ouders of andere begeleiders slechte chauffeurs/lesgevers zouden zijn, maar het feit blijft dat de inschatting van iets nog altijd bij de leerling ligt zonder dubbele bediening voor de begeleider om eventueel in te grijpen. Tegenwoordig is als ik het goed heb zelfs het bereikbaar zijn van de handrem voor de begeleider niet meer verplicht (voor het examen).

Overdrijf ik nu (vast wel ;) ) of zijn er nog mensen met dit idee?
« Laatst bewerkt op: maandag 08 augustus 2011 - 20:12:01 door rozeke »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #1 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 20:04:57 »
Volgens mij overdrijf je vast niet, Rozeke.

Die jongen is amper 17 en moet verderleven met de gedachte dat hij, hoe onvrijwillig dan ook, zijn moeder gedood heeft. Hij staat op de drempel van zijn volwassenenleven daardoor al met een strafblad.

Vele niet-professionele begeleiders hebben zelf geen grondige kennis meer van de verkeerswetgeving die al zo dikwijls gewijzigd werd. Ze hebben meestal geen pedagogische opleiding genoten, waardoor ze hun kennis niet behoorlijk kunnen overbrengen. Bij gebrek aan ervaring met het begeleiden van een beginneling-bestuurder kunnen ze niet zelden niet tijdig inschatten welke fouten hij zou kunnen maken. En ze beschikken niet over een dubbele bediening. Ik kan me voorstellen dat die jongen gedacht heeft dat hij het nog zou halen en zijn moeder alleen maar "Pas op!" kon roepen, wijl een professionele begeleider keihard het rempedaal zou ingetrapt hebben om, als het ongeval dan al niet meer vermijdbaar was, tenminste toch de gevolgen ervan aanzienlijk te verminderen (de kinetische energie is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid).

De parkeerrem moet inderdaad niet meer bereikbaar zijn voor de begeleider. Veel kon die daar overigens toch niet mee doen, hoor. Bij een rijdende auto levert een parkeerrem maar weinig remkracht op, en bovendien kan het gebruik ervan de achterkant van de auto doen uitbreken in bepaalde omstandigheden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #2 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 20:18:08 »
Jozef, het up-to-date zijn van de kennis van de begeleider is zeker belangrijk. Maar het ging me hier meer om het feit dat hoe goed de begeleider misschien ook is (bv neem een rij-instructeur die zoon of dochter leert rijden met de eigen wagen: zo zijn er vast genoeg!), hij/zij niet beschikt over de mogelijkheid de bediening van het voertuig over te nemen. Ik herinner me dat ik maar wat blij was dat ik de eerste paar keren/uren met een rijschoolwagen reed, zodat ik mij geen zorgen maakte over een ongeluk: ik wist dat mijn instructeur op elk moment de bediening kon overnemen. Ik moet er nog niet aan denken dat ik zomaar helemaal alleen zou moeten rijden, terwijl ik helemaal geen ervaring had. Ik heb nu al (nu ja, "al" ... relatief bedoel ik ;)) 2 jaar mijn rijbewijs (waar is de tijd!) en ik rijd nu veel meer owv het werk, en nu pas begin ik mij echt rustig op de baan te voelen. Het is een gigantisch cliché maar echt goed rijden leer je alleen maar door veel ervaring.

Bestaan er eigenlijk landen waar je verplicht via de rijschool moet leren rijden? Nederland, dacht ik?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #3 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 20:45:31 »
Jozef, het up-to-date zijn van de kennis van de begeleider is zeker belangrijk. Maar het ging me hier meer om het feit dat hoe goed de begeleider misschien ook is (bv neem een rij-instructeur die zoon of dochter leert rijden met de eigen wagen: zo zijn er vast genoeg!), hij/zij niet beschikt over de mogelijkheid de bediening van het voertuig over te nemen.


Ik ken intussen genoeg rijschoolinstructeurs die niemand in kennissenkring of vriendenkring willen leren autorijden.  Uiteraard is er nog zoiets als concurrentiebeding.  Maar de hoofdreden bij die collega's is voornamelijk ook het onbreken van de dubbele bediening.  Die kàn de levensverzekering van de instructeur zijn.

