Zoals ik al dacht niet alleen bij sneeuw maar bij (winterse) gladheid dat houdt alles in. Thx
Ik blijf toch bij de hamvraag. Afgelopen weekend nog héél content geweest dat ik m'n zomersloefen er nog niet terug had op liggen. Maar voor 't zelfde geld, ben je een weekje op vakantie, en pakt de winter nog met een (hopelijk) laatste winterprik uit. Chauffeur x gaat op vakantie, en in de waan dat de winter wel gedaan zal zijn, liggen zijn zomersloefkes er weer op. Bij zijn terugkomst, blijkt dat echter voorbarig te zijn geweest. Wat nu? Auto aan de kant?
Waarom auto aan de kant ? Die winterbanden heeft hij toch nog ?
Als je echt weer noodzakelijk moet rijden en geen boete wilt riskeren dan moeten de zomersloefen er weer af.
Bij mij is het nog nooit voorgekomen en voor zover ik weet bij kameraden en kennissen ook niet (ook ik rij redelijk veel naar D en heb daar familie en ... ) omdat ik altijd lang genoeg wacht mijn zomerbanden er terug op te leggen en vroeg genoeg de winterbanden (ruim voor en na, het zijn tenslotte banden voor T 7°C ). Maar "uitzonderingen" zijn idd mogelijk. Mensen die te opportunistisch of wat in de war zijn kunnen nog altijd voor gansjaarbanden gaan, altijd in de regel, geen 2x j-wissel, geen stockage...

(dat wisselen gaat eigenlijk zeer snel hoor (bandenboer/garage/doe het zelf garage/... = 15 ´), en iemand die wat handig is (en het veilige mat heeft) doet het zelf).
Kijk, elk voordeel heeft zijn nadeel, daarom dat landen zoals Oostenrijk,
Slovenië mss een wat duidelijkere wetgeving hebben met een fixe periode zodat de bestuurder met 100% zekerheid vanaf die datum zijn banden kan wisselen, maar het is niet verboden met winterbanden tot eind april te rijden of zelfs begin mei, hangt er vanaf waar je woont en rijdt. Ik heb zowat 22 jaar in Hochsauerland gewoond ttz op 450 m boven NN en landklimaat (~ 1 maand langere winters als Hoge Venen)
- Oostenrijk bvb van 1 november tem 15 april:
http://www.oeamtc.at/?id=2500%2C1127991%2C%2C ook M+S of gansjaarbanden zijn voldoende maar wel profielgrens 4 mm... in nood mogen ook zomerbanden met sneeuwkettingen maar dan onder voorwaarden.
Winterausrüstungspflicht für Personen- und leichte Lastkraftwagen
Für Pkw, Pkw mit leichtem oder schwerem Anhänger und für Klein-Lkw (also bis 3,5 t und B-Führerschein) gilt vom 1. November bis 15. April des Folgejahres eine witterungsabhängige Winterausrüstungspflicht: Pkw- und Klein-Lkw-Lenker haben bei winterlichen Fahrbedingungen folgende zwei Möglichkeiten:
1. Winterreifen
Bei Schneefahrbahn, Schneematsch oder Eis müssen an allen Rädern Winterreifen angebracht sein. Autofahrer sollten regelmäßig die Wetterberichte verfolgen. Einfache Straßennässe beispielsweise kann bei Absinken der Temperatur zu Glatteis werden und dann gilt die Winterreifenpflicht
Kennzeichnung anerkannter Winterreifen
Als Winterreifen werden gesetzlich solche anerkannt, die mit den Bezeichnungen 'M+S', 'M.S.' oder 'M & S' gekennzeichnet sind und mindestens 4 mm, bei Diagonalreifen 5 mm Profiltiefe aufweisen. Das gilt auch für so genannte Ganzjahresreifen, Allwetterreifen sowie Spikereifen.
2. Sommerreifen mit Schneeketten
Als Alternative zur Winterbereifung kann man Schneeketten auf mindestens zwei Antriebsrädern montieren. Das ist allerdings nur erlaubt, wenn die Straße durchgängig oder fast durchgängig mit Schnee oder Eis bedeckt ist.
Die Ketten sind auf den Rädern der Antriebsachse zu montieren. Wer Sommerreifen am Auto hat, sollte bei längeren Fahrten auf jeden Fall Schneeketten im Kofferraum mitführen.
-
Slovenie : 15 nov tot 15 maart rest zowat idem :
http://portal.wko.at/wk/format_detail.wk?AngID=1&StID=245316&DstID=0 wetgeving heb ik niet bekeken.
