Auteur Topic: Tesla Semi  (gelezen 2598 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Tesla Semi
« Gepost op: donderdag 14 september 2017 - 10:05:52 »
In de onderstaande tweet van Elon wordt de voorstelling van de Tesla-Semi aangekondigd voor 26/10/2017!

https://twitter.com/elonmusk/status/908108029777686528

Het betreft hier een truck, maar veel details zijn er nog niet bekend. Je kan ervan uit gaan dat het verbruik rond de 1 kWh/km zal liggen, misschien iets lager. Met een batterij van zo'n 400 kWh kan je dan een truck maken die gebruikt kan worden voor kortere afstanden, denk maar aan de honderden trucks die er nu rondbollen om de supermarkten te bevoorraden. Deze rijden enkel korte tot middellange afstanden. Het zou me verwonderen dat die per dag ver over de 300 km rijden. Zelfs met dat voor een truck beperkt bereik zijn er veel mogelijkheden.
Ik ben ook benieuwd hoe dat ding geladen kan worden. Met dergelijke batterijen is een supercharger nog traag. Op een nacht aan iets zoals een Chademo is wel mogelijk (50 kW).

Ik ben ervan overtuigd dat elektrische vrachtwagens de transportsector op zijn kop gaan zetten. De rijhulpsystemen die Tesla nu inbouwt in de personenwagens zullen ook in de Semi beschikbaar komen. Daardoor mag je ervan uit gaan dat de typische "vrachtwagen in staart van file" ravages gaan uitblijven. Voor de verkeersveiligheid betekent dat een behoorlijke daling van het aantal doden in het verkeer. Het volledig automatisch rijden komt er gegarandeerd aan, het hangt ervan af waar het ingezet gaat worden. Misschien gaan we in eeste instantie een scenario zien waarbij de elektrische truck autonoom gaat rijden op de snelweg en dat chauffeurs de laatste km richting bestemming rijden, om dan later echt volledig autonoom te worden?

Persoonlijk heb ik geen ervaring met het rijden met een truck maar ik kan me voorstellen dat het directe en zeer grote koppel van een elektromotor bij een truck een groot voordeel heeft. Tractiecontrole is bij een elektromotor veel fijner te regelen dan bij een fossiele aandrijvingslijn. Vermits het vermogen dat moet geleverd worden zullen er gegarandeerd meerdere assen aangedreven worden (zoniet  alle), weerom een voordeel.

Het worden interessante tijden. Naast de Nikola-truck (waterstof-elektrisch) en de aangekondigde elektrische Cummins, stelt Tesla nu zijn truck voor.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla Semi
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 14 september 2017 - 11:05:48 »
Het is wel een heel andere markt. De keuze van een voertuig is voor een transportondernemer een veel rationelere beslissing dan de redenen waarom er een Tesla personenwagen gekocht wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Tesla Semi
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 14 september 2017 - 17:50:58 »
Het gaat hem ook niet worden, geloof me.
Zolang de accu's geen sprongen voorwaarts maken is het een droom.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla Semi
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 14 september 2017 - 18:44:36 »
Het gaat hem ook niet worden, geloof me.
Zolang de accu's geen sprongen voorwaarts maken is het een droom.
Ze rijden al minstens 3 jaar Jo, in talrijke landen in Europa, regionale bevoorrading met 18 tonners.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_vrachtwagen
uitgebreid:
https://de.wikipedia.org/wiki/Elektrolastkraftwagen

En ondertussen hebben de accu's sprongen voorwaarts gemaakt, dat zou je toch moeten weten.
De beste Li ions zouden nu 350-400 Wh/kg kunnen hebben komende van 200-250 Wh/kg, maar ook de plaats die ze innemen is belangrijk van 300 Wh/liter naar wslk 800-1000 Wh/liter.