Overigens kan de instructeur de kandidaat lang niet alles beletten.  Een kandidaat die plots tilt slaat, en BAF alles dichtgooit, dat kan de instructeur hem niet beletten met zijn pedalen.  Als er met de rijschool al een ongeval gebeurt, zijn het doorgaans ook kopt-staartaanrijdingen.   Namelijk: een achterligger die onvoldoende afstand houdt, en zich niet voorbereidt op die kandidaat die onverwachts bruusk kan remmen.  De kandidaat slaat onverwachts tilt, en de achterligger knalt er boenk op.

Ik herinner me dat ik maar wat blij was dat ik de eerste paar keren/uren met een rijschoolwagen reed, zodat ik mij geen zorgen maakte over een ongeluk: ik wist dat mijn instructeur op elk moment de bediening kon overnemen. Ik moet er nog niet aan denken dat ik zomaar helemaal alleen zou moeten rijden, terwijl ik helemaal geen ervaring had. Ik heb nu al (nu ja, "al" ... relatief bedoel ik ;)) 2 jaar mijn rijbewijs (waar is de tijd!) en ik rijd nu veel meer owv het werk, en nu pas begin ik mij echt rustig op de baan te voelen. Het is een gigantisch cliché maar echt goed rijden leer je alleen maar door veel ervaring.

Inderdaad.  Zelfs in de beste rijschool leer je in feite niet autorijden.  Je leert de wegcode, en een stevige basis op vlak van autorijden.  Maar het is en blijft een basis.  Vetrekkende vanuit die basis, is het dan aan de kandidaat om ervaring op te doen.

Bestaan er eigenlijk landen waar je verplicht via de rijschool moet leren rijden? Nederland, dacht ik?

Je stelt de vraag eigenlijk wat verkeerd.  Ik denk eerder dat België 1 van de weinige landen in Europa is, waar zulks nog kan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #4 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 21:19:28 »
Bestaan er eigenlijk landen waar je verplicht via de rijschool moet leren rijden? Nederland, dacht ik?

Je stelt de vraag eigenlijk wat verkeerd.  Ik denk eerder dat België 1 van de weinige landen in Europa is, waar zulks nog kan.


Er zijn inderdaad slechts 2 landen in Europa waar je een rijbewijs geldig voor het besturen van motorvoertuigen van categorie B kan behalen zonder erkende rijschool: België en Ierland.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #5 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 21:24:47 »
Oei, ik dacht echt dat dat nog wel in meer landen kon. Oeps ... Maar dus een reden te meer (en ik stap hier vast op een eksteroog ;)): waarom kan dit dan niet in België? Financieel probleempje, zeker?

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #6 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 21:28:21 »
Bert: je kan je dan ook de vraag stellen waarom veel ouders hun kind wél nog willen leren rijden ... De mijne (die overigens beiden wel een pedagogische opleiding hebben) hebben alvast van in het begin gezegd dat ik maar naar de rijschool moest gaan en mijn broer leert het nu ook via de rijschool (en hij woont nog thuis dus praktisch gezien kan het best wel itt ik die toen al niet meer thuis woonde). Daar was ik toegegeven in het begin niet zo blij mee (zo van zeg, als je die moeite al niet wil doen ...) maar nu begrijp ik het wel. Ik denk dat ik ouders heb die op zich prima chauffeurs zijn, maar best weten dat ze niet meer alle wijzigingen van de wegcode kennen en ook eco-driving hebben zij nooit geleerd. (EN ze wilden waarschijnlijk ook gewoon hun hachje niet wagen ;)).

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #7 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 21:52:55 »
Het is een gigantisch cliché maar echt goed rijden leer je alleen maar door veel ervaring.

Ik zou dit enigszins willen nuanceren.

Een rijbewijs is eigenlijk alleen maar het bewijs dat je ooit eens het recht gehad hebt om motorvoertuigen van de erop vermelde categorieën te besturen.