En gladheid kan toch ook tamelijk lokaal zijn, niet? Zeker bij temperaturen net boven/net onder het vriespunt. In regio x vriest het lichtjes, en is er wat aanvriezende mist. In regio y, is het net 1 à 2° C, en geen mist. Dus ook geen gladheid. Regio x, mag er enkel nog met winterbanden gereden worden en regio y speelt 't geen rol?
Daarom dat ook die milde winterbandenverplichting à D in feite een echte winterbandverplichting is
of juister een zomerbandverbod, de winterbanden liggen erop dus je bent gerust.
Eigenlijk begrijp ik je vraag niet. Snelheidscontroles zijn ook zeer lokaal... ook daar riskeer je een boete zelfs al rij je niet onaangepast snel. Met zomerbanden in de winter riskeer je dan ook soms een - lokale - boete maar dan rij je lokaal wel -bij wintergladheid- met onaangepaste banden.
Dat voorwaardelijk karakter mbt tot verplicht gebruik van winterbanden, ik heb er mijn twijfels over....
Dat mag je hebben, D heeft trouwens de oorspronkelijke wetgeving van 2006 in 2010 al aangepast zodanig dat het Bundesgericht de wetgeving duidelijk genoeg vond.
Luxemburg heeft die D- wetgeving in 2012 overgenomen:
http://www.tageblatt.lu/nachrichten/luxemburg/story/30142278Dus dat "voorwaardelijk karakter" is nochtans in vele landen van kracht met lichte variaties (meestal voor buitenlanders), hierzie de actuele kaart,
de landen in het Oranje hebben plusminus die voorwaardelijke regeling, de landen in het rood hebben wslk een duidelijkere simpele regeling (denk ik toch)
Me dunkt dat BE en NL al omsingeld is door de Oranjes:
Maar wie weet springt BE of NL ooit op een EU-regelgeving - ik betwijfel wel het jaar 2013 - Belgie positief over winterbandenplicht
14 februari 2012 Gepubliceerd in: Nieuws
De Belgische Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet heeft aangegeven serieus een verplichting van winterbanden te overwegen. Dit berichten de Belgische media. Hij zei dit in de senaat naar aanleiding van een vraag van CD&V-fractieleider Dirk Claes. Hij zei verheugd te zijn dat de staatssecretaris positief stond tegenover een dergelijke verplichting.
Aanleiding van de vraag over de winterbanden was de resolutie van het Europees parlement die de Europese commissie vraagt om tegen 2013 een voorstel te doen voor een harmonisatie van de verschillende winterbandenwetten in de Europese lidstaten.
In zijn antwoord stelde Wathelet voorstander te zijn van een verplichting van winterbanden in het land in een bepaalde periode, “alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid.
Eventueel kan gedacht worden aan verkeersborden die het gebruik van winterbanden op bepaalde trajecten verplichten”, voegde hij eraan toe.
In België geldt momenteel geen verplichting maar wordt het gebruik van winterbanden aangeraden als de temperatuur onder de zeven graden Celsius zakt.
Het is niet alleen de veiligheid hé. Het vermindert namelijk ook de files en het fileverkeer, en laat nu net Be daar zeer veel last van hebben.
uit D-wiki wetenschappelijk onderzoek fileverkeer:
Ursachen
Stau-Ursachen auf deutschen Autobahnen[2]
Typischerweise liegt die Kapazität einer Straße bei 1500 bis 2500 Fahrzeugen pro Stunde und Spur, wenn sich die Fahrzeuge mit einer Geschwindigkeit von 80-100 km/h bewegen. Schnelleres und langsameres Fahren verringert die Kapazität.
Noch weiter herabgesetzt werden kann die Kapazität z. B. durch ungünstige Witterung wie Regen, Schnee- oder Glatteis sowie ineffektives Verhalten der Verkehrsteilnehmer, zum Beispiel durch Schaulust. Dadurch können Staus aus dem Nichts entstehen, bei denen den Verkehrsteilnehmern auch nach Ende des Staus die Ursache verborgen bleibt (im Gegensatz zu Unfällen, bei denen man die Unfallstelle bei der Vorbeifahrt als Ursache erkennen kann).
Eine lokal verringerte Kapazität des Verkehrswegs durch Ereignisse wie Spursperrungen aufgrund von Baustellen oder Unfällen sowie Fahrbahnverengungen zum Beispiel vor Tunneln begünstigen die Stauentstehung noch weiter. Eine solche kapazitätslimitierende Verengung des Verkehrsweges wird auch Nadelöhr genannt.
Aber auch ein erhöhtes Verkehrsaufkommen kann für Staus verantwortlich sein. Gründe dafür können Berufsverkehr, Reiseverkehr (besonders zu Beginn und am Ende von Ferien sowie samstäglicher „Bettenwechsel” in Urlaubsgebieten) und Großveranstaltungen sein.