Deze bron spreekt zelfs van nog betere cijfers in de toekomst, zie tekening verschil tussen generatie 1 en generatie 3:
http://www.eag.com/improving-performance-safety-lithium-ion-batteries-characterizing-materials-interfaces/


Tesla zou met de nieuwe cellen 2170 van Gigafactory de 400 Wh/kg kunnen bereiken, in elk geval vandaag 300 Wh/kg  en 700 Wh/liter of de max van generatie 2:
 
bron 400 Wh/kg: http://www.li-ionen-batterien.de/publikationen/panasonic-s-li-ion-lib-auf-ca-400-wh-kg

Panasonic spreekt van 20 tot 30 % meer energieopslag: (300 + 30% = 390)
https://www.teslarati.com/tesla-partner-panasonic-20-30-percent-energy-density-increase

Als Tesla-Panasonic tegen 2019-2020 die generatie 3 Li-ions kunnen maken zie ik die zware vrachtwagens zeker doorbreken. En de auto's zeker, vandaag weegt een Tesla model 3 *long range 500km (80 kWh accupack) ongeveer zoveel als een vergelijkbare middenklasse diesel, bij een vrachtwagen gaan de compacte E-motoren nog meer de doorslag geven tesamen met simpele electrische overbrenging (geen versnellingsbak enz...), men kan per as een electrische motor plaatsen, zoals men bij de auto's doet.
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Leergewicht:   1610–*1730 kg / 261 PK
https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Baureihe_205
Leergewicht:   1395–1850 kg
Citaat
ADAC pdf: Mercedes C 250 d 7G 204 PK
Leergewicht: 1680 kg
Soit, afwachten 26 oktober weet men meer.
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 september 2017 - 20:38:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla Semi
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 14 september 2017 - 20:27:56 »
En de auto's zeker, vandaag weegt een Tesla model 3 long range 500km (80 kWh accupack) ongeveer zoveel als een vergelijkbare middenklasse diesel.

En geraakt die véél duurdere Tesla desondanks nog altijd niet half zo ver zonder veel langer te moeten bijladen dan het duurt om die diesel vol te tanken.

De vooruitgang staat waarempel niet stil.

Wat kom je hier trouwens nog doen, Michel, nadat je toegezegd had dat je dit dictatorforum ging verlaten? Heb je dan totaal geen scrupules? Beeld je je in dat je je om het even wat kunt permitteren en ondanks een dergelijke zware belediging waarvoor je je nooit verontschuldigd hebt, hier nog welkom bent? Zou je niet beter de eer aan jezelf houden vooraleer de wijn azijn wordt?  >:(
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla Semi
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 14 september 2017 - 20:51:05 »
Aja voor JC en Jo, hier nog een analyse van Adam Jonas (Morgan Stanley) over de Tesla vrachtwagen:

Citaat
https://electrek.co/2017/09/06/tesla-semi-all-electric-truck-biggest-catalys/

Morgan Stanley’s Adam Jonas is one of the top analyst covering Tesla and now he seems pretty excited about the imminent launch of Tesla Semi, the automaker’s upcoming all-electric truck.

In a new note to clients today, Jonas even suggested that the reveal of the truck could be “the biggest catalyst in trucking in decades”.

He wrote in the note:
Citaat
“We believe TSLA’s reveal of its autonomous, electric Class 8 semi-truck this month could be the biggest catalyst in Trucking in decades and potentially set off separation between the technology leaders and the laggards among carriers, shippers, truck OEMs and suppliers.”

Jonas then lists a series of “key questions” which he then tries to answer:

- When will the truck go on sale? (we think 2020)
- How much will it cost? (we think $100k if separately leasing batteries)
- What can it do? (we think it could be an all-purpose Class 8 semi-truck rather than a limited application vehicle)
- How cost effective will it be? (we estimate an autonomous-electric truck can be up to 70% cheaper to operate than a regular truck).

The analyst is of the opinion that Tesla Semi will have a range of 200-300 miles – primarily to support regional trucking routes.

Furthermore, he expects Tesla to announce some major trucking partnerships for companies to operate early fleets of the new electric truck.