Stel dat de politie mijn rijbewijs wil intrekken, doch ik verklaar dat ik het verloren ben, niettegenstaande dat niet waar is. Vervolgens wordt mij door een politierechter het recht tot het besturen van een motorvoertuig ontnomen. Het rijbewijs dat ik dan nog in mijn bezit heb, is niet dan langer meer een bewijs dat ik motorvoertuigen mag besturen.

Hoe dan ook is een rijbewijs nooit het bewijs dat je een motorvoertuig behoorlijk kunt besturen.

Na het behalen van een rijbewijs zijn de meeste beginnelingen nog relatief voorzichtig.

Daarna komt de periode waarin ze de indruk hebben dat ze al volleerde bestuurders zijn, maar daarvoor nog te weinig ervaring hebben. Dit is een periode waarin ze veel ongevallen veroorzaken.

Later vermindert het risico op een ongeval door de toegenomen ervaring. Vanaf nu zijn er twee mogelijkheden.

Ofwel vindt de bestuurder dat hij er nu wel genoeg van kent. Verdere ervaring leidt dan ook niet meer tot een grotere rijvaardigheid, en niet zelden tot het bestendigen van fouten. Die fouten worden dan later eventueel overgedragen aan een kandidaat-bestuurder die hij begeleidt, onder het motto van "ik zal wel weten hoe het hoort, want ik rijd al 25 jaar".

Ofwel blijft de bestuurder er zich tijdens de rest van zijn leven, zolang hij motorvoertuigen bestuurt, verder voor inzetten om zijn rijvaardigheid te verbeteren. Hiervoor is het volgen van verdere cursussen onontbeerlijk. Slechts op deze wijze kan hij een uitstekende bestuurder worden.

Dit geldt ook voor gebrevetteerde rijschoolinstructeurs. Mijn echtgenote en ik hebben hier in de Alpen enkele jaren geleden zo een Belgische instructeur op bezoek gehad, die al vele jaren les gaf, en desondanks problemen gehad heeft bij het vertrekken op een helling.

Een probleem is ook dat de verplichte leerstof voor het theoretisch examen voor het rijbewijs in België heel wat inhoudt dat gegarandeerd ooit tot problemen en zelfs tot ongevallen leidt. Ik zal me beperken tot slechts enkele voorbeelden:

De kandidaten moeten leren dat ze moeten opschakelen bij 2.000 toeren per minuut met een dieselmotor en bij 2.500 toeren per minuut met een benzinemotor. Bullshit van formaat natuurlijk.
Een lager toerental kan bijvoorbeeld aangewezen zijn in bergaf.
Een hoger toerental kan vereist zijn als er sterk moet versneld worden, in bergop, als de wagen zwaar beladen is of een aanhanger trekt.
De bestuurder die tijdens het inhalen op voormelde toerentallen opschakelt, kan hierdoor trekkracht te kort komen om snel genoeg te kunnen inhalen, met eventueel een frontale aanrijding tot gevolg.

De kandidaten moeten leren dat de wettelijke minimum diepte van de hoofdprofielen van de banden 1,6 mm is. Maar er wordt hen niet geleerd dat een band niet meer voldoende veiligheid biedt als de diepte van zijn hoofdprofielen minder dan 3 mm bij een zomerband en minder dan 4 mm bij een winterband bedraagt.

De kandidaten moeten leren hoe ze het motoroliepeil moeten controleren, maar er wordt hen niet bijverteld dat een correcte meting slechts mogelijk is als de auto op een horizontale ondergrond staat. Zodoende kunnen ze, bij een onvoldoend motoroliepeil, op een autosnelweg op de pechstrook terechtkomen, waar het alles behalve veilig is.

Mijn echtgenote was al een uitstekend bestuurder toen we hier 3 jaar geleden in de Alpen komen wonen zijn. Ik heb haar kunnen helpen om haar stuurtechnieken te verbeteren, doch niet, bij gebrek aan een daartoe geeigend terrein en installaties, hoe ze de wagen onder controle kan krijgen als hij in een slip geraakt. Met gemiddeld 5 maanden sneeuw per jaar hier geraak je elke winter onvermijdelijk een aantal keren in een slip, hoe voorzichtig je ook rijdt. Zo is haar wagen tijdens de eerste winter hier tegen een lantaarnpaal terechtgekomen, met 9.000 Euro schade als gevolg. Ze heeft daarna een cursus gevolgd bij de ADAC, en sindsdien rijdt zij met de wagen in plaats van de wagen met haar op sneeuw. Mijn echtgenote en ik volgen hier nu om beurt elk jaar zo een cursus. Want ook nu ik al 40 jaar mijn rijbewijs heb, kan ik nog elke dag bijleren.
« Laatst bewerkt op: maandag 08 augustus 2011 - 22:18:22 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #8 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 21:58:24 »
Daar heb je zeker een punt, Jozef. (Overigens heb ik mij al ingeschreven voor een slipcursus ;)). Vraag is dan WAAROM dit soort zaken niet aan de kandidaten geleerd worden. Kleine moeite, toch? (En je kan nog zoveel cursussen volgen: zonder ervaring ben je er denk ik weinig mee. Beide gaan best samen denk ik.)

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #9 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 22:00:48 »
Bert: je kan je dan ook de vraag stellen waarom veel ouders hun kind wél nog willen leren rijden

Omdat ze "nu al twintig jaar zonder accidenten met den auto rijden en het nu toch wel zullen weten, zeker?".  Of omdat ze de rijschool "te duur" vinden.  Men houdt dan natuurlijk gemakkelijkheidshalve geen rekening met:

* Zoonlief die tijdens de opleiding de koppelingsplaat vakkundig naar de haaien helpt
* Een gebeurlijk klein accidentje bij het leren parkeren met wat blikschade,
* Zoonlief die nét iets te vaak en nét ietsje te onzacht tegen de borduur knotst wanneer hij leert parkeren etc.
* Gratis met de eigen wagen rijden, niet eens bestaat.  Wanneer je met je eigen wagen gaat rijden, verbruikt hij bvb ook brandstof, .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #10 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 22:04:19 »
"Te duur" is inderdaad een vaak gehoord argument. Toegegeven: ik slikte ook wel even toen ik de prijs hoorde indertijd, maar ik moest het ook allemaal zelf betalen en ik werkte nog niet lang. En achteraf bekeken vond ik het wel meevallen als je bekijkt wat je ervoor in de plaats krijgt (gebruik van de wagen, enz enz ...).

Ik zou er niet tegen zijn als de vrije begeleiding afgeschaft zou worden. Andere landen hebben dat blijkbaar al lang begrepen. Een collega van mij hier in NL viel bijna achterover toen ze hoorde dat je in België geen rijles hoeft te volgen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #11 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 22:09:14 »
Maar dus een reden te meer (en ik stap hier vast op een eksteroog ;)): waarom kan dit dan niet in België? Financieel probleempje, zeker?

Een combinatie van verschillende factoren, Rozeke.

Hier in Duitsland kan een kandidaat-bestuurder zich pas laten inschrijven in een rijschool nadat hij een cursus EHBO gevolgd heeft (mijn echtgenote, die receptioniste is in een hotel, moet zo een cursus overigens om de 2 jaar opnieuw volgen). De mensen kunnen mij hier niet geloven als ik hen vertel dat dat in België niet vereist is. Ik zou het niet willen meemaken dat ik mij op de plaats van een verkeersongeval bevind, en een slachtoffer overlijdt omdat ik niet weet wat mij te doen staat in afwachting van de aankomst van de hulpdiensten.

De rijopleiding in België is een lachertje met die hier in Duitsland (waar ze dan ook veel meer geld kost dan in België). Niettemin beweren de mensen in België dat de rijscholen geldkloppers zouden zijn. Maar het laatste waarvoor je wel rijschoolinstructeur moet worden is het zeer bescheiden loon, de (meestal geleasde) leswagens kosten veel geld (dubbele bediening, weinig restwaarde wegens verhoogde slijtage door het gebruik als lesvoertuig), en als je de jaarrekeningen van de rijscholen bekijkt, stel je vast dat er beslist wel meer winstgevende ondernemingen bestaan.