The actual date of the unveiling is still unknown, but CEO Elon Musk said it would happen in September. Jonas also noted that it could be linked to the North American Commercial Vehicle Show in Atlanta on September 25.

Electrek’s Take

Well, if Jonas is right about Tesla Semi potentially being up to 70% cheaper to operate than a regular truck, then there’s no doubt that he is right about the fact that it could be ‘the biggest catalyst in trucking in decades’.

But it’s hard to say whether or not he is right about the 70% better economics.

Morgan Stanley’s model is built around a battery leasing program with a cost per mile and a sale price of ~$100,000 for the actual truck, which are only assumptions for the time being.

Nonetheless, the event is exciting for even the possibility of a cost improvement of this magnitude in the transport industry.

And if you needed more to get excited about the Tesla Semi unveil, Musk hyped the event even more at the shareholders meeting in June:

“I really recommend showing up for the semi truck unveiling – maybe there’s a little more than what we are saying here.”
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 september 2017 - 20:53:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla Semi
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 15 september 2017 - 10:37:42 »
Het gaat hem ook niet worden, geloof me.
Zolang de accu's geen sprongen voorwaarts maken is het een droom.

De truck die Tesla gaat maken wordt een truck voor regionaal transport en daar is de batterijtechnologie ver genoeg voor. Zelfs met een bereik van zo'n 300 à 400 km heb je genoeg. Het voorbeeld dat ik al gebruikt heb is een vrachtwagen van een retailer die supermarkten gaat bevoorraden. Op een normale werkdag zal die chauffeur nooit de 400 km bereiken, hij moet immers regelmatig stoppen, uitladen, ... en hij werkt maar 8 u.

Zelfs op de lange afstand kan het werken. Een chauffeur mag immers maar 4 u rijden. Als men op de snelwegparking laders voorziet voor de vrachtwagens is dit perfect mogelijk. Het probleem voor dit lange afstand transport is nu niet de batterij maar de laadinfrastructuur! De technologie is er al, de CCS standaard gaat tot 350 kW. Men zou een vrachtwagen kunnen laden met 2 dergelijke standaardladers waardoor een volle batterij kan geladen worden op 30 à 45 min. Dat is met bestaande technologie, er zal nog wel betere komen.

De veel lagere kosten voor dergelijke trucks zal het invoeren van deze trucks zeer snel maken. De transportsector is heel concurrentieel, al was de vrachtwagen per km maar enkele % goedkoper, dan nog zou die vrachtwagen snel gebruikt worden. Het gaat hier nu om tientallen procenten! Zeker met autonomous driving erbij zal de kost van transport enorm dalen. Ik zou nu niet meer starten aan een opleiding als vrachtwagenchauffeur.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Tesla Semi
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 16 september 2017 - 00:02:56 »
Werkt een vrachtwagenchauffeur maar 8 uur?
Hij mag 9 tot zelfs 10 uur rijden en mag om de week rond te komen 13 tot 15 uur per dag werken.
http://www.fbaa.be/nl/?Id1=174&Id2=182&Id3=0&Id4=0&Title=Rij-%20en%20rusttijden%20(561/2006)#vraag9
Ik ken weinig tot geen chauffeurs die maar 8 uur werken, dan is het loon te klein om leefbaar te zijn.
De gemiddelde vrachtwagen doet 100000km/jaar indien maar 1 shift, 1 chauffeur, dat is inderdaad 400km, er zijn dus dagen dat het er meer zijn aangezien er ook dagen zijn dat het minder is.
tussendoor even snel opladen? Welke chauffeur stopt nog gerust op een parking? Ik ken er veel die dat niet meer doen door de lakse houding van onze overheid aangaande de veiligheid op de parkings
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla Semi
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 16 september 2017 - 01:42:42 »
Aja voor JC en Jo

Kun je het weer niet laten om het hier te komen uithangen? Als een bericht enkel voor JC en Jo bestemd is, dan stuur je een PB. De volgende keer verhuist zo een bericht met commentaar naar de Schrootpers.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."