De irrationaliteit van velen met betrekking tot het wegverkeer. Dr. Luc Beaucourt heeft een aantal jaren geleden op een website foto's van verkeersslachtoffers gepubliceerd, met de bedoeling de weggebruikers te sensibiliseren. Bleek achteraf dat zijn website weinig impact had, vanuit de opvatting van vele bezoekers: "Dat ben ik niet, zoiets overkomt alleen anderen".

Belgische politici hebben de moed niet om hun verantwoordelijkheid te nemen door de bevolking tegen de haren in te strijken (= stemmenverlies) met maatregelen om het wegverkeer werkelijk veiliger te maken.

Zo zit bijvoorbeeld het rijbewijs met punten al meer dan 20 jaar in de koelkast. Het is nochtans hét middel om de onverbeterlijken eruit te halen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #12 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 22:15:39 »
Jozef: over die EHBO: ik moet die cursus hier in NL zelfs elk jaar volgen in principe (en die wordt ook door het ziekenhuis aangeboden!) - in België werd er van uit gegaan dat ik dat ken, en dat ik gezien mijn specialisme ook geen nood had aan bijscholing. Maar als er een ongeval gebeurt en ik ben in de gelegenheid te stoppen (dwz natuurlijk niet midden op de E40), wordt het mij wel (logisch) dubbel aangerekend als ik niet weet wat ik moet doen. Terwijl ik beroepshalve die EHBO absoluut niet nodig heb (als ze bij mij terecht komen, is het daar al wat laat voor ;)) en er dus niet meer van ken dan de gemiddelde mens die ooit eens zo'n cursus gevolgd heeft ...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #13 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 22:36:06 »
Terwijl ik beroepshalve die EHBO absoluut niet nodig heb (als ze bij mij terecht komen, is het daar al wat laat voor ;)) en er dus niet meer van ken dan de gemiddelde mens die ooit eens zo'n cursus gevolgd heeft ...

Als ze bij jou komen, geldt inderdaad het spreekwoord: "Te laat de put gedempt als het kalf al verdronken is".  ;D

Maar hoewel je dan professioneel geen EHBO beoefent, moet je er door je medische opleiding toch al wat meer verstand van hebben dan een volslagen leek.

In België zijn velen er bijvoorbeeld van overtuigd dat je een verongelukte motorrijder nooit zijn helm mag afnemen, teneinde geen nekletsels te veroorzaken of te verergeren. Maar wat baat het hem dan maar te laten stikken in zijn braaksel?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Zwaar ongeluk tijdens rijles
« Reactie #14 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 22:41:44 »
Ik zou het niet willen meemaken dat ik mij op de plaats van een verkeersongeval bevind, en een slachtoffer overlijdt omdat ik niet weet wat mij te doen staat in afwachting van de aankomst van de hulpdiensten.

Voor mij de belangrijkste reden om EHBO te leren. Trouwens niet alleen voor in het verkeer. De kans dat je met bv een hartaanval wordt geconfronteerd in je gezin familie lijkt me groter. Dan moet het nog erger zijn om te wachten op de hulpdiensten en daar een beetje nutteloos te staan panikeren.
Mijn lesgever voor het brevet van 'hoger redder' indertijd beweerde trouwens dat minder dan 1/5 van de huisartsen een reanimatie correct kunnen uitvoeren. Veruit de specialisten in deze materie waren volgens hem de ambulanciers (training en helaas veel praktijkoefening). Hoe hamerde dan ook fel op reanimatietechnieken. Ik ben er trouwens nog altijd zeer trots op dat ik op dit onderdeel van het examen al mijn punten kon halen. Het geeft een goed gevoel te weten dat ik de technieken ken (en onderhoud) en dat ik een slachtoffer op zijn minst een faire kans kan geven, hoe klein die in de werkelijkheid ook lijkt te zